A philosopher’s anxious reflections on modern social life and some problems of education in the era of total digitalization
LIGHT AND SHADOWS OF DIGITAL REALITY (Special issue)
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2023-3-349-364%20Keywords:
digitalization, society, youth, education, neoliberal capitalism, educational process, information resource, ideologyAbstract
Russia is currently facing global challenges and threats. At the turning points in history, youth is the country’s main mobilization resource. The potential of this resource depends on the effectiveness of the existing educational system. The digitalization of public life is one of the important modern trends and it affects, among other spheres, the system of education. The article shows that digitalization dictates changes in the nature of relations at all levels of social institutions. This concerns the relationship between the authorities and the people, the information policy of the state. Digitalization has changed the relations between the subjects of the educational process, has complicated the work of the teacher, increased his professional and civic responsibility to society. The author does not share the euphoria about the possibilities of using digital technologies in education. Their large-scale application in humancentered disciplines is counterproductive. Today, more than ever, of particular importance is the question about the purpose of the teacher’s educational activity. The answer to this question is provided by the paradigm underlying the educational process. The concept of education is determined by the state ideology of the country. However, there is no state ideology in Russia. According to the author, Russia needs a clearly defined state ideology that would express the national interests of the country as well as provide new life-meaning values and social ideals that are attractive to young people and should be reflected in the educational process.References
Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество. Образец социального прогнозирования. М.: Academia, 2004. 944 с.
Бельский В.Ю., Майкова В.П., Молчан Э.М. Цифровые технологии в системе образования // Вопросы философии. 2022. № 2. С. 216–219. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2022-2-216-219
Бжезинский З. Стратегический взгляд: Америка и глобальный кризис / пер. с англ. М.Н. Десятовой. М.: АСТ, 2015. 288 с.
Буданов В.Г. Новый цифровой жизненный техноуклад — перспективы и риски трансформаций антропосферы // Философские науки. 2016. № 6. С. 47–55.
Гиренок Ф.И. Человек — это не цифра // Завтра.ру. 2018. 23 июн. URL: https://zavtra.ru/ blogs/uroki_digital_noj_filosofii (дата обращения: 22.07.2023). Главная книга о кризисе: сб. ст. / ред.-сост. А.В. Бузгалин. М.: Яуза: Эксмо, 2009. 256 с.
Гобозов И.А. Цифровизация общества и деинтеллектуализация человека // Философия и общество. 2021. № 3. С. 35–54. DOI: https://doi.org/10.30884/jfio/2021.03.02
Гэмбл Э. Кризис без конца: крах западного процветания / пер. с англ. А. Гуськова. М.: Изд. дом ВШЭ, 2018. 304 с.
Зиновьев А.А. Зияющие высоты. М.: Канон+ РООИ «Реабилитация», 2021. 720 с.
Кант И. Метафизические начала естествознания // Кант И. Сочинения: в 6 т. М.: Мысль, 1966. Т. 6. С. 53–176.
Кувшинова А.А., Савченко И.А. К вопросу о негативном влиянии цифровой коммуникации на сознание индивидов // Философия и общество. 2022. № 2. С. 26–37. DOI: https://doi.org/10.30884/jfio/2022.02.02
Ларьяновский А.В. Кто в российском EdTech зарабатывает больше всего // РБК. 2019. 17 дек. URL: https://pro.rbc.ru/news/ 5df8aad49a7947793e2dfd7a (дата обращения: 22.07.2023).
Лившиц Р.Л. Что мешает формировать патриотизм? // Философия и культура в гуманитарном дискурсе: материалы междунар. науч.-метод. конф. (Воронеж, 27–28 апреля 2023 г.) / отв. ред. С.И. Сулимов. Воронеж: Истоки, 2023. С. 133–144.
Манхейм К. Проблемы молодежи в современном обществе // Манхейм К. Избранное. Диагноз нашего времени. М.: РАО Говорящая книга, 2010. С. 570–590.
Мусаелян Л.А. Исторический процесс и глобализация / Перм. гос. нац. иссл. ун-т. Пермь, 2016. 128 с.
