Status of dissertation and normative bases of opponency in Russian legislation of the 19th century

Authors

  • N. N. Alevras Chelyabinsk State University

Keywords:

Russian universities, Russian legislation, university statutes, regulations on academic degrees, disser-tation, defense of dissertation, opponent, dissertation opponency

Abstract

The article deals with the analysis of the university legislation, particularly the regulatory resolutions, such as the regulations on academic degrees. Their finalized versions (1819, 1837, 1844, 1864) were used as instructional an-nexes to university statutes (1804, 1835, 1863, 1884). Notwithstanding the interest of the specialists studying the history of Russian universities to this kind of legislation, the evolution of legislative regulation of the training of highly qualified researchers has not been analyzedpreviously.Such an analysis would help, in particular, to identify the changes of the legal status of dissertations and the regulations on their academic expert reviews. The article claims that, after the enactment of the Regulations of Awarding Academic Degrees in 1844, the system of the as-sessment of the applicants for degrees began to put legal emphasis on the importance of public thesis defense and the professional expert reviews as the main instruments of expert qualification practices. The trend was developed and established in the statutes of 1863–1884 and the Regulations on the Qualification for Students in Deed and the Award of Academic Degrees of 1864. The author traces the gradual increase of the importance of the dissertation, which became the basic tool for the assessment of academic achievements of an applicant for a degree in the 1860s – 1880es, in legal documents. During that period, the functions of dissertation experts presented by the departments and opponents were clarified due to the implementation of the public dissertation defense principle. It is proved by the significant increase of the number of thesis defense procedures, found in the available database on history disser-tationists and their theses.doi: 10.17072/2219-3111-2017-3-37-47

Author Biography

N. N. Alevras, Chelyabinsk State University

Doctor of Science in History, Professor, Department of History of Russia and Foreign Countries, Chelyabinsk State University (Russia)

References

Список источников

Университетский устав (5 ноября 1804 г.). § 96–107. URL: http://letopis.msu.ru/documents/327 (дата обращения: 02.02.2017).

Университетский устав 1835 г. URL: http://letopis.msu.ru/documents/2123 (дата обращения: 05.02.2017).

Об удалении от должностей профессоров Дерптского университета за незаконное производство в докторы правоведения Валтера, Вебера и других лиц // Полное собрание законов Российской импе-рии (ПСЗ РИ). 1817. Собр. 1, Т. 37, № 26940. С. 424–425.

Положение о производстве в ученые степени // ПСЗ РИ. 1819. Собр. 1, Т. 36, № 27646. С. 37–42.

Положение об испытаниях на ученые степени // ПСЗ РИ. 1837. Собр. 2, Т. 12, Ч. 1, № 10188. С. 285–287.

Положение о производстве в ученые степени (от 6 апреля 1844 г.) // Журн. министерства народного просвещения (ЖМНП). 1844. Ч. 42. С. 179–192.

Положение об испытаниях на звание действительного студента и на ученые степени (от 4 января 1864 г.) // ЖМНП. 1864. Ч. 121. С. 96–110.

По поводу нового положения об испытаниях на звание действительного студента и на ученые сте-пени // ЖМНП, 1864. Ч. CXXI. С. 475–492.

Общий устав императорских российских университетов, 23 августа 1884 г. // ПСЗ РИ. Собр. 3. Т. 4, № 2404. С. 456–474.

Погодин М.П. Диспут г. Гладкова // ЖМНП. 1856. Ч. 89. Отд. 3, январь.

Соловьев С.М. Мои записки для детей моих, а если можно, и для других // С.М. Соловьев. Избр. труды. Записки. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1983. С. 229–350.

Библиографический список

Алеврас Н.Н Диссертационный диспут как событие и традиция университетского быта второй половины XIX–начала XX в. // История и историки в пространстве национальной и мировой культуры XVIII–XXI вв.: сб. статей / под ред. Н.Н. Алеврас, Н.В. Гришиной, Ю.В. Красновой. Челябинск: Энциклопедия, 2011. С. 129–144.

Алеврас Н.Н., Гришина Н.В., Скворцов А.М. К созданию коллективного портрета историков-соискателей ученых степеней в России XIX – начала ХХ вв.: разработка базы данных и предва-рительный анализ // Учитель истории в социокультурном пространстве Евразии в конце XX – начале XXI в.: Матер. Всерос. науч.-практ. конф. с междунар. участием. Казань: Из-во Ка-зан.ун-та, 2016. С. 32–40.

