Поиск ощущений, потребление СМИ и отношение к сексуальному содержанию в Интернете (общий и гендерный аспект)

Психология

Авторы

  • Максим Владимирович Зубакин Пермский государственный национальный исследовательский университет, 614990, Пермь, ул. Букирева, 15

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2016-3-96-106

Ключевые слова:

поиск ощущений, потребление СМИ, сексуальное содержание в СМИ, гендерные различия

Аннотация

В статье представлены результаты пилотного исследования связей поиска ощущений как черты личности, количества потребления СМИ с отношением к информации сексуального характера в СМИ без учета и с учетом фактора пола зрителей. Отношение к информации сексуального характера изучалось на примере медиаклипа, доступного в Интернете. Отношение зрителей измерялось при помощи шкал семантического дифференциала и шкалы оценки сексуальности. Было обнаружено, что безотносительно к полу поиск ощущений связан с положительным отношением к медиаклипу, а количество потребления СМИ не связано с отношением к медиаклипу. Различия по полу были обнаружены как на уровне сравнения подгрупп при помощи T-критерия Стьюдента, так и на уровне сравнения связей поиска ощущений, количества потребления СМИ с отношением к медиаклипу. Было обнаружено, что юноши по сравнению с девушками более терпимы к скуке, а медиаклип воспринимают менее сильным, влиятельным, активным и возбуждающим. Кроме того, было обнаружено, что связи между количеством потребления СМИ и отношением к медиаклипу выявлены у юношей, но отсутствуют у девушек.

Биография автора

Максим Владимирович Зубакин , Пермский государственный национальный исследовательский университет, 614990, Пермь, ул. Букирева, 15

старший преподаватель кафедра психологии развития

Библиографические ссылки

Аронсон Э., Пратканис Э.Р. Эпоха пропаганды: Механизмы убеждения, повседневное использование и злоупотребление. СПб.: Прайм-ЕВРОЗНАК, 2003. 384 с.

Артемьева Е.Ю. Основы психологии субъективной семантики. М.: Смысл, 1999. 313 c.

Брайант Д., Томпсон С. Основы воздействия СМИ. М.: Вильямс, 2004. 432 с.

Гриффин Э. Массовая коммуникация // Коммуникация: теории и практики. Харьков: Гуманитарный центр, 2015. С. 440–533.

Дорфман Л.Я., Зубакин М.В. Личностные особенности восприятия художественных кинофильмов со сценами насилия // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Психология. 2013. Т. 6, № 2. С. 13–24.

Ильин Е.П. Психология риска. СПб.: Питер, 2012. 267 с.

Криворучко М.В., Липских Е.А. Телевизионные предпочтения и детско-родительские отношения как факторы социальных представлений о нормах сексуального поведения в подростковом возрасте // Вестник Омского университета. Серия: Психология. 2013. Вып. 1. С. 34–44.

Майорова-Щеглова С.Н. Молодое поколение и новые средства массовой коммуникации: мифы и реальность // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Социология. 2010. Вып. 3. С. 224–230.

Петренко В.Ф. Художественные конструкты произведений искусства и массовых коммуникаций // Язык средств массовой информации. М.: МГУ, 2008. С. 19–24.

Федеральный закон от 29.12.2010 N 436-ФЗ (ред. от 28.07.2012) «О защите детей от информации, причиняющей вред их здоровью и развитию» // Российская газета. 2012. 30 июля. URL: http://www.rg.ru/2012/07/30/zakon-dok.html (дата обращения: 18.04.2016).

Черных Н.А. Влияние телевидения и Интернет на личностное развитие подростков // Вестник Костромского государственного университета им. Н.А. Некрасова. Серия Гуманитарные науки: Педагогика. Психология. Социальная работа. Акмеология. Ювенология. Социокинетика. 2014. № 2(20). С. 120–122.

Эткинд А.М. Опыт теоретической интерпретации семантического дифференциала // Вопросы психологии. 1979. № 1. C. 17–27.

Anderson C.A., Bushman B.J., Ihori N. et al.Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in Eastern and Western countries: A meta-analytic review // Psychological Bulletin. DOI:

Banerjee S.C., Greene K., Krcmar M. et al.The role of gender and sensation seeking in film choice // Journal of Media Psychology. DOI:

Bushman B.J., Cantor J. Media ratings for violence and sex: implications for policymakers and parents // American Psychologist. 2003. Vol. 58(2). P. 130–141. DOI:

Conway J.C., Rubin A.M. Psychological predictors of television viewing motivation // Communication Research. 1991. Vol. 18. P. 443–463.

