COMPLICATING THE (WORLD) PICTURE
Keywords:
Galina Yankovskaya, visual turn, cultural history, culture of Stalinism, photographic practice, social history of art, Soviet life, public history, a jubilee, historian path, (world) picture, life narrativeAbstract
The article, which dedicated to the jubilee of Galina Yankovskaya could be characterized as a collage consisted of fragments of different styles and compositions. Three authors use a date in a historian’s biography as a reason for thinking about interdisciplinary trends in modern historical science and play with the genres of historical narratives. E.Yu. Zubkova shares her vision of the situation in the historiography of late Stalinism and highlights the intersections of her own interpretations of this period with the works of G. Yankovskaya. I.V. Narsky imagined a conversation that could take place between him and the hero of the day about the key issues of visual historical research and new cultural history. Based on the the 2007-2008 monographs on Soviet artists of the Stalinist era and on private photographic practice in the USSR, participants in the imaginary discussion will address a range of issues of concern to them. Two books and their reviews are used as material for a virtual discussion on key issues of visual historical research and new cultural history. These include the impact of the country's development in the 1990s on the research interests of young historians, the origins of the 'visual turn' and its relationship to the shift in interest of Russian historians from events, structures and processes to 'ordinary' people, and the prospects and difficulties of working with the image as a historical source. G.A. Orlova in the first part of her section raises the question of the screen nature of a jubilee. The hero of the day’s statement, that a professional historian should enhance the complexity of the world picture, is contextualized and problematized. In the second part, the results of curating a biographical conversation with Galina Yankovskaya are presented in the form of nine screen-shorts. The life on the big river under late socialism and the river as a frame for the temporal experience of the historian are in focus.References
Бурдин Е.А. Волжский каскад ГЭС: триумф и трагедия России. М.: РОССПЭН, 2011. 398 с.
Добренко Е. Сталинская культура двадцать лет спустя (обзор) [Электронный ресурс] // Новое литературное обозрение. 2009. № 1. URL: https://magazines.gorky.media/nlo/2009/1/stalinskaya-kultura-dvadczat-let-spustya.html (дата обращения: 17.03.2024).
Завадский А. И., Исаев Е.М., Кравченко А.В., Склез В.М., Суверина Е.В. Публичная исто-рия: между академическим исследованием и практикой // Неприкосновенный запас. 2017. №. 2. С. 22–34.
Зубкова Е. А. Советская жизнь как предмет исторической реконструкции // Российская ис-тория. 2019. №. 5. С. 3–14.
Кертман Л.Е. Законы исторических ситуаций // Вопросы истории. 1971. № 1. С. 55–68.
Колоницкий Б. И. «Трагическая эротика»: образы императорской семьи в годы Первой ми-ровой войны. М.: НЛО, 2010. 664 С.
Кукулин И. Фотографическое печенье «Мадлен» (рец. на кн.: Нарский И. Фотокарточка на память: Семейные истории, фотографические послания и советское детство (Автобио-историо-графический роман). Челябинск, 2008) [Электронный ресурс] // Новое литератур-ное обозрение. 2008. № 4. URL: https://magazines.gorky.media/nlo/2008/4/ fotograficheskoe-pechene-madlen.html (дата обращения: 17.03.2024).
Марьон Ж.-Л. Перекрестья видимого / пер. с фр. Н. Сосна, М.: Прогресс-Традиция, 2010. 172 с.
Норт Д. Институты, институциональные изменения и функционирование экономики /пер. с англ. А. Н. Нестеренко. М.: Фонд экономической книги «Начала. 1997. 190 С.
И.В. Фотокарточка на память: Семейные истории, фотографические послания и советское детство (Автобио-историо-графический роман). Челябинск: Энциклопедия, 2008. 516 с.
Нарский И.В. Г.А. Янковская. Искусство, деньги и политика: художник в годы позднего сталинизма. Пермь: Изд-во Перм. гос. ун-та, 2007. 312 с. // Российская история. 2010. № 1. С. 176‒178.
Саймон Н. Партиципаторный музей / пер. с англ. А. Глебовской. М.: Ad Marginem, 2017. 439 с.
Хайдеггер М. Время картины мира / пер. с нем. В. В. Бибихина // Хайдеггер М. Новая тех-нократическая волна на Западе. Сборник статей / сост. П.С. Гуревич. М.: Про-гресс, 1986. 450 С.
Янковская Г. А. Эвакуация, или Диалог. поневоле// Родина. 2004. №6. С.20–23.
