Reasonable adoption: foreign experience as driving factor of soviet car industry in the late 1920s

Authors

  • V.G. Shishka Special Design and Technological Bureau “Orion”

Keywords:

Mark L. Sorokin, motorization in the USSR, car industry, car factory

Abstract

The essay is dedicated to the negotiations with foreign car companies in order to use their experience and knowledge to build a car factory in the USSR. The author claims that the Soviet experts were trying to make contacts not only with the US factories (especially Ford’s company), but also with European manufacturers.On August 25, 1927 the Politburo of the CPSU (b) declared the need for the construction of a car plant with capacity of 10 thousand vehicles per year with the funding from Moscow budget. Its constructing was to begin in 1927–1928.The Head of the Car Trust Mark Sorokin presented the report "The Prospects of Car Industry’ Development in 1927-28 and in the Coming Years through the Position of the Car Trust" where he stated some demands for a new Soviet car, such as car carrying capacity of up to 1-1.5 m, the chassis able to be used for a passenger car or a truck and the production of one type of vehicle at the plant to ensure its mass production. He insisted that the construction of plant should be based on the support of any foreign firm. In addition, it was proposed to buy import parts for cars overseas and at first to produce vehicles with those parts until they could be produced in the USSR.The Soviet delegation under the leadership of the Head of the Car Trust visited a lot of car plants in Europe and negotiated with renowned manufacturers, such as "Daimler-Benz" and "Brennabor" (Germany), "Austin", "Morris Oxford" and "Morris Commercial" (the UK), "Peugeot", "Hotchkiss" and "Citroen" (France) in March - April 1928. The negotiations with American company "General Motors" took place in London in the European office of the company. In addition, business communication with "Studebaker Corporation" started.After the return of the delegation from Europe many foreign car companies expressed their wish to cooperate with the USSR. As a result, the Resolution of the Council of Labour and Defense "The Development of Car Industry in the USSR" proposed to produce certain car models, reasonable in price and design, was adopted.

References

Библиографический список

Данцев С.А. Автомобилизация в России: история и перспективы // Бизнес в законе. 2009. № 1. С. 85 – 87.

Дашко Д. Советские легковые. 1918 – 1942. М., 2012.

Долматовский Ю.А. Автомобиль за 100 лет. М., 1986.

Егорцева Н.А. Становление отечественного автомобилестроения, роль акционерного общества «Фиат» в решении автомобильной проблемы // Вектор науки ТГУ. 2012. № 2. С. 103 – 106.

За рулем. 1929. № 15. С.10–11.

За рулем. 1929. №16. С8–9.

За рулем. 1929. №17. С.8–9.

За рулем. 1929. №19. С.19–21.

Индустриализация Советского Союза: Новые документы. Новые факты. Новые подходы / отв. ред. С.С. Хромов. М., 1999. Ч. 2. С. 33 – 35.

Индустриализация СССР, 1926 - 1928 гг. : История индустриализации СССР, 1926 - 1941 гг. : Док. и матер. /

Акад. наук СССР, Ин-т истории СССР, Ин-т экономики и др. ; Гл. ред. : М.П. Ким и др.; сост. З.К. Звездин (отв. сост.) и др.; отв. ред. сб. А.А. Воронецкая. М.: Наука, 1969.

Исаев А.С. От самобеглой коляски до ЗИЛ-111. М., 1961.

Канунников С.В. Отечественные легковые автомобили. 1896 – 2000 гг. М., 2007.

Кочнев Е.Д. Прославленные автомобили. 1919 – 1945 гг. М,, 2010.

Матвеенко В.И. История конструирования и производства грузовых автомобилей повышенной проходимости в СССР в период с конца 20-х до середины 40-х годов XX века: дис. ... канд. ист. наук. СПб., 2004.

Назаров Р.А. Русские автомобили: Полная энциклопедия. М., 2012.

Прокофьева Е.Ю. История отечественной автомобильной промышленности: от единичного к массовому типу организации производства. 1896 – 1991 гг: автореф. дис. ... докт. ист. наук. Саратов, 2011.

Перспективы развития автостроения в 1927 – 28 году и на ближайшие годы по Автотресту – М.,1927.- 12с.

Рубец А. Д. История автомобильного транспорта России. М., 2008.

Сигельбаум Л. Машины для товарищей: Биография советского автомобиля. М., 2011.

Томпсон Э. Советские автомобили: полная история. М., 2010.

