(DE)CONSTRUCTING LETTERS TO LEADERS: ANALYSIS OF STUDENTS’ APPEALS TO THE AUTHORITIES IN THE 1920s

Authors

  • A. Yu. Rozhkov

Keywords:

letters to the authorities, students, the 1920s, narrative analysis, constructing, plot, arguments

Abstract

The article examines students’ appeals to the authorities as a specific type of epistolary narrative discourse. The author focuses on the creation of an epistolary text as a part of socio-discursive communication practice. The aim of the research is to identify the narrative structure of student letters and the ways of their argumentation. The study is complicated by the fact that it presents a complex of small disparate narratives that are not related to each other. A structural approach is used for the narrative analysis of student letter texts. The letters of students to the authorities are compositionally divided into two groups – simple, consisting of one or two semantic parts, and complex, consisting of three, four or more semantic parts. The studied letters help identify both general patterns of the narrative structure of appeals to the authorities and particular cases of plotting. The compositional structure of the students’ narrative was determined by the problem of treatment, the genre of writing, social origin, gender, and level of "language personality" of the authors. The texts of selected letters are analyzed separately according to the structural parts of the composition: the initial part, the main part, and the final part. The applicants’ arguments were both rational and emotional, including threats to commit suicide in case of default request. The narratives are presented as “small” stories of “small” people who constructed their stories in accordance with the social norms of the period. The story of each author of the letter was individual, but the experiences of difficulties were collective. Students could not share their stories with each other, which, along with generational habitus, probably determined semantic similarities in the epistolary narrative.

References

Андреев Д. А. Советский студент первой половины 1920-х: особенности самопрезентации // Социол. журнал. 2007. № 2. С. 156–166.

Анкерсмит Ф. Нарративная логика: семантический анализ языка историков / пер. с англ. О. Гавришиной, А. Олейникова; под науч. ред. Л. Б. Макеевой. М.: Идея-Пресс, 2003. 360 с.

Анкерсмит Ф. Р. История и тропология: взлет и падение метафоры / пер. с англ. М. Ку-карцева, Е. Коломоец. М.: Прогресс-Традиция, 2003а. 496 с.

Бёрк П. Что такое культуральная история? / пер. с англ. И. Полонской; под науч. ред. А. Лазарева. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2015. 240 с.

Голубев А., Ушакин С. Экс-позиция письма: о правилах чтения чужой переписки // ХХ век: письма войны / под ред. С. Ушакина, А. Голубева. М.: Нов. лит. обозрение, 2016. С. 8–21.

Дэвидсон Д. Истина и интерпретация / пер. с англ. А. А. Веретенникова, Т. А. Дмитриева, М. А. Дмитровской и др. М.: Праксис, 2003. 448 с.

Евстигнеева Н. В., Оберемко О. А. Модели анализа нарратива // Человек. Сообщество. Управление. 2007. № 4. С. 95–107.

Еремеева А. Н. Об одном студенческом письме «во власть» // Парадигма. 2019. № 30.

С. 129–135.

Йоргенсен М. В., Филлипс Л. Дж. Дискурс-анализ: теория и метод / пер. с англ. 2-е изд., испр. Харьков: Гуманит. центр., 2008. 352 с.

Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. 5-е изд. М.: КомКнига, 2006. 261 с.

Квале С. Исследовательское интервью / под ред. Д. А. Леонтьева; пер. с англ. М. Р. Ми-роновой. М.: Смысл, 2003. 301 с.

Козлова Н. Н. Советские люди: Сцены из истории. М.: Европа, 2005. 544 с.

Козлова Н. Н., Сандомирская И. И. «Я так хочу назвать кино». «Наивное письмо»: опыт лингво-социологического чтения. М.: Гнозис, Рус. феноменол. общ-во, 1996. 256 с.

Лившин А. Я., Орлов И. Б. Власть и народ: «сигналы с мест» как источник по истории России 1917–1927 гг. // Обществ. науки и современность. 1999. № 2. С. 94–102.

Микулёнок Ю. А. Жилищный вопрос в раннесоветский период в письмах студентов «во власть» // Общество: философия, история, культура. 2019. № 7. С. 67–71.

Рожков А. Ю. «Чем обязан советский вуз баронессам Корф?»: из опыта подготовки комментированного издания студенческих писем «во власть» // Вестник Рязанского государственного университета им. С. А. Есенина. 2018. № 4. С. 7–20.

Рожков А. Ю., Мамонтова О. А. Письма «во власть» как исторический источник изучения социальных проблем студенчества в Советской России 1920-х гг. // Общество: философия, история, культура. 2019. № 1. С. 85–93.

Рыбаков Р. В. Использование приложения R в исторических исследованиях на примере анализа писем молодежи 1920-х гг. // Омский научный вестник. Серия: Общество. История. Современность. 2018. № 3. С. 16–22.

Рябченко О. Л. «Считаю себя имеющим право учиться…», или О чем могут рассказать письма студентов 1920-х гг. // Голос минувшего. 2009. № 1–2. С. 83–97.