Мусаелян Л.А. К вопросу об отсутствии в России государственной идеологии // Вестник Пермского университета. Юридические науки. 2022. Вып. 1(55). С. 6–21. DOI: https://doi.org/ 10.17072/1995-4190-2022-55-6-21
Мусаелян Л.А. Марксово учение об историческом процессе и теория постиндустриального общества // Философия и общество. 2005. № 2. С. 39–59.
Постановление Правительства РФ от 04.10.2000 N 751 «О национальной доктрине образования в Российской Федерации». URL: https://base.garant.ru/182563/ (дата обращения: 22.07.2023).
Обухов А.С., Томилина М.В. Развитие цифровых образовательных технологий в России до пандемии: история и особенности индустрии EdTech // Информатика и образование. 2021. № 8. С. 52–61. DOI: https://doi.org/10.32517/0234-04532021-36-8-52-61 Петрова Е.В. Экология цифровой среды как попытка ответа на цивилизационные вызовы цифровой эпохи // Вопросы философии. 2022. № 11. С. 99–109. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2022-11-99-109
Пурыничева Г.М., Базанова Н.М. Цифровая реальность как вызов человечеству // Философия и общество. 2021. № 4. С. 66–74. DOI: https://doi.org/10.30884/jfio/2021.04.04
Ракитов А.И. Человек в оцифрованное мире // Философские науки. 2016. № 6. С. 32–46.
Свирский Я.И. Цифровизация и антропоцентризм // Вопросы философии. 2023. № 6. С. 83–86. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2023-683-86
Сорос Дж. Кризис мирового капитализма: Открытое общество в опасности / пер. с англ. С.К. Умрихиной, М.З. Штернгарца. М.: ИНФРАМ, 1999. 262 с.
Сорос Дж. О глобализации / пер. с англ. А.А. Башкирова. М.: Эксмо, 2004. 224 с.
Спирова Э.М. Апофеоз безличного в цифровой реальности // Вестник Вятского государственного университета. 2020. № 2(136). С. 7–16. DOI: https://doi.org/10.25730/VSU.7606.20.019
Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация: учеб. пособие. М.: Слово, 2000. 262 с.
Труфанова Е.О. Информационное перенасыщение: ключевые проблемы // Философские проблемы информационных технологий и киберпространства. 2019. № 1. С. 4–21. DOI: https://doi.org/10.17726/philit.2019.1.16.1
Федеральный закон от 29.12.2012 N 273-ФЗ «Об образовании в Российской Федерации». URL: https://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW _140174/ (дата обращения: 22.07.2023).
Федотова В.А. Доверие к власти и политическая активность российской молодежи: роль этнической самоидентификации // Общественные науки и современность. 2022. № 2. С. 126–136. DOI: https://doi.org/10.31857/S0869049922020095
Храпов С.А., Баева Л.В. Цифровизация образовательного пространства: эмоциональные риски и эффекты // Вопросы философии. 2022. № 4. С. 16–24. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-87442022-4-16-24
Храпов С.А., Баева Л.В. Феномен памяти в условиях цифровизации образования: создание модульной системы безопасности цифровой образовательной среды // Вопросы философии. 2023. № 5. С. 61–69. DOI: https://doi.org/10.21146/00428744-2023-5-61-69
Храпов С.А., Баева Л.В. Философия рисков цифровизации образования: когнитивные риски и пути создания безопасной коммуникативнообразовательной среды // Вопросы философии. 2021. № 4. С. 17–26. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2021-4-17-26
Чернавин Ю.А., Баринова Г.В. Человек в пространстве цифровой культуры // Вопросы философии. 2023. № 4. С. 29–39. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2023-4-29-39
Шваб К. Четвертая промышленная революция. М.: Эксмо, 2016. 208 с. Якеменко Б.Г. Пепел над пропастью. Феномен
концентрационного мира нацистской Германии и его отражение в социокультурном пространстве Европы середины второй половины XX столетия. М.: Яуза-каталог, 2023. 512 с.
References
Bell, D. (2004). Gryaduschee postindustrial’noe obschestvo. Obrazets sotsial’nogo prognozirovaniya [The coming of post-industrial society; a venture in social forecasting]. Moscow: Academia Publ., 944 p.
