Epistemological foundations of the development of personal thinking: from bodily and social awareness to moral issues

Philosophy

Authors

  • Nikita S. Lebedev Herzen State Pedagogical University of Russia, 48, Moika river emb., Saint Petersburg, 191186, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2023-2-207-218

Keywords:

humanistic education, pedagogical practices, self-cognition, self-awareness, personal thinking, reflection, development of thinking, sociality, personality, moral development, phenomenology of spirit, Hegel

Abstract

The humanistic educational paradigm assumes an emphasis on the development of personality and sociality, in connection with which practices and methods of thinking development are actively introduced into education, those being aimed, inter alia, at the formation of personal and social awareness, responsibility, and participation. The paper presents a study of the epistemological foundations of pedagogical practices aimed at the development of personal thinking as a purposeful exploration of one’s own physicality, cognitive abilities, attitudes, and values in the context of moral issues, the tasks of developing self-regulation and self-actualization of personality in modern education. A fundamental theoretical basis of the research includes classical philosophical sources (Descartes, Spinoza, Kant, Fichte, Hegel) as well as modern works in the field of psychology, social and cognitive sciences, epistemology. Using Hegel’s approach to the analysis of the necessary stages of the formation (Bildung) of self-consciousness in the «science of consciousness experience», it is proposed to match the stages of the formation of self-consciousness in the history of world culture with the stages of the development of reflection of consciousness in individual experience, including relying on the differentiation-integration theory of development (N.I. Chuprikova, Yu.I. Alexandrov, et al.) Basing on the material of history of philosophy and looking at it through the prism of developmental psychology, the study considers the epistemological foundations of self-regulation development practices. Through the analysis of the problems of ethic self-consciousness (allgemein Selbstbewusstsein) from the standpoint of classical philosophy, a conclusion is made about the need for further theoretical and methodological study of the philosophical and psychological-pedagogical practices of self-cognition and self-consciousness used in education taking into account the relevant data of modern science and epistemology. The paper substantiates the conclusion about the productivity and expediency of further philosophical conceptualization of the methodology and theoretical foundations of pedagogical practices used in the modern educational process to teach students how to reflect on their bodily and mental experience in the context of growing interest in the development of personal, bodily, and social awareness in education.

Author Biography

Nikita S. Lebedev , Herzen State Pedagogical University of Russia, 48, Moika river emb., Saint Petersburg, 191186, Russia

Researcher at the Research Laboratory for Problems of Social Support of the Personality

References

Александров Ю.И. Индивидуальное и общественное развитие как дифференциация // Дифференционно-интеграционная теория развития: Философское осмысление и применение в психологии, языкознании и педагогике: тез. докл. Второй науч.-практ. конф. (Москва, 4 марта 2013 г.) / под ред. Н.И. Чуприковой, Е.В. Волковой. М.: Ин-т психологии РАН, 2013. С. 23. Александров Ю.И., Александрова Н.Л. Субъективный опыт и культура. Структура и динамика // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2007. Т. 4, № 1. С. 3–46.

Алексеев А.П., Алексеева И.Ю. Сложность самосознания науки // Вопросы философии. 2020. № 12. С. 104‒114. DOI: https://doi.org/ 10.21146/0042-8744-2020-12-104-114

Асмолов А.Г., Шехтер Е.Д., Черноризов А.М. Преадаптация к неопределенности: непредсказуемые маршруты эволюции. М.: Акрополь, 2018. 212 с.

Васильев В.В. В защиту классического компатибилизма: Эссе о свободе воли. М.: URSS, 2017. 198 с.

Величковский Б.М. Романтизм как антитезис позитивизму // Величковский Б.М. Когнитивная наука: Основы психологии познания: в 2 т. М.: Смысл: Академия, 2006. Т. 1. С. 69–76.

Вербицкий А.А., Рыбакина Н.А. О системе, процессе и результате непрерывного образования // Высшее образование в России. 2016. № 6. С. 47–54.

Выготский Л.С. Учение об эмоциях: Историко-психологическое исследование // Выготский Л.С. Собр. соч.: в 6 т. Т. 6: Научное наследство. М.: Педагогика, 1984. С. 91–318.

Гегель Г.В.Ф. Феноменология духа. СПб.: Наука, 2006. 446 с. Гегель Г.В.Ф. Энциклопедия философских наук. Т. 3: Философия духа / отв. ред. Е.П. Ситковский. М.: Мысль, 1977. 471 с.

