Meteorological magic of Komi-Permyaks. Occasional ways of influencing the weather
Keywords:
Komi-Permyaks, folk tradition, meteorological magic, semantic analysis, zaklichki, amulets, «the list of bald people»Abstract
The author considers the meteorological magic of Komi-Permyaks to be a special group of folk beliefs and rituals. Ethnographic field materials are the main sources of the paper. Ritual ways of summoning rain, sun and wind; effecting on storm and hail clouds are described in the article. Among them, there were zaklichki, using amulets (sharp metal tools, oven utensils, consecrated things), covering bathhouse stove with a fur coat and making-up a list of forty bald people. Most of those rituals were easy to implement. They were used directly when the weather was bad and required a quick response. Children’s genre zaklichki were found in Russian and Komi-Permyak language. In their texts, children often called for the sun and drove out the rain. Zaklichki could contain some comic content. Komi-Permyaks changed words in some texts depending on the weather conditions. Those texts are the evidence of folk mythopoetic worldview. Most of the amulets used in ritual actions by Komi-Permyaks symbolized striking weapon or opposite phenomenon (water – fire) or had sacred significance. Statistical analysis was used in the article: the frequency of various ritual actions mentioning was calculated. It helped to clarify what ritual actions and amulets Komi-Permyaks preferred to use. Comparison of statistical data shows that folk traditions were developing. Areal research method and mapping show that ritual actions were unevenly spread on theterritoryofKomi-Permyak Okrug. The reasons for uneven spread may be borrowing from other nations and different development of rituals in some areas. All ritual actions of Komi-Permyak meteorological magic were held only in summer. The main objectives of rituals were providing favorable conditions for agriculture, protection of a person and a home from lightning, hail, hurricane and whirlwind. In the winter, apparently, there was no need to influence the weather and people were ready and tolerant to cold.References
Библиографический список
Бахматов А. А. Юрлинский край: Традиционная культура русских / И. А. Подюков, С. В. Хоробрых, А. В. Черных. Кудымкар, 2003.
Власова М. Новая АБЕВЕГА русских суеверий. СПб.,1995.
Володина Т. В. Лысый и лысина в восточнославянской народной культуре // Живая старина. 2001. № 3.
Голева Т. Семиотический статус хлеба в мифологии коми-пермяков // Этническая культура и современ-ная школа: матер. межрег. науч.-практ. конф. (19–20 апреля 2007 г., п. Ильинский). Пермь, 2007. Вып. 5.
Голева Т. «Дай, Бог, дождь на наши поля»: метеорологическая магия у коми-пермяков // Урал. ист. вест-ник. 2013. № 2 (39).
Голева Т. Г. «Прошения» лесному о возвращении пропавшего скота у коми-пермяков // Коми-пермяцкий этногр. сб. СПб., 2014.
Забылин М. Русский народ: обычаи, обряды, предания, суеверия. М., 1996.
Зеленин Д. К. Магическая функция примитивных орудий // Избр. тр. Статьи по духовной культуре 1917–1934. М., 1999.
Коми-пермяцкий детский фольклор: жанрово-поэтическое своеобразие: учеб. пособие / авт.-сост. В.Н. Бойко. Пермь, 2007.
Конаков Н. Д. Сороки // Мифология коми. URL: http://www.komi.com/FOLK/myth/369.htm (дата обраще-ния: 20.10.2014).
Левкиевская Е. Е. Славянский оберег. Семантика и структура. М.: «Индрик», 2002.
Логинов К. К. Этнолокальная группа русских Водлозерья. М., 2006.
Мельников М. Н. Русский детский фольклор. М., 1987.
Областной словарь вятских говоров / под ред. З. В. Сметаниной. Киров, 2012. Вып. 8.
Подюков И. А. Карагайская сторона: Народные традиции в обрядности, фольклоре и языке. Кудымкар, 2004.
Попова Е. В., Черных А. В. Представления о природных явлениях в представлении куединских удмур-тов // Этнос – Культура – Человек: сб. матер. междунар. науч. конф., посвящ. 60-летию В. Е. Владыкина. Ижевск, 2003.
