STRATEGY FOR THE DEVELOPMENT OF AGRO-TOURISM IN THE REPUBLIC OF TAJIKISTAN, TAKING INTO ACCOUNT THE PECULIARITIES OF THE SETTLEMENT SYSTEM

Authors

  • Гулбаньор Ядгарова

Keywords:

agro-tourism, rural economy diversification, the concept of tourism development

Abstract

The article reveals the role of agricultural tourism in rural territorial development, on the example of the Republic of Tajikistan. Also, possible models of rural tourism are considered, and concept for its development proposed. The authors mean under agritourism, not only recreation in the countryside in combination with rural activities, but also various activities — sports, health-improving, cultural and entertainment, etc. Moreover, events also counted that, in general, have a placement predisposition to rural areas and are aimed at creating favorable production and social conditions, employment of the local population and improving the standard of living. In addition, emphasized the role of diversification in the preservation of rural settlements, natural and cultural sites, traditions of specific regions. It is required to regulate the rural tourism market in the Republic of Tajikistan, develop material base and infrastructure, strengthen positions in the domestic and international markets, and open new tourist routes with elements of active tourism.

References

Бондаренко Л.В. Занятость на селе и диверсификация сельской экономи ки // Экономика сельского хозяйства России. 2011. № 1. С. 71–76.

Жубаркин С.В. Современное состояние АПК и роль государственно-частного партнерства в его развитии. — Иваново: Научная мысль, 2013. — 161 с.

Здоров А. Б. Организационно-экономические основы развития аграрного туризма/ Автореф. дис. докт. экон. наук. — М.:ВНИОПТУСХ, 2011. — 42 с.

Новиков В. Г. Воспроизводство трудового потенциала сельских территорий России: концептуальные проблемы в контексте инновационной экономики // Социальная политика и социальное партнерство, 2013. №4. С. 60–68.

Новичков Н.В. О некоторых аспектах развития туризма как части креативной экономики и экономики впечатлений // Сервис в России и за рубежом, 2013. № 8 (46). С. 113–121.

Новичков Н. В. Липина С. А., Часовникова Ю. Н. и др. Индустрия гостеприимства и сервиса: оценка состояния и перспективы развития // Вопросы культурологи. 2013. № 11. С. 65–75.

Published

2023-02-06

Issue

Section

Theory and practice of tourism