Gentile D.A., Bushman B.J. Reassessing media violence effects using a risk and resilience approach to understanding aggression // Psychology of Popular Media Culture. 2012. Vol. 1(3). P. 138−151. DOI:

Greene K., Krcmar M. Predicting exposure to and liking of media violence: A uses and gratification approach // Communication Studies. 2005. Vol. 56. P. 71–93. DOI:

Harris R.J., Sanborn F. A cognitive psychology of mass communication. N.Y.: Routledge, 2013. 560 p.

Hoffner C.A., Levine K.J. Enjoyment of mediated fright and violence: A meta-analysis // Media Psychology. 2005. Vol. 7. P. 207–237.

Krahe B. The social psychology of aggression.

Krahe B., Möller I., Kirwil L. et al.Desensitization to media violence: Links with habitual media violence exposure, aggressive cognitions, and aggressive behavior // Journal of Personality and Social Psychology. DOI:

Krcmar M., Greene K. Predicting exposure to and uses of violent television // Journal of Communication. 1999. Vol. 49. P. 25–45.

Krcmar M., Greene K. Connections between violent television exposure and adolescent risk taking // Media Psychology. 2000. Vol. 2. P. 195–217. DOI:

Osgood C.E., Suci G., Tannenbaum P. The measurement of meaning. Urbana, IL: University of Illinois Press, 1957. 342 p.

Schonbar R.A., Davitz J.R. The connotative meaning of sexual simbols // Journal of Consulting Psychology. 1960. Vol. 24, no. 6. P. 483–487.

Sprankle E.L., End C.M., Bretz M.N. Sexually degrading music videos and lyrics. Their effects on males’ aggression and endorsement of rape myths and sexual stereotypes // Journal of Media Psychology. DOI:

Ware E.E., Brown M., Amoroso D. M. et al.The semantic meaning of pornographic stimuli for college males // Canadian Journal of Behavior Science / Review Canadian Science COMP. 1972.

Wright P.J., Tokunaga R.S., Bae S. More than dalliance? Pornography consumption and extramarital sex attitudes among married U.S. adults // Psychology of Popular Media Culture. DOI:

Wright P.J. Mass media effects on youth sexual behavior: Assessing the claims for causality // Communication Yearbook. 2011. Vol. 35. P. 343–386.

Wright P.J. Is internet pornography consumption related to adult U.S. males’ sexual attitudes? // American Journal of Media Psychology. 2012. Vol. 5. P. 118–128.

Wright P.J., Randall A.K. Internet pornography exposure and risky sexual behavior among adult males in the United States // Computers in Human Behavior. 2012. Vol. 28. P. 1410–1416. DOI:

Wright P.J., Malamuth N., Donnerstein E. Research on sex in the media: What do we know about effects on children and adolescents? // Handbook of children and the media / eds. by D.G. Singer, J.L. Singer. Thousand Oaks, CA: Sage, 2012. P. 273–302.

Zuckerman M. Dimensions of sensation seeking // Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1971. Vol. 36. P. 45–52. DOI:

Zuckerman M. Behavioral expressions and psychological bases of sensation seeking. N.Y.: Cambridge University Press, 1994. 463 p.

Zuckerman M. Sensation seeking and the taste for vicarious horror // Horror films: Current research on audience preferences and reactions / eds. by J.B. Weaver, R. Tamborini. Mahwah, NJ: Lawrence Eribaum Associates, 1996. P. 147–160.

Zuckerman M., Bone R.N., Neary R. et al.What is the sensation seeker? Personality trait and experience correlates of the sensation-seeking scales // Journal of Consulting and Clinical Psychology. DOI:

Zuckerman M., Eysenck S., Eysenck H.J. Sensation seeking in England and America: Cross-cultural, age, and sex comparisons // Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1978. Vol. 46, no. 1. P. 139–149. DOI:

Snoop Dogg ft. The Pussycat Dolls, Buttons (2005). URL: (accessed: 25.04.2016).

Eminem ft. Rihanna, Love The Way You Lie (2010). URL: http://www.youtube.com/

watch?v=uelHwf8o7_U (accessed: 25.04.2016).

Miley Cyrus – Wrecking Ball (2013). URL: (accessed: 25.04.2016).