Алеврас Н.Н., Гришина Н.В. Диссертации историков и законодательные нормы (1860–1920-е гг.) // Рос.история. 2014. № 2. С. 77–90.

Вишленкова Е., Ильина К. Об ученых степенях и о том, как диссертация в России обретала научную и практическую значимость // Новое литературное обозрение. 2013. № 4. С.84–107.

Гатауллина Р.Х., Ильина К.А.Университетvs министерство народного просвещения: академи-ческая экспертиза и цензура диссертаций в середине XIX в. // Вестник Нижегородского универ-ситета им. Н.И. Лобачевского. 2016. № 4. С.15–24.

Диссертация по истории в контексте российской научной культуры XIX–середины XX в.: опыт и перспективы изучения: сб. статей по итогам межрегион. науч. семинара (вебинара) 18 ноября 2016 г. / под ред. Н.Н. Алеврас, Н.В. Гришиной. Челябинск: Энциклопедия, 2016. 136 с.

Зипунникова Н.Н. «Университеты учреждаются для преподавания наук в высшей степени». Российское законодательство об университетах XVIII – начала XX в.: монография. Екатерин-бург: Изд. дом «Урал.гос. юрид. академия», 2009. 440 с.

Зипунникова Н.Н. Законодательство об ученых степенях как важнейшее условие формирования диссертационной культуры Российской империи // Диссертация по истории в контексте рос-сийской научной культуры XIX–середины XX вв.: опыт и перспективы изучения: сб. ст. по ито-гам межрегион. науч. семинара / под ред. Н.Н. Алеврас, Н.В. Гришиной. Челябинск: Энцикло-педия, 2016. С. 25–35.

Иванов А.Е. Ученое достоинство в Российской империи. XVIII – начало XX в. Подготовка и научная аттестация профессоров и преподавателей высшей школы. М.: Новый хронограф, 2016. 656 с.

Иванов А.Е. Ученые степени в Российской империи. XVIII – 1917 г. М., 1994. 197 с.

Ильина К.А. Практика рецензирования диссертаций по истории и филологии в университетах Российской империи первой половины XIXв. // Диссертация по истории в контексте россий-ской научной культуры XIX – середины XX в.: опыт и перспективы изучения: сб. ст. по итогам межрегион. науч. семинара / под ред. Н.Н. Алеврас, Н.В. Гришиной. Челябинск: Энциклопедия, 2016. С. 36–49.

Ильина К.А. Траектория научной аттестации в российских университетах 1830-х гг.: Опыт за-щиты А.И. Чивилева // Диалог со временем 57. М.: ИВИ РАН. 2016. С. 169–187.

Кричевский Г.Г. Ученые степени в университетах дореволюционной России // История СССР. 1985. № 2. С. 141–153.

Сухова Н.Ю. Диссертационные диспуты как форма научной работы в православных духовных академиях России в 1869–1884 гг. // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета, 2010. Вып.II: 3 (36). С. 21–35.

References

Alevras, N. N. (2011), “Dissertation defense as an event and a tradition of university life in the late XIX – early XX century”, in Alevras, N. N., Grishina, N. V.& Yu. V. Krasnova (eds.), Istoriyaiistoriki v prostranstve-natsional'noyimirovoykul'tury XVIII–XXI vv.: sb. statey [History and historians in the space of national and world cultural of XVIII-XXI centuries: a collection of articles],Entsiklopediya, Chelyabinsk, Russia, pp. 129–144.

Alevras, N. N., Grishina, N. V. & A. M. Skvortsov (2016), “About the creation of collective portrait of historians applying for academic degrees in Russia in XIX – early XX century: the development of a database and prelimi-nary analysis”, in Uchitel' istorii v sotsiokul'turnomprostranstveEvrazii v kontse XX – nachale XXI v.: ma-ter.Vseros.nauch.-prakt. konf. smezhdunar. uchastiem[History teacher in social and cultural life of Eurasia in late XX – early XXI century: Proceedings of All-Russian scientific and practical conference with international par-ticipation], Kazan University, Kazan, Russia, pp. 32–40.

Alevras, N. N.& N. V. Grishina (2014),“History theses and laws (the 1860–1920s)”, Rossiyskayaistoriya, no. 2, pp. 77–90.

Vishlenkova, E.& K. Ilyina (2013),“About academic degrees and how dissertations gained academic and practi-cal importance in Russia], Novoeliteraturnoeobozrenie, no. 4, pp. 84–107.

