The language of cultural diversity from the perspective of updated synthesis
Philosophy of creativity in the becoming of the culture’s language
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2-143-151%20Keywords:
languages of art, languages of science, ultimate experience, interdisciplinarity, transdisciplinarity, exchange zones, reflection, language of expressiveness, event, generation of meaning, interval measurementAbstract
The article is devoted to analysis of the dialogue on a topic that has not lost its relevance today — the boundaries and interactions between the languages of science and those of art. The special issue contains a selection of articles written by the forum participants and united by the specified topic. The variety of interpretations proposed by the authors convincingly demonstrates the intention toward synthetic construction of the identified oppositions as a whole. It is based on the «dialectic of fundamentals», which provides the opportunity to build a typology of boundary conditions using the experience fixed on the overcoming of limits (transition, translation, overcoming of the established and establishing of a new, ontological limit). The boundary as a phenomenon is dual — it is both a concept that captures the idea of space, the reality of the boundary in mind and its practical embodiment by means of the subject’s action to establish the boundary. It can be labeled as a hypothetical medium «between», as an exchange zone (between what is «before it» and «after»). In other words, we are talking about the creation of a median «territory» of semantic connection of the selected boundaries (limits). In the first approximation, according to the subject of the article, the typology of the zone of exchange, translation may look like the dialectic of the fundamentals of interaction, problematization «between»: 1) the ontological zone (the sphere between techniques, skills, practices and other forms of anthropological representations of reality), 2) methodological zone (interdisciplinary and transdisciplinary zone of interaction), 3) search zone of reflexive assessment of the possibilities of linguistic expression (for example, the relationship between «limit» and what is «beyond, on the other side of the limits» as yet unknown or ultimately unknowable). The ultimate experience finds its application in the field of problem-oriented interdisciplinary research reaching the level of philosophical reflection in the transdisciplinary zone of personal responsibility as the interval dimension of the dialectic of initial oppositions.References
Автономова Н.С. Рефлексия в науке и философии // Проблема рефлексии в научном познании: межвуз. сб. / под ред. В.Н. Борисова и др. Куйбышев: Изд-во Куйбышев. гос. ун-та, 1983. С. 19–25.
Адорно Т.В. Негативная диалектика / пер. с нем. Е.Л. Петренко. M.: Научный мир, 2003. 374 с.
Апель К.-О. Трансформация философии / пер. с нем. В.А. Куренного, Б.М. Скуратова. М.: Логос, 2001. 344 с.
Арендт Х. Жизнь ума / пер. с англ. А.В. Говорунова. СПб.: Наука, 2013. 517 с.
Бахти М.М. Литературно-критические статьи / сост. С.Г. Бочаров, В.В. Кожинов. М.: Худ. лит., 1986. 545 с.
Бескова И.А. Язык, смысл, осознанность: аспекты обусловленности // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2024. Вып. 2. С. 160–169. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2-160-169
Библер В.С. От наукоучения — к логике культуры: Два философских введения в двадцать первый век. М.: Политиздат, 1991. 415 с. Буданов В.Г. Методология синергетики в постнеклассической науке и в образовании. 3-е изд., доп. М.: ЛКИ, 2009, 240 с.
Голубинская А.В. Сомнение как механизм смены эпистемических состояний (на материалах философии прагматизма и нейропсихологии) // Известия Саратовского университета. Новая серия. Серия: Философия. Психология. Педагогика. 2021. Т. 21, вып. 4. С. 367–371. DOI: https://doi.org/ 10.18500/1819-7671-2021-21-4-367-371
Даль В. Толковый словарь живого великорусского языка. Т. 2: И–О. СПб.; М.: Тип. М.О. Вольфа, 1881. 814 с.
Динабург С.Р. Трансдисциплинарное изучение человека: опоры и коллизии // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2021. Вып. 3. С. 326–332. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2021-3-326-332
Киященко Л.П. Critical thinking studies (CTS) как проблема трансдисциплинарности (TR) // Наука и феномен человека в эпоху цивилизационного макросдвига / отв. ред. В.Г. Буданов, Л.П. Киященко. М.: Ин-т общегуманит. исследований, 2023. С. 472–517. DOI: https://doi.org/10.29039/lpk-472-517
Киященко Н.И., Киященко Л.П. Культура: диспозиция и композиция поэзиса (интервальный опыт истолкования) // Ярославский педагогический вестник. 2013. Т. 1, № 4. С. 288–293.
Лотман Ю.М. Семиосфера. СПб.: ИскусствоСПБ, 2000, 704 с.