REFERENCES

Aronson E., Pratkanis A.R. Epoha propagandy. Mehanismy ubezhdeniya, povsednevnoe ispol’zovanie i zloupotreblenie [Age of Propaganda: The Everyday Use and Abuse of Persuasion]. Saint Petersburg, PRAIM-EUROZNAK Publ., 2003, 384 p. (In Russian).

Artemyeva Ye.Yu. Osnovy psikhologii subyektivnoy semantiki [The foundation of psychological semantic]. Moscow, Smysl Publ., 1999, 313 p. (In Russian).

Bryant J., Thompson S. Osnovy vozdejstviya SMI [Fundamentals of media effects]. Moscow, Williams Publ., 2004, 432 p. (In Russian).

Griffin E. [Mass communication]. Kommunikatsii: teorii i praktiki [Communication: theories and practices]. Kharkov, 2015, pp. 440–533. (In Russian).

Dorfman L.Ya., Zubakin M.V. [Personality characteristics of perception feature films with scenes of violence]. Vestnik Yuzhnoural’skogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Psihologiya [Bulletin of South Ural State University. Series Psychology]. 2013, vol. 6, no. 2, pp. 13–24. (In Russian).

Il’yin Ye.P. Psikhologiya riska [Risk psychology]. Saint Petersburg, Piter Publ., 2012, 267 p. (In Russian).

Krivoruchko M.V., Lipskikh Ye.A. [Effects of TV-preferences and Parent-child relationships on teenagers’ perception of sexual norms]. Vestnik Omskogo universiteta [Bulletin of Omsk University. Series: Psychology]. 2013, no. 1, pp. 34–44. (In Russian).

Mayorova-Shcheglova S.N. [Young adults and new technology of mass-media: myth and reality]. Vestnik Rossijskogo gosudarstvennogo gumanitarnogo universiteta. Seriya: Sotsiologiya [Bulletin of Russians State Humanitarian University, Sociology, 2010, no. 3, pp. 224–230. (In Russian).

Petrenko V.F. [The constructs of artwork and product of mass-media]. Yazyk sredstv massovoy informatsii [Language of Mass-media]. Moscow, Moscow State University Publ., 2008, pp. 19–24. (In Russian).

Federal’nyy zakon ot 29.12.2010 N 436-FZ (red. ot 28.07.2012). O zashchite detey ot informatsii, prichinyayushchey vred ikh zdorov’yu i razvitiyu [Federal Law of 29.12.2010 N 436-FZ (as amended on 28.07.2012). The protection of children from information harmful to their health and development)]. Available at: http://www.rg.ru/2012/07/30/zakon-dok.html (accessed 18.04.2016) (In Russian).

Chernykh N.A. [TV and Internet effects on personal development of teenagers]. Vestnik Kostromskogo gosudarstvennogo universiteta im. N.A. Nekrasova. Seriya: Gumanitarnye nauki: Pedagogika. Psihologiya. Sotsial’naya rabota i dr. [Bulliten of Kostroma State University named after N.A. Nekrasov. Series: Social science: Pedagogic, Psychology, Social Work and other]. 2014, no. 2(20), pp. 120–122. (In Russian).

Etkind A.M. [Experience the theoretical interpretation of the semantic differential]. Voprosy psihologii [Issues of psychology], 1979, no. 1, pp. 17–27. (In Russian).

Andersonet al. Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in Eastern and Western countries: A meta-analytic review. Psychological Bulletin. 2010, vol. 136(2), pp. 151−173.DOI: (In English).

Banerjee S.C., Greene K., Krcmar M. et al. The role of gender and sensation seeking in film choice. Journal of Media Psychology. 2008, vol. 20(3), pp. 97–105. DOI: . (In English).

Bushman B.J., Cantor J. Media ratings for violence and sex: implications for policymakers and parents. American Psychologist. 2003, vol. 58(2), pp. 130–141. DOI: . (In English).

Conway J.C., Rubin A.M. Psychological predictors of television viewing motivation. Communication Research. 1991, vol. 18. pp. 443–463. (In English).

Gentile D.A., Bushman B.J. Reassessing media violence effects using a risk and resilience approach to understanding aggression. Psychology of Popular Media Culture. 2012, vol. 1(3), pp. 138−151. DOI: . (In English).

Greene K., Krcmar M. Predicting exposure to and liking of media violence: A uses and gratification approach. Communication Studies. 2005, vol. 56, pp. 71–93. DOI: . (In English).

