Using Internet Resources to Acquire Programming Skills
DOI:
https://doi.org/10.17072/1993-0550-2024-4-132-143Keywords:
programming, learning, Internet resources, online courses, interactive development environments, self-education, learning effectiveness, content quality, practical applicationAbstract
Nowadays the role of digital educational resources is obvious. Along with the discus-sion of the advantages of using online platforms for learning programming, important issues are raised concerning the quality of educational content, the need for critical thinking when selecting information sources and the importance of practical application of the acquired knowledge. The need for an integrated approach that combines independent online learning with traditional educational methods is emphasized. The aim of the study is to analyze online resources for teaching programming, taking into account different types of online platforms and their impact on the effectiveness of the educational process. The article considers five types of online resources for acquiring programming skills: online courses and educational platforms, interactive development environments, forums and communities of programmers, open code repositories, platforms for solving algorithmic problems. A comparative analysis of these resources by the criteria of interactivity, content, practical orientation, accessibility, and support was carried out. The study of the influence of different types of Internet resources on IT students with regard to their educational needs was carried out and the scenarios of their use for different target groups were identified. The results of the study show that using a combination of different online resources allows students to significantly accelerate their learning, access up-to-date information, and practice real-world projects.References
Рихтер Т.В., Абрамова И.В. Использование цифровых образовательных ресурсов при изучении программирования в вузе // Карельский научный журнал. 2021. Т.10, № 2(35). С. 22–24.
Зубков А.Д. Интеграция массовых открытых онлайн-курсов в образовательный процесс вуза: зарубежный опыт // Наука о человеке: гуманитарные исследования. 2018. № 2(32). С. 94–98.
Калимуллина О.В., Троценко И.В. Современные цифровые образовательные инструменты и цифровая компетентность: анализ существующих проблем и тенденций // Открытое образование. 2018. Т. 22, № 3. С. 61–73.
Филимоненкова Т.Н. Электронные образовательные ресурсы и их роль в смарт-образовании // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 61–2. С. 202–205.
Садыкова Ф.Э. Формирование компетенций в области программирования у обучающихся профессиональных образовательных организаций средствами интернет-сервисов: специальность 5.8.7 Методология и технология профессионального образования: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогических наук / Садыкова Фирая Эсхатовна. Чебоксары, 2022. 23 с.
Филиппова А.С., Старцева О.Г., Михайлова А.Н. Сценарии использования цифровых технологий в образовании // Образовательные ресурсы и технологии. 2024. № 2(47). С. 7–15.
Богданова Д.А. Массовые Открытые Онлайновые Курсы – новый виток обсуждений // Образовательные технологии (г. Москва). 2016. № 2. С. 66–72.
+ онлайн-ресурсов для изучения программирования в 2022 // Хабр: Сообщество ИТ-специалистов. URL: https://habr.com/ru/articles/331530/ (дата обращения: 15.07.2024).
Полезные ресурсы и сообщества для программистов // Skypro. URL: https://sky.pro/wiki/javascript/poleznye-resursy-i-soobshestva-dlya-programmistov/ (дата обращения: 15.07.2024).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Оксана Геннадиевна Старцева, Алиса Расиховна Айдагулова, Илья Валерьевич Морозов
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles are published under license Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).