Декарт Р. Первоначала философии // Декарт Р. Сочинения: в 2 т. М.: Мысль, 1989. Т. 1. С. 297–422.

Декарт Р. Размышления о первоначальной философии. СПб.: Абрис-книга, 1995. 191 с.

Зандукален Б. Гегелевская концепция Bildung в «Феноменологии духа» // «Феноменология духа» Гегеля в контексте современного гегелеведения / отв. ред. Н.В. Мотрошилова. М.: Канон+ РООИ «Реабилитация», 2010. С. 389–410.

Иваненко А.А. Предмет и метод науки после Г.В.Ф. Гегеля // Наследие Гегеля в истории философии и культуры: к 250-летию со дня рождения философа: сб. науч. статей / отв. ред. А.Н. Муравьёв, А.А. Иваненко. СПб.: Изд-во С.Петерб. ун-та, 2020. С. 142–151. Кант И. Основы метафизики нравственности // Кант И. Основы метафизики нравственности. Критика практического разума. Метафизика нравов. СПб.: Наука, 1995. С. 53–119.

Касавин И.Т., Порус В.Н. Современная эпистемология и ее критики: о кризисах и перспективах // Эпистемология и философия науки. 2018. Т. 55, № 4. С. 8–25. DOI: https://doi.org/ 10.5840/eps201855461

Кожевникова М.Н. Образование социума и социум образования // Горизонты новой социальности в образовании / сост. М.Н. Кожевникова. СПб.: Изд-во РХГА, 2015. С. 12–192.

Кожевникова М.Н. Опыт человека (К осмыслению образования человека). СПб.: Изд-во РХГА, 2022. 228 с.

Кожевникова М.Н. Социальноэмоционально-этическое образование и концепции российской педагогической традиции (идеи Н.И. Новикова и К.Д. Ушинского) // Вестник Калмыцкого университета. 2021. № 4(52). С. 114–121. DOI: https://doi.org/10.53315/19950713-2021-52-4-114-121

Кожевникова М.Н., Лебедев Н.С. Новая дидактика «социально-эмоционально-этического образования»: роль педагогического модерирования // Человек и образование. 2020. № 4(65). С. 86–92. DOI: https://doi.org/ 10.54884/s181570410020472-4

Коул М. Культурно-историческая психология: наука будущего. М.: Когито-Центр, 1997. 431 с.

Круглов А.Н. К предыстории понятия феноменологии у Гегеля // «Феноменология духа» Гегеля в контексте современного гегелеведения / отв. ред. Н.В. Мотрошилова. М.: Канон+ РООИ «Реабилитация», 2010. С. 47–72.

Лебедев Н.С. Практики самосознания в социально-эмоционально-этическом образовании: развитие мышления и социальности // Вестник Ивановского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2021. № 4. С. 153–160. DOI: https://doi.org/10.46726/h.2021.4.17

Логинов Е.В., Мерцалов А.В., Салин А.С., Чугайнова Ю.И., Юнусов А.Т. Пролегомены к проблеме тождества личности // Финиковый компот. 2018. № 13. С. 6–40. DOI: https://doi.org/ 10.24411/2587-9308-2018-00001

Локк Дж. Сочинения: в 3 т. Т. 1. М.: Мысль, 1985. 622 с. Метцингер Т. Наука о мозге и миф о своем Я. Тоннель эго. М.: АСТ, 2017. 415 с. Мотрошилова Н.В. «Феномен», «явление», «гештальт»: терминологические и содержательные проблемы «Феноменологии духа» Гегеля в соотнесении с философией Канта // «Феноменология духа» Гегеля в контексте современного гегелеведения / отв. ред. Н.В. Мотрошилова. М.: Канон+ РООИ «Реабилитация», 2010. С. 73–101.

Муравьев А.Н. О научно-образовательном потенциале истории философии как академической дисциплины // Философия истории философии: сб. науч. статей / отв. ред. С.И. Дудник, А.А. Кротов, В.В. Миронов, И.Д. Осипов. СПб.: Изд-во С.-Петерб. ун-та, 2020. С. 103–122.

Нуркова В.В. Роль автобиографической памяти в структуре идентичности личности // Мир психологии. 2004. № 2(38). С. 77–86. Парсонс Т. О социальных системах / под ред. В.Ф. Чесноковой, С.А. Блановского. М.: Академ. проект, 2002. 832 с.