Bel’skiy, V.Yu., Maykova, V.P. and Molchan, E.M. (2022). [Digital technologies in the education system]. Voprosy Filosofii. No. 2, pp. 216– 219. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-20222-216-219
Brzezinski, Z. (2015). Strategicheskiy vzglyad: Amerika i global’niy krizis [Strategic vision: America and the crisis of global power]. Moscow: AST Publ., 288 p.
Budanov, V.G. (2016). [The new digital lifestyle - prospects and risks of transformations of the anthroposphere]. Filosofskie nauki [Philosophical Sciences]. No. 6, pp. 47–55.
Buzgalin, A.V. (ed.) (2009). Glavnaya kniga o krizise [The main book about the crisis]. Moscow: Yauza Publ., Eksmo Publ., 256 p. Chernavin, Yu.A. and Barinova, G.V. (2023). [А man in the space of digital culture]. Voprosy Filosofii. No. 4, pp. 29–39. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2023-4-29-39
Fedotova, V.A. (2022). [Political trust and political activity of Russian youth: The role of ethnic selfidentification]. Obschestvennye nauki i sovremennost’ [Social Sciences and Contemporary World]. No. 2, pp. 126–136. DOI: https://doi.org/ 10.31857/S0869049922020095 Federal’nyy zakon ot 29.12.2012 N 273-FZ «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» [Federal Law No. 273-FZ of December 29, 2012 «On Education in the Russian Federation»]. Available at: https://www.consultant.ru/document/ cons_doc_LAW_140174/ (accessed 22.07.2023).
Gamble, A. (2018). [Crisis without End: The collapse of Western prosperity]. Moscow: HSE Publ., 304 p.
Girenok, F.I. (2018). [Man is not a figure]. Zavtra.ru. Jun. 23. Available at: https://zavtra.ru/ blogs/uroki_digital_noj_filosofii (accessed 22.07.2023).
Gobozov, I.A. (2021). [Digitalization of society and deintellectualization of a person]. Filosofiya i obschestvo [Social Studies]. No. 3, pp. 35–54. DOI: https://doi.org/10.30884/jfio/2021.03.02
Kant, I. (1966). [Metaphysical foundations of natural science]. Kant I. Sochineniya: v 6 t. [Kant I. Works: in 6 vols]. Moscow: Mysl’ Publ., vol. 6. pp. 53–176.
Khrapov, S.A. and Baeva, L.V. (2021). [Risk philosophy of education digitalization: Cognitive risks and ways to create a secure communicative educational environment]. Voprosy Filosofii. No. 4, pp. 17–26. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-87442021-4-17-26 Khrapov, S.A. and Baeva, L.V. (2022). [Digitalization of educational space: Emotional risks and effects]. Voprosy Filosofii. No. 4, pp. 16–24. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2022-4-16-24
Khrapov, S.A. and Baeva, L.V. (2023). [Phenomenon of memory in the context of digitalization of education: Creation of a modular security system of digital educational environment]. Voprosy Filosofii. No. 5, pp. 61–69. DOI: https://doi.org/ 10.21146/0042-8744-2023-5-61-69
Kuvshinova, A.A. and Savchenko, I.A. (2022). [On the negative impact of digital communication on the individuals’ minds]. Filosofiya i obschestvo [Social Studies]. No. 2, pp. 26–37. DOI: https://doi.org/10.30884/jfio/2022.02.02
Lar’yanovskiy, A. (2019). [Who earns the most in Russian EdTech]. RBK. Dec. 17. Available at: https://pro.rbc.ru/news/5df8aad49a7947793e2dfd7a (accessed 22.07.2023).
Livshits, R.L. (2023). [What prevents the formation of patriotism?]. Filosofiya i kul’tura v gumanitarnom diskurse: materialy mezhdunarodnoy nauchno-metodicheskoy konferentsii (Voronezh, 27–28 aprelya 2023 g.) [Philosophy and Culture in Humanitarian Discourse: Proceedings of the International Scientific and Methodological Conference (Voronezh, April 27–28, 2023]. Voronezh: Istoki Publ., pp. 133–144.
Manheim, K. (2010). [The problem of youth in modern society]. Mankheym K. Izbrannoe. Diagnoz nashego vremeni [Manheim K. Favorites. Diagnosis of our time]. Moscow: Govoryaschaya Kniga Publ., pp. 570–590.