Шляхтинский К.В. Автомобиль в России: История автомобиля. М., 1993.

Шляхтинский К. Россия: Гении и дороги. М., 2007.

Шнейдерова Д.Г. Пути развития автостроения. М., 1932.

Шпотов Б.М. Генри Форд. Жизнь и бизнес. М., 2003.

Шугуров Л.М., Ширшов В.П. Автомобили страны Советов. М., 1983.

Шугуров Л.М. Автомобили России и СССР. М., 1994. Т. 1.

Notiziario Modellistico. 1998. № 2. P.19.

References

Dantsev S.A. Avtomobilizatsiya v Rossii: istoriya i perspektivy // Biznes v zakone. 2009. № 1. S. 85 – 87.

Dashko D. Sovetskie legkovye. 1918 – 1942. M., 2012.

Dolmatovskiy Yu.A. Avtomobil' za 100 let. M., 1986.

Egortseva N.A. Stanovlenie otechestvennogo avtomobilestroeniya, rol' aktsionernogo obshchestva «Fiat» v reshenii avtomobil'noy problemy // Vektor nauki TGU. 2012. № 2. S. 103 – 106.

Za rulem. 1929. № 15. S.10–11.

Za rulem. 1929. №16. S8–9.

Za rulem. 1929. №17. S.8–9.

Za rulem. 1929. №19. S.19–21.

Industrializatsiya Sovetskogo Soyuza: Novye dokumenty. Novye fakty. Novye podkhody / otv. red. S.S. Khromov. M., 1999. Ch. 2. S. 33 – 35.

Industrializatsiya SSSR, 1926 - 1928 gg. : Istoriya industrializatsii SSSR, 1926 - 1941 gg. : Dok. i mater. / Akad. nauk SSSR, In-t istorii SSSR, In-t ekonomiki i dr. ; Gl. red. : M.P. Kim i dr.; sost. Z.K. Zvezdin (otv. sost.) i dr.; otv. red. sb. A.A. Voronetskaya. M.: Nauka, 1969.

Isaev A.S. Ot samobegloy kolyaski do ZIL-111. M., 1961.

Kanunnikov S.V. Otechestvennye legkovye avtomobili. 1896 – 2000 gg. M., 2007.

Kochnev E.D. Proslavlennye avtomobili. 1919 – 1945 gg. M,, 2010.

Matveenko V.I. Istoriya konstruirovaniya i proizvodstva gruzovykh avtomobiley povyshennoy prokhodimosti v SSSR v period s kontsa 20-kh do serediny 40-kh godov XX veka: dis. ... kand. ist. nauk. SPb., 2004.

Nazarov R.A. Russkie avtomobili: Polnaya entsiklopediya. M., 2012.

Prokof'eva E.Yu. Istoriya otechestvennoy avtomobil'noy promyshlennosti: ot edinichnogo k massovomu tipu organizatsii proizvodstva. 1896 – 1991 gg: avtoref. dis. ... dokt. ist. nauk. Sa-ratov, 2011.

Perspektivy razvitiya avtostroeniya v 1927 – 28 godu i na blizhayshie gody po Avtotrestu M.,1927. 12s.

Rubets A. D. Istoriya avtomobil'nogo transporta Rossii. M., 2008.

Sigel'baum L. Mashiny dlya tovarishchey: Biografiya sovetskogo avtomobilya. M., 2011.

Tompson E. Sovetskie avtomobili: polnaya istoriya. M., 2010.

Shlyakhtinskiy K.V. Avtomobil' v Rossii: Istoriya avtomobilya. M., 1993.

Shlyakhtinskiy K. Rossiya: Genii i dorogi. M., 2007.

Shneyderova D.G. Puti razvitiya avtostroeniya. M., 1932.

Shpotov B.M. Genri Ford. Zhizn' i biznes. M., 2003.

Shugurov L.M., Shirshov V.P. Avtomobili strany Sovetov. M., 1983.

Shugurov L.M. Avtomobili Rossii i SSSR. M., 1994. T. 1.

Notiziario Modellistico. 1998. № 2. P.19.

Published

2020-11-17

How to Cite

Shishka, V. (2020). Reasonable adoption: foreign experience as driving factor of soviet car industry in the late 1920s. PERM UNIVERSITY HERALD. History, (3), 166–175. Retrieved from https://press.psu.ru/index.php/history/article/view/3772