ПУБЛИЧНАЯ ПОЛИТИКА В ГИБРИДНЫХ РЕЖИМАХ: ОБЗОР ИССЛЕДОВАНИЙ

Авторы

  • Юрий Кабанов / Yuryi Kabanov Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» (Санкт-Петербург) http://orcid.org/0000-0002-4011-2010

Ключевые слова:

публичная политика, гибридный режим, авторитаризм, гражданское участие, гражданское общество, Китай

Аннотация

Настоящий обзор систематизирует современные, прежде всего, зарубежные работы, посвященные развитию публичной политики в гибридных и авторитарных режимах, а также взаимодействию граждан, гражданских организаций и власти в процессе принятия политико-управленческих решений. Научный интерес к данной тематике растет, что связано с развитием партиципаторных практик в недемократических странах, и в особенности, в Китае, который является сейчас наиболее популярным объектом анализа. Исследователи отмечают постепенную трансформацию китайской публичной политики, многообразие каналов участия, открытых для граждан, некоммерческих организаций и экспертного сообщества. Это позволяет адаптировать к анализу гибридных режимов уже имеющиеся «западные» теории публичной политики, а также разрабатывать новый концептуальный аппарат. Несмотря на заметный прирост теоретического и эмпирического знания, исследовательской повестке есть куда развиваться. Во-первых, важной проблемой остается выявление институциональных эффектов гражданского участия в публичной политике, соотношение его информационной, легитимационной и имитационной функций в недемократическом контексте. Во-вторых, сохраняет актуальность поиск факторов успешности подобных инициатив и их потенциала как источника стабильности режима и демократизации публичной политики. В обзоре делается попытка сформулировать данные проблемы и обозначить возможные эмпирические пути их решения. В частности, перспективным представляется дальнейшая проверка выработанных на материале Китая моделей и гипотез, как с экстраполяцией на другие кейсы, так и через кросс-национальные сравнительные исследования. DOI: 10.17072/2218-1067-2020-2-142-150

Биография автора

Юрий Кабанов / Yuryi Kabanov, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики» (Санкт-Петербург)

старший преподаватель департамента прикладной политологии

Библиографические ссылки

Богданова, Е. А. (2006) Обращения граждан в органы власти как опыт отстаивания своих интересов в условиях позднесoветского общества (1960‒1970-е гг.): дис. … канд. социол. наук. Санкт-Петербург. [Bogdanova, E. A. (2006) Citizens’ Appeals to Public Authorities as a Practice of Defending Interests in the Conditions of the Late Soviet Society (1960‒1970s) [Obrashcheniya grazhdan v organy vlasti kak opyt otstaivaniya svoikh interesov v usloviyakh pozdneso-vetskogo obshchestva (1960‒1970-e gody)]. Dis. kand. sotsiol. nauk. St. Pe-tersburg. (In Russ.)].

Кабанов, Ю. (2018) ‘Что скрывается за «фаса-дом»? Исследовательская программа электронного участия в недемократических странах’, Вестник Пермского университета. Политология, 3, сс. 50–66. [Kabanov, Ju. (2018) ‘What’s Beyond the Façade? The Research Program of E-Participation in Non-Democracies’ [Chto skryvaetsja za «fasadom»? Issledovatel’-skaja programma jelektronnogo uchastija v nedemokraticheskih stranah], Vestnik Permskogo universiteta. Politologija, 3, рр. 50–66. (In Russ.)].

Кононенко, П. Б. (2015) ‘Информационная открытость парламентов субъектов Российской Федерации: экспериментальный анализ’, Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 4: История. Регионоведение. Между-народные отношения, 1, сс. 99–110. [Kononenko, P. B. (2015) ‘Information Openness of the Parliaments of the Sub-jects of the Russian Federation: Experi-mental Analysis’ [Informacionnaja otkry-tost’ parlamentov sub’ektov Rossijskoj Federacii: jeksperimental’nyj analiz], Vestnik Volgogradskogo gosudarstven-nogo universiteta. Serija 4: Istorija. Re-gionovedenie. Mezhdunarodnye otnosheni-ja, 1, рр. 99–110. (In Russ.)].

Политическая система КНР (1990). 100 вопросов и ответов. Москва, Издательство политической литературы. [Politiches-kaia Sistema KNP (1900). Political Sys-tem of the PRC (1990). 100 Questions and Answers [100 Voprosov I Otvetov]. Moskva, Izdatel’stvo politicheskoi litera-ture. (In Russ.)].

Almén, O. (2016) ‘Local participatory innova-tions and experts as political entrepre-neurs: The case of China’s democracy consultants’, Democratization, 23(3), 478–497. DOI: 10.1080/13510347.2014.982107.