Musaelyan, L.A. (2005). [Marx’s doctrine of the historical process and the theory of post-industrial society]. Filosofiya i obschestvo [Social Studies]. No. 2, pp. 39–59.
Musaelyan, L.A. (2016). Istoricheskiy protsess i globalizatsiya [Historical process and globalization]. Perm, 128 p.
Musaelyan, L.A. (2022). [On the absence of state ideology in Russia]. Vestnik Permskogo universiteta. Yuridicheskie nauki [Perm University Herald. Juridical Sciences]. Iss. 1(55), pp. 6–21. DOI: https://doi.org/10.17072/1995-4190-2022-55-6-21
Postanovlenie Pravitel’stva RF ot 04.10.2000 N 751«Natsional’naya doktrina obrazovaniya v Rossiyskoy Federatsii» [Decree of the Government of the Russian Federation No. 751 of October 4, 2000 «National doctrine of education in the Russian Federation»]. Available at: https://base.garant.ru/182563/ (accessed 22.07.2023).
Obukhov, A.S. and Tomilina, M.V. (2021). [The development of digital educational technologies in Russia before the pandemic: History and peculiarities of the EdTech industry.]. Informatika i obrazovanie [Informatics and Education]. No. 8, pp. 52–61. DOI: https://doi.org/10.32517/0234-0453-2021-36-8-52-61
Petrova, E.V. (2022). [Ecology of the digital environment as an attempt to respond to the civilizational challenges of the digital age]. Voprosy Filosofii. No. 11, pp. 99–109. DOI: https://doi.org/ 10.21146/0042-8744-2022-11-99-109
Purynicheva, G.M. and Bazanova, N.M. (2021). [Digital reality as a challenge to the humanity]. Filosofiya i obschestvo [Social Studies]. No. 4, pp. 66–74. DOI: https://doi.org/ 10.30884/jfio/2021.04.04
Rakitov, A.I. (2016). [A man in the digital world]. Filosofskie nauki [Russian Journal of Philosophical Sciences]. No. 6, pp. 32–46.
Schwab, C. (2019). Chetvertaya promyshlennaya revolyutsiya [The fourth industrial revolution]. Moscow: Eksmo Publ., 208 p.
Soros, G. (1999). Krizis mirovogo kapitalizma: Otkrytoye obshchestvo v opasnosti [The crisis of global capitalism: Open Society Endangered]. Moscow: INFRA-M Publ., 262 p.
Soros, G. (2004). O globalizatsii [About globalization]. Moscow: Eksmo Publ., 224 p.
Spirova, E.M. (2020). [Apotheosis of the impersonal in digital reality]. Vestnik Vyatskogo gosudarstvennogo universiteta [Herald of Vyatka State University]. No. 2(136), pp. 7–16. DOI: https://doi.org/10.25730/VSU.7606.20.019
Svriskiy, Ya.I. (2023). [Digitalization and anthropocentrism]. Voprosy Filosofii. No. 6, pp. 83–86. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2023-6-83-86
Ter-Minasova, S.G. (2000). Yazyk i mezhkul’turnaya kommunikatsiya [Language and intercultural communication]. Moscow: Slovo Publ., 262 p.
Trufanova, E.O. (2019). [Information oversaturation: key problems]. Filosofskie problemy informatsionnykh tekhnologiy i kiberprostranstva [Philosophical Problems of IT & Cyberspace]. No. 1, pp. 4–21. DOI: https://doi.org/ 10.17726/philit.2019.1.16.1 Yakemenko, B.G. (2023). Pepel nad propast’yu. Fenomen kontsentratsionnogo mira natsistskoy Germanii i ego otrazhenie v sotsiokul’turnom prostranstve Evropy serediny vtoroy poloviny XX stoletiya [The phenomenon of the concentration
world of Nazi Germany and its reflection in the socio-cultural space of Europe in the middle of the second half of the XX century]. Moscow: Yauzakatalog Publ., 512 p.
Zinov’ev, A.A. (2021). Ziyayuschie vysoty [Gaping heights]. Moscow: Kanon+ ROOI «Reabilitatsiya» Publ., 720 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.