Малков С.М. Концепция смерти автора и проблема посттворчества в цифровую эпоху // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2024. Вып. 2. С. 205–213. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2-205-213
Мамардашвили М.К. Превращенные формы (О необходимости иррациональных выражений) // Мамардашвили М.К. Формы и содержание мышления. СПб.: Азбука-Аттикус, 2011. С. 243–262.
Матурана У.Р., Варела Ф.Х. Древо познания: Биологические корни человеческого понимания / пер. с англ. Ю.А. Данилова. М: ЛЕНАНД, 2019. 316 с.
Михайлов И.Ф. Как насвистеть то, что нельзя высказать // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2024. Вып. 2. С. 180–191. DOI: https://doi.org/10.17072/20787898/2024-2-180-191
Панова О.Б. Язык искусства — язык образования (на основе русской философии и русского искусства) // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2024. Вып. 2. С. 223–229. DOI: https://doi.org/10.17072/20787898/2024-2-223-229 Рикер П. Парадигма перевода / пер. с фр. М. Эдельмана. 1999. URL: http://belpaese2000.narod.ru/Trad/ricoeur.htm (дата обращения: 10.05.2024).
Сабанина Н.Р. Синтез знания как ценность науки // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2024. Вып. 2. С. 192–204. DOI: https://doi.org/10.17072/20787898/2024-2-192-204
Смирнова Н.М. Образные схемы как когнитивная основа языковой артикуляции // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2024. Вып. 2. С. 152–159. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2-152-159
Соссюр Ф. де. Труды по языкознанию / пер. с фр. под ред. А.А. Холодовича. М.: Прогресс, 1977. 695 с.
Степанова Г.Б. Наука и искусство в дизайнпроектировании: история и современность // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2024. Вып. 2. С. 170–179. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2-170-179
Филипенок С.А. Метафоричность личностного языка // Вестник Пермского университета. Философия. Психология. Социология. 2024. Вып. 2. С. 214–222. DOI: https://doi.org/10.17072/20787898/2024-2-214-222
Шелер М. Феноменология и теория познания // Шелер М. Избранные произведения / пер. с нем. А.В. Денежкина и др. М.: Гнозис, 1994. С. 195–258.
Haken H. Synergetics: basic concepts // Synergetics / ed. by A. Hutt, H. Haken. N.Y.: Springer, 2020. P. 5–30. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-07160421-2_533 Handbook of Transdisciplinarity: Global Perspectives / ed. by R.J. Lawrence. Cheltenham, UK: Edward Elgar, 2023. 696 p. DOI: https://doi.org/10.4337/9781802207835 Popper К.R. A World of Propensities. Bristol, UK: Thoemmes, 1990. 51 p.
References
Adorno, T.V. (2003). Negativnaya dialektika [Negative dialectics]. Moscow: Nauchnyy Mir Publ., 374 p.
Apel’, K.-O. (2001). Transformatsiya filosofii [Transformation of philosophy]. Moscow: Logos Publ., 344 p.
Arendt, H. (2013). Zhizn’ uma [The life of the mind]. St. Petersburg: Nauka Publ., 517 p.
Avtonomova, N.S. (1983). [Reflection in science and philosophy]. Problema refleksii v nauchnom poznanii: mezhvuzovskiy sbornik [The problem of reflection in scientific cognition: interuniversity collection of articles]. Kuibyshev: KSU Publ., pp. 19–25.
Bakhtin, M.M. (1986). Literaturno-kriticheskie stat’i [Literary and critical articles]. Moscow: Khudozhestvennaya literatura Publ., 545 p.
Beskova, I.A. (2024). [Language, meaning, awareness: aspects of interdependence]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 160–169. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2-160-169
Bibler, V.S. (1991). Ot naukoucheniya — k logike kul’tury. Dva filosofskikh vvedeniya v dvadtsat’ pervyy vek [From the science of science to the logic of culture. Two philosophical introductions in the twenty-first century]. Moscow: Politizdat Publ., 415 p.
Budanov, V.G. (2009). Metodologiya sinergetiki v postneklassicheskoy nauke i v obrazovanii [Methodology of synergetics in postnonclassical science and education]. 3rd ed. Moscow: LKI Publ., 240 p.
Dal, V. (1881). Tolkovyy slovar’ zhivogo velikorusskogo yazyka. T. 2: I–O [Explanatory dictionary of the living great Russian language. Vol. 2]. St. Petersburg, Moscow: Wolf Printing house, 814 p.