Alshaikh, A. A. B. (2019) ‘Citizen Participation in Saudi Arabia: A Study of the Ministry of Labour’, Asian Affairs, 50(1), 112–123. DOI: 10.1080/03068374.2019.1567105.

Ananyev, M., & Poyker, M. (2018) Information Acquisition and Projecting Invincibility in Authoritarian Elections. Available at SSRN. DOI: 10.2139/ssrn.2712064.

Ayana, A. N., Arts, B., & Wiersum, K. F. (2018) ‘How environmental NGOs have influ-enced decision making in a ‘semi-authoritarian’state: The case of forest policy in Ethiopia’, World Development, 109, 313‒322.

Bahry, D., & Silver, B. D. (1990) ‘Soviet citizen participation on the eve of democratiza-tion’, American Political Science Review, 84(3), 821‒847. DOI: 10.2307/1962768.

Beismann, K. (2016) The Engaged Dictator: A Global Perspective on Deliberative Poli-tics and Stability in Autocracies (Draft). URL: https://ecpr.eu/Filestore/PaperPro-posal/d56609b7-2997-4738-9ed2-73b959d0bf1a.pdf.

Böhmelt, T. (2014) ‘Political opportunity struc-tures in dictatorships? Explaining ENGO existence in autocratic regimes’, The Journal of Environment & Development, 23(4), 446-471. DOI: 10.1177/1070496514536396.

Brancati, D. (2014) ‘Democratic authoritarian-ism: Origins and effects’, Annual Review of Political Science, 17, 313‒326. DOI: 10.1146/annurev-polisci-052013-115248.

Brooker, P. (2013) Non-democratic regimes. Mac-millan International Higher Education.

Cai, Y. (2004) ‘Managed participation in China’, Political Science Quarterly, 119(3), 425‒452. DOI: 10.2307/20202390.

Cai, Y., & Zhou, T. (2019) ‘Online Political Par-ticipation in China: Local Government and Differentiated Response’, The China Quarterly, 1‒22. DOI: 10.1017/S0305741019000055.

Chen, J. (2012) ‘Who participates in collective petitions in rural China?’, Journal of Chinese Political Science, 17(3), 251‒268. DOI: 10.1007/s11366-012-9201-7.

Chen, J. (2016) Useful Complaints: How petitions assist decentralized authoritarianism in China. Rowman & Littlefield.

Chen, J., & Xu, Y. (2017) ‘Information manipu-lation and reform in authoritarian re-gimes’, Political Science Research and Methods, 5(1), 163‒178. DOI: 10.1017/psrm.2015.21.

Chen, J., & Xu, Y. (2017) ‘Why do authoritarian regimes allow citizens to voice opinions publicly?’, The Journal of Politics, 79(3), 792‒803. DOI: 10.1086/690303.

Chen, J., Pan, J., & Xu, Y. (2016) ‘Sources of authoritarian responsiveness: A field ex-periment in China’, American Journal of Political Science, 60(2), 383‒400. DOI: 10.1111/ajps.12207.

Dalmasso, E. (2018) ‘Participation without repre-sentation: Moroccans abroad at a time of unstable authoritarian rule’, Globaliza-tions, 15(2), 198‒214. DOI: 10.1080/147

2017.1396713.

Dimitrov, M. K. (2014a) ‘Tracking public opin-ion under authoritarianism’, Russian His-tory, 41(3), 329‒353.

Dimitrov, M. K. (2014b) ‘What the party wanted to know: Citizen complaints as a “barom-eter of public opinion” in communist Bulgaria’, East European Politics and So-cieties, 28(2), 271‒295. DOI: 10.1177/0888325413506933.

Dimitrov, M. K. (2015) ‘Internal government assessments of the quality of governance in China’, Studies in Comparative Inter-national Development, 50(1), 50‒72. DOI: 10.1007/s12116-014-9170-2.

Dukalskis, A., & Gerschewski, J. (2017) ‘What autocracies say (and what citizens hear): Proposing four mechanisms of autocratic legitimation’, Contemporary Politics, 23(3), 251‒268. DOI: 10.1080/13569775.2017.1304320.

Froissart, C. (2019) ‘From outsiders to insiders: the rise of China ENGOs as new experts in the law-making process and the build-ing of a technocratic representation’, Journal of Chinese Governance, 4(3), 207‒232. DOI: 10.1080/23812346.2019.1638686.

Geddes, B. (1999) ‘What do we know about de-mocratization after twenty years?’, Annu-al review of political science, 2(1), 115‒144. DOI: 10.1146/annurev.polisci.2.1.115.

Gel’man, V., & Starodubtsev, A. (2016) ‘Oppor-tunities and constraints of authoritarian modernisation: Russian policy reforms in the 2000-s.’, Europe-Asia Studies, 68(1), 97‒117. DOI: 10.1080/09668136.2015.1113232.

