Understanding the daily life: the heuristic potential of the concept in the studies of the Soviet era2
Keywords:
methodology of history, the concept of everyday life, the Soviet history, E. HusserlAbstract
The article deals with the heuristic potential of the concept of everyday life in historical research and indicates its place in the historiographic tradition. Everyday life, in terms of the philosophical paradigm of E. Husserl, is consid-ered as a category of humanitarian, in particular, historical knowledge, describing available, accustomed, not needing reflection, value-oriented images of reality, of the self, of distinguishing oneself and others, i.e. everything that forms the vital world and the concrete community of people in a certain space-time continuum and the corresponding prac-tices. Husserl formulated the problem: why do the same subjects of experience have the same meaning for different people and why are they denoted by the same predicates? The article formulates the research principles: reduction, individuation, and dense description. The relationship between the concept of everyday life and microhistory is de-scribed. Working in the paradigm of the study of everyday life does not pretend to generalize. But, firstly, correctly interpreting those testimonies, we can understand the situation in which they become possible, we can see the “big story” from below, through the eyes of its real participants. Further, we can explain their actions, at first glance look-ing “wrong”, absurd and irrational, and we can understand their counter-institutional content. The concept of every-day life opens the prospect for a more correct identification of the nature of the crisis of the Soviet system. It means revealing the degree of discrepancy between institutional logic and private practices of specific actors, as there is no other possibility to “peep into their heads”. doi: 10.17072/2219-3111-2017-3-82-88References
Список источников
Протокол допроса свидетеля Ф.М. Швецова 4.09.1937 г.// ПермГАСПИ. Ф. 641/1. Оп. 1. Д. 12702. Т. 1. Л. 97.
Стенограмма VII пленума (Пермского) Горкома ВКП(б). 3 03 1937. Т.2 // ПермГАСПИ. Ф.1. Оп.1. Д.1350.
Стенограмма V-го пленума Пермского городского комитета ВКП(б). 17 11 1937 // Перм-ГАСПИ. Ф.1. Оп.1. Д. 1362.
Библиографический список
Бергер П., Лукман Т. Социальное конструирование реальности: Трактат по социологии знания. М.: Медиум, 1993. 323 с.
Вальденфельс Б. Феноменология опыта Эдмунда Гуссерля // Вальденфельс Б. Мотив чужого. Минск: Пропилеи, 1999. С.141–162.
Геллер М. Машина и винтики. М.: ПИК, 1994. 336 с.
Гинзбург К. Мифы – эмблемы – приметы: морфология и история: Сб. статей. М.: Нов. изд-во, 2004. 348 с.
Гуссерль Э. Картезианские размышления. СПб.: Наука; Ювента, 1998. 316 с.
Дэвид-Фокс М. Семь подходов к феномену советской системы // Американская русистика: Вехи историографии последних лет. Советский период. Антология. Самара: Изд-во Самарского ун-та, 2001. С. 20–44
Интервью с Игалом Халфиным и Йоханом Хелльбеком / перев. М. Могильнер // Ab Imperio. 2002. №3. С. 217–284.
Казанков А.И. Время местное: хроники провинциальной повседневности. Пермь: изд-во Пермского государственного института культуры, 2016. 162 с.
Ле Руа Ладюри Э. Монтайю, окситанская деревня (1294–1324). Екатеринбург: Изд-во Урал. ун-та, 2001. 544 с.
Людтке А. История повседневности в Германии: Новые подходы к изучению труда, войны и власти. М.: РОССПЭН, 2010. 271 с.
Солонарь В.А. Рец.: Fitzpatrick Sh. On Stalin’s Team: The Years of Living Dangerously in Soviet Politics. Princeton: Princeton University Press, 2015. xi, 384 p. // Историческая экспертиза. 2016. № 3. С. 234–244.
Социальная мобилизация в сталинском обществе: институты, механизмы, практики: сб. науч. статей. Т. 1. / под ред. С.А. Красильникова. Новосибирск: Изд-во НГУ, 2011. 189 с.
Уваров П.Ю. Франция XVI в.: опыт реконструкции по нотариальным актам. М.: Наука, 2004. 671 с.
Хархордин Олег: Обличать и лицемерить – это по-русски. URL: http://www.peoples.ru/science/
philosophy/harhordin/2002 (дата обращения: 17.05.2017).
Юнге М., Бордюгов Г., Биннер Р. Вертикаль большого террора. История операции по приказу НКВД №00447. М.: Нов. хронограф; АИРО–XXI, 2008. 784 с.
Юрганов А.Л. Русское национальное государство. Жизненный мир историков эпохи сталинизма. М.: Изд-во РГГУ, 2011. 768 с.
