Harmonization Status Analysis of 09.03.01 "Computer Science and Computer Engineering" Disciplines
DOI:
https://doi.org/10.17072/1993-0550-2024-1-53-59Keywords:
harmonization, competences, key concepts, tier-parallel graphAbstract
The article studies the issue of harmonious state of disciplines involved in the educational process of the direction 09.03.01 "Informatics and Computer Science" with the profile "Automated Systems of Information Processing and Control". The information about the methods of key information processing from files with working programs of disciplines is given. The result of data processing is demonstrated. Further perspectives of optimization of students' learning process by building a detailed model of educational program, which will allow to estimate the current level of harmonization with greater accuracy, as well as to supplement the initial model with new useful information, are described.References
Сеньковская А.А., Фураева И.И. Анализ исходных данных в задаче оптимизации рабочих учебных планов // Математические структуры и моделирование. 2019. Т 20, № 2. С. 85–94.
Федоров Д.Ю., Забродин А.В. Оптимизация образовательного процесса: построение индивидуальных учебных траекторий с помощью вариативной части учебного плана на примере задачи о рюкзаке // Интеллектуальные технологии на транспорте. 2023. № 3. С. 68-73. DOI: 10.24412/2413-2527-2023-335-68-73.
Масляев Д.А. Современное состояние задачи автоматизации составления оптимального учебного расписания в вузе // Вестник Сыктывкарского университета. Сер. 1: Математика. Механика. Информатика. 2022. Т. 42, № 1. C. 23−40. DOI: 10.34130/1992-2752_ 2022_1_23.
Мартьянов В.И. Теоретико-множественный анализ организации данных учебного процесса и алгоритмы проектирования расписания с элементами искусственного интеллекта // Известия Байкальского государственного университета. 2020. Т. 30, № 4. С. 575–585.
Mandić M. Semantic Web Based Platform for the Harmonization of Teacher Education Curricula // Computer Science and Information Systems. 2021. Vol. 19, Iss. 1. P. 229–250. DOI: 10.2298/ CSIS210207050M.
Cahapay M.B. Formulation of Undergraduate Teacher Education Core Competencies: A Harmonization Approach // People: International Journal of Social Sciences. 2020. Vol. 6, Iss. 2. P. 593–608. DOI: 10.20319/pijss.2020.62.593 608.
Лебедева Н.Н. Гармонизация педагогической системы ценностного самоопределения школьников // Вестник ОГУ. 2005. Т. 1, № 10. С. 72–76.
Миннахметов Р.Р., Фалеева С.А., Салахова Н.О. Основные критерии и показатели педагогического отбора содержания образования // Проблемы современного педагогического образования. 2021. № 71–2. С. 244–247.
Алгоритмы для выделения ключевых слов URL: https://vc.ru/newtechaudit/449493-algorit-my-dlya-vydeleniya-klyuchevyh-slov-rake-yake-textrank (дата обращения: 08.11.2023).
Яруллин Д.В. Информационная система сбора и обработки требований работодателей к компетенциям ИТ-специалистов на основе методов денотативного анализа: автореф. дис. … канд. техн. наук: 2.3.4 / Яруллин Денис Владимиро-вич. Пермь, 2023. 22 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Рустам Абубакирович Файзрахманов, Елена Владимировна Долгова, Илья Игоревич Сухих
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Articles are published under license Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0).