Gerschewski, J. (2013) ‘The three pillars of sta-bility: legitimation, repression, and co-optation in autocratic regimes’, Democra-tization, 20(1), 13‒38. DOI: 10.1080/13510347.2013.738860.

Göbel, C. (2011) ‘Authoritarian consolidation’, European political science, 10(2), 176‒190. DOI: 10.1057/eps.2010.47.

Goebel, C., & Lambach, D. (2008) ‘Charting the Dark Side of the Moon: Regime Respon-siveness, Authoritarian Consolidation and the (In-) Stability of Authoritarian Regimes’, рaper prepared for the ECPR panel “Challenges to Comparative Poli-tics”, IPSA World Congress of Political Science, Santiago de Chile, July 12‒15.

Guriev, S., & Treisman, D. (2019) ‘Informational autocrats’, Journal of Economic Perspec-tives, 33(4), 100‒127. DOI: 10.1257/jep.

4.100.

He, B. (1994) ‘Dual roles of semi‐civil society in Chinese democratisation’, Australian Journal of Political Science, 29:1, 154‒

, DOI: 10.1080/00323269408402285.

He, B. (2014) ‘Deliberative culture and politics: The persistence of authoritarian deli-beration in China’, Political Theory, 42(1), 58‒81. DOI: 10.1177/0090591713509251.

He, B. (2019) ‘Deliberative participatory budget-ing: A case study of Zeguo Town in Chi-na’, Public Administration and Develop-ment, 39(3), 144‒153. DOI: 10.1002/pad.1853.

He, B., & Thøgersen, S. (2010) ‘Giving the peo-ple a voice? Experiments with consulta-tive authoritarian institutions in China’, Journal of Contemporary China, 19(66), 675‒692. DOI: 10.1080/10670564.2010.485404.

He, B., & Wagenaar, H. (2018) ‘Authoritarian deliberation revisited’, Japanese Journal of Political Science, 19(4), 622‒629. DOI: 10.1017/S1468109918000257.

He, B., & Warren, M. E. (2011) ‘Authoritarian deliberation: The deliberative turn in Chinese political development’, Perspec-tives on politics, 9(2), 269‒289. DOI: 10.1017/S1537592711000892.

Henry, L. A. (2012) ‘Complaint-making as politi-cal participation in contemporary Russia’, Communist and Post-Communist Studies, 45(3‒4), 243‒254. DOI: 10.1016/j.post-comstud.2012.06.010.

Hurst, W., Liu, M., Liu, Y., & Tao, R. (2014) ‘Reassessing collective petitioning in ru-ral China: civic engagement, extra-state violence, and regional variation’, Com-parative Politics, 46(4), 459‒482. DOI: 10.5129/001041514812522798.

Jann, W., Wegrich, K. (2007) ‘Theories of the Policy Cycle’, in: Fischer, F., Miller, G. S., Sidney, M. S. (Eds). Handbook of Public Policy Analysis. Theory, Politics, and Methods. New York: CRC Press, 43‒63.

Jayasuriya, K., & Rodan, G. (2007) ‘Beyond hy-brid regimes: more participation, less contestation in Southeast Asia’, Democ-ratization, 14(5), 773‒794.

Jiang, J., & Wallace, J. (2017) Informal institu-tions and authoritarian information sys-tems: Theory and evidence from China. Available at SSRN 2992165. DOI: 10.2139/ssrn.2992165.

Kornreich, Y. (2019) ‘Authoritarian responsive-ness: Online consultation with “issue publics” in China’, Governance, 32(3), 547‒564. DOI: 10.1111/gove.12393.

Li, H., Lo, C. W. H., & Tang, S. Y. (2017) ‘Non-profit policy advocacy under authoritari-anism’, Public Administration Review, 77(1), 103‒117.

Li, W., & Weible, C. M. (2019) ‘China’s Policy Processes and the Advocacy Coalition Framework’, Policy Studies Journal. DOI: 10.1111/psj.12369.

Libman, A., & Kozlov, V. (2017) ‘The legacy of compliant activism in autocracies: post-Communist experience’, Contemporary Politics, 23(2), 195‒213. DOI: /10.1080/13569775.2016.1206275.

Liu, D. (2018) ‘Advocacy channels and political resource dependence in authoritarianism: Nongovernmental organizations and en-vironmental policies in China’, Govern-ance. DOI: 10.1111/gove.12431.

Lorentzen, P. (2014) ‘China's strategic censor-ship’, American Journal of Political Sci-ence, 58(2), 402‒414. DOI: 10.1111/ajps.

Lussier, D. N. (2011) ‘Contacting and complain-ing: political participation and the failure of democracy In Russia’, Post-Soviet Af-fairs, 27(3), 289‒325. DOI: 10.2747/1060-586X.27.3.289.

