THE SUMA QAMAÑA IDEOLOGY IN THE VALUES POLITICS OF EVO MORALES’ LEFT INDIGENIST REGIME

Authors

  • P. I. P. I. Kostogryzov

Keywords:

politics of values, axiopolitics, suma camaña, indigenism, nation, Bolivia

Abstract

Introducing the concept of values politics (axiopolitics) as a set of methods of political “handling” of values (and their use for political purposes), the author offers his own typology of this phenomenon and outlines the main historical stages of its formation. Considering the values politics of the left-indigenist regime in Bolivia, he reveals its connection with the formation of nation and the incomplete process of modernization in the country. The article gives a description of the ideological and value complex, known as "Suma qamaña", which underlies the axiopolitics of the Bolivian state. The concept is the quintessence of the traditional worldview of indigenous peoples of the Andean region. It includes the idea of harmonious coexistence of people with each other and with nature. The "Suma qamaña" ideology openly opposes developmentalism as a paradigm of unidirectional development of mankind and consumerism, which orients economy to infinite increase in producing consumer goods. Its appearance was a reaction to the unsuccessful for Latin American countries policy of neoliberalism in the 1990s – early 2000s. The author reveals the content of the "Suma qamaña" system of values and the essence of the arguments put forward by its critics. It is shown how the regime used the "Suma qamaña" ideology to achieve its political goals.

References

Библиографический список

Андрушкевич И. Н. 2013. Аксиополитика ориентирует геополитику. URL: https://rusk.ru/

st.php?idar=60031 (дата обращения: 19.07.2019).

Боливия – время левоиндихенистского эксперимента / Ин-т Латинской Америки РАН. М., 2009. 77 с.

Васечко В. Ю., Васечко Е. Н. Золотое правило нравственности в эпоху глобализма // Философские проблемы глобализации: общество, культура, право: Матер. регион. науч.-практ. конф. профессорско-преподавательского состава / редкол.: И.Г. Палий, О.А. Богданова, Э.Г. Куликова. Ростов-н/Д, 2007. С. 95–100.

Воротникова Т. А. Боливия: становление индейского политического сознания // Индейский мир перед вызовами ХХІ века / Ин-т Латинской Америки РАН. М., 2011. С. 106–129.

Костогрызов П. И. Коррупция в Латинской Америке: цивилизационные аспекты // Актуальные проблемы научного обеспечения государственной политики Российской Федерации в области противодействия коррупции: Сб. науч. тр. по итогам Третьей всерос. науч. конф. с междунар. участием / Ин-т философии и права Урал. отд. РАН. Екатеринбург, 2019а. С. 620–635. DOI 10.17506/articles.anticorruption.2018.620635. URL: https://www.researchgate.net/publication/

(дата обращения: 10.07.2019).

Костогрызов П. И. Латиноамериканская модель многонационального государства // Конституционное и муниципальное право. 2019b. № 8. С. 66–69. URL: https://www.researchgate.net/publication/335528339 (дата обращения: 10.07.2019).

Основы философии: Учебник / под общ. ред. А.Н. Ерыгина. М.; Ростов-н/Д, 2006. 228 с.

Павлова Е. Б. Концепции «хорошей жизни» в Боливии и Эквадоре: расцвет и упадок нормативной силы // Латинская Америка. 2016. № 3. С. 22–31.

Павлова Е. Б. Стрессоустойчивость неолиберализма: «индейская буржуазия» в Боливии // Латинская Америка. 2017. № 11. С. 39–48.

Португаль Молинедо П. Концепция развития в Андах: мифы и перспективы // Латинская Америка. 2013. № 1. С. 58–65.

Шемякин Я. Г. Общинная юстиция как проявление цивилизационной идентичности Латинской Америки // Латинская Америка, 2019. № 2. С. 94–106.

Шинкаренко А. А. Между неоэкстрактивизмом и «зеленой» геополитикой: особенности «эко-территориального сдвига» в Латинской Америке // PolitBook. 2018. № 4. С. 103–116.

Щелчков А. А. Левая альтернатива неолиберализму. Культурная и демократическая революция в Боливии в начале XXI века // Латиноамериканский исторический альманах. 2016а. № 17. С. 192–240.

Щелчков А. А. Революция под знаменем Пачамамы. Боливия в начале XXI века // Новая и новейшая история. 2016 b. № 5. С. 119–137.

Corte Constitucional de Colombia. Sentencia T-496/96. 1996. URL: http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1996/T-496-96.htm (дата обращения: 10.07.2016).