Янковская Г.А. Историографические образы позднего сталинизма // Астафьевские чтения. Время «веселого солдата»: ценности послевоенного общества и их осмысление в современной России. Пермь, 2009. С. 393–402.
Geertz С. Thick descriptions toward an interpretive theory of culture // Geertz C. The interpretation of culture. New York: Bane book, 1973. Ch. 1. P. 3–30.
References
Berger, P. L., Luckman, T. (1993), Sotsialnoe konstruirovanie realnosti. Traktat po sotsiologii znaniya [The So-cial Construction of Reality. A Treatise on Sociology of Knowledge], Medium, Moscow, Russia, 323 p.
Valdenfels, B. (1999), “The phenomenology of the experience of Edmund Husserl”, in Valdenfels, B., Motiv chuzhogo [Motive of a stranger], Propilei, Minsk, Belarus, pp. 141-162.
Ginzburg, С. (2004), Mify-ehmblemy-primety: morfologiya i istoriya [Myths-emblems-signs: morphology and history], Novoe izdatel'stvo, Moscow, Russia, 348 p.
Geller, M. (1994), Mashina i vintiki [Machine and cogs], PIK, Moscow, Russia, 336 p.
Geertz, С. (1973), “Thick descriptions toward an interpretive theory of culture”, in Geertz, C., The interpretation of culture, N.Y.t Bane book, New York, USA, Ch. 1, pp. 3-30.
Husserl, E. (1998), Kartezianskie razmyshleniya [Cartesian meditations], Nauka; Yuventa, St. Petersburg, Rus-sia, 316 p.
David-Fox, M. (2001), “Seven approaches to the phenomenon of the Soviet system”, in Amerikanskaya rusisti-ka: Vekhi istoriografii poslednih let. Sovetskiy period. Antologiya [American Russian Studies: Milestones of historiography of recent years. The Soviet period. Anthology], Samarskiy universitet, Samara, Russia, pp. 20-44.
Kazankov, A. I. (2016), Vremya mestnoe: khroniki provintsialnoy povsednevnosti [Local time: the chronicles of local daily occurrence], Izd-vo Permskogo gosudarstvennogo instituta kul'tury, Perm, Russia, 163 p.
Le Rua Ladyuri, E. (2001), Montayu, oksitanskaya derevnya (1294-1324) [Montaio, an oxitan village (1294-1324)], Izdatelstvo Uralskogo universiteta, Yekaterinburg, Russia, 544 p.
Lyudtke, A. (2010), Istoriya povsednevnosti v Germanii: novye podhody k izucheniyu truda, vojny i vlasti [His-tory of everyday life in Germany: new approaches to the study of labor, war and power], ROSSPEN; German-skiy istoricheskiy institute v Moskve, Moscow, Russia, 271 p.
Krasilnikov, A.S. (ed.) (2011), Sotsialnaya mobilizatsiya v stalinskom obshchestve: instituty, mekhanizmy, prak-tiki [Social mobilization in the Stalinist society: institutions, mechanisms, practices], Vol.1, Izd-vo NGU, Novo-sibirsk, Russia, 189 p.
Uvarov, P.Yu. (2004), Frantsiya XVI veka: opyt rekonstrukcii po notarial'nym aktam [France of the XVI centu-ry: reconstruction experience in notarial acts], Nauka, Moscow, Russia, 671 p.
Harhordin, O. (2002), Oblichat i licemerit – eto po-russki [To denounce and to hypocrite – it is in Russian style], available at: http://www.peoples.ru/science/philosophy/harhordin/ (accessed 17.05.2017). Junge, M., Bordyugov, G. & R. Binner (2008), Vertikal bolshogo terror. Istoriya operacii po prikazu NKVD 00447 [Vertical of great terror. The history of the operation on the orders of the NKVD №00447], Novyy hrono-graf; AIRO-XXI. Moscow, Russia, 784 p. Yurganov, A.L. (2011), Russkoe natsionalnoe gosudarstvo. Zhiznennyy mir istorikov ehpohi stalinizma [Russian national state. The Life World of Historians of the Stalinist Epoch], Izd. RGGU, Moscow, Russia, 768 p.
Yankovskaya, G.A. (2009), “Historiographical images of late Stalinism”, in Astafyevskie chteniya. Vremya «veselogo soldata»: tsennosti poslevoennogo obshchestva i ih osmyslenie v sovremennoy Rossii [Astafiev read-ings. The Time of the “Merry Soldier”: The Values of the Post-War Society and Their Understanding in Modern Russia], Memorialnyy centr istorii politicheskih repressiy «Perm-36», Perm, Russia, pp. 393-402.