Lotman’s school: European intellectuals on the Soviet soil

Authors

  • I. V. Narskiy South Ural State University (National Research University)

Keywords:

интеллектуалы, тартуско-московская семиотическая школа, «школа Лотмана», культурное кодирование, научная коммуникация

Abstract

The article represents the attempt of interpretation of the Tartu–Moscow School as the European phenomenon and at the same time as the Soviet one. Using ideal and typical intellectuals’ characteristic, stated systematically in the researches of German sociologist Bernhard Giesen, the author concludes that the organization and communica-tive procedures of intellectual societies described by Giesen may be applicable for the description of Lotman’s school. Especially, it means the support of self-isolation and distance from the authority, official science and official academic audience to preserve the autonomy. Along with that, the Tartu–Moscow School had special features, formed due to specific Soviet existence conditions. Among them, there was distance from the authorities worsened by hostile and suspicious attitude of the authorities to the group of the adherents of semiotics. Such attitude, the threat of persecutions and real persecutions increased their desire for self-isolation to keep freedom. Adverse external con-ditions increased thirst for specific, incomprehensible to censorship, “secret” language and unwillingness to partici-pate in politics. They also provoked construction of academic traditions in circumvention of the Soviet traditions and the alliances with the authors of doubtful ideas. Desire for self-isolation together with the restrictions of academic communication, inevitable in conditions of the “Iron Curtain”, can be observed as one of the possible reasons for the fact that the participants of Lotman’s school did not mention or ignored several efficient academic ideas that prepared an anthropological turn in the Humanities.doi: 10.17072/2219-3111-2017-3-56-63

Author Biography

I. V. Narskiy, South Ural State University (National Research University)

Doctor of Science in History, Professor, Director of Center for Historical and Cultural Studies, South Ural State University (Russia)

References

Бибилографический список:

Берелович А. О культе личности и его последствиях (заметки о позднесоветском интеллектуальном сообществе) // Новое литературное обозрение. 2006. № 76. URL: http://magazines.russ.ru/

nlo/2005/76/be3.html (дата обращения: 30.06.2016).

Гаспаров Б.М. В поисках «другого» (Французская и восточноевропейская семиотика на рубеже 1970-х гг.) // Московско-тартуская семиотическая школа: История, воспоминания, размышления / под ред. С.Ю. Неклюдова. М.: Школа «Языки русской культуры», 1998. С. 213–236.

Егоров Б.Ф. Жизнь и творчество М.Ю. Лотмана. М.: Новое литературное обозрение., 1999. 384 с.

Живов В.М. Московско-тартуская семиотика: ее достижения и ее ограничения // НЛО. 2009. № 98. С. 11–26.

Жолковский А. К переосмыслению канона: советские классики-нонконформисты в постсоветской перспективе // НЛО. 1998. № 29. С. 55–68.

Зенкин С. Уровень совокупного знания // Новое литературное обозрение. 2006. № 77. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2006/77 (дата обращения: 25.07.2016).

Кван К.С. Основные аспекты творческой эволюции Ю.М. Лотмана: «иконичность», «пространственность», «мифологичность», «личностность». М.: НЛО, 2003. 176 с.

Кузовкина Т. Один день профессора Ю.М. Лотмана // Новый мир. 2015. № 3. С. 140–153.

Левин Ю.И. «За здоровье Ее Величества!» // Московско-тартуская семиотическая школа: История, воспоминания, размышления / под ред. С. Ю. Неклюдова. М.: Школа «Языки русской культуры», 1998. С.309–311.

Лотман Ю.М. Структура художественного текста. М.: Искусство, 1970. 384 с.

Лотман Ю.М. Культура и взрыв. М.: Гнозис, 1992. 282 с.

Франк С.К. Взрыв как метафора культурного семиозиса // Новое литературное обозрение. 2012. №. 115. С. 12–30.

Giesen B. Die Intellektuellen und die Nation: eine deutsche Achsenzeit. Frankfurt/M., 1993. 280 S.

Giesen B. Kollektive Identität: Die Intellektuellen und die Nation 2. Frankfurt/M., 1999. 360 S.

Hroch M. Die Vorkämpfer der nationalen Bewegung bei den kleinen Völkern Europas. Eine vergleichende Analyse zur gesellschaftlichen Entwicklung der patriotischen Gruppen, Uni-versitata-Karlova. Praha. 171 S.

Lepenies W. Aufstieg und Fall der Intellektuellen in Europa. Frankfurt/M.; New York, 1992. 95 S.

Waldstein M. Soviet Empire of Signs: A History of the Tartu School of Semiotics. Saarbrücken: VDM Verlag, 2008. 219 р.

