Teachers’ «riot»: jn the Issue of the unrest in the First Saint Petersburg nonclassical secondary school (real’noe uchilishche), 1905 – 1906
Keywords:
non-classical secondary school, the Ministry of Education, secondary school reformAbstract
The paper based mainly on unpublished documents from the Central State Historical Archives of Saint Petersburg and the Russian State Historical Archives focuses upon the conflict between the teaching staff and the administration of the first Saint Petersburg non-classical secondary school (real’noe uchilishche), which happened in 1905–1906. Special attention is paid to the teachers’ behavior under the new conditions, caused by the First Russian revolution, and to the reaction of their heads from the Saint Petersburg Educational District and from the Ministry of Education. It helps to reveal the forms of the teachers’ involvement into the so called “school revolution”, as well as their attitudes towards the main issues of school life and the future of Russian secondary education. Of special interest is also the question whether the teachers had an opportunity to take independent decisions under bureaucratic pressure. The author comes to a conclusion that the case under consideration reveals inner contradictions and imperfection of a number of legal norms, which regulated activities of the secondary schools, and in the first place that of the Statute of non-classical secondary schools. The teachers’ attempt at establishing collective management after the removal of the director and inspector of the school ended for the “rebels” with dismissal of their posts and putting them on a trial. So, the transformation of the bureaucratic order of the state secondary schools, dependent to the Ministry of Education, even on the wave of the revolutionary events of 1905 – 1906, was doomed to failure. In most of classical gymnasiums and non-classical secondary schools ofSaint Petersburg, teachers supported, voluntarily or by force, the existing school regime and did not side with their “rebellious” colleagues. Under those conditions, real advance to autonomy and collective management was possible only in private schools, which experienced less pressure of the Saint Petersburg Educational District and the Ministry of Education.References
Библиографический список
Знаменский С.Ф. Средняя школа за последние годы. Ученические волнения 1905–1906 гг. и их значение. СПб., 1909. 294 с.
Мусин-Пушкин А.А. К вопросу о взаимных отношениях семьи и школы в педагогической литературе и школьной практике у нас и на западе. СПб., 1914. 171 c.
Об учебных заведениях ведомства Министерства народного просвещения. URL: http://civil.consultant.ru/reprint/books/250/168.html. (дата обращения: 6.03.2014).
Пашкова Т.И. «Здесь нужна бескорыстная любовь и гнетущая душевная боль отцов и матерей за благо и лучшее будущее своих детей» (к вопросу о возникновении родительских организаций в петербургских гимназиях) // Известия Тверского гос. ун-та. Сер.: История. 2011а. № 19. С. 44–57.
Пашкова Т.И. Казенная гимназия накануне «школьной революции»: дело о самоубийстве Бориса Колышкина (март–апрель 1905 г.) // Нестор: Журнал истории и культуры России и Восточной Европы. 2009. №13. Мир детства: семья, среда, школа: Источники, исследования, историография. СПб., 2009. С. 75–93.
Пашкова Т.И. «Новая школа» И.А. Смирнова и Л.Д. Лентовской как альтернатива казенной гимназии начала XX в. // Известия Волгоградского гос. пед. ун-та. Сер. Соц.-эконом. науки и искусство. 2013а. № 3(78). С. 65–69.
Пашкова Т.И. «Рознь семьи и школы» и поиски путей ее преодоления в начале XX в. // Universum: Вестник Герценовского университета. 2013б. № 1. С. 146 – 160.
Пашкова Т.И. «Смерть бюрократизму!»: Петербургские гимназисты о школьной реформе // Родина. 2011б. № 12. С. 137–139.
Пашкова Т.И. Учащиеся средних учебных заведений Петербурга в первые месяцы революции 1905 г. // Полит. история России XX в.: К 80-летию проф. Виталия Ивановича Старцева: сб. науч. тр. / Ред. Б.Д. Гальперина, А.Б. Николаев. СПб., 2011в. С. 93–104.
Толстой И.И. Воспоминания Министра народного просвещения графа И.И. Толстого, 31 октября 1905 г. – 24 апреля 1906 г. СПб., 1997. 334 c.