Рябченко О. Л. Конструювання «я-образу» студентів вищих навчальних закладів України в листах «до влади»: складові та особливості (1920–1930-ті роки) // Дриновський зб. Софія; Харків, 2018. Т. 11. С. 344–362.

Суровцева Е. В. Жанр «письма вождю» в тоталитарную эпоху. 1920–1950-е гг. М.: Аиро ХХ, 2008. 160 с.

Сухова О. А. В поисках социальной идентичности: советское общество в зеркале эпистолярного наследия эпохи // Вестник архивиста. 2017. № 4. С. 101–110.

Тажидинова И. Г. Метаморфозы радости, или Письма вождям из провинциальных городов СССР как источник по истории эмоций (1930-е гг.) // Город и горожане в Советской России 1920–1930-х гг.: мир эмоций и повседневных практик: Сб. науч. ст. / отв. ред. А.Ю. Рожков. Краснодар: Б. и., 2017. С. 112–151.

Тихомиров А. А. Заслужить, оправдать и вернуть доверие партии: советское «я» в письмах во власть в ранней Советской России // Новейшая история России. 2016. № 3. С. 138–157.

Тош Дж. Стремление к истине: как овладеть мастерством историка / пер. с англ. М. Л. Коробочкина. 3-е изд. М.: Весь мир, 2000. 296 с.

Троцук И. В. Теория и практика нарративного анализа в социологии. М.: Изд-во РУДН, 2006. 246 с.

Ярская-Смирнова Е. Р. Нарративный анализ в социологии // Социол. журнал. 1997. Т. 0, № 3. С. 38–61.

Fitzpatrick Sh. Signals from Below: Soviet Letters of Denunciation of the 1930s // The Journal of Modern History. 1996. Vol. 68, no. 4. Р. 831–866.

Fitzpatrick Sh. Readers’ Letters to Krest’ianskaia Gazeta, 1938 // Russian History. 1997. Vol. 24, № 1–2. P. 149–170.

Franzosi R. Quantitative narrative analysis. Thousand Oaks: SAGE Publication Inc., 2010. 157 p.

Freeze G. L. From Supplication to Revolution: A Documentary Social History of Imperial Russia. Oxford, 1988. 352 p.

Thomas W., Znaniecki F. The Polish Peasant in Europe and America. Boston: Gorham press., 1918. Vol. 1. 526 p.

White S. Political Communications in the USSR. Letters to the Party, State and Press // Political Studies. 1983. Vol. 31, № 1. P. 43–60.

References

Andreev, D.A. (2007), “The Soviet student of the first half of the 1920s: features of self-presentation”, Sotsiologicheskiy zhurnal, № 2, pp. 156–166.

Ankersmit, F. (2003), Narrativnaya logika: semanticheskiy analiz yazyka istorikov [Narrative logic: a semantic analysis of the historian`s language], Ideya-Press, Moscow, Russia, 360 p.

Ankersmit, F.R. (2003a), Istoriya i tropologiya: vzlet i padenie metafory [History and tropology: the rise and fall of the metaphor], Progress-Traditsiya, Moscow, Russia, 496 p.

Burke, P. (2015), Chto takoe kul'tural'naya istoriya? [What is cultural history?], Izd. dom Vysshey shkoly ekonomiki, Moscow, Russia, 240 p.

Devidson, D. (2003), Istina i interpretatsiya [Truth and interpretation], Praksis, Moscow, Russia, 448 p.

Eremeeva, A.N. (2019), “About a student letter «to the authorities»”, Paradigma, № 30, pp. 129–135.

Evstigneeva, N.V.& O.A. Oberemko (2007), “Narrative analysis models”, Chelovek. Soobshchestvo. Upravlenie, № 4, pp. 95–107.

Fitzpatrick, Sh. (1996), “Signals from Below: Soviet Letters of Denunciation of the 1930s”, The Journal of Modern History, vol. 68, no 4, pp. 831–866.

Fitzpatrick, Sh. (1997), “Readers’ Letters to Krest’ianskaia Gazeta, 1938”, Russian History, vol. 24, no 1–2, pp. 149–170.

Franzosi, R. (2010), Quantitative narrative analysis, SAGE Publication Inc., Thousand Oaks, USA, 157 p.

Freeze, G.L. (1988), From Supplication to Revolution: A Documentary Social History of Imperial Russia, Ox-ford University Press, New York; Oxford, USA; UK, 352 p.

Golubev, A. & S. Ushakin (2016), “Ex-position of the letter: on the rules of reading someone else’s correspond-ence”, in Ushakin, S. & Golubev A. (eds.), XX vek: pis'ma voyny [XX century: letters of war], Novoe lit. obozrenie, Moscow, Russia, pp. 8–21.

Karaulov, Yu. N. (2006), Russkiy yazyk i yazykovaya lichnost' [Russian language and language personality], Kom-Kniga, Moscow, Russia, 261 p.

Kozlova, N.N. (2005), Sovetskie lyudi. Stseny iz istorii [Soviet people. Scenes from the history], Izd-vo «Evropa», Moscow, Russia, 544 p.

