THE STATE AS AN AGENT OF DIGITAL SOCIALIZATION

Authors

Keywords:

network society, digital culture, digital socialization, digital literacy, state

Abstract

The article presents the theoretical articulation of digital socialization, describes the analytical intentions of a relatively new form of socialization processes in network society, circulating in domestic and foreign scientific discourse. Digital socialization is interpreted as the process of an individual's internalization of the norms, rules, practices and roles in network society, incorporation into the digital culture and externalization in the digital environment. The authors have identified personal and environmental parameters of digital socialization in Russia. They distinguished the role of the state as a key agent of secondary digital socialization in Russian society. The educational policy in the field of digital socialization of citizens is implemented in the framework of the priority projects "Modern Digital Educational Environment in Russian Federation", "Digital School", national program "Education Development", the subprogram "Personnel and Education" of national program "Digital Economy of Russian Federation".DOI: 10.17072/2218-1067-2019-2-5-16

Author Biographies

Елена Морозова / Elena Morozova, Kuban State University

Professor at the Department of Public Policy and Public Administration

Наталья Плотичкина / Natalya Plotichkina, Kuban State University

Associate Professor at the Department of Public Policy and Public Administration

Кристина Попова / Kristina Popova, Kuban State University

3rd year undergraduate student in the direction of "State and Municipal Management"

References

Добринская, Д. Е., Мартыненко, Т. С. (2019) ‘Перспективы российского информационного общества: уровни цифрового разрыва’, Вестник РУДН. Серия Социология, 19 (1), сс. 108‒120. [Dobrinskaya, D. E., Martynenko, T. S. (2019) ‘Perspec-tives of the Russian information society: Digital divide levels’ [Perspektivy ros-siyskogo informatsionnogo obshchestva: urovni tsifrovogo razryva], RUDN Journal of Sociology, 19 (1), рр. 108‒120. (In Russ.)].

Ершова, Т. В., Хохлов, Ю. Е., Шапошник, С. Б. (2014) ‘Информационное неравенство в России: измерение и государственная политика, направленная на его преодоление’: VI Международный IT-Форум с участием стран БРИКС. Сессия «Электронная демократия», 4 июня 2014 г., г. Ханты-Мансийск. [Ershova, T. V., Khokhlov, Yu. E., Shaposhnik, S. B. (2014) ‘Informational Inequality in Russia: Measurement and State Policy Aimed at Overcoming It’: The VI International IT Forum with the participation of the BRICS countries. Ses-sion "E-democracy", June 4, 2014, Khan-ty-Mansiysk [Informatsionnoye neravenstvo v Rossii: izmereniye i gosu-darstvennaya politika, napravlennaya na yego preodoleniye]. Available at: URL: www.iis.ru/docs/2014-06-04_10._Ershova_2014-06-04_02.ppt. (In Russ.)].

Индекс цифровой грамотности 2017 (2017). Всероссийское исследование. Москва: РОЦИТ. 34 с. [Digital literacy index 2017: Russian national survey [Indeks tsifrovoy gramotnosti 2017]. Available at: URL: http://цифроваяграмотность.рф/media/ Digital_Literacy_Index_2017.pdf (In Russ.)].

Интернет в России в 2016 году: состояние, тенденции и перспективы развития (2017): отраслевой доклад Федерального агентства по печати и массовым коммуникациям РФ. Москва. [Internet 2016 in Russia: status, tendencies and perspectives [Internet v Rossii v 2016 godu: sostoyaniye, tendentsii i perspektivy razvitiya]: the report of the Federal Ser-vice for the Supervision of Communica-tion, Information Technology and Mass Communication (In Russ.)].

Кузнецов, А., Сергеева, О. (2014) ‘«Новые» технологии и «старые» люди: исследования опыта пользования компьютером у представителей третьего возраста’, Социология власти, 3, сс. 99 –125. [Kuznetsov, A., Sergeeva, O. (2014) ‘New Technologies and Old People: Inquiry of Computer Use by Third Age Representatives’ [«Novyye» tekhnologii i «staryye» lyudi: issledovani-ya opyta pol'zovaniya komp'yuterom u predstaviteley tret'yego vozrasta], Sociol-ogy of power, 3 pp. 99 –125. (In Russ.)].

Лучинкина, А. И. (2013) Психология интернет-социализации личности. Симферополь: ВД «АРІАЛ», 356 с. [Lychinkina, A. I. (2013) The psychology of personality internet-socialization [Psikhologiya internet-sotsializatsii lich-nosti. Simferopol: VD “Arial”, 365 p. (In Russ.)].

Мастеркард представляет рейтинг Digital Evo-lution Index 2017. [Mastercard presents Digital Evolution Index 2017 [Masterkard predstavlyayet reyting Digital Evolution Index 2017]. Available at: URL: https://newsroom.mastercard.com/ru/news-briefs/mastercard-представляет-рейтинг-digital-evolution-index-2017/ (In Russ.)].

