«If a Soviet citizen does not know the constitution, the court is waiting for him». The Stalinist myth in the mirror of schoolchildren’s mistakes

Authors

  • A.V. Chashchukhin National Research University «Higher School of Economics»

Keywords:

Stalinism, school, educational text, the Stalinist myth, discourse, habitus, expert

Abstract

The article is devoted to the Soviet school of the late Stalinism. The Soviet education was intended to form a politically loyal citizen. In varying degrees all school subjects had an ideological basis. The teachers of physics and chemistry had to demonstrate the priority of Russian and Soviet science. The teachers of geography demonstrated the strength and wealth of the Soviet motherland. But the main ideological subjects in school ware the humanitarians, first of all the history and the Constitution of the USSR. The article considers the difficulties in teaching this school subjects. Learning of the native history and the main law of the Soviet state was not easy for schoolchildren. The management organs of education realized it as a problem. The regional authority conducted the massive inspection of schools in the Molotov (Perm) region in 1949-50 school year. These materials have become the main sources for the article. Learning of the schoolchildrens mistakes tell us not only about the ways of development of the Stalinism myth by new generation. Mistakes of schoolchildrens help us to understand the ideas of teachers and officials of regional nomenclature about what is a norm and what is a deviation. Stalin's myth in this analysis ceases to be monolithic. Development ideology faced with unavoidable gaps in the way of development and representation of the world. The main contradiction of the training became the gap between the neck (naive, visual) and text understanding of a myth. It created problems in in the broadcast of ideology. Like a theoretical basis in the article was used some ideas of Pierre Bourdieu.

References

Библиографический список

Holmes L.Е. Stalin’s School: Moscow’s Model School No. 25, 1931-1937. Pittsburgh, 1999.

: Незамеченный термидор. Очерки провинциального быта, 2-е изд., доп./ О. Лейбович, А. Колдушко, В.Шабалин, А. Чащухин, А. Кимерлинг, А.Казанков, А. Бушмаков. Пермь., 2012

Балашов Е.М. Школа в российском обществе 1917–1927 гг. Становление «нового человека». СПб., 2003.

Бурдье П. Социальное пространство и символическая власть // П.Бурдье. Социология социального пространства, М; СПб., 2005.

Геллер Л., Боден А. Институциональный комплекс соцреализма // Соцреалистический канон. / под общ.ред. Гюнтера Х., Добренко Е.. М., 2000.

Добренко Е. Политэкономия соцреализма. М., 2007.

Зубкова Е. Ю. Послевоенное советское общество: политика и повседневность. 1945 – 1953. М., 2000.

Ионин Л.Г. Социология культуры: путь в новое тысячелетие. М., 2000.

Келли К. Товарищ Павлик: взлет и падение советского мальчика-героя. М., 2009.

Козлова Н.Н. Горизонты повседневности советской эпохи: Голоса из хора. М., 1996.

Лейбович О.Л. В городе М. М., 2008. С.177–201.

Орлова Г. Овладеть пространством: физическая география в советской школе (1930–60-е гг). // Визуальные и культурные иследования: предмет, методы и дидактические стратегии. URL: http://viscult.ehu.lt/article.php?id=147 (дата обращения: 10.06.2013).

Ромашова М.В. Вещи и слова советского детства 1940-1950-х гг.: провинциальное измерение. // Какорея. Из истории детства в России и в других странах: сб. ст. и матер.: Тр. семинара РГГУ «Культура детства: нормы, ценности, практики». Вып. 1. М. – Тверь, 2008.

Хархордин О. Обличать и лицемерить: генеалогия российской личности. СПб.– М., 2002.

Чащухин А.В. «Вынужден защищаться теми методами, какие мне достаются»: вопросы языкознания в школьных конфликтах начала 1950-х // Отечественные записки, 2012. № 1.

Янковская Г.А. Искусство, деньги и политика: советский художник в годы позднего сталинизма. Пермь, 2007.

Янковская Г.А. Историографические образы позднего сталинизма // Астафьевские чтения (ноябрь 2008): Время «веселого солдата»: ценности послевоенного общества и их осмысление в современной России. Пермь; 2009.

References

Holmes L.E. Stalin’s School: Moscow’s Model School No. 25, 1931-1937. Pittsburgh, 1999.

: Nezamechennyy termidor. Ocherki provintsial'nogo byta, 2-e izd., dop./ O. Leybovich, A. Koldushko,

V.Shabalin, A. Chashchukhin, A. Kimerling, A.Kazankov, A. Bushmakov. Perm'., 2012.

Balashov E.M. Shkola v rossiyskom obshchestve 1917–1927 gg. Stanovlenie «novogo cheloveka». SPb., 2003.

Burd'e P. Sotsial'noe prostranstvo i simvolicheskaya vlast' // P.Burd'e. Sotsiologiya sotsial'nogo prostranstva, M; SPb.,

Geller L., Boden A. Institutsional'nyy kompleks sotsrealizma // Sotsrealisticheskiy kanon. / pod obshch.red. Gyuntera

Kh., Dobrenko E.. M., 2000.

Dobrenko E. Politekonomiya sotsrealizma. M., 2007.

Zubkova E. Yu. Poslevoennoe sovetskoe obshchestvo: politika i povsednevnost'. 1945 – 1953. M., 2000.

Ionin L.G. Sotsiologiya kul'tury: put' v novoe tysyacheletie. M., 2000.

Kelli K. Tovarishch Pavlik: vzlet i padenie sovetskogo mal'chika-geroya. M., 2009.

Kozlova N.N. Gorizonty povsednevnosti sovetskoy epokhi: Golosa iz khora. M., 1996.

Leybovich O.L. V gorode M. M., 2008. S.177–201.

Orlova G. Ovladet' prostranstvom: fizicheskaya geografiya v sovetskoy shkole (1930–60-e gg). // Vizual'nye I kul'turnye isledovaniya: predmet, metody i didakticheskie strategii. URL: http://viscult.ehu.lt/article.php?id=147 (data obrashcheniya: 10.06.2013).

Romashova M.V. Veshchi i slova sovetskogo detstva 1940-1950-kh gg.: provintsial'noe izmerenie // Kakoreya. Iz istorii detstva v Rossii i v drugikh stranakh: sb. st. i mater.: Tr. seminara RGGU «Kul'tura detstva: normy, tsennosti, praktiki». Vyp. 1. M. – Tver', 2008.

Kharkhordin O. Oblichat' i litsemerit': genealogiya rossiyskoy lichnosti. SPb.– M., 2002.

Chashchukhin A.V. «Vynuzhden zashchishchat'sya temi metodami, kakie mne dostayutsya»: voprosy yazykoznaniya v shkol'nykh konfliktakh nachala 1950-kh // Otechestvennye zapiski, 2012. № 1.

Yankovskaya G.A. Iskusstvo, den'gi i politika: sovetskiy khudozhnik v gody pozdnego stalinizma. Perm', 2007.

Yankovskaya G.A. Istoriograficheskie obrazy pozdnego stalinizma // Astaf'evskie chteniya (noyabr' 2008): Vremya «veselogo soldata»: tsennosti poslevoennogo obshchestva i ikh osmyslenie v sovremennoy Rossii. Perm', 2009.

Published

2020-11-17

How to Cite

Chashchukhin, A. (2020). «If a Soviet citizen does not know the constitution, the court is waiting for him». The Stalinist myth in the mirror of schoolchildren’s mistakes. PERM UNIVERSITY HERALD. History, (3), 144–154. Retrieved from https://press.psu.ru/index.php/history/article/view/3770