Потешки. Считалки. Небылицы / сост., авт. вступ. статьи и прим. А. Н. Мартынова. М., 1989.
Славянские древности: Этнолингвистический словарь: в 5 т. М., 1995. Т. 1; 1999. Т. 2.
Словарь пермских говоров. Пермь, 2002. Вып. 2.
Теплоухов Ф. А. «Кабала» или прошение лесному царю (Из пермяцких суеверий) // Пермский край. 1895. Т. 3.
Толстой Н. И. Вызывание дождя // Язык и народная культура: Очерки по славянской мифологии и этно-лингвистике. М., 1995.
Черных А. В. Русский народный календарь в Прикамье. Праздники и обряды конца XIX – середины XX в. Ч. 1: Весна, лето, осень. Пермь, 2006.
Черных А. В., Голева Т. Г., Щукина Р. И. Марийцы Пермского края: очерки истории и этнографии. Пермь, 2013.
Четина Е. М., Роготнев И. Ю. Символические реальности Пармы: очерки традиционной культуры Пермского края. Пермь, 2010.
Шабалина Е. В. Метеорологическая магия Вологодчины: сорок плешивых // Живая старина. 2006. № 4.
Список информантов
Андрова Ольга Ивановна, 1928 г. р., Кочевский район, д. Бажово, зап. Голева Т. 2007 г.
Анфёрова Фёкла Ивановна, 1928 г. р., Кудымкарский район, с. Ленинск, родом из д. Валюкова, зап. Го-лева Т. 2006 г.
Бормотова Галина Алексеевна, 1953 г. р., Кудымкарский район, с. Верх-Юсьва, зап. Черных А. В. 2006 г.
Гладикова Мария Ефимовна, 1927 г. р., Кочевский район, д. Отопково, родом из с. Пелым, зап. Голева Т. 2007 г.
Голева Анастасия Якимовна, 1927 г. р., Кудымкарский район, с. Ёгва, зап. Сергеева Л. 2005 г.
Данченко Нина Серафимовна, 1927 г. р., Юсьвинский район, п. Купрос Волок, родом из д. Васькино, зап. Голева Т., Кылосова В. 2004 г.
Жижилев Валерий Демьянович, 1936 г. р., Косинский район, д. Порошево, родом из д. Несоли, зап. Голе-ва Т. 2006 г.
Зубова Екатерина Сергеевна, 1947 г. р., Кудымкарский район, д. Пятина, зап. Черных А. В., Кривощеко-ва Л. 2006 г.
Климова Нина Григорьевна, 1959 г. р., Кочевский район, с. Большая Коча, зап. Голева Т., Фадеева С. 2008 г.
Лесникова Клавдия Павловна, 1935 г. р., Кудымкарский район, д. Сюзь-Позья, зап. Голева Т. 2005 г.
Мелентьева Лидия Анатольевна, 1939 г. р., Кудымкарский район, д. Важ-Пашня, родом из д. Катаево, зап. Голева Т. 2007 г.
Мизева Дарья Афанасьевна, 1934 г. р., Косинский район, с. Коса, родом из с. Пятигоры, зап. Голева Т. 2004 г.
Осипова Евдокия Спиридоновна, 1932 г. р., Косинский район, с. Пятигоры, родом из Юсьвинского рай-она, зап. Голева Т., Фадеева С. 2008 г.
Панова Анна Ивановна, 1922 г. р., Косинский район, д. Нижняя Коса, зап. Голева Т. 2008 г.
Попова Ирина Даниловна, 1931 г. р., Кудымкарский район, д. Пятина, родом из д. Кекур, зап. Голева Т., Петухова Т. 2006 г.
Рыбъяков Николай Матвеевич, 1930 г.р., Кудымкарский район, д. Балкачи, родом из д. Ошево, зап. Голе-ва Т., Петухова Т. 2006 г.
Федосеева Антонида Семеновна, 1925 г. р., Косинский район, с. Пуксиб, зап. Голева Т. 2006 г.
Хозяшева Таисья Фёдоровна, 1931 г. р. Кудымкарский район, д. Казарино, родом из д. Канамово, зап. Голева Т. 2006 г.
