Personal predictors of university students’ research potential development
Psychology
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2023-4-559-569%20Keywords:
research potential, university students, research activities, personal characteristics, meaningful life orientations, level of aspirations, self-assessmentAbstract
The article is devoted to the problem of developing the research potential (RP) of university students. Basing on the results of empirical study, the authors analyze the correlation between indicators of research potential and university students’ personality characteristics as predictors of its development. Methodologically the study was based on the structural-functional approach and the model of the research potential of students’ personality proposed by N.V. Bordovskaya, S.N. Kostromina, S.I. Rozum, N.L. Moskvicheva. The study employed the survey method (a questionnaire developed by the authors was used) and the psychodiagnostic method using a set of techniques: the questionnaire of N.V. Bordovskaya and co-authors «Methodology for assessing research potential», «Test of meaningful life orientations» adapted by D.A. Leontiev, «Assessment of the level of claims» by V.K. Gerbachevsky, and «Determination of the level of self-esteem» by S.V. Kovalev. A correlation analysis of the obtained empirical data was carried out with the calculation of the Pearson coefficient. The questionnaire survey revealed that outside of academic tasks university students demonstrate little interest and involvement in research activities. The correlation study shows the interconnection between the components of the research potential and the level of aspirations, self-esteem and meaningful life orientations of the university students’ personality. The identified personal characteristics of university students act as predictors of the development of research potential, which provides a basis for the development of psychological and pedagogical technologies considering the correlation between RP components and meaningful life orientations and indicators of the locus of control of the Self, the core of the motivational structure of the personality, predictive assessments of activity.References
Белов С.В. Связь исследовательского потенциала личности с информационной компетентностью в условиях непрерывного образования // Научный поиск. 2014. № 3(13). С. 31–33.
Бордовская Н.В., Костромина С.Н., Розум С.И., Москвичева Н.Л. Исследовательский потенциал студента: содержание конструкта и методика его оценки // Психологический журнал. 2017. Т. 38, № 2. С. 89–103.
Ведерникова Л.В., Кузеванова Е.В. Сущность и структура исследовательского потенциала студентов педагогического вуза // Вестник Башкирского университета. 2015. Т. 20, № 1. С. 285–292.
Воеводина Е.В., Шихгафизов П.Ш., Власова А.В. Влияние научно-исследовательского потенциала студента на формирование его профессиональной субъектности // Гуманитарные науки. Вестник финансового университета. 2020. Т. 10, № 6. С. 97–104. Головей Л.А., Дербенева М.Ю. Интеллектуальный потенциал как фактор профессионального самоопределения личности // Вестник СанктПетербургского университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. 2009. Вып. 2, ч. 2. С. 58–66.
Карпов А.В., Разина Т.В. Научная деятельность — деятельность информационного характера // Вестник Ярославского государственного университета им. П.Г. Демидова. Серия: Гуманитарные науки. 2014. № 1(27). С. 58–64.
Клещева И.В. Оценка эффективности научноисследовательской деятельности студентов. СПб.: НИУ ИТМО, 2014. 92 с. Краснорядцева О.М. Чувствительность к проблемам: от исследовательских процедур к диагностике потенциала самореализации личности // Методология и история психологии. 2009. Т. 4, № 4. С. 73–81.
Отт Н.Г., Ермаганбетова Н.В. Исследование когнитивных особенностей студентов, влияющих на реализацию их исследовательского потенциала // Наукосфера. 2021. № 1(1). С. 109–113.
Просолупова Н.А. Исследовательский потенциал студентов: возможности развития в современном вузе // Психолого-педагогический журнал Гаудеамус. 2017. Т. 16, № 4. С. 102–105.
Указ Президента РФ от 25.04.2022 № 231 «Об объявлении в Российской Федерации Десятилетия науки и технологий». URL: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001 202204250022 (дата обращения: 29.08.2023).
Чувгунова О.А. Реализация исследовательского потенциала студентов в условиях образовательного процесса вуза // Вестник СанктПетербургского университета. Серия 12. Психология. Социология. Педагогика. 2015. Вып. 1. С. 78–86.
Яницкий М.С., Серый А.В., Пелех Ю.В. Ценностно-смысловая парадигма как основа постнеклассической педагогической психологии // Философия образования. 2013. № 1(46). С. 175–185.
Яницкий М.С., Серый А.В., Проконич О.А. Особенности временной перспективы личности представителей различных ценностных типов массового сознания // Вестник КРАУНЦ. Гуманитарные науки. 2012. № 2(20). С. 175–180.