Gataullina, R. Kh.& K.A.Ilyina (2016), “University vs Ministry of Public Instruction: academic expertise and dissertation censorship in the mid-XIX century”, VestnikNizhegorodskogouniversitetaimeni N. I. Loba-chevskogo, no. 4, pp. 15–24.

Alevras, N. N. &N. V. Grishina (eds.) (2016),Dissertatsiyapoistorii v konteksterossiyskoynauchnoykul'tury XIX–serediny XX v.: opytiperspektivyizucheniya: sb. stateypoitogammezhregion. nauch. seminara (vebinara) 18 noy-abrya 2016 g.[History dissertation in Russian academic culture of XIX – mid-XX century: the results and pro-spects of research: a collection of articles following the multiregional academic seminar],Entsiklopediya, Chel-yabinsk, Russia, 136 p.

Zipunnikova, N. N. (2009),«Universitetyuchrezhdayutsyadlyaprepodavaniyanauk v vyssheystepeni». Ros-siyskoezakonodatel'stvoobuniversitetakh XVIII – nachala XX v.: monografiya. [“Universities are established to teach sciences in the extreme”. Russian university legislation of XVII – early XX century: a monograph], Izd.dom «Ural. gos. yurid. akademiya», Yekaterinburg, Russia, 440 p.

Zipunnikova, N. N. (2016), “Academic degree legislation as a crucial provision for the establishment of disserta-tion culture of the Russian Empire”, in Alevras, N. N. &N. V. Grishina (eds.), Dissertatsiyapoistorii v kontek-sterossiyskoynauchnoykul'tury XIX–serediny XX v.: opytiperspektivyizucheniya: sb. stateypoitogammezhregion. nauch. seminara (vebinara) 18 noyabrya 2016 g.[History dissertation in Russian academic culture of XIX – mid-XX century: the results and prospects of research: a collection of articles following the multiregional aca-demic seminar],Entsiklopediya, Chelyabinsk, Russia, pp. 25-35.

Ivanov, A. Ye. (2016),Uchenoedostoinstvo v Rossiyskoyimperii. XVIII – nachalo XX v. Podgotovkainauchna-yaattestatsiyaprofessoroviprepodavateleyvyssheyshkoly.XVIII – nachalo XX v.[Academic titles in the Russian Empire.XVIII – early XX century.Education and academic assessment of professors and higher education teach-ers.XVIII – early XX century], Novyyhronograf, Moscow, Russia, 656 p.

Ivanov, A. Ye.(1994),Uchenyestepeni v Rossiyskoyimperii. XVIII – 1917 [Academic degrees in the Russian Em-pire. XVIII century – 1917], Institutrossiyskoyistorii RAN, Moscow, Russia, 197 p.

Ilyina, K. A. (2016), “Reviewing history and philology dissertations in the universities of the Russian Empire in early XIX century”, in Alevras, N. N. &N. V. Grishina (eds.), Dissertatsiyapoistorii v kontekster-ossiyskoynauchnoykul'tury XIX–serediny XX v.: opytiperspektivyizucheniya: sb. stateypoitogammezhregion. nauch. seminara (vebinara) 18 noyabrya 2016 g.[History dissertation in Russian academic culture of XIX – mid-XX century: the results and prospects of research: a collection of articles following the multiregional aca-demic seminar],Entsiklopediya, Chelyabinsk, Russia, pp. 36-49.

Ilyina, K. A. (2016), “The trends in academic assessment in Russian universities in the 1830s: the defense of A. I. Chivilev”, Dialog so vremenem, no. 57, pp. 169–187.

Krichevskiy, G. G. (1985), “Academic degrees in the universities of Russia before Revolution”, Istoriya SSSR, no. 2, pp. 141-153.

Sukhova, N. Yu. (2010),“Dissertation defense procedures as a form of academic work in orthodox ecclesiastical academies in Russia in 1869–1884”, VestnikPravoslavnogoSvyato-Tikhonovskogogumanitarnogouniversiteta, no. II: 3 (36), pp. 21–35.

Published

2019-11-23

How to Cite

Alevras, N. N. (2019). Status of dissertation and normative bases of opponency in Russian legislation of the 19th century. PERM UNIVERSITY HERALD. History, 38(3), 37–47. Retrieved from https://press.psu.ru/index.php/history/article/view/2702