Pavel Tretyakov and VLadimir Stasov: dialogue on the nature of national art
Keywords:
history of Russia in the second half of the 19th century, Russian culture, history of private art collect-ing, artAbstract
The article deals with the problem of the development of national traditions of Russian art in the second half of the 19th century. At that time, an autonomous field of fine arts was formed in Russia. The evidences of the process were, firstly, the loss of the monopoly to art by the Academy of Arts and, secondly, the appearance of the Peredvizh-niki movement and art critics. The author demonstrates that, in the process of fine arts’ autonomization, the support of artists by collectors, the national museum and art critics, who were defending the idea of national art, played a big role. The paper analyzes the correspondence between Tretyakov and Stasov and their roles in the development of public discussion on national art. The author states that the term “art” was reinterpreted in the context of national discourse because of the request from both the state and the intelligentsia in that period. Artists and collectors were trying to maneuver between those meanings that were invested in national art. For example, the artists initially fol-lowed art critics and joined the discussions on understanding both their own creativity and national art in general. However, later, the narrow art market forced them to maintain ties with patrons and the authorities. Stasov took place as an authoritative art critic, who acted as an intermediary between artists and the state, and between artists and col-lectors. For the power, in the person of Emperor Alexander III, the demonstration of loyalty and the support of the Peredvizhniki activities, the official visits to the openings of the exhibitions and the rivalry with Tretyakov, not only in the purchase of paintings, but also in the creation of a national museum, were associated with the appeal to the idea of a nationality. doi: 10.17072/2219-3111-2017-2-75-84References
Библиографический список
Балагуров Н.В. Император на выставке: казус эпохи модерна // Вестник Пермского университета. Исто-рия. 2015, № 3 (30). С. 15–24.
Бенуа А.Н. История русской живописи в XIX в. М.: Республика, 1995. 448 с.
Бурдье П. Поле литературы // Социальное пространство: поля и практики / пер. с франц.: отв. ред. перев., сост. и послесл. Н.А. Шматко. М.; СПб.: Алетейя, 2005. С. 365–473.
Вихавайнен Т. Внутренний враг: борьба с мещанством как моральная миссия русской интеллигенции / пер. с англ. Б. Герасимовой и С. Чуйкиной. СПб.: Изд. дом «Коло», 2004. 416 с.
Вишленкова Е. Визуальное народоведение, или «Увидеть русского дано не каждому». М.: НЛО, 2011. 384 с.
Вортман Р. Национализм, народность и российское государство // Неприкосновенный запас. 2001, № 17 (3). URL: http://magazines.russ.ru/nz/2001/3/vort.html (дата обращения: 08.01.2017)
Грабарь И.Э. В память П.М.Третьякова // Выставка в память двадцатипятилетия со дня смерти Павла Михайловича Третьякова. 1898–1923. М., 1923. С. 54.
Игнатьева О.В. От Императорского музея – к музею национальному: значение частного коллекциониро-вания в развитии национальной идеи в России XIX в. // Гуманитарные исследования в Восточной Сибири и на Дальнем Востоке. 2016, № 3 (37). С. 56–62.
Крамской об искусстве. М.: Изобр. искусство, 1988. 176 с.
Переписка В.В. Верещагина и В.В. Стасова. М.: Искусство, 1950. Т. 1, 2. 422 с.
Переписка П.М. Третьякова и В.В. Стасова. 1874–1897. М.;Л.: Искусство, 1949. 283 с.
Прахов А. Александр III как деятель русского художественного просвещения // Художественные сокро-вища России. Б.м., 1903. Т.3. С.148.
Репин И.Е. Письма: Переписка с П.М. Третьяковым. 1873–1898. М.; Л.: Искусство, 1946. 228 с.
Салтыков-Щедрин М.Е. Первая русская передвижная художественная выставка // Собр. соч. в 20 т. М.: Худож. лит., 1970. Т. 9. С. 225–234.
Стасов В.В. О значении Брюллова и Иванова в русском искусстве // Избр. произведения в 3 т. М.: Искус-ство, 1952. Т.1. URL: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1861_o_znachenii_brullova_i_ivanova.shtml (дата обращения: 08.01.2017).