Янковская Г.А. Искусство, деньги и политика: художник в годы позднего сталинизма / Перм. гос. ун-т. Пермь, 2007. 312 с.
Янковская Г.А. Анти-Хаксли, или миссия выполнима // Диалог со временем. 2009. № 28. С. 335–341.
Янковская Г.А. Соцреализм по-советски и по-американски: искусство эпохи сталинизма в сравнительной ретроспективе. URL: https://vk.com/yankovkskaya.comparativestudies/ (дата обращения 12.03.2024).
Янковская Г. А. Виртуальные музеи «советских атлантид» // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Социально-гуманитарные науки. 2023. Т. 23. №. 4. С. 33–40.
Янковская Г. А. Юбилей города и становление «периферийных столиц» в СССР // Известия Уральского федерального университета. Серия 2. Гуманитарные науки. 2023. Т. 25. №. 4. С. 9–22.
Янковская Г. А. Негативные последствия советских гидроэнергетических проектов: фор-маты и практики мемориализации // Сибирские исторические исследования. 2021. №. 4. С. 119–137.
Янковская Г. А. Бригадный метод» и другие «ноу-хау» изополитики эпохи сталинизма // Визуальная антропология: режимы видимости при социализме / под. ред. Е.Р. Ярской-Смирновой и П. В. Романова. М.: ООО «Вариант», 2009. С. 126 – 141.
Янковская Г. А. Социальная история изобразительного искусства в годы сталинизма: ин-ституциональный и экономический аспекты. Автореферат диссертации докт. ист. н. Томск, 2008.
Baxandall M. Painting and experience in fifteenth century Italy: a primer in the social history of pictorial style. Oxford University Press, USA, 1988.
Bruner J. Life as narrative // Social research. 1987. № 4, pp. 11–32.
Carr D. Narrative and the real world: An argument for continuity //History and theoryю 1986б, 25(2), pp. 117–131.
Groot J., de. Consuming history: Historians and heritage in contemporary popular culture. Routledge, 2009.
Yankovskaya G. The economic dimensions of art in the Stalinist era: Artists' cooperatives in the grip of ideology and the plan // Slavic Review, 2006, 65(4), pp. 769–791.
References
Baxandall, M. (1988), Painting and experience in fifteenth century Italy: a primer in the social history of pic-torial style. Oxford University Press, USA.
Bruner, J. (1987), Life as narrative // Social research, № 4, pp. 11-32.
Burdin, E.A. (2011), Volzhskij kaskad GE`S: triumf i tragediya Rossii. [Volga Cascade: triumph and tragedy of Russia], ROSSPEN, Moscow, Russia, 398 p.
Carr, D. (1986), Narrative and the real world: An argument for continuity //History and theory, 25(2),
pp. 117–131.
Dobrenko E. (2009), Stalinskaya kul`tura dvadczat` let spustya // Novoe literaturnoe obozrenie. 2009. № 1. URL: https://magazines.gorky.media/nlo/2009/1/stalinskaya-kultura-dvadczat-let-spustya.html (accessed: 17.03.2024).
Groot J., de. (2009), Consuming history: Historians and heritage in contemporary popular culture, 2009.
Heidegger, M. (1986), Vremya kartiny` mira [The age of the world picture]. In: Heidegger, M. Novaya texnokraticheskaya volna na Zapade. Sbornik statej / sost. P.S. Gurevich, Progress, Moscow, Russia, 450 p.
Kertman, L.E. (1971), Zakony` istoricheskix situacij. [The law for historical situations] // Voprosy` istorii. 1971, № 1, p. 55–68.
Kukulin I. (2008), Fotograficheskoe pechen`e «Madlen» (recz. na kn.: Narskij I. Fotokartochka na pamyat`: Semejny`e istorii, fotograficheskie poslaniya i sovetskoe detstvo (Avtobio-istoriograficheskij roman). Chelya-binsk, 2008) // Novoe literaturnoe obozrenie.. 2008. № 4 URL: https://magazines.gorky.media/nlo/
/4/fotograficheskoe-pechene-madlen.html (accessed: 17.03.2024).
Koloniczkij, B. I. (2010), “Tragicheskaya erotika”: obrazy` imperatorskoj sem`i v gody` Pervoj mirovoj vojny [The tragic erotica: Images of the Emperor’s family in the age of the WWI]. NLO, Moscow, Russia, 664 p.
Marion, J.-L. (2010), Perekrest`ya vidimogo [The crossing of the visible], Progress-Tradition, Moscow, Russia, 172 p.