Первичко Е.И. Регуляция эмоций: Клиникопсихологический аспект. М.: Когито-Центр, 2020. 363 с. Сапрыкин Д.Л. Значение и смысл понятия «образование» (на примере немецкой философии конца XVIII – начала XIX в.) // Вестник Московского университета. Серия 7: Философия. 2008. № 1. С. 19–42.

Сергиенко Е.А. Системно-субъектный подход: обоснование и перспектива // Психологический журнал. 2011. Т. 32, № 1. С. 120–132.

Сергиенко Е.А., Виленская Г.А., Ковалева Ю.В. Контроль поведения как субъектная регуляция. М.: Ин-т психологии РАН, 2010. 352 с.

Соболев И.А. Отношение сознания и самосознания в европейской философии 17–18 вв.: дис. … канд. филос. наук. СПб., 2017. 166 с.

Сочилин А.А. Этический смысл различения Гегелем «морали» и «нравственности» // Этическая мысль. 2014. № 14. С. 160–173. Спиноза Б. Краткий трактат о Боге, человеке и его счастье // Спиноза Б. Соч.: в 2 т. СПб.: Наука, 1999. Т. 1. С. 1–91.

Степин В.С. Гегель и современная наука // «Феноменология духа» Гегеля в контексте совре

менного гегелеведения / отв. ред. Н.В. Мотрошилова. М.: Канон+ РООИ «Реабилитация», 2010. С. 606–635.

Ясюкова Л.А., Белавина О.В. Социальный интеллект детей и подростков. М.: Ин-т психологии РАН, 2017. 181 с.

References

Aleksandrov, Yu.I. (2013). [Individual and social development as differentiation]. Differentsionnointegratsionnaya teoriya razvitiya: Filosofskoe osmyslenie i primenenie v psikhologii, yazykoznanii i pedagogike: Tezisy dokladov Vtoroy nauchnoprakticheskoy konferentsii. (Moscow, 4 marta 2013 g.) [Differentiation-integration theory of development: Philosophical understanding and application in psychology, linguistics and pedagogy. Abstracts of the 2nd Scientific and Practical Conference. (Moscow March 4, 2013)]. Moscow: IP RAS Publ., pp. 23.

Aleksandrov, Yu.I. and Aleksandrova, N.L. (2007). [Subjective experience and culture. Structure and dynamics]. Psihologiya. Zhurnal Vysshey shkoly ekonomiki [Psychology. Journal of the Higher School of Economics]. Vol. 4, no. 1, pp. 3–46.

Alekseev, A.P. and Alekseeva, I.Yu. (2020). [Complexity of the self-сonsciousness of science]. Voprosy Filosofii. No. 12, pp. 104‒114. DOI: https://doi.org/10.21146/0042-8744-2020-12-104-114

Asmolov, A.G., Shekhter, E.D. and Chernorizov, A.M. (2018). Preadaptatsiya k neopredelennosti: nepredskazuemye marshruty evolyutsii [Preadaptation to uncertainty: unpredictable routes of evolution]. Moscow: Akropol’ Publ., 212 p.

Cole, M. (1997). Kul’turno-istoricheskaya psikhologiya: nauka buduschego [Cultural and historical psychology: the science of the future]. Moscow: Kogito-Tsentr Publ., 431 p.

Descartes, R. (1989). [The origin of philosophy]. Dekart R. Sochineniya: v 2 t. [Descartes R. Works: in 2 vols]. Moscow: Mysl’ Publ., vol. 1, pp. 297–422.

Descartes, R. (1995). Razmyshleniya o pervonachal’noy filosofii [Reflections on the original philosophy]. St. Petersburg: Abris-Kniga Publ., 191 p.

Hegel, G.V.F. (1977). Entsiklopediya filosofskikh nauk. T. 3: Filosofiya dukha [Encyclopedia of philosophical sciences. T. 3: Philosophy of the spirit]. Moscow: Mysl’ Publ., 471 p.

Hegel, G.V.F. (2006). Fenomenologiya dukha [Phenomenology of the spirit]. St. Petersburg: Nauka Publ., 446 p.

Ivanenko, A.A. (2020). [The subject and method of science after G.V.F. Hegel]. Nasledie Gegelya v istorii filosofii i kul’tury: k 250-letiyu so dnya rozhdeniya filosofa, otv. red. A.N. Murav’yov, A.A. Ivanenko [A.N. Muravyov, A.A. Ivanenko (eds.) Hegel’s legacy in the history of philosophy and culture: to the 250th anniversary of the birth of the philosopher]. St. Petersburg: SPbU Publ., pp. 142–151.

