The last year of the “Belle Époque”, or province identification through cinema (the example of Perm region of the early XX century)
Keywords:
cinema, daily life, regional history, the Belle Époque, entertaining cultureAbstract
The article examines the outlook of a provincial viewer in the reflection of early silent movies of 1913. The period from the time of the World Exhibition in Paris, when the Eiffel Tower was built, and until World War I was called the Belle Époque. The Belle Époque appeared in culture and everyday life, and the birth and flourishing of cinema was one of its indicators. The city of Perm was chosen for the consideration as the capital of a big region and a typical Russian province with the lights of illusions shining as everywhere. The cinema became the most popular mass entertainment and the centre of everyday city life. Unlike other cultural and recreational activities like theatre, circus and farce, movies were visited by the representatives of all social groups and therefore became a speaking miniature of urban society. On the eve of the war Danish, Italian, French, German movies were popular. At the same time Russian cinema industry began to develop with the evolving of main genres and trends. The quality of the movies marked the division between mass and elite tastes of the public. Cinematographic products of foreign and national companies, adaptations of classic and contemporary authors, adventure and psychological dramas respond to the increasing expectations of viewers, so they can serve as sources for the study of diverse interests and life strategies of people in the early XX century.References
Библиографический список
Abel R. Louis Feuillade // Oxford History of World Cinema. Oxford University Press, 1996.
Robinson D. Max Linder // Oxford History of World Cinema. Oxford University Press, 1996.
Белый А. Арабески. М., 1911.
Гинзбург С.С. Кинематография дореволюционной России. М., 1963.
Гославская С. Записки киноактрисы. М., 1974.
Деревенский прогресс // Перм. земская неделя. 1913. № 2, 24 янв.
Зоркая Н.М. На рубеже столетий. У истоков массового искусства в России 1900–1910 годов. М., 1976.
Ковальские К. и О. О кино-театрах // Студия. 1912. № 25.
К полетам В.В. Каменского в Перми // Перм. губ. ведомости. 1911. № 72, 1 апр.; № 94, 3 мая; № 110, 27 мая; № 154, 20 июля.
Кракауэр З. Реабилитация физической реальности. М., 1974.
Литературные заметки. Текущая беллетристика – Андреев, Горький и Арцыбашев – Г-жа Вербицкая // Перм. губ. ведомости. 1910. № 223, 15 окт.
Нусинова Н. Леонид Трауберг: Памяти учителя // Киновед. зап. 2003. № 63.
Трауберг Л. Чай на двоих. М., 1993.
Перм. губ. ведомости. 1913. № 96, 5 мая; 1914. № 11, 15 янв.; № 94, 2 мая.
«После съезда кинематографических деятелей // Перм. губ. ведомости. 1911. № 174, 17 авг.
Разумный кинематограф // Перм. земская неделя. 1913. № 39, 26 сент.
Садуль Ж. Всеобщая история кино. М., 1958. Т. 2.
Сине-фоно. 1913. № 4.
Серафимович А. Машинное надвигается // Рус. ведомости. 1911. 1 янв.
Сюжеты. Отголоски печати // Вестник кинематографии. 1913. № 17.
Теплиц Е. История киноискусства. 1895–1927. М., 1968.
Цивьян Ю. Историческая рецепция кино. Кинематограф в России 1896–1930. Рига, 1991.
Эволюция преступного типа в литературе // Перм. губ. ведомости. 1913. № 5, 27 февр.
References
Abel R. Louis Feuillade // Oxford History of World Cinema. Oxford University Press, 1996.
Robinson D. Max Linder // Oxford History of World Cinema. Oxford University Press, 1996.
Belyy A. Arabeski. M., 1911.
Ginzburg S.S. Kinematografiya dorevolyutsionnoy Rossii. M., 1963.
Goslavskaya S. Zapiski kinoaktrisy. M., 1974.
Derevenskiy progress // Perm. zemskaya nedelya. 1913. 24 yanv., № 2.
Zorkaya N.M. Na rubezhe stoletiy. U istokov massovogo iskusstva v Rossii 1900–1910 godov. M., 1976.
Koval'skie K. i O. O kino-teatrakh // Studiya. 1912. № 25.
K poletam V.V. Kamenskogo v Permi // Perm. gub. vedomosti. 1911. 1 apr., № 72; 3 maya, № 94; 27 maya, № 110; 20 iyulya, № 154.
Krakauer Z. Reabilitatsiya fizicheskoy real'nosti. M., 1974.
Literaturnye zametki. Tekushchaya belletristika – Andreev, Gor'kiy i Artsybashev – G-zha Verbitskaya // Perm. gub. vedomosti. 1910. 15 okt., № 223.
Nusinova N. Leonid Trauberg. Pamyati uchitelya // Kinoved. zap. 2003. № 63; takzhe: Trauberg L. Chay na dvoikh. M., 1993.
Perm. gub. vedomosti. 1913. 5 maya, № 96; 1914. 15 yanv., № 11; 2 maya, № 94.
«Posle s'ezda kinematograficheskikh deyateley // Perm. gub. vedomosti. 1911. 17 avg., № 174.
Razumnyy kinematograf // Perm. zemskaya nedelya. 1913. 26 sent., № 39.
Sadul' Zh. Vseobshchaya istoriya kino. M., 1958. T. 2.
Sine-fono. 1913. № 4.
Serafimovich A. Mashinnoe nadvigaetsya // Rus. vedomosti. 1911. 1 yanv.
Syuzhety. Otgoloski pechati // Vestnik kinematografii. 1913. № 17.
Teplits E. Istoriya kinoiskusstva. 1895–1927. M., 1968.
Tsiv'yan Yu. Istoricheskaya retseptsiya kino. Kinematograf v Rossii 1896–1930. Riga, 1991.
Evolyutsiya prestupnogo tipa v literature // Perm. gub. vedomosti. 1913. 27 fevr., № 5.