“Religious Organization is Functioning Without Permit”: Illegal Praying Houses During the Late Soviet Era

Authors

  • A. I. Savin Institute of History, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (Russia)

Keywords:

USSR, the Brezhnev era, evangelical Christians-Baptists, religious dissident, Council of the Churches of the Evangelical Christian-Baptists, Council for Religious Affairs, “house churches”, illegality, repressions

Abstract

The article describes how illegal praying houses belonging to the supporters of the Council of the Churches of evangelical Christian-Baptists banned by the government were functioning in the Soviet Union during the 1960s-1980s. Using the documentation of the Council for Religious Affairs and its regional representatives, discovered in the State Archive of the Russian Federation and the State Archive of the Altai region, the article researches the practices used by the believers to create the so-called “house churches”, which allowed the commune to avoid governmental interventions into its religious life. The paper characterizes the main components of this specific activity, such as conspiracy, pursuit of the autarky by religious dissidents and the readiness to “suffer” for the freedom of conciseness. Another part of the article describes and analyzes repressive practices of the government aimed at dismantling the “house churches”, on one hand, and demolishing illegal stationary praying houses, on the other. The author concludes that the government was not able to solve the problem of the “house churches” up until the dissolution of the USSR. The main reason for that, other than the “headstrong stubbornness” of the believers, was the low efficiency of repressive mechanisms, such as administrative fines and dispersal of praying meetings in the light of the dominant “socialistic legality” in the Brezhnev era.doi 10.17072/2219-3111-2019-2-109-121

Author Biography

A. I. Savin, Institute of History, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences (Russia)

Candidate of Science in History, Senior Research Fellow

References

Список источников

Государственный архив Алтайского края (ГААК). Ф. 1692. Оп. 1. Д. 43. Л. 38–39 об., 44 об.; Д. 52. Л. 1–3; Д. 66. Л. 34–40; Д. 99. Л. 1–36; Д. 102. Л. 39–44; Д. 111. Л. 9–13; Д. 115. Л. 1–414; Д. 130. Л. 4–9; Д. 151. Л. 1–8; Д. 173. Л. 1–21; Д. 200. Л. 16–17; Д. 216. Л. 28–29; Д. 230. Л. 1–2; Д. 247. Л. 5–6; Д. 262. Л. 17–19; Д. 271. Л. 5–9, 29–33; Д. 274. Л. 136–138; Д. 287. Л. 35–37; Д. 290. Л. 30–36, Д. 292. Л. 4–13; Д. 309. Л. 1–30.

Государственный архив Российской Федерации (ГАРФ). Ф. 6991. Оп. 6. Д. 790. Л. 28; Д. 1398. Л. 44–45, 89–92; Д. 2680. Л. 50–50а; Д. 3008. Л. 13–14.

Российский государственный архив новейшей истории (РГАНИ). Ф. 5. Оп. 62. Д. 38. Л. 203; Оп. 63. Д. 89. Л. 10–11; Оп. 67. Д. 115. Л. 182.

Библиографический список

Горбатов А.В. Государство и религиозные организации Сибири в 1940-е – 1960-е годы. Томск: Б.и., 2008. 408 с.

Белякова Н.А., Добсон М. Женщины в евангельских общинах послевоенного СССР (1940–80-е гг.).: Исследование и источники. М.: Индрик, 2015. 512 c.

Волохов С.П. Социально-политические протесты середины 1950-х – середины 1980-х гг.: на материалах Алтайского края, Новосибирской и Томской областей: Дис. ... канд. ист. наук. Барнаул, 2002. 218 c.

Глушаев А.Л. Протестантские общины в городах и рабочих посёлках в 1945–1965 гг. (на материалах Молотовской (Пермской) области): Дис. ... канд. ист. наук. Пермь, 2013. 186 c.

История советских органов государственной безопасности / под ред. В.М. Чебрикова и др. М.: Б.и., 1977. 639 c.

Клюева В.П., Поплавский Р.О., Бобров И.В. Пятидесятники в Югре (на примере общин РО ЦХВЕ). СПб.: Изд-во РХГА, 2013. 256 c.

Людтке А. История повседневности в Германии: новые подходы к изучению труда, войны и власти. М.: РОССПЭН, 2010. 271 с.

Никольская Т.К. Русский протестантизм и государственная власть в 1905–1991 годах. СПб.: Б.и., 2009. 356 с.

Протестантизм в Тюменском крае. История и современность / под ред. И.В. Боброва. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского ун-та, 2006. 222 с.

Савин А.И. «Многие даже не допускают мысли, что сектант может быть честным человеком»: «Брежневский» поворот в антирелигиозной политике и российский протестантизм (1964–1966 гг.) // Вестник Тверского государственного университета. Сер.: История. 2016. No 4. С. 59–75.

Савин А.И. Нелегальная деятельность евангельских общин и практики власти в позднем СССР (1960-е –1980-е годы) // Электронный научно-образовательный журнал «История». 2018. Т. 9, вып. 7 (71): Революционные волны и трансформации картины мира в XX веке.

Серова Е.А. Общины Евангельских христиан-баптистов Кемеровской области в середине 1940-х – первом десятилетии 2000-х гг.: Дис. .. канд. ист. наук. Кемерово, 2013. 183 с.

Сосковец Л.И. Религиозные конфессии Западной Сибири в 40 – 60-е годы XX века. Томск: Б.и., 2003. 348 с.

Сосковец Л.И. Религиозные организации и верующие в советском государстве. Томск: Б.и., 2008. 252 с.

Шиллер В.В. Этноконфессиональное взаимодействие в Кемеровской области в конце XIX –XX вв.: Дис. ... канд. ист. наук. Кемерово, 2004. 308 с.