Kozlova, N.N. & I.I. Sandomirskaya (1996), «Ya tak khochu nazvat' kino». «Naivnoe pis'mo»: opyt lingvo-sotsiologicheskogo chteniya [“I want to call the movie like that.” “Naive writing”: experience of linguistic and sociological reading], Gnozis, Russkoe fenomenologicheskoe obshchestvo, Moscow, Russia, 256 p.

Kvale, S. (2003), Issledovatel'skoe interv'yu [Research interview], Smysl, Moscow, Russia, 301 p.

Livshin, A.Ya. & I.B. Orlov (1999), “Power and people: “signals from the field” as a source on the history of Russia of 1917–1927”, Obshchestvennye nauki i sovremennost', № 2, pp. 94–102.

Mikulenok, Yu.A. (2019), “Housing problem in the early Soviet period in student`s letters to the authorities”, Obshchestvo: filosofiya, istoriya, kul'tura, № 7, pp. 67–71.

Rozhkov, A.Yu. (2018), “«What do Soviet higher education institutions owe to baroness Von Korff?» An at-tempt to create a commentary on student`s letters to the authorities”, Vestnik Ryazanskogo gosudarstvennogo universiteta im. S. A. Esenina, № 4, pp. 7–20.

Rozhkov, A.Yu. & O.A. Mamontova (2019), “Letters to the authorities as a historical source of students` social problems in Soviet Russia in the 1920s”, Obshchestvo: filosofiya, istoriya, kul'tura, № 1, pp. 85–93.

Ryabchenko, O.L. (2009) “«I consider myself to have the right to learn ...», or what can letters from students of the 1920s tell?”, Golos minuvshego, № 1-2, pp. 83-97.

Ryabchenko, O.L. (2018), “The construction of the "self-image" of students of higher educational institutions of Ukraine in letters "to the authorities": general and special (the 1920-s – 1930s)”, in Drinovskyi sbornik [Drinovsky collection], T. XI, W. p., Sofia; Kharkiv, Bulgaria; Ukraine, pp. 344–362.

Rybakov, R.V. (2018), “The use of Appendix R in historical research on the example of the analysis of youth letters of the 1920s”, Omskiy nauchnyy vestnik. Seriya: Obshchestvo. Istoriya. Sovremennost', № 3, pp. 16–22.

Sukhova, O.A. (2017), “In search of social identity: Soviet society in the mirror of the epi-carpentry heritage of the era”, Vestnik arkhivista, № 4, pp. 101–110.

Surovtseva, E.V. (2008), Zhanr «pis'ma vozhdyu» v totalitarnuyu epokhu [The genre of "letters to the leader" in the totalitarian era. The 1920s – 1950s], Airo XX, Moscow, Russia, 160 p.

Tazhidinova, I.G. (2017), “Metamorphosis of joy, oral a letter to the leaders of the provincial cities of the USSR as a source of the history of emotions of the 1930s”, in Rozhkov, A. Yu. (ed.), Gorod i gorozhane v Sovetskoy Rossii 1920–1930-kh gg.: mir emotsiy i povsednevnykh praktik [The city and townspeople in Soviet Russia of the 1920-s and 1930s: emotions world and everyday practices], Tradition, Krasnodar, Russia, pp. 112–151.

Thomas, W. & F. Znaniecki, (1918), The Polish Peasant in Europe and America, vol. 1, Gorham press, Boston, USA, 526 p.

Tikhomirov, A.A. (2016), “To earn, justify and restore the confidence of the party: the Soviet "I" in letters to the authorities in early Soviet Russia”, Noveyshaya istoriya Rossii, № 3, pp. 138–157.

Tosh, Dzh. (2000), Stremlenie k istine: kak ovladet' masterstvom istorika [The pursuit of truth: how to master the skill of a historian], Izd-vo «Ves' mir», Moscow, Russia, 296 p.

Trotsuk, I.V. (2006), Teoriya i praktika narrativnogo analiza v sotsiologii [Theory and practice of narrative analysis in sociology], Izd-vo RUDN, Moscow, Russia, 246 p.

White, S. (1983), “Political Communications in the USSR. Letters to the Party, State and Press”, in Political Studies, vol. 31, no 1, pp. 43–60.

Yarskaya-Smirnova, E.R. (1997), “Narrative analysis in sociology”, Sotsiologicheskiy zhurnal, № 3, pp. 38–61.

Yorgensen, M.V. & L. Dzh. Fillips (2008), Diskurs-analiz: teoriya i metod [Discourse analysis as theory and method], Gumanitarnyy tsentr, Khar'kov, Ukraine, 352 p.

Published

2020-11-17

How to Cite

Rozhkov, A. Y. (2020). (DE)CONSTRUCTING LETTERS TO LEADERS: ANALYSIS OF STUDENTS’ APPEALS TO THE AUTHORITIES IN THE 1920s. PERM UNIVERSITY HERALD. History, 50(3), 163–174. Retrieved from https://press.psu.ru/index.php/history/article/view/3907