Стасов В.В. После Всемирной выставки // Избр. произведения в 3 т. М.: Искусство, 1952а. Т.1. URL: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1863_posle_vsemirnoy_vyastavki.shtml (дата обращения: 08.01.2017).
Стасов В.В. Академическая выставка 1863 г. // Избр. произведения в 3 т. М.: Искусство, 1952б. Т.1. URL: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1864_akademicheskaya_vystavka_1863_goda.shtml (дата обращения: 08.01.2017).
Стасов В.В. Двадцать пять лет русского искусства // Избр. произведения в 3 т. М.: Искусство, 1952в. Т.2. URL: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1883_25_let_russkogo_iskusstva.shtml (дата обращения: 08.01.2017).
Стасов В.В. Двадцатилетие передвижников // Избр. произведения в 3 т. М.: Искусство, 1952г. Т.3. URL: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1892_dvadtzatiletie_peredvizhnikov.shtml (дата обращения: 08.01.2017).
Стасов В.В. Искусство XIX в. // Избр. произведения в 3 т. М.: Искусство, 1952д. Т.3. / http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1901_iskusstvo_19_veka.shtml (дата обращения: 08.01.2017).
Тесля А.А. Первый русский национализм…и другие. М.: Европа, 2014. 280 с.
Фёдоров-Давыдов А.А. Русское искусство промышленного капитализма // Разногласия. Кто платит за культуру? 2016. №10, ноябрь. С. 17–81.
Шабанов А.Е. Передвижники. Между коммерческим товариществом и художественным движением. СПб.: Изд-во Европейского ун-та. 2015. 336 с.
Шевеленко И. Модернизм как архаизм. Национализм и поиски модернистской эстетики в России. М.: НЛО, 2017. 336 с.
Экштут С.А. Шайка передвижников: История одного творческого союза. М.: Белый город, 2007. 464 с.
References
Balagurov, N.V. (2015), “Emperor at an exhibition: a story from the modern era”, Vestnik Permskogo universiteta. Istoriya, № 3 (30), pp. 15–24.
Benua, A.N. (1995), Istoriya russkoy zhivopisi v XIX v. [The history of Russian painting in the XIX century], Respu-blika, Moscow, Russia, 448 p.
Burd'e, P. (2005), “Field of literature”, in N.A. Shmatko (ed.), Sotsial'noe prostranstvo: polya i praktiki [Social space: fields and practices], Institut jeksperimental'noj sociologii; Moscow; Aleteya, SPb., pp. 365–473.
Vihavaynen, T. (2004), Vnutrenniy vrag: bor'ba s meshchanstvom kak moral'naya missiya russkoyj intelligentsii [In-ner adversary: the struggle against philistinism as the moral mission of the Russian intelligentsia], Izd. dom «Kolo», St. Petersburg, Russia, 416 p.
Vishlenkova, E. (2011), Vizual'noe narodovedenie, ili «Uvidet' russkogo dano ne kazhdomu» [Visual ethnology, or «To see the Russian is not given to everyone»], NLO, Moscow, Russia, 384 p.
Vortman, R. (2001), “Nationalism, nationality and the Russian state”, Neprikosnovennyy zapas, № 17 (3), available at: http://magazines.russ.ru/nz/2001/3/vort.html (accessed 06.06.2017)
Grabar', I.E. (1923), “In memory of P.M. Tretyakov”, in Vystavka v pamyat' dvadcatipyatiletiya so dnya smerti Pavla Mihaylovicha Tretyakova. 1898–1923 [Exhibition in memory of the twenty-fifth anniversary of the death of Pavel Mikhailovich Tretyakov. 1898-1923], Moscow, Russia, p. 54.
Ignatyeva, O.V. (2016), “From imperial to national museum: the importance of private collecting for the development of national ideas in XIX century Russia”, Gumanitarnye issledovaniya v Vostochnoy Sibiri i na Dal'nem Vostoke, № 3 (37), pp. 56–62.
Kramskoy ob iskusstve (1988) [Kramskoy about art], Izobr. iskusstvo, Moscow, Russia, 176 p.
Perepiska V.V. Vereshhagina i V.V. Stasova (1950) [Correspondence of V.V. Vereshchagin and V.V. Stasov], Is-kusstvo, Moscow, Russia, vol. 1, 2, 422 p.
