“I want to be a movie actress": reflections on one pioneer discussion (1929)

Authors

  • А.Yu. Rozhkov Kuban State University

Keywords:

Soviet childhood, the “Pioneer” journal, children's interests and ideals

Abstract

Children’s communicative space of the readers of the “Pioneer” journal and the use of the media in the late 1920s is described and interpreted through the example of the discussion "Whom I want to be".The discussion began when a pioneer from Barnaul Shura Klimova wrote to the editor-in-chief that she wanted to become a movie star and to earn 2 million dollars per year, as Mary Pickford did. Shura also wanted to build the private house with fireplace, carpets and a grand piano. Shura Klimova's biographic scenario caused a huge response from the pioneers. Over 500 letters came to the editorial office of the “Pioneer” journal.Two big camps were designated among the readers of the “Pioneer” such as Klimova's allies and her opponents. The most part of the letters reflected life projects of schoolchildren. Many of them wanted to become engineers, pilots, technicians and agronomists but every tenth correspondent wanted to become a movie star as well as Shura. This discussion showed two various cultural types of the Soviet schoolchildren – “bourgeois and democratic” and “egalitarian and socialist” ones.The editorial office of the journal obviously supported the second camp and stigmatizated the first one. The senior companions demonstrated to pioneers that it was necessary to think politically correctly and the totalitarian discourse and external social control were formed in that way. In the late 1920s “the Great return” occurred not only in the village, but also in habitus of a new generation.

References

Библиографический список

Азбукин Д. Психология школьников в начале Октябрьской революции // Педол. журн. 1923. № 3.

Алексеева М.И. Российские журналы для детей (1920-е годы) : метод. указания к специальному семинару для студентов ред.-изд. отделения. URL: http://www.detlitlab.ru/?cat=11&text=31 (дата обращения: 14.04.2013).

Балашов Е.М. Школа в российском обществе 1917–1927 гг.: Становление «нового человека». СПб., 2003.

Балашов Е.М. Педология в России в первой трети ХХ века. СПб., 2012.

Вахтин Н.Б., Головко Е.В. Социолингвистика и социология языка. СПб., 2004.

Гельмонт А.М. Изучение детского кинозрителя. М., 1933.

Добренко Е. Формовка советского читателя: Социальные и эстетические рецепции советской литературы. СПб., 1997.

Карасик В.И. и др. Иная ментальность. М., 2005.

Кем хотят быть наши дети : сб. детских писем для отцов / сост. И.М. Разин. М.; Л., 1929.

Кем я хочу быть // Пионер. 1929. № 2.

Кино – дети – школа : метод. сб. по киноработе с детьми / под ред. А.М. Гельмонта. М., 1929.

Колотинский П.Н. Опыт длительного изучения мировоззрения учащихся выпускных классов // Тр. Кубан. пед. ин-та. 1929. Т. 2–3.

Кон И.С. Мужчина в меняющемся мире. М., 2009.

Крылов С. Вопросы кино (К предстоящему партийному съезду) // Революция и культура. 1928. № 3–4.

Лацис А., Кейлина Л. Дети и кино / под ред. Е. Угаровой. М., 1928.

Люблинский П.И. Кинематограф и дети. М., 1925.

Макклелланд Д. Мотивация человека. СПб., 2007.

Медик Х. Микроистория // THESIS: теория и история экономических и социальных институтов и систем : aльманах. М., 1994. Вып. 4.

Мацумото Д. Психология и культура : пер. с англ. СПб., 2002.

Мид М. Культура и мир детства. М.,1988.

Одинцова Л. Идеалы и интересы учащихся трудовых школ г. Москвы // Вестник просвещения. 1927. № 4.

Ортега-и-Гассет Х. Вокруг Галилея. Лекция четвертая // Ортега-и-Гассет Х. Избр. труды : пер. с исп. М., 2000.

Пионер. 1929. № 2, 3, 6-9, 18, 19, 21, 23.

Рапай К. Культурный код: Как мы живем, что покупаем и почему : пер. с англ. М., 2008.

Родионов В.Д. Школьная стенгазета // Тр. Кубан. пед. ин-та. 1929. Т. 2–3.

Рожков А.Ю. В кругу сверстников: Жизненный мир молодого человека в советской России 1920-х годов : в 2 т. Краснодар, 2002.

Рыбников Н.А. Интересы современного школьника. М.; Л., 1926.

Смирнов В.Е. Психология юношеского возраста. М.; Л., 1929.

Советский школьник: по работам I Педологического съезда / под ред. Н.А. Рыбникова. М., 1929.

Станчинская-Розенберг Э. Влияние кино на школьника // Вестник просвещения. 1927. № 2.

Триандис Г. К. Культура и социальное поведение : пер. с англ. М., 2007.

