The ural philosophical-anthropological school and the study of the great crises of industrial capitalism in the footsteps of the late K. Marx
DOI:
https://doi.org/10.17072/2076-0590-2024-11-21-46%20Keywords:
late Marx, Ural philosophical-anthropological school, medium crisis, major crisis, major cyclicality, long waves, waves of development, industrial capitalism, Marx, casus 1873, political economyAbstract
The 20th century left as a legacy to science many questions regarding the philosophy of Marxism. A studies of the Ural philosophical-anthropological school showed that K. Marx had a different view that did not coincide with the ideas of the Soviet and Western tendencies of Marxism. This made it possible to make great progress in political economy. In 1873, an unexpectedly early and too protracted economic crisis began in the world. It ended only in 1880. This phenomenon attracted the attention of K. Marx. But it became possible to study this and similar major crises only after statistical material had been accumulated. The article examines the theoretical model of the great crisis of industrial capitalism in comparison with the model of the average crisis. It is shown how a major crisis develops, what problems it solves, why it has such a long and deep character, and what its wave nature is connected with. A definition of a major crisis is given and its place in the process of wave economic development is graphically shown. As a result of the study, the following major crises were identified: 1772–1783, 1810–1820, 1848–1851, 1873–1880, 1899–1904, 1929–1933, 1948–1954, 1973–1982 and 2008–2020. The article gives a brief description of each of them, highlighting: the peculiarities of the development of the crisis and the turn it produced, and the acquired foundations of economic growth.References
Лившиц Р.Л. Потребление и потребительство // Свободная мысль - XXI. 2001. С. 81-89.
Лившиц Р.Л. Жадность как фактор исторического процесса // Социальные и гуманитарные науки на Дальнем Востоке. 2021, Т. XVIII Вып. 2. С. 81–90.
Бергсон А. Два источника морали и религии. М.: Канон, 1994. 384 с.
Фромм Э. Иметь или быть? М.: Прогресс, 1986. 286 с.
Марсель Г. Быть и иметь. Новочеркасск: Агентство «Сагуна», 1994. 160 с.
Конституция Российской Федерации. Ст. 13, п. 2.
Царегородцева С.С. Демонтаж советской литературы: причины и последствия // Русская мысль живет… Сб. философской прозы и поэзии памяти Дарьи Дугиной (Платоновой). Симферополь: ИТ «АРИАЛ», 2023. С. 101–104.
Ленин В.И. Как организовать соревнование? / В.И. Ленин Полное собрание сочинений. Т. 35. С. 195–205.
Клименко В.В. Россия: тупик в конце туннеля? // Общественные науки и современность. 1995. № 5. С. 71-80.
Рыбаковский О.Л., Тауюнова О.А. Демографическая динамика регионов России и её компоненты в 1959–2017 гг. // Народонаселение. 2019. № 1. Том 22. С. 4-20.
Туроу Л. Будущее капитализма. Как сегодняшние экономические силы формируют завтрашний мир. Новосибирск: Сибирский хронограф, 1999. 431 с.
Переведенцев В.И. Демографические перспективы России // Социологические исследования. 2007. № 12. С. 58–69.
Абылкаликов С.И. Демографические перспективы России в ближайшее десятилетие: шторм становится еще идеальнее // Аист на крыше. Демографический журнал. 2023. № 10 (10). С. 2–5.
Свинкина Л.А., Шепелова Т.С. Проблема дефицита медицинских кадров и пути ее решения // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. URL: https://scienceeducation/ru/about/ethics (дата обращения 06.02.2024)
Богатырев Д.К., Докучаев И.И. Провинциализация империи. Очерки истории образования в постсоветской России. СПб.: Изд-во РХГА, 2023. 236 с.