Harris R.J., Sanborn F. A cognitive psychology of mass communication. N.Y.: Routledge, 2013, 560 p. (In English).

Hoffner C.A., Levine K.J. Enjoyment of mediated fright and violence: A meta-analysis. Media Psychology. 2005, vol. 7, pp. 207–237. (In English).

Krahe B. The social psychology of aggression. N.Y.: Psychology Press, 2013, 416 p. (In English).

Krahe B., Möller I., Kirwil L. et al. Desensitization to media violence: Links with habitual media violence exposure, aggressive cognitions, and aggressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology. 2011, vol. 100(4), pp. 630−646. DOI: . (In English).

Krcmar M., Greene K. Predicting exposure to and uses of violent television. Journal of Communication. 1999, vol. 49, pp. 25–45. (In English).

Krcmar M., Greene K. Connections between violent television exposure and adolescent risk taking. Media Psychology. 2000, vol. 2, pp. 195–217. DOI: (In English).

Osgood C.E., Suci G., Tannenbaum P. The measurement of meaning. Urbana, IL: University of Illinois Press, 1957, 342 p. (In English).

Schonbar R.A., Davitz J.R. The connotative meaning of sexual simbols. Journal of Consulting Psychology. 1960, vol. 24, no. 6, pp. 483–487. (In English).

Sprankle E.L., End C.M., Bretz M.N. Sexually degrading music videos and lyrics. Their effects on males’ aggression and endorsement of rape myths and sexual stereotypes. Journal of Media Psychology. 2012, vol. 24(1), pp. 31–39. DOI: . (In English).

Ware E.E., Brown M., Amoroso D. M. et al. The semantic meaning of pornographic stimuli for college males. Canadian Journal of Behavior Science / Review Canadian Science COMP. 1972, vol. 4(3), pp. 204–209. (In English).

Wright P.J., Tokunaga R.S., Bae S. More than dalliance? Pornography consumption and extramarital sex attitudes among married U.S. adults. Psychology of Popular Media Culture. 2014, vol. 3, no. 2, pp. 97–109. DOI: . (In English).

Wright P.J. Mass media effects on youth sexual behavior: Assessing the claims for causality. Communication Yearbook. 2011, vol. 35, pp. 343–386. (In English).

Wright P.J. Is internet pornography consumption related to adult U.S. males’ sexual attitudes? American Journal of Media Psychology. 2012, vol. 5, pp. 118–128. (In English).

Wright P.J., Randall A.K. Internet pornography exposure and risky sexual behavior among adult males in the United States. Computers in Human Behavior. 2012. Vol. 28. P. 1410–1416. DOI: . (In English).

Wright P.J., Malamuth N., Donnerstein E. Research on sex in the media: What do we know about effects on children and adolescents? Handbook of children and the media / eds. by D.G. Singer, J.L. Singer. Thousand Oaks, CA: Sage, 2012, pp. 273–302. (In English).

Zuckerman M. Dimensions of sensation seeking. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1971, vol. 36, pp. 45–52. DOI: . (In English).

Zuckerman M. Behavioral expressions and psychological bases of sensation seeking. N.Y.: Cambridge University Press, 1994, 463 p. (In English).

Zuckerman M. Sensation seeking and the taste for vicarious horror. Horror films: Current research on audience preferences and reactions / eds. by J.B. Weaver, R. Tamborini. Mahwah, NJ: Lawrence Eribaum Associates, 1996, pp. 147–160. (In English).

Zuckerman M., Bone R.N., Neary R. et al. What is the sensation seeker? Personality trait and experience correlates of the sensation-seeking scales. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1972, vol. 39(2), pp. 308–321. DOI: . (In English).

Zuckerman M., Eysenck S., Eysenck H.J. Sensation seeking in England and America: Cross-cultural, age, and sex comparisons. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1978, vol. 46, no. 1, pp. 139–149. DOI: . (In English).

Snoop Dogg ft. The Pussycat Dolls, Buttons (2005). URL: (accessed: 25.04.2016).

Eminem ft. Rihanna, Love The Way You Lie (2010). URL: http://www.youtube.com/

watch?v=uelHwf8o7_U (accessed: 25.04.2016).

Miley Cyrus – Wrecking Ball (2013). URL: (accessed: 25.04.2016).

Опубликован

30-09-2016

Выпуск

Раздел

Статьи