Space of Children's Daily Life of the Soviet Russia of the 1920s-1930s (On the Example of Kurgan and Shadrinsk Districts)

Authors

  • M. A. Perova Kurgan State University

Keywords:

children's daily occurrence, space, school, house, orphanage, street, pioneer camp

Abstract

The paper aims at studying the space of children's daily life in the pre-war Soviet Russia as an important part of the child's life during the formation of the new Soviet man, at comparing the provincial children's space and the all-Russian space, and at tracing the impact of the material component of the space on forming the future builders of the Soviet empire. The author considers the diversity of the space, which includes social relations, intellectual and emo-tional life, but focuses on the material aspect, showing its «subversive» and «counter-revolutionary» role in the pro-cess of constructing a new world and new values. Based on the works of the leading researchers of the history of childhood, archival documents and oral sources, the author shows the influence of the spatial factor on the attitude of children to the family, study, opposite sex, ideology, and the image of the desired future. The article emphasizes the role of the human factor in forming the space, which is often stronger than the establishment of power. Home, or-phanage, school, street, and pioneer camp as the toposes of childhood are analyzed. The author concludes that, in most cases, poverty and disorder that surrounded the Soviet child formed not asceticism, but inflated claims and led to the obsession with unattainable material things.doi 10.17072/2219-3111-2018-3-107-115

Author Biography

M. A. Perova, Kurgan State University

Асс. кафедры отечественной истории и документоведенияКурганского государственного университета

References

Список источников

Воспоминания. Комарский И.А. 1927 г.р. Записано в г. Кургане в июле 2016 г.

Воспоминания. Филимонов В.А. 1925 г.р. Записано в г. Кургане в июле 2016 г.

Всесоюзная перепись населения 1926 г. // Справочник статистических показателей. URL: http://demoscope.ru/weekly/ssp/ussr_26.php. (дата обращения: 16.07.17).

Государственный архив Курганской области (ГАКО). Ф. Р-48. Оп. 1. Д. 2. Л. 34–239: Д. 198. Л. 32; Д. 11. Л. 40–262; Д. 121. Л. 210; Д. 193. Л. 4–132; Д. 1935. Л. 5; Ф. Р-800. Оп. 1. Д. 2. Л. 3–24.

Государственный архив г.Шадринска (ГАШ). Ф. Р-213. Оп. 1. Д. 45. Л. 2; Д. 86. Л. 3; Д. 350. Л. 36–485; Д. 354. Л. 15–43; Д. 359; Ф. Р-225. Оп. 1. Д. 2. Л. 81; Ф. Р-519. Оп.1. Д. 1. Л. 1.

Декрет ВЦИК от 16.10.1918 «Об Единой Трудовой Школе РСФСР».URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc&base=ESU&n=18543#011652937328630553(дата обращения: 27.02.18).

Библиографический список

Балашов Е.М. Школа в российском обществе 1917–1927 гг.: Становление «нового человека». СПб.: Дмитрий Буланин, 2003. 236 с.

Журавлев С.В. История повседневности – новая исследовательская программа для отечественной исторической науки // А. Людтке. История повседневности в Германии: Новые подходы к изучению труда, войны и власти. М.: РОСПЭН, 2010. С. 3-28.

Кладова К.Ю. Детская повседневность города Кургана 1930-х годов в устных источниках // Источниковедческие и историографические аспекты сибирской истории. Нижневартовск: изд-во. Нижневартовского ун-та, 2014. Ч. 9. С. 172–192.

Лелеко В.Д. Пространство повседневности в европейской культуре. СПб.: Изд-во Санкт-Петербургского гос. ун-та культуры и искусств, 2002. 320 с.

Пушкарева Н.Л. Предмет и методы изучения «истории повседневности» // Этнографическое обозрение. 2004. № 5. URL: http://naukarus.com/predmet-i-metody-izucheniya-istorii-povsednevnosti (дата обращения: 27.02.18).