Уложение о наказаниях уголовных и исправительных. URL: http://civil.consultant.ru/reprint/books/
/43.html (дата обращения: 6.03.2014).
Устав о службе по определению от правительства. URL: http://civil.consultant.ru/reprint/books/
/124.html#img125 (дата обращения: 6.03.2014).
Яковлев Н. К истории петербургского среднешкольного движения 1904 – 1909 гг. Воспоминания реалиста // Революционное юношество. Из прошлого социал-демократической учащейся и рабочей молодежи. Сб. 1. Из истории революционного движения учащихся средне-учебных заведений Петербурга. 1905–1917 гг. Л., 1924. С. 9–40.
References
Znamenskiy S.F. Srednyaya shkola za poslednie gody. Uchenicheskie volneniya 1905-1906 i ikh znachenie. St.Petersburg, 1909. 294 p.
Musin-Pushkin A.A. K voprosu o vzaimnykh otnosheniyakh sem’i i shkoly v pedagogicheskoi literature i shkol’noi praktike u nas i na zapade. St. Petersburg, 1914. 171 p.
Ob uchebnykh zavedeniyakh vedomstva Ministerstva narodnogo prosveshcheniya. [Elektronnyy resurs]. URL: http://civil.consultant.ru/reprint/books/250/168.html
Pashkova T.I. «Zdes’ nuzhna beskorystnaya lyubov’ i gnetushchaya dushevnaya bol’ ottsov i materei za blago i luchshee budushchee svoikh detei» (k voprosu o vozniknovenii roditel’skikh organizatsii v peterburgskikh gimnaziyakh) // Izvestiya Tverskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Istoriya. 2011а. No 19. P. 44–57.
Pashkova T.I. Kazennaya gimnaziya nakanune «shkol’noi revolyutsii»: delo o samoubiistve Borisa Kolyshkina (mart-aprel’ 1905 g.) // Nestor. Zhurnal istorii i kul'tury Rossii i Vostochnoi Evropy. 2009. No 13. Mir detstva: sem'ya, sreda, shkola. Istochniki, issledovaniya, istoriografiya. St. Petersburg, 2009. P. 75–93.
Pashkova T.I. «Novaya shkola» I.A. Smirnova i L.D. Lentovskoi kak al'ternativa kazennoi gimnazii nachala XX veka // Izvestiya Volgogradskogo gos. ped.. Seriya sots-ekonom. nauki i iskusstvo. 2013а. No 3(78). P. 65–69.
Pashkova T.I. Rozn’ sem’i i shkoly i poiski putei еe preodolenia v nachale XX veka // Universum: Vestnik Gertsenovskogo universiteta. 2013b. No 1. P. 146 - 160.
Pashkova T.I. «Smert' byurokratizmu!» Peterburgskie gimnazisty o shkol'noi reforme // Rodina. 2011b. No 12. P. 137–139.
Pashkova T.I. Uchashchiesya srednikh uchebnykh zavedenii Peterburga v pervye mesyatsy revolyutsii 1905 g. // Politicheskaya istoriya Rossii XX veka. K 80-letiyu professora Vitaliya Ivanovicha Startseva. St. Petesburg. 2011v. P. 93–104.
Tolstoi I.I. Vospominaniya Ministra narodnogo prosveshcheniya grafa I.I. Tolstogo, 31 oktyabrya 1905 g. - 24 aprelya 1906 g. St.Petersburg. 1997. 334 p.
Ulozhenie о nakazaniyakh ugolovnykh i ispravitel’nykh [Elektronnyy resurs]. URL: http://civil.consultant.ru/reprint/books/229/43.html
Ustav о sluzhbe po opredeleniyu ot pravitel’stva [Elektronnyy resurs]. URL: http://civil.consultant.ru/reprint/books/175/124.html#img125
Yakovlev N. K istorii peterburgskogo sredneshkol'nogo dvizheniya 1904 – 1909 godov. Vospominaniya realista // Revolyutsionnoe yunoshestvo. Iz proshlogo sotsial-demokraticheskoi uchashcheisya i rabochei molodezhi. Iz istorii revolyutsionnogo dvizheniya uchashchikhsya sredne-uchebnykh zavedenii Peterburga. 1905-1917 gg. Leningrad. 1924. P. 9–40.