Cruz Rodríguez E. Explicando el nacionalismo aymara: una perspectiva comparada R e p i q u e. 2016. Nº 1. Р. 87–107.

Cruz Rodríguez E. Hacia una ética del vivir bien-buen vivir. Producción + Limpia. 2014а. Vol.9, No.2, julio – Diciembre. Р. 11–22.

Cruz Rodríguez E. Prolegómenos al vivir bien-buen vivir: una evaluación normativa y práctica // Finanz. polit. econ. 2014b. Vol. 6, No. 2, julio – diciembre. Р. 387-402. URL: http://dx.doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2014.6.2.8 (дата обращения: 07.09.2018).

Fatheuer T. Buen Vivir. A brief introduction to Latin America’s new concepts for the good life and the rights of nature. Berlin: Heinrich Böll Foundation. 2011. 72 р.

García Linera Á. Identidad Boliviana. Nación, mestizaje y plurinacionalidad. La Paz: Vicepresidencia del Estado Plurinacional – Presidencia de la Asamblea Legislativa Plurinacional. 2014. 78 р.

Guardiola J., García-Quero F. Buen Vivir (living well) in Ecuador: Community and environmental satisfaction without household material prosperity? // Ecological Economics. 2014. Vol. 107. November. P. 177–184.

Gudynas E. Buen vivir: Germinando alternativas al desarrollo. América Latina en movimiento. 2011. № 462, febrero. 24 p.

Huanacuni Mamani F. Buen vivir / Vivir bien. Filosofía, políticas, estrategias y experiencias regionales andinas. Lima: CAOI, 2010. 124 р.

Pérez-Morón L. Y.; Cardoso-Ruiz R. P. Construcción del Buen Vivir o Sumak Kawsay en Ecuador: una alternativa al paradigma de desarrollo occidental // Contribuciones desde Coatepec. 2014. № 26, enero – junio. Р. 49–66.

Shinkarenko A. A. Teoría del «Cuarto mundo» en la geopolítica moderna: aspectos latinoamericanos // Iberoamerica. 2016. № 4. Р. 68–89.

Vanhulst J. El laberinto de los discursos del Buen vivir: entre Sumak Kawsay y Socialismo del siglo XXI, Polis, 40. 2015. URL: http://journals.openedition.org/polis/10727 (дата обращения: 19.04.2019).

References

Andrushkevich, I.N. (2013), Aksiopolitika orientiruet geopolitiku [Axiopolitics guides geopolitics], available at: https://rusk.ru/st.php?idar=60031 (accessed 19.07.2019).

Boliviya – vremya levoindihenistskogo eksperimenta (2009) [Bolivia: the time of the Left Indigenist experiment], Institut Latinskoy Ameriki Rossiyskoy akademii nauk, Moscow, Russia, 77 p.

Corte Constitucional de Colombia. Sentencia T-496/96 (1996) [Constitutional Court of Colombia. Sentence T-496/96 (1996)], available at: http://www.corteconstitucional.gov.co/relatoria/1996/T-496-96.htm (accessed 10.07.2016).

Cruz Rodríguez, E. (2014a), “Towards an ethic of living well-good living”, Producción + Limpia, Vol. 9, № 2, рр. 11-22.

Cruz Rodríguez, E. (2014b), “Prolegomena by living well-good living: a normative and practical evaluation”, Finanz. polit. econ., Vol. 6, № 2, pp. 387-402, available at: http://dx.doi.org/10.14718/

revfinanzpolitecon.2014.6.2.8 (accessed 07.09.2018).

Cruz Rodríguez, E. (2016), “Explaining Aymara Nationalism: A Comparative Perspective”, Repique, № 1, pр. 87-107.

Erygin, A.N. (ed.) (2006), Osnovy filosofii. Uchebnik [Basics of philosophy. Textbook], RINKh, Moscow; Ros-tov-on-Don, Russia, 228 p.

Fatheuer, T. (2011), Buen Vivir. A brief introduction to Latin America’s new concepts for the good life and the rights of nature, Heinrich Böll Foundation, Berlin, Germany, 72 р.

García Linera, Á. (2014), Identidad Boliviana. Nación, mestizaje y plurinacionalidad [Bolivian Identity. Nation, Miscegenation and Plurinationality], Vicepresidencia del Estado Plurinacional – Presidencia de la Asamblea Legislativa Plurinacional, La Paz, Bolivia, 78 р.