Мирошниченко, И. В., Рябченко, Н. А. (2017) ‘Экосистема сетевого публичного управления: оценка готовности сетевого окружения к инновационным практикам (на примере субъектов РФ)’, Человек. Сообщество. Управление, 4, Т.18, cc. 6‒21. [Miroshnichenko, I. V., Ryabchenko, N. A. (2017) ‘Ecosystem of the network public administration: estima-tion of network environment reality for the innovative practices (on the example of the subjects of the Russian Federation)’ [Ekosistema setevogo publichnogo upravleniya: otsenka gotovnosti se-tevogo okruzheniya k innovatsionnym praktikam (na primere sub"yek-tov RF)], Person. Community. Management, 4, Vol.18, pp. 6–21. (In Russ.)].

Московская электронная школа [Moscow e-school [Moskovskaya elektronnaya shkola]. Available at: URL: https://www.mos.ru/city/projects/mesh/ (In Russ.)].

Плешаков, В. А. (2012) Киберсоциализация человека: oт Homo Sapiens’a до Homo Cyberus’a. Москва: МПГУ, «Прометей». 212 с. [Pleshakov, V. A. (2012) Cybersocailization of a person: from Homo Sapiens to Homo Cyberus [Kibersotsializatsiya cheloveka: ot Homo Sapiens’a do Homo Cyberus’a]. Moscow: MPGU, “Prometei”. 212 p. (In Russ.)].

Солдатова, Г. У. (2018) ‘Цифровая социализация в культурно-исторической парадигме: изменяющийся ребенок в изменяющемся мире’, Социальная психология и общество, Т. 9, 3, cc. 71–80. DOI:10.17759/ sps.2018090308. [Soldatova, G. U. (2018) ‘Digi-tal socialization in the cultural-historical paradigm: a changing child in a changing world’ [Tsifrovaya sotsializatsiya v kul'turno-istoricheskoy paradigme: izme-nyayushchiysya rebenok v izmenyayush-chemsya mire], Social psychology and so-ciety, Vol. 9, 3, pp. 71–80. (In Russ.)].

Цифровая экономика: краткий статистический сборник (2018). Mосква: НИУ ВШЭ, 2018. [Digital econ-omy: statistics (2018) [Tsifrovaya ekonomika: kratkiy statisticheskiy sbornik]. Moscow: N.E. (In Russ.)].

Шариков, А. В. (2016) ‘О четырехкомпонентной модели цифровой грамотности’, Журнал исследований социальной политики, 1. cc 87–98. [Sharikov, A. V. (2016) ‘Digital Literacy: A Four-Component Model’ [O chetyrekhkomponentnoy modeli tsifrovoy gramotnosti], The journal of social policy studies, 1, pp. 87–98. (In Russ.)].

Экосистема цифровой экономики / Экономика Рунета (2017). Москва: Ассоциация электронной коммуникации. 64с. [Eco-system of digital economy: Runet econo-my (2017) [Ekosistema tsifrovoy ekonomiki / Ekonomika Runeta]. Mos-cow. 64 p. (In Russ.)].

Camas, L., Valero, A., Vendrell, M. (2018) ‘Hacking memes: Democratic Culture, So-cial Media and Education’, Espiral-cuadernos del profesorado, Vol. 11. Iss. 23. pp. 120‒129.

Castells, M. (1996) The Rise of the Network Socie-ty, The Information Age: Economy, Socie-ty and Culture. Vol. I. Cambridge, Massa-chusetts; Oxford, UK: Blackwell.

Druckerey, T. (1996) Electronic Culture: Tech-nology and Visual Representation. NY, Aperture.

Harper, V. The Digital Devide (DD): A Reconcep-tualization for Educators. Available at: URL: http://www.aace.org/pubs/etr/issue4/harper2.pdf.

Rodriguez, E., Pequeno, G. (2017) ‘Socializa-tion of Interconnected Youth: Experienc-ing Identity in an Augmented Society’, Profesorado-revista de curriculum y for-macion de profesorado, Vol. 21, Iss. 2, pp. 171‒190.

Salmon, G. (2004) E-moderating: the key to teaching and learning online. London and New York: Routledge Falmer, Taylor& Francis Group. 242 p.

Smith, J., Hewitt, B. & Skrbiš, Z. (2015) ‘Digital socialization: young people's changing value orientations towards internet use be-tween adolescence and early adulthood’, Information, Communication & Society, Vol. 18, 9. pp. 1022‒1038. DOI: 10.1080/1369118X. 2015.1007074.

Thorson, K., Xu, Y., Edgerly, S. (2018) ‘Political Inequalities Start at Home: Parents, Chil-dren, and the Socialization of Civic Infra-structure Online’, Political Communica-tion, Vol. 35, Iss. 2, pp. 178‒195. DOI: 10.1080/10584609.2017.1333550.

Published

2019-07-11

How to Cite

Elena Morozova Е. М. /, Natalya Plotichkina Н. П. /, & Kristina Popova К. П. /. (2019). THE STATE AS AN AGENT OF DIGITAL SOCIALIZATION. Bulletin of Perm University. Political Science, 13(2), 5–16. Retrieved from http://press.psu.ru/index.php/polit/article/view/2367

Issue

Section

Статьи