Minzner, C. F. (2006) ‘Xinfang: an alternative to formal Chinese legal institutions’, Stan. J., Int’l l., 42, 103.

Nathan, A. (2003) ‘China's Changing of the Guard: Authoritarian Resilience’, Journal of Democracy, 14 (1), 6‒17. DOI: 10.13

/jod.2003.0019.

Niu, P., & Wagenaar, H. (2018) ‘The limits of authoritarian rule: policy making and de-liberation in urban village regeneration in China’, Japanese Journal of Political Sci-ence, 19(4), 678‒693. DOI: 10.1017/S1468109918000294.

Owen, C. (2016) ‘A genealogy of kontrol’ in Russia: From Leninist to neoliberal gov-ernance’, Slavic Review, 75(2), 331‒353. DOI: 10.5612/slavicreview.75.2.331.

Paik, W. (2018) ‘The Institution of Petition and Authoritarian Social Control in Contem-porary China’, Issues & Studies, 54(02), 1850005. DOI: 10.1142/S1013251118500054.

Pan, J., & Chen, K. (2018) ‘Concealing Corrup-tion: How Chinese Officials Distort Up-ward Reporting of Online Grievances’, American Political Science Review, 112(3), 602‒620. DOI: 10.1017/S0003055418000205.

Porshnev, A. (2018) ‘Success Factors of Electron-ic Petitions at Russian Public Initiative Project: The Role of Informativeness, Topic and Lexical Information’, in: Inter-national Conference on Social Informatics (pp. 243‒250). Springer, Cham. DOI: 10.1007/978-3-030-01159-8_23.

Qiaoan, R., & Teets, J. C. (2019) ‘Responsive Authoritarianism in China--a Review of Responsiveness in Xi and Hu Admin-istrations’, Journal of Chinese Political Science, 1‒15. DOI: 10.1007/s11366-019-09640-z.

Su, Z., & Meng, T. (2016) ‘Selective responsive-ness: Online public demands and gov-ernment responsiveness in authoritarian China’, Social science research, 59, 52‒67. DOI: S0049089X16302071.

Teets, J. (2018) ‘The power of policy networks in authoritarian regimes: Changing envi-ronmental policy in China’, Governance, 31(1), 125–141.

Teets, J. C. (2013) ‘Let many civil societies bloom: The rise of consultative authori-tarianism in China’, The China Quarterly, 213, 19‒38. DOI: 10.1017/S0305741012001269.

Toepfl, F. (2018) ‘Innovating consultative au-thoritarianism: Internet votes as a novel digital tool to stabilize non-democratic rule in Russia, New media & society, 20(3), 956‒972. DOI: 10.1177/1461444816675444.

Truex, R. (2017) ‘Consultative authoritarianism and its limits’, Comparative political studies, 50(3), 329‒361. DOI: 10.1177/0010414014534196.

Tsai, L. L., & Xu, Y. (2018) ‘Outspoken insiders: Political connections and citizen partici-pation in authoritarian China’, Political Behavior, 40(3), 629‒657. DOI: 10.1007/s11

-012-9201-7.

Uldanov, A. (2019) ‘Policy advice in an authori-tarian environment: urban transport poli-cies in Moscow and Beijing (2010–2017)’, Policy Studies, 1‒17. DOI: 10.1080/01442872.2019.1581158.

von Soest, C., & Grauvogel, J. (2017) ‘Identity, procedures and performance: how author-itarian regimes legitimize their rule’, Contemporary Politics, 23(3), 287‒305. DOI: 10.1080/13569775.2017.1304319.

Wallin, P. (2014) Authoritarian collaboration: Unexpected effects of open government in-itiatives in China (Doctoral dissertation, Linnaeus University Press).

Wang, S. (2008) ‘Changing models of China’s policy agenda setting’, Modern China, 34(1), 56‒87. DOI: 10.1177/009770040

Yang, Z. (2013) ‘Fragmented authoritarianism’–the facilitator behind the Chinese reform miracle: A case study in central China’, China Journal of Social Work, 6(1), 4‒13. DOI: 10.1080/17525098.2013.766622.

Zhuang, M., Zhang, X., & Morgan, S. L. (2018) ‘Citizen–media interaction in China’s lo-cal participatory reform: a contingent par-ticipation model’, Journal of Contempo-rary China, 27(109), 120‒136. DOI: 10.1080/10670564.2017.1363025.

Загрузки

Опубликован

2020-07-17

Как цитировать

Yuryi Kabanov Ю. К. /. (2020). ПУБЛИЧНАЯ ПОЛИТИКА В ГИБРИДНЫХ РЕЖИМАХ: ОБЗОР ИССЛЕДОВАНИЙ. Вестник Пермского университета. Политология / Bulletin of Perm University. Political Science, 14(2), 142–150. извлечено от http://press.psu.ru/index.php/polit/article/view/3459