Kant, I. (1995). [Fundamentals of metaphysics of morality]. Kant I. Osnovy metafiziki nravstvennosti. Kritika prakticheskogo razuma. Metafizika nravov [Kant I. Fundamentals of metaphysics of morality. Criticism of practical reason. Metaphysics of morals]. St. Petersburg: Nauka Publ., pp. 53–119.

Kasavin, I.T. and Porus, V.N. (2018). [Contemporary epistemology and its critics: on crisis and perspective]. Epistemologiya i filosofiya nauki [Epistemology & Philosophy of Science]. Vol. 55, no. 4, pp. 8–25. DOI: https://doi.org/10.5840/eps201855461

Kozhevnikova, M.N. (2015). [Education of society and society of education]. Gorizonty novoy sotsial’nosti v obrazovanii, sost. M.N. Kozhevnikova [M.N. Kozhevnikova (ed.) Horizons of new sociality in education]. St. Petersburg: RCAH Publ., pp. 12–192.

Kozhevnikova, M.N. (2021). [Socio-emotionalethical education and concepts of the Russian pedagogical tradition (ideas of N.I. Novikov and K.D. Ushinsky)]. Vestnik Kalmytskogo universiteta [Bulletin of the Kalmyk University]. No. 4(52), pp. 114–121. DOI: https://doi.org/10.53315/19950713-2021-52-4-114-121

Kozhevnikova, M.N. (2022). Opyt cheloveka (K osmysleniyu obrazovaniya cheloveka) [Human experience (towards understanding human education)]. St. Petersburg: RCAH Publ., 228 p.

Kozhevnikova, M.N. and Lebedev, N.S. (2020). [New didactics of «social, emotional and ethical education»: the role of pedagogical moderation]. Chelovek i obrazovanie [Man and Education]. No. 4(65), pp. 86–92. DOI: https://doi.org/10.54884/s181570410020472-4

Kruglov, A.N. (2010). [On the prehistory of the concept of phenomenology in Hegel]. «Fenomenologiya dukha» Gegelya v kontekste sovremennogo gegelevedeniya, otv. red. N.V. Motroshilova [N.V. Motroshilova (ed.) Hegel’s «Phenomenology of the Spirit» in the context of modern Hegelian studies]. Moscow: Kanon+ ROOI «Reabilitatsiya» Publ., pp. 47–72.

Lebedev, N.S. (2021). [Self-consciousness practices in socio-emotion-ethical education: the development of thinking and sociality]. Vestnik Ivanovskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Gumanitarnyye nauki [Ivanovo State University Bul

letin. Series «The Humanities»]. No. 4, pp. 153–160. DOI: https://doi.org/10.46726/h.2021.4.17

Locke, J. (1985). Sochineniya: v 3 t. T. 1 [Works: in 3 vols. Vol. 1]. Moscow: Mysl’ Publ., 622 p.

Loginov, E.V., Mertsalov, A.V. Salin, A.S., Chugaynova, Yu.I., and Yunusov, A.T. (2018). [Prolegomena to the problem of identity of personality]. Finikovyy kompot [Date Compote]. No. 13, pp. 6–40. DOI: https://doi.org/10.24411/2587-9308-2018-00001 Metzinger, T. (2017). Nauka o mozge i mif o svoem Ya. Tonnel’ ego [The science of the brain and the myth of the Self]. Moscow: AST Publ., 415 p.

Motroshilova, N.V. (2010). [«Phenomenon», «gestalt»: terminological and substantive problems of Hegel’s «Phenomenology of Spirit» in relation to Kant’s philosophy]. «Fenomenologiya dukha» Gegelya v kontekste sovremennogo gegelevedeniya, otv. red. N.V. Motroshilova [N.V. Motroshilova (ed.) Hegel’s «Phenomenology of the Spirit» in the context of modern Hegelian studies]. Moscow: Kanon+ ROOI «Reabilitatsiya» Publ., pp. 73–101.

Murav’ev, A.N. (2020). [On the scientific and educational potential of the history of philosophy as an academic discipline]. Filosofiya istorii filosofii: sbornik nauchnykh statey [Philosophy of the history of philosophy: collection of scientific articles]. St. Petersburg: SPbU Publ., pp. 103–122.