Perepiska P.M. Tretyakova i V.V. Stasova. 1874–1897 (1949), [Correspondence of P. M. Tretyakov and V.V. Stasov. 1874 - 1897], Iskusstvo, Moscow; Leningrad, Russia, 283 p.
Prahov, A. (1903), “Alexander III as a figure of Russian art education”, in Hudozhestvennye sokrovishcha Rossii [Art treasures of Russia], w.p., Russia, vol. 3, p. 148.
Repin, I.E. (1946), Pis'ma: Perepiska s P.M. Tretyakovym. 1873–1898 [Letters: Correspondence with P.M. Tretyakov. 1873 - 1898], Iskusstvo, Moscow; Leningrad, Russia, 228 p.
Saltykov-Shchedrin, M.E. (1970), “The First Russian Art Exhibition of Peredvizhniki”, in Sobranie sochineniy v 20 t. [Collected works in 20 volumes], Hudozh. lit., Moscow, Russia, vol. 9, pp. 225–234.
Stasov, V.V. (1952), “On the significance of Bryullov and Ivanov in Russian art]”, in Izbrannye proizvedeniya v 3 t. [Selected Works in 3 volumes], Iskusstvo, Moscow, Russia, vol. 1, available at: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1861_o_znachenii_brullova_i_ivanova.shtml (accessed06.06.2017)
Stasov, V.V. (1952а), “After the World Exhibition”, in Izbrannye proizvedeniya v 3 t. [Selected Works in 3 volumes], Iskusstvo, Moscow, Russia, vol. 1, available at: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1863_posle_ vsemirnoy_vyastavki.shtml (accessed06.06.2017)
Stasov, V.V. (1952b), “Academic Exhibition of 1863”, in Izbrannye proizvedeniya v 3 t. [Selected Works in 3 vol-umes], Iskusstvo, Moscow, Russia, vol. 1, available at: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1864_ akademicheskaya_vystavka_1863_goda.shtml (accessed 06.06.2017)
Stasov, V.V. (1952v), “Twenty-five years of Russian art”, in Izbrannye proizvedeniya v 3 t. [Selected Works in 3 vol-umes], Iskusstvo, Moscow, Russia, vol. 2, available at: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1883_25_ let_russkogo_iskusstva.shtml (accessd 06.06.2017)
Stasov, V.V. (1952g), “Twenty years of Peredvizhniki”, / in Izbrannye proizvedeniya v 3 t. [Selected Works in 3 vol-umes], Iskusstvo, Moscow, Russia, vol. 3, available at: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1892_ dvadtzatiletie_peredvizhnikov.shtml (accessed06.06.2017)
Stasov, V.V. (1952d), “Art of the 19th century”, in Izbrannye proizvedeniya v 3 t. [Selected Works in 3 volumes], Is-kusstvo, Moscow, Russia, vol. 3, available at: http://az.lib.ru/s/stasow_w_w/text_1901_iskusstvo_19_ veka.shtml (accessed06.06.2017)
Teslya, A.A. (2014), Pervyy russkiy natsionalizm…i drugie [The first Russian nationalism … and others], Izdatel'stvo «Evropa», Moscow, Russia, 280 p.
Fedorov-Davydov, A.A. (2016), “Russian Art of Industrial Capitalism”, Raznoglasiya, №10: Kto platit za kul'turu?, Noyabr', pp. 17 – 81.
Shabanov, A.E. (2015), Peredvizhniki. Mezhdu kommercheskim tovarishhestvom i hudozhestvennym dvizheniem. [Peredvizhniki. Between commercial partnership and art movement.], Izd-vo Evropeyskogo universiteta, St. Peters-burg, Russia, 336 p.
Shevelenko, I. (2017), Modernizm kak arhaizm. Natsionalizm i poiski modernistskoy estetiki v Rossii [Modernism as archaism. Nationalism and the search for modernist aesthetics in Russia.] NLO, Moscow, Russia, 336 p.
Ekshtut, S.A. (2007), Shayka peredvizhnikov: Istoriya odnogo tvorcheskogo soyuza [The Gang of Peredvizhniki. The history of one creative union], Belyy gorod, Moscow, Russia, 464 p.