Dinaburg, S.R. (2021). [Transdisciplinary human study: pillars and collisions]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofiya. Psikhologiya. Sotsiologiya [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 3, pp. 326–332. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2021-3-326-332
Filipenok, S.A. (2024). [Metaphoricity of personal language]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofia. Psihologia. Sociologia [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 214– 222. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/20242-214-222
Golubinskaya, A.V. (2021). [Doubt as a mechanism of the change of epistemic states (on the materials of the philosophy of pragmatism and neuropsychology)]. Izvestiya Saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Seriya: Filosofiya. Psikhologiya. Pedagogika [Izvestiya of Saratov University. Philosophy. Psychology. Pedagogy]. Vol. 21, iss. 4, pp. 367–371. DOI: https://doi.org/10.18500/1819-7671-2021-21-4367-371
Haken, H. (2020). Synergetics: basic concepts. Hutt A., Haken H. (eds.) Synergetics. New York: Springer Publ., pp. 5–30. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-0716-0421-2_533
Kiyaschenko, L.P. (2023). Critical thinking studies (CTS) kak problema transdistsiplinarnosti (TR) [Critical thinking studies (CTS) as a problem of transdisciplinarity (TR)]. Nauka i fenomen cheloveka v epokhu tsivilizatsionnogo Makrosdviga, otv. red. V.G. Budanov, L.P. Kiyaschenko [V.G. Budanov, L.P. Kiyashchenko (eds.) Science and the phenomenon of human in the era of civilizational Macroshift]. Moscow: Institut obshchegumanitarnykh issledovaniy Publ., pp. 472–517. DOI: https://doi.org/10.29039/lpk472-517
Kiyaschenko, N.I. and Kiyaschenko, L.P. (2013). [Culture: Disposition and composition of poezis (interval experience of interpretation)]. Yaroslavskiy pedagogicheskiy vestnik [Yaroslavl Pedagogical Bulletin]. Vol. 1, no. 4, pp. 288–293.
Lawrence, R.J. (ed.) (2023). Handbook of transdisciplinarity: Global perspectives. Cheltenham, UK: Edward Elgar, 696 p. DOI: https://doi.org/10.4337/9781802207835
Lotman, Yu.M. (2000). Semiosfera [Semiosphere]. St. Petersburg: Iskusstvo-SPB Publ., 704 p.
Malkov, S.M. (2024). [The concept of the author’s death and the problem of post-creativity in the digital age]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofia. Psihologia. Sociologia [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 205– 213. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/20242-205-213
Mamardashvili, M.K. (2011). [Converted forms (On the need of irrational expressions)]. Mamardashvili M.K. Formy i soderzhaniye myshleniya [Mamardashvili M.K. Forms and Content of Thinking]. St. Petersburg: Azbuka-Attikus Publ., pp. 243–262.
Maturana, H.R. and Varela, F.J. (2019). Drevo poznaniya. Biologicheskie korni chelovecheskogo ponimaniya [The tree of knowledge: the biological roots of human understanding]. Moscow: LENAND Publ., 316 p.
Mikhailov, I.F. (2024). [How to whistle what cannot be said]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofia. Psihologia. Sociologia [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 180– 191. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2180-191
Panova, O.B. (2024). [The language of art is the language of education (based on Russian philosophy and Russian art)]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofia. Psihologia. Sociologia [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 223–229. DOI: https://doi.org/10.17072/20787898/2024-2-223-229
Popper, К.R. (1990). A World of Propensities. Bristol, UK: Thoemmes Publ., 51 p.
Riker, P. (1999). Paradigma perevoda [The paradigm of translation]. Available at: http://belpaese2000.narod.ru/Trad/ricoeur.htm (accessed 10.05.2024).
Sabanina, N.R. (2024). [Synthesis of knowledge as the value of science]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofia. Psihologia. Sociologia [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 192–204. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2-192-204
Saussure, F. de (1977). Trudy po yazykoznaniyu [Works on linguistics]. Moscow: Progress Publ., 695 p.
Scheler, M. (1994). [Phenomenology and theory of knowledge]. Sheler M. Izbrannye proizvedeniya [Scheler M. Selected works]. Moscow: Gnozis Publ., pp. 195–258.
Smirnova, N.M. (2024). [Image schemas as cognitive basis of language articulation]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofia. Psihologia. Sociologia [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 152–159. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2-152-159
Stepanova, G.B. (2024). [Science and art in design development: history and modern times]. Vestnik Permskogo universiteta. Filosofia. Psihologia. Sociologia [Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology]. Iss. 2, pp. 170–179. DOI: https://doi.org/10.17072/2078-7898/2024-2-170-179
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.