Nurkova, V.V. (2004). [The role of autobiographical memory in the structure of personality identity]. Mir psikhologii [The World of Psychology]. No. 2(38), pp. 77–86.

Parsons, T. (2002). O sotsial’nykh sistemakh [On social systems]. Moscow: Akademicheskiy Proekt Publ., 832 p. Pervichko, E.I. (2020). Regulyatsiya emotsiy: Kliniko-psikhologicheskiy aspekt [Regulation of emotions: Clinical and psychological aspect]. Moscow: Kogito-Tsentr Publ., 363 p.

Saprykin, D.L. (2008). [The meaning and meaning of the concept of «education» (on the example of German philosophy of the late XVIII – early XIX centuries)]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 7: Filosofiya [Moscow University Bulletin. Series 7. Philosophy]. No. 1, pp. 19–42.

Sergienko, E.A. (2011). [System-subjective approach: justification and perspective]. Psikhologicheskiy zhurnal [Psychological journal]. Vol. 32, no. 1, pp. 120–132.

Sergienko, E.A., Vilenskaya, G.A. and Kovaleva, Yu.V. (2010). Kontrol’ povedeniya kak sub’ektnaya regulyatsiya [Behavior control as subject regulation]. Moscow: IP RAS Publ., 352 p.

Sobolev, I.A. (2017). Otnoshenie soznaniya i samosoznaniya v evropeyskoy filosofii 17–18 vv.: dis. … kand. filos. nauk [The relation of consciousness and self-consciousness in European philosophy of the 17th-18th centuries: dissertation]. St. Petersburg, 166 p.

Sochilin, A.A. (2014). [The ethical meaning of Hegel’s distinction between «morality» and «ethical»]. Eticheskaya mysl’ [Ethical Thought]. No. 14, pp. 160–173.

Spinoza, B. (1999). [A brief treatise on God, man and his happiness]. Spinoza B. Sochineniya: v 2 t. [Spinoza B. Works: in 2 vols]. St. Petersburg: Nauka Publ., vol. 1, pp. 1–91.

Stepin, V.S. (2010). [Hegel and modern science]. «Fenomenologiya dukha» Gegelya v kontekste sovremennogo gegelevedeniya, otv. red. N.V. Motroshilova [N.V. Motroshilova (ed.) Hegel’s «Phenomenology of the Spirit» in the context of modern Hegelian studies]. Moscow: Kanon+ ROOI «Reabilitatsiya» Publ., pp. 606–635.

Vasil’ev, V.V. (2017). V zaschitu klassicheskogo kompatibilizma: Esse o svobode voli [In defense of classical compatibilism: Essays on freedom of will]. Moscow: URSS Publ., 198 p. Velichkovskiy, B.M. (2006). [Romanticism as an antithesis to positivism]. Velichkovskiy B.M. Kognitivnaya nauka: Osnovy psihologii poznaniya: v 2 t.

[Velichkovsky B.M. Cognitive science: Fundamentals of the psychology of cognition: in 2 vols]. Moscow: Smysl Publ., Akademiya Publ., vol. 1, pp. 69–76.

Verbitskiy, A.A. and Rybakina, N.A. (2016). [Invariable result of lifelong education]. Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. No. 6, pp. 47–54.

Vygotsky, L.S. (1984). [The doctrine of emotions: A historical and psychological study]. Vygotskiy L.S. Sobranie sochineniy: v 6 t. T. 6: Nauchnoye nasledstvo [Vygotsky L.S. Collected works: in 6 vols. Vol. 6: Scientific legacy]. Moscow: Pedagogika Publ., pp. 91–318. Y

Yasyukova, L.A. and Belavina, O.V. (2017). Sotsial’nyy intellekt detey i podrostkov [Social intelligence of children and adolescents]. Moscow: IP RAS Publ., 181 p.

Zandukalen, B. (2010). [The Hegelian concept of Bildung in the «Phenomenology of the Spirit»]. «Fenomenologiya dukha» Gegelya v kontekste sovremennogo gegelevedeniya, otv. red. N.V. Motroshilova [N.V. Motroshilova (ed.) Hegel’s «Phenomenology of the Spirit» in the context of modern Hegelian studies]. Moscow: Kanon+ ROOI «Reabilitatsiya» Publ., pp. 389–410.

Published

2023-10-16

Issue

Section

Статьи