Wulff D. Wissenschaftskultur in Russland am Beispiel der Geschichtswissenschaften // Zeit-schrift für Geschichtswissenschaft. 2004. 52/10. S. 886–893.

References

Berelovich, A. (2006), “About personality cult and its aftermath (notes about the late Soviet intellectual socie-ty)”, Novoe literaturnoe obozrenie, № 76, available at: http://magazines.russ.ru/nlo/2005/76/be3.html (accessed 30.06.2016).

Egorov, B.F. (1999), Zhizn i tvorchestvo Yu.M. Lotmana [Life and creative work of Yu.M. Lotman], NLO, Mos-cow, Russia, 384 p.

Frank, S.K. (2012), “Explosion as a metaphor of cultural semiosis”, Novoe literaturnoe obozrenie, № 15, pp. 12–30.

Gasparov, B.M. (1998), “In search of «the different» (French and East European semiotics at the turn of the 1970s”, in Nekljudov, S. Yu. (ed.), Moskovsko-tartuskaya semioticheskaya shkola: Istoriya, vospominaniya, razmyshleniya, Shkola “Yazyki russkoy kultury, Moscow, Russia, pp. 213-236.

Giesen, B. (1993), Die Intellektuellen und die Nation: eine deutsche Achsenzeit, Suhrkamp Verlag, Frankfurt/M., Germany, 280 p. Giesen, B. (1999), Kollektive Identität: Die Intellektuellen und die Nation 2, Suhrkamp Verlag, Frankfurt/M., Germany,, 360 p.

Hroch, M. (1968), Die Vorkämpfer der nationalen Bewegung bei den kleinen Völkern Europas. Eine verglei-chende Analyse zur gesellschaftlichen Entwicklung der patriotischen Gruppen, Universitata-Karlova, Praha, Czech Republic, 171 p.

Kuzovkina, T. (2015), “A day of professor Yu.M. Lotman”, Novyy mir, № 3, pp. 140–153.

Kvan, K.S. (2003), Osnovnye aspekty tvorcheskoy evolutsii Yu.M. Lotmana: „ikonichnost'“, „prostranstven-nost'“, mifologchnost'“, „lichnostnost‘“ [Main aspects of creative evolution of Yu.M. Lotman: „iconicity“, „spa-tiality“, „mythicalness“, „personhood“], NLO, Moscow, Russia, 176 p.

Lepenies, W. (1992), Aufstieg und Fall der Intellektuellen in Europa, Campus, Frankfurt/M.–N.Y., Germany-USA, 95 p.

Levin, Yu.I. (1998), „To the health of Her Majesty!”, in Nekljudov, S. Yu. (ed.), Moskovsko-tartuskaya semio-ticheskaya shkola: Istoriya, vospominaniya, razmyshleniya, Shkola “Yazyki russkoy kultury, Moscow, Russia, pp. 309–312. Lotman, Yu. M. (1970), Struktura chudozhestvennogo teksta [The structure of literary text], Iskusstvo, Moscow, Russia, 384 p. Lotman, Yu. M. (1992), Kul'tura i vzryv [Culture and explosion], Gnozis, Moscow, Russia, 272 p.

Toporov, V.N. (1998), “Instead of recollections”, in Neklyudov, S. Yu. (ed.), Moskovsko-tartuskaya semiotich-eskaya shkola: Istoriya, vospominaniya, razmyshleniya, Shkola “Yazyki russkoy kultury, Moscow, Russia, pp. 330–347.

Waldstein, M. (2008), Soviet Empire of Signs: A History of the Tartu School of Semiotics, VDM Verlag, Berlin, Germany, 219 p.

Wulff, D. (2004), „Wissenschaftskultur in Russland am Beispiel der Geschichtswissenschaften“, Zeitschrift für Geschichtswissenschaft, № 52/10, pp. 886-893. Zenkin, S. (2006), “Standard of total knowledge”, Novoe literaturnoe obozrenie, № 77, available at: http://magazines.russ.ru/nlo/2006/77 (accessed 25.07.2016).

Zhivov, V.M. (2009), “The Tartu–Moscow semiotics: its progress and restrictions”, Novoe literaturnoe obozre-nie, № 98, pp. 11–26.

Zholkovskiy, A. (1998), “To the canon reconsideration: Soviet classics-nonconformists in post-Soviet pro-spects”, Novoe literaturnoe obozrenie, № 29, pp. 55–68.

Published

2019-11-23

How to Cite

Narskiy, I. V. (2019). Lotman’s school: European intellectuals on the Soviet soil. PERM UNIVERSITY HERALD. History, 38(3), 56–63. Retrieved from http://press.psu.ru/index.php/history/article/view/2708