Guardiola, J. & F. García-Quero (2014), “Buen Vivir (living well) in Ecuador: Community and environmental satisfaction without household material prosperity?”, Ecological Economics, Vol. 107, November 2014,

pр. 177-184.

Gudynas, E. (2011), Buen vivir: Germinando alternativas al desarrollo [Good living: Germinating alternatives to development], América Latina en movimiento, № 462, febrero 2011. pp. 1-24.

Huanacuni Mamani, F. (2010), Buen vivir / Vivir bien. Filosofía, políticas, estrategias y experiencias regionales andinas [Good living / Living well. Andean regional philosophy, policies, strategies and experiences], CAOI, Lima, Peru, 124 р.

Kostogryzov, P.I. (2019a), “Corruption in Latin America: a sociocultural análisis”, in Aktual'nye problemy nau-chnogo obespecheniya gosudarstvennoy politiki Rossiyskoy Federatsii v oblasti protivodeystviya korruptsii: sb. tr. po itogam Tretyey vseros. nauch. konf. s mezhdunar. uchastiem [Actual problems of academic support of the state policy of the Russian Federation in the field of anti-corruption], In-t filosofii i prava Ural. otd-niya Ros. akad. Nauk, Yekaterinburg, Russia, pp. 620-635.

Kostogryzov, P.I. (2019b), “Latin American Model of a Multinational State”, Konstitutsionnoe i munitsipal'noe pravo, № 8, pp. 66-69.

Pavlova, E.B. (2016), “The concept of a “good life” in Bolivia and Ecuador: the heyday and decline of regulatory power”, Latinskaya Amerika, № 3, pp. 22-31.

Pavlova, E.B. (2017), “Stress Resistance of Neoliberalism: “The Indian Bourgeoisie” in Bolivia”, Latinskaya Amerika, № 11, pp. 39-48.

Pérez-Morón, L.Y. & R.P. Cardoso-Ruiz (2014), “Construction of Good Living or Sumak Kawsay in Ecuador: an alternative to the Western development paradigm”, Contribuciones desde Coatepec, № 26, pp. 49-66.

Portugal Mollinedo, P. (2013), “Development concept in the Andes: Myths and Prospects”, Latinskaya Amerika, № 1, pp. 58-65.

Shemyakin, Ya.G. (2019), “Community justice as a manifestation of the civilizational identity of Latin Ameri-ca”, Latinskaya Amerika, № 2, pp. 94-106.

Shhelchkov, A.A. (2016a), “Left alternative to neoliberalism. The Cultural and Democratic Revolution in Boliv-ia at the Beginning of the 21st Century”, Latinoamerikanskiy istoricheskiy al'manah, № 17, pp. 192-240.

Shhelchkov, A.A. (2016b), “The revolution under the banner of Pachamama. Bolivia at the beginning of the 21st century”, Novaya i noveyshaya istoriya, № 5, pp. 119-137.

Shinkarenko, A.A. (2016), “Theory of the "Fourth World" in modern geopolitics: Latin American aspects”, Iberoamerica, № 4, pр. 68-89.

Shinkarenko, A.A. (2018), “Between Neo-Extractivism and Green Geopolitics: Features of the “Eco-Territorial Shift” in Latin America”, PolitBook, № 4. pp. 103-116.

Vanhulst, J. (2015), “The labyrinth of the speeches of Good Living: between Sumak Kawsay and Socialism of the 21st Century”, Polis, № 40, pp. 1-25, available at: http://journals.openedition.org/polis/10727 (accessed 19.04.2019).

Vasechko, V.Yu. & E.N. Vasechko (2007), “Golden rule of morality in the era of globalism”, in Filosofskie problemy globalizatsii: obshhestvo, kul'tura, pravo [Philosophical problems of globalization: society, culture, law], Akademtsentr, Rostov-on-Don, Russia, pp. 95-100.

Vorotnikova, T.A. (2011), “Bolivia: Formation of an Indian Political Consciousness”, in Indeyskiyy mir pered vyzovami 21 veka [Native American world facing 21st century challenges], ILA RAN, Moscow, Russia, pp. 106-129.

Published

2020-01-27

How to Cite

P. I. Kostogryzov, P. I. (2020). THE SUMA QAMAÑA IDEOLOGY IN THE VALUES POLITICS OF EVO MORALES’ LEFT INDIGENIST REGIME. PERM UNIVERSITY HERALD. History, 47(4), 30–40. Retrieved from https://press.psu.ru/index.php/history/article/view/2950