Школа моего имени // Пионер. 1929. № 8.

Gorsuch A.E. Soviet youth and the politics of popular culture during NEP // Social History. 1992. Vol. 17, № 2.

References

Azbukin D. Psikhologiya shkol'nikov v nachale Oktyabr'skoy revolyutsii // Pedol. zhurn. 1923. № 3.

Alekseeva M.I. Rossiyskie zhurnaly dlya detey (1920-e gody) : metod. uka-zaniya k spetsial'nomu seminaru dlya studentov red.-izd. otdeleniya. URL: http://www.detlitlab.ru/?cat=11&text=31 (data obrashcheniya: 14.04.2013).

Balashov E.M. Shkola v rossiyskom obshchestve 1917–1927 gg.: Stanovlenie «novogo cheloveka». SPb., 2003.

Balashov E.M. Pedologiya v Rossii v pervoy treti KhKh veka. SPb., 2012.

Vakhtin N.B., Golovko E.V. Sotsiolingvistika i sotsiologiya yazyka. SPb., 2004.

Gel'mont A.M. Izuchenie detskogo kinozritelya. M., 1933.

Dobrenko E. Formovka sovetskogo chitatelya: Sotsial'nye i esteticheskie retseptsii sovetskoy literatury. SPb., 1997.

Karasik V.I. i dr. Inaya mental'nost'. M., 2005.

Kem khotyat byt' nashi deti : sb. detskikh pisem dlya ottsov / sost. I.M. Ra-zin. M.; L., 1929.

Kem ya khochu byt' // Pioner. 1929. № 2.

Kino – deti – shkola : metod. sb. po kinorabote s det'mi / pod red. A.M. Gel'monta. M., 1929.

Kolotinskiy P.N. Opyt dlitel'nogo izucheniya mirovozzreniya uchashchikhsya vypusknykh klassov // Tr. Kuban. ped. in-ta. 1929. T. 2–3.

Kon I.S. Muzhchina v menyayushchemsya mire. M., 2009.

Krylov S. Voprosy kino (K predstoyashchemu partiynomu s'ezdu) // Revo-lyutsiya i kul'tura. 1928. № 3–4.

Latsis A., Keylina L. Deti i kino / pod red. E. Ugarovoy. M., 1928.

Lyublinskiy P.I. Kinematograf i deti. M., 1925.

Makklelland D. Motivatsiya cheloveka. SPb., 2007.

Medik Kh. Mikroistoriya // THESIS: teoriya i istoriya ekonomicheskikh i sotsial'nykh institutov i sistem : al'manakh. M., 1994. Vyp. 4.

Matsumoto D. Psikhologiya i kul'tura : per. s angl. SPb., 2002.

Mid M. Kul'tura i mir detstva. M.,1988.

Odintsova L. Idealy i interesy uchashchikhsya trudovykh shkol g. Moskvy // Vestnik prosveshcheniya. 1927. № 4.

Ortega-i-Gasset Kh. Vokrug Galileya. Lektsiya chetvertaya // Ortega-i-Gasset Kh. Izbr. trudy : per. s isp. M., 2000.

Pioner. 1929. № 2, 3, 6-9, 18, 19, 21, 23.

Rapay K. Kul'turnyy kod: Kak my zhivem, chto pokupaem i pochemu : per. s angl. M., 2008.

Rodionov V.D. Shkol'naya stengazeta // Tr. Kuban. ped. in-ta. 1929. T. 2–3.

Rozhkov A.Yu. V krugu sverstnikov: Zhiznennyy mir molodogo cheloveka v sovetskoy Rossii 1920-kh godov : v 2 t. Krasnodar, 2002.

Rybnikov N.A. Interesy sovremennogo shkol'nika. M.; L., 1926.

Smirnov V.E. Psikhologiya yunosheskogo vozrasta. M.; L., 1929.

Sovetskiy shkol'nik: po rabotam I Pedologicheskogo s'ezda / pod red. N.A. Rybnikova. M., 1929.

Stanchinskaya-Rozenberg E. Vliyanie kino na shkol'nika // Vestnik pro-sveshcheniya. 1927. № 2.

Triandis G. K. Kul'tura i sotsial'noe povedenie : per. s angl. M., 2007.

Shkola moego imeni // Pioner. 1929. № 8.

Gorsuch A.E. Soviet youth and the politics of popular culture during NEP // Social History. 1992. Vol. 17, № 2.

Published

2020-11-17

How to Cite

Rozhkov А. (2020). “I want to be a movie actress": reflections on one pioneer discussion (1929). PERM UNIVERSITY HERALD. History, (2), 126–137. Retrieved from https://press.psu.ru/index.php/history/article/view/3728