Рожков А.Ю. В кругу сверстников: Жизненный мир молодого человека в Совесткой России 1920-х гг. М.: НЛО, 2014. 640 с.

Сальникова А.А. Российское детство в ХХ в.: История, теория и практика исследования. Казань: изд-во КГУ им. В.И. Ульянова-Ленина, 2007. 256 с.

Смирнова Т.М. Дети страны Советов: От государственной политики к реалиям повседневной жизни. 1917–1940 гг. М.; СПб.: ИРИ РАН; Центр гум. инициатив, 2015. 384 с.

Холмс Л.Ю. Социальная история России: 1917–1941 / пер. Л.А. Вертоградовой, А.П. Захаровой. Ростов-н/Д: Изд-во Рост. ун-та, 1993. 144 с.

References

Balashov, E. M. (2003), Shkola v rossiyskom obshchestve 1917-1927: stanovlenie novogo cheloveka [School in Russian society 1917-1927: the Formation of the “new man”], Dmitry Bulanin, St. Petersburg, Russia, 236 p.

Holmes, L. (1993), Sotsial'naya istoriya Rossii: 1917-1941 [Social history of Russia: 1917-1941], Izd-vo Rost. un-ta, Rostov-na-Donu, Russia, 144 p.

Kladova, K.Y. (2014), “Children's daily occurrence in Kurgan of the 1930s in oral sources”, in Istochnikoved-cheskie i istoriograficheskie aspekty sibirskoy istorii [Source study and historiographic aspects of the Siberian history], Izd. Nizhnevartovskogo universiteta, Nizhnevartovsk, Russia, 315 p.

Leleko, V.D. (2002), Prostranstvo povsednevnosti v evropeyskoy kul'ture [Daily occurrence space in the Europe-an culture], Izd-vo Sankt-Peterburgskogo gos. un-ta, St. Petersburg, Russia, 320 p.

Pushkareva, N. L. (2004) Predmet i metody izucheniya «istorii povsednevnosti [Subject and methods of studying the history of «everyday life»], available at: http://naukarus.com/predmet-i-metody-izucheniya-istorii-povsednevnosti (accessed 16.07.17).

Rozhkov, A. Y. (2014), V krugu sverstnikov: Zhiznennyy mir molodogo cheloveka v Sovetskoy Rossii 1920-h godov [In a circle of peers: Life-world of a young man in Soviet Russia of the 1920-ies], NLO, Moscow, Russia, 640 p.

Rozhkov, A.Y. (2013), “I want to be a film actress”: reflections on a pioneer discussion (1929)”, Vestnik Permskogo universiteta, 2 (22), p. 126-138.

Salnikova, A. A. (2007), Rossiyskoe detstvo v XX veke: Istoriya, teoriya i praktika issledovaniya [Russian child-hood in the XX century: History, theory and practice of research], KGU imeni V. I. Ulyanova-Lenina, Kazan, Russia, 256 p.

Smirnova, T. M. (2015), Deti strany Sovetov: Ot gosudarstvennoy politiki k realiyam povsednevnoy zhizni. 1917-1940 gg. [Children of the country of Soviets: From public policy to the realities of everyday life. 1917-1940], IRI RAN; Centr gum. Initsiativ, Moscow, St. Petersburg, Russia, 384 p.

Zhuravlev, S. V. (2010), “The History of everyday life, a new research program of the national historical sci-ence”, in Istoriya povsednevnosti v Germanii: Novye podhody k izucheniyu truda, voyny i vlasti [The history of everyday life in Germany: New approaches to the study of labor, war and power], Sovremennaya nemetskaya istoriografiya, Moscow, Russia, pp. 3-28.

Published

2019-10-01

How to Cite

Perova, M. A. (2019). Space of Children’s Daily Life of the Soviet Russia of the 1920s-1930s (On the Example of Kurgan and Shadrinsk Districts). PERM UNIVERSITY HERALD. History, 42(3), 107–115. Retrieved from https://press.psu.ru/index.php/history/article/view/2578