Narskiy, I.V. (2008), Fotokartochka na pamyat’: Famil'nye istorii, fotograficheskie poslanie i sovetskoe detstvo (Autobio-historio-graphicheskii roman). [Photo to Remember: Family Stories, Photo Messages and the Soviet Childhood (Autobio-historio-graphical novel)], OOO Encyclopedia, Chelyabinsk, Russia, 516 p.
Narsky, I.V. (2010), G.A. Yankovskaya. Iskusstvo, den’gi i politika: Khudozhnik v gody pozdnego stalinizma [Art, Money and Politics: The Artist in the Years of Late Stalinism], Rossiyskaya istoriya, № 1, pp. 176-178.
Nort, D. (1997), Instituty`, institucional`ny`e izmeneniya i funkcionirovanie ekonomiki [Institutions, institution-al changes and economic performance], Fond e`konomicheskoj knigi “Nachala”, Moscow, Russia, 190 p.
Sajmon, N. (2017) Participatorny`j muzej [Participatory museum], Ad Marginem, Moscow, Russia, 439 p.
Yankovskaya, G. A. (2004), E`vakuaciya, ili Dialog ponevole [Evacuation or forced dialog] // Rodina. № 6. pp. 20–23.
Yankovskaya, G. (2006), The economic dimensions of art in the Stalinist era: Artists' cooperatives in the grip of ideology and the plan // Slavic Review, 2006, 65(4), pp. 769–791.
Yankovskaya, G. A. (2007), Iskusstvo, den`gi i politika: xudozhnik v gody` pozdnego stalinizma [Art, money and politics: the artist in the years of late Stalinism]. Perm`: Perm. gos. un-t, Perm, Russia, 312 p.
Yankovskaya, G. A. (2008), Social`naya istoriya izobrazitel`nogo iskusstva v gody` stalinizma: institucion-al`ny`j i e`konomicheskij aspekty`[Social history of fine art during the years of Stalinism: institutional and eco-nomic aspects]. Avtoreferat dissertacii dokt. ist.n. Tomsk, Russia.
Yankovskaya, G. A. (2009), Brigadny`j metod» i drugie «nou-xau» izopolitiki e`poxi stalinizma [Brigade meth-od" and other "know-how" of isopolitics of the Stalinist era] // Vizual`naya antropologiya: rezhimy` vidimosti pri socializme / pod. red. E.R. Yarskoj-Smirnovoj i P. V. Romanova, OOO «Variant», Moscow, Russia,
pp. 126 – 141.
Yankovskaya, G.A. (2009), Anti- Huxley, ili missiya vypolnima [Anti- Huxley, or Mission Feasible], Dialog so vremenem. Al’manakh intellektual’noy istorii, 28, KRASAND,. Moscow, Russia, pp. 335–341.
Yankovskaya G.A. (2012). Soczrealizm po-sovetski i po-amerikanski: iskusstvo e`poxi stalinizma v sravni-tel`noj retrospektive [Socialist realism in the Soviet and American way: the art of the Stalinist era in compara-tive retrospective]. URL: https://vk.com/yankovkskaya.comparativestudies/ (access date 03/12/2024).
Yankovskaya, G. A. (2021), Negativny`e posledstviya sovetskix gidroe`nergeticheskix proektov: formaty` i praktiki memorializacii [Negative consequences of Soviet hydropower projects: formats and practices of me-morialization] // Sibirskie istoricheskie issledovaniya. №. 4. pp. 119–137.
Yankovskaya, G. A. (2023), Yubilej goroda i stanovlenie «periferijny`x stolicz» v SSSR [City anniversary and the formation of “peripheral capitals” in the USSR] // Izvestiya Ural`skogo federal`nogo universiteta. Seriya 2. Gumanitarny`e nauki. T. 25. №. 4. pp. 9–22.
Yankovskaya, G.A. (2023), Virtual`ny`e muzei «sovetskix atlantid» [Virtual museums of “Soviet Atlantis”] // Vestnik Yuzhno-Ural`skogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Social`no-gumanitarny`e nauki. T. 23. №. 4. pp. 33–40.
Zavadskij, A. I., Isaev, E.M., Kravchenko, A.V., Sklez, V.M., Suverina, E.V. (2017), Publichnaya istoriya: mezhdu akademicheskim issledovaniem i praktikoj [Public Hisory: In between the academic research and prac-tice] // Neprikosnovenny`j zapas, №. 2, pp. 22–34.
Zubkova, E. A. (2019), Sovetskaya zhizn` kak predmet istoricheskoj rekonstrukcii. [Soviet life as a subject of the historical reconstruction] // Rossijskaya istoriya, №. 5, pp. 3–14.