City of Childhood in Autobiographical Narratives of Kazan Historians
Keywords:
autobiographical narrative, childhood history, children's space, provincial town, late Imperial / Sovi-et Russia, 1910s-1940sAbstract
The autobiographical narratives of Kazan historians published over the past two decades are under research in the paper. Attention is focused on the childhood and adolescence of their authors presented in the analyzed texts in the urban spatial context as a kind of ego-history in the space of the city. It is shown that the provincial city − in this case, Kazan − not only creates a background for the autobiographical narrative, but actually performs a structural function, forming a special spatial model of the autobiographical text. The article describes the specifics of the urban "noble" "children's" space of the last pre-revolutionary decade on the basis of memoirs, traces its transformation in the early Soviet period, and describes the specifics of the Soviet "children's" urban space in the 1920s – first half of the 1940s and its varieties (educational, educational, leisure spaces). The author traces the process of assimilation of urban space by the child from learning the private space to learning the public one and to accumulating it in chil-dren's memory. The influence of traumatic experience on the nature of childhood memories is revealed. Special em-phasis is placed on the specifics of how the history of childhood and adolescence is represented in the memoirs of professional historians and to the factors affecting the degree of self-censorship and limiting confessional moment in such memories. The author compares autobiographical texts of different methods of fixation: spontaneous and pro-voked, written and dictated ones, and describes how the method of fixation affects the resulting text. The value of fixation of own children's discursive practices, expressed in the language of spatial representations, for constructing and reproducing a holistic and consistent line of life and for a full representation of the past is determined.doi 10.17072/2219-3111-2019-1-129-137References
Список источников
Адо В.И. Вспоминая о прошлом…: Записки русского интеллигента ХХ века // Казань. 2000. №7. С. 34−60; № 8. С. 40−59; № 9. С. 41−54; № 10. С. 95−111; № 11. С. 97−108; № 12. С. 112−120.
Бусыгин Е.П. Жажда совершенства //Счастье жить и творить. Казань: Изд-во Kazan – Казань, 2006. С. 27−264.
Вульфсон Г.Н. Большой двор на тихой улочке в самом центре города (1930-е годы) // Повсе-дневность российской провинции: история, язык и пространство: Матер. 3-й Всерос. летней школы «Провинциальная культура России: подходы и методы изучения истории повседневно-сти» / под ред. С.Ю. Малышевой. Казань: ЗАО «Новое знание», 2002. С. 248−254.
Вульфсон Г.Н. Страницы памяти. Казань: Kazan − Казань, 2010. 232 с.
Литвин А.Л. Жизнь как выживание: Воспоминания и размышления о прошлом. М.: Собра-ние, 2013. 280 с.
Библиографический список
Аванесян М.О. Организация времени в автобиографическом нарративе // Психологические ис-следования. 2017. Т. 10. № 52. URL: http://psystudy.ru/index.php/num/2017v10n52/1403-avanesyan52.html (дата обращения: 29.12.2018).
Источниковедение: учеб. пособие / И.Н. Данилевский, Д.А. Добровольский, Р.Б. Казаков и др.; отв. ред. М.Ф. Румянцева. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2015. 685 с.
Лексина Ю. Как готовилась эта книга // Вульфсон Г.Н. Страницы памяти. Казань: Kazan – Ка-зань, 2010. С. 5−10.
Лотман Ю.М. В школе поэтического слова: Пушкин. Лермонтов. Гоголь. М.: Просвещение, 1988. 352 с.
Нарский И.В. Фотокарточка на память: Семейные истории, фотографические послания и совет-ское детство (Автобио-историо-графический роман). Челябинск: ООО «Энциклопедия», 2008. 516 с.
Научный путеводитель по Казани и ее окрестностям / науч. ред. и сост. Ю.П. Переведенцев, А.М. Трофимов. Казань: Изд-во Казан. ун-та, 1990. 89 с.
Прошлое школьных зданий: типовые проекты // Форма: Архитектура и дизайн для тех, кто по-нимает. URL: http://www.forma.spb.ru/Arch_project/project-history.shtml (дата обращения: 04.01.2019).
Смирнов В.В. Петербургские школы и школьные здания: история школьного строительства в Санкт-Петербурге – Ленинграде – Санкт-Петербурге. 1703–2003.СПб.: Рос.-балт. информ. центр «Блиц», 2003. 144 с.
Шамигулов А.Р. Муниципализация жилья в Казани в 1918−1919 гг.// Казанский посад в про-шлом и настоящем: Сб. статей и сообщений науч.-практ. конференции. Казань: Мастер Лайн, 2002. С. 102−105.
Salnikova A.«Childrenloci» construction in the Soviet city of 1917−1927 // Dialog so vremenem. 2017 (60). P. 222−237.
Salnikova A., Khamitova Zh. School architecture as a way of promotion of Soviet identity in the 1930s’ Stalinist Russia // History of education & Children’s Literature (HECL). 2015. Vol. 10, № 1. P. 177−194.