Юркина Анна Андреевна, 1934 г. р., Косинский район, с. Коса, зап. Голева Т., Фадеева С. 2008 г.
Яркова Екатерина Александровна, 1931 г. р., Кудымкарский район, с. Кува, зап. Голева Т. 2007 г.
References
Bahmatov A. A. Urlinskiy kray: Traditsionnaya kul'tura russkih / A. A. Bahmatov, I. A. Podyukov, S. V. Horobryh, A. V. Chernyh. Kudymkar, 2003.
Vlasova M. Novaya ABEVEGA russkih sueveriy. St. Petersburg, 1995.
Volodina T. V. Lysyy i lysina v vostochnoslavyanskoy narodnoy kul'ture. Zhivaya starina. 2001. No. 3.
Goleva T. Semioticheskiy status hleba v mifologii komi-permyakov. Etnicheskaya kul'tura i sovremennaya shkola. Issue 5. Perm, 2007.
Goleva T. «Day, Bog, dozhd' na nashi polya»: meteorologicheskaya magiya u komi-permyakov. Ural'skiy istoricheskiy vestnik. 2013. No. 2 (39).
Goleva T. G. «Prosheniya» lesnomu o vozvrashchenii propavshego skota u komi-permyakov. Komi-permyatskiy etnograficheskiy sbornik. Sankt-Peterburg, 2014.
Zabylin M. Russkiy narod: obychai, obryady, predaniya, sueveriya. Moscow, 1996. 496 p.
Zelenin D. K. Magicheskaya funkciya primitivnyh orudiy. Izbrannye trudy. Stat'i po duhovnoy kul'ture 1917-1934. Moscow, 1999.
Komi-permyatskiy detskiy fol'klor: zhanrovo-poeticheskoe svoeobrazie. Perm, 2007.
Konakov N. D. Soroki. Mifologiya komi. URL: http://www.komi.com/FOLK/myth/369.htm (data obrashhenija: 20.10.2014).
Levkievskaya E. E. Slavyanskiy obereg. Semantika i struktura. Moscow, 2002.
Loginov K. K. Etnolokal’naya gruppa russkikh Vodlozer’ya. Moscow, 2006.
Mel'nikov M. N. Russkiy detskiy fol'klor. Moskow, 1987.
Oblastnoy slovar' vyatskih govorov. Issue 8. Kirov, 2012.
Podyukov I. A. Karagayskaya storona: Narodnye tradicii v obryadnosti, fol'klore i yazyke. Kudymkar, 2004.
Popova E. V., Chernyh A. V. Predstavleniya o prirodnyh yavleniyah v predstavlenii kuedinskih udmurtov. Etnos — Kul'tura — Chelovek. Izhevsk, 2003.
Poteshki. Schitalki. Nebylitsy. Moscow, 1989.
Slavyanskie drevnosti. Etnolingvisticheskiy slovar'. Vol. 1. Moscow, 1995.
Slavyanskie drevnosti. Etnolingvisticheskiy slovar'. Vol. 2. Moscow, 1999.
Slovar' permskih govorov. Issue 2. Perm, 2002.
Teplouhov F.A. «Kabala» ili proshenie lesnomu tsaryu (Iz permyatskih sueveriy). Permskiy kray. Vol. 3.
Tolstoy N. I. Vyzyvanie dozhdya. Yazyk i narodnaya kul'tura. Ocherki po slavyanskoy mifologii i etnoling-vistike. Moscow, 1995.
Chernyh A. V. Russkiy narodnyy kalendar' v Prikam'e. Prazdniki i obryady kontsa XIX – serediny XX v. Part. 1. Perm, 2006.
Chernyh A. V., Goleva T. G., Shchukina R. I. Mariycy Permskogo kraya: ocherki istorii i etnografii. Perm, 2013.
Chetina E. M., Rogotnev I. YU. Simvolicheskie real’nosti Parmy: ocherki traditsionnoy kul’tury Permskogo kraya. Perm, 2010.
Shabalina E. V. Meteorologicheskaya magiya Vologodchiny: sorok pleshivyh. Zhivaya starina. 2006. No. 4.