Baberowski J. Stalinismus und Religion // Jahrbücher für Geschichte Osteuropas 52 (2004), No 4.S. 481–493.

Baran E. Dissent of the Margins. How Soviet Jehovah’s Witnesses Defied Communism and Lived to Preach About it. Oxford: Oxford University Press, 2014. 382 p.

Beljakova N., Bremer Th., Kunter K. «Es gibt keinen Gott!» Kirchen und Kommunismus. Eine Konfliktgeschichte. Herder Verlag, 2016. 256 s.

References

Baberowski, J. (2004), “Stalinismus und Religion”, Jahrbücher für Geschichte Osteuropas, No 4, pp. 481–493.

Baran, E. (2014), Dissent of the Margins. How Soviet Jehovah’s Witnesses Defied Communism and Lived to Preach About it, Oxford University Press, Oxford, UK, 382 p.

Beljakova, N., Bremer, Th., Kunter, K. (2016), «Es gibt keinen Gott!» Kirchen und Kommunismus. Eine Konfliktgeschichte, Herder Verlag, Freiburg, Germany, 256 p.

Belyakova, N.A., Dobson, M. (2015), Zhenshchiny v evangel'skikh obshchinakh poslevoennogo SSSR (1940-80-e gg.). Issledovanie i istochniki [Women in evangelical communes of the post-war USSR. Research and sources], Indrik, Moscow, Russia, 512 p.

Bobrov, I.V. (ed). (2006), Protestantizm v Tyumenskom krae. Istoriya i sovremennost' [Protestantism in the Tyumen region. History and modernity], izdatel'stvo Sankt-Peterburgskogo universiteta, St. Petersburg, Russia, 222 p.

Chebrikov, V.M. (ed.) (1977), Istoriya sovetskikh organov gosudarstvennoi bezopasnosti [History of the Soviet institutions of the state security], w.p. Moscow, Russia, 639 p.

Glushaev, A.L. (2013), Protestantskie obshchiny v gorodakh i rabochikh poselkakh v 1945–1965 gg. (na materialakh Molotovskoi (Permskoi) oblasti) [Protestant communes in cities and labor settlements in 1945-1965 (on the materials of the Molotov (Perm) region)], PhD diss., Perm', Russia, 186 p.

Gorbatov, A.V. (2008), Gosudarstvo i religioznye organizatsii Sibiri v 1940-e – 1960-e gody [State and religious organizations in Siberia in the 1940s-1960s], w.p., Tomsk, Russia, 408 p.

Klyueva, V.P., Poplavskiy, R.O., Bobrov, I.V. (2013), Pyatidesyatniki v Yugre (na primere obshchin RO TsKhVE) [Pentecost in Ugra (on the example of the communes of the Russian society of the Christians of the Evangelical faith)], Izd-vo RKhGA, St. Petersburg, Russia, 256 p.

Lyudtke, A. (2010), Istoriya povsednevnosti v Germanii: novye podkhody k izucheniyu truda, voiny i vlasti [Everyday history in Germany: new approaches to the research of the labor, war and power], ROSSPEN, Moscow, Russia, 271 p.

Nikol'skaya, T.K. (2009), Russkiy protestantizm i gosudarstvennaya vlast' v 1905–1991 godakh [Russian protestants and government’s power in 1905 -1991], w.p., St. Petersburg, Russia, 356 p.

Savin, A.I. (2016), «“Many do not even consider the possibility that the cultist could be an honest man”: Brezhnev’s turn in anti-religious policy and Russian protestantism (1964–1966)]», Vestnik Tverskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Istoriya, No 4, p. 59–75.

Savin, A.I. (2018), “Evangelical сommunities’ illegal activities and government practices in the late USSR (1960s – 1980s)”, Elektronnyy nauchno-obrazovatel'nyy zhurnal «Istoriya», Vol. 9, No 7 (71), available at: https://history.jes.su/s207987840002374-0-1/ (accessed 19.02.2019).

Serova, E.A. (2013), Obshchiny Evangel'skikh khristian-baptistov Kemerovskoy oblasti v seredine 1940-kh – pervom desyatiletii 2000-kh gg. [Communes of the Evangelical Christian-Baptists in Kemerovo region from the middle of the 1940s to the first decade of the 2000s], PhD diss., Kemerovo, Russia, 183 p.

Shiller, V.V. (2004), Etnokonfessional'noe vzaimodeistvie v Kemerovskoy oblasti v kontse XIX - XX vv. [Ethnoconfessional interactions in Kemerovo region in the end of the 19th-20th century], PhD diss., Kemerovo, Russia, 308 p.

Soskovets, L.I. (2003), Religioznye konfessii Zapadnoy Sibiri v 40 – 60-e gody XX veka [Religious confessions in West Siberia during the 1940s-1960s], w.p., Tomsk, Russia, 348 p.

Soskovets, L.I. (2008), Religioznye organizatsii i veruyushchie v sovetskom gosudarstve [Religious organizations and the believers in the Soviet state], w.p., Tomsk, Russia, 252 p.

Volokhov, S.P. (2002), Sotsial'no-politicheskie protesty serediny 1950-kh – serediny 1980-kh gg.: na materialakh Altaiskogo kraya, Novosibirskoi i Tomskoi oblastei [Social-political protests of the 1950s – mid-1980s: on the materials of Altai, Novosibirsk and Tomsk regions], PhD diss., Barnaul, Russia, 218 p.

Published

2019-09-26

How to Cite

Savin, A. I. (2019). “Religious Organization is Functioning Without Permit”: Illegal Praying Houses During the Late Soviet Era. PERM UNIVERSITY HERALD. History, 45(2), 109–121. Retrieved from https://press.psu.ru/index.php/history/article/view/2468