Яровова Т.В., Воробьева М.В. Исследовательский потенциал студентов современного вуза // Педагогическое образование и наука. 2022. № 2. С. 125–129. DOI: https://doi.org/10.56163/20722524-2022-2-125-130
Clarke H., Ryan Ch. Changing over a project changing over: A project-research supervision as a conversation // International Journal of Qualitative Studies in Education. 2006. Vol. 19, iss. 4. P. 477–497. DOI: https://doi.org/ 10.1080/09518390600773239
References Belov, S.V. (2014). [Relation between person’s research potential and his information competence in conditions of continuous education]. Nauchnyy poisk [Scientific Search]. No. 3(13), p. 31–33.
Bordovskaya, N.V., Kostromina, S.N., Rozum, S.I., Moskvicheva, N.L. (2017). [Student’s research potential: construct’s content and method for its assessment]. Psikhologicheskiy zhurnal [Psychological Journal]. Vol. 38, no. 2, pp. 89–103.
Chuvgunova, O.A. (2015). [Implementation of students’ research potential in the educational process at university]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriya 12. Psikhologiya. Sotsiologiya. Pedagogika [Vestnik of Saint Petersburg University. Series 12. Psychology. Sociology. Education]. Iss. 1, pp. 78–86.
Clarke, H. and Ryan, Ch. (2006). Changing over a project changing over: A project-research supervision as a conversation. International Journal of Qualitative Studies in Education. Vol. 19, iss. 4, pp. 477–497. DOI: https://doi.org/10.1080/09518390600773239
Golovey, L.A., Derbeneva, M.Yu. (2009). [Intellectual as a factor of vocational self-determination of a personality]. Vestnik Sankt-Peterburgskogo universiteta. Seriya 12. Psikhologiya. Sotsiologiya. Pedagogika [Vestnik of Saint Petersburg University. Series 12. Psychology. Sociology. Education]. Iss. 2, pt. 2, pp. 58–66.
Karpov, A.V., Razina, T.V. (2014). [Scientific effort аs information form working]. Vestnik Yaroslavskogo gosudarstvennogo universiteta im. P.G. Demidova. Seriya: Gumanitarnye nauki. No. 1(27), pp. 58–64.
Klescheva, I.V. (2014). Otsenka effektivnosti nauchno-issledovatel’skoy deyatel’nosti studentov [Evaluation of the effectiveness of research activities of students]. St. Petersburg: NRU ITMO Publ., 92 p.
Krasnoryadtseva, O.M. (2009). [Sensitivity to problems: from research procedures to diagnostics of the potential for self-realization of the individual]. Metodologiya i istoriya psikhologii [Methodology and History of Psychology]. Vol. 4, no. 4, pp. 73–81.
Ott, N.G. and Ermaganbetova, N.V. (2021). [The study of students’ cognitive characteristics that affect the realization of their research potential]. Naukosfera [Sciencosphere]. No. 1(1), pp. 109–113.
Prosolupova, N.A. (2017). [Research potential of students: possibilities of development at modern higher education institution]. Psikhologopedagogicheskiy zhurnal Gaudeamus [Psychological and pedagogical journal Gaudeamus]. Vol. 16, no. 4, pp. 102–105.
Ukaz Prezidenta RF ot 25.04.2022 № 231 «Ob ob’yavlenii v Rossiyskoy Federatsii Desyatiletiya nauki i tekhnologiy» [Decree of the President of the Russian Federation No. 231 of April 25, 2022 «On the Declaration of the Decade of Science and Technology in the Russian Federation»]. Available at: http://publication.pravo.gov.ru/Document/View/0001 202204250022 (accessed 29.08.2023). Vedernikova, L.V. and Kuzevanova, E.V. (2015). [Essence and structure of the research potential of students of pedagogical university]. Vestnik Bashkirskogo universiteta [Bulletin of Bashkir State University]. Vol. 20, no. 1, pp. 285–292.
Voevodina, E.V., Shikhgafizov, P.Sh. and Vlasova, A.V. (2020). [Impact of a student’s research potential on the formation of his professional subjectivity]. Gumanitarnye nauki. Vestnik finansovogo universiteta [Humanities and Social Sciences. Bulletin of the Financial University]. Vol. 10, no. 6, pp. 97–104.
Yanitskiy, M.S., Seryy, A.V. and Pelekh, Yu.V. (2013). [The value-and-meaning paradigm as a basis of the post-nonclassical pedagogical psychology]. Filosofiya obrazovaniya [Philosophy of education]. No. 1(46), pp. 175–185.
Yanitskiy, M.S., Seryy, A.V. and Prokonich, O.A. (2012). [Peculiarities of personality temporal perspective among representatives of different value types of mass consciousness]. Vestnik KRAUNC. Gumanitarnye nauki [Journal Collection of Scientific Works of KRASEC. The Humanities]. No. 2(20), pp. 175–180.
Yarovova, T.V. and Vorob’eva, M.V. (2022). [Research potential of a student of a modern university]. Pedagogicheskoe obrazovanie i nauka [Pedagogical education and science]. No. 2, pp. 125–129. DOI: https://doi.org/10.56163/2072-2524-2022-2-125-130
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.