Features of information extraction and approaches to understanding information: psychological aspect

Psychology

Authors

  • Elena K. Papakitsa Donetsk National University, 24, Universitetskaya st., Donetsk, 283001, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2020-2-238-246

Keywords:

understanding, interpretation, cognitive activity, communication, data, information properties, knowledge, procedural knowledge, declarative knowledge

Abstract

The article presents the results of a theoretical analysis of the main scientific approaches to the study of the concepts of «information» and «understanding» in psychology and related disciplines. It is shown that the question of the nature of information, the process of extracting it from data and understanding it by the subject remains relevant today. It is suggested that information be understood as any messages regardless of the form of their presentation, but accessible to human perception. In turn, a message is understood as a sequence of signals of various nature presented in certain formats. The paper considers the process of converting data into information. The formation of data as the basis for the extraction of information occurs, firstly, from recorded signals from the outside world; secondly, from already published data which are presented in an inaccessible form for interpretation by the subject himself. Data are subject to processing by appropriate methods. Depending on the method of data processing chosen by the subject, information with different levels of objectivity, completeness, reliability or adequacy can be obtained. Information becomes available for understanding only after its interpretation. It has been revealed that for the process of extracting information from data and understanding it the subject needs to own certain volumes of procedural and declarative knowledge. Procedural knowledge describes the sequence of actions that a subject must use to process data. Declarative knowledge is knowledge that the subject already possesses and which represents some kind of «ground» for the process of understanding the information received. Understanding is subjective and is always based on the interpretation of the material’s content from various points of view of the subject. Therefore, in a psychological sense, interpretation is always an essential component of understanding. At the same time, interpretation is not a logical procedure. Under the semantic approach, understanding is the result of semantic processing of the information received by the subject on the basis of representation.

Author Biography

Elena K. Papakitsa, Donetsk National University, 24, Universitetskaya st., Donetsk, 283001, Ukraine

Ph.D. in Psychology, Associate Professorof the Department of Psychology

References

Абдеев Р.Ф. Философия информационной цивилизации: учеб. пособие. М.: Владос, 1994. 336 с.

Антонов А.В. Информация: восприятие и понимание. Киев: Наукова думка, 1988. 184 с.

Бахтин М.М. Проблема текста // Автор и герой. К философским основам гуманитарных наук. СПб.: Азбука, 2000. С. 299–317.

Большой психологический словарь / под ред. Б.Г. Мещерякова, В.П. Зинченко. СПб.: Прайм-Еврознак, 2003. 672 с.

Брудный А.А. Психологическая герменевтика. М.: Лабиринт, 1998. 336 c.

Винер Н. Кибернетика и общество. М.: Тайдекс Ко, 2002. 184 с

Глухов В.П., Ковшиков В.А. Психолингвистика. Теория речевой деятельности. М.: АСТ, 2007. 318 с.

Глушков В.М. Введение в кибернетику. Киев: Изд-во АН УССР, 1964. 324 с.

Голицына О.Л. Информационные технологии (БД). М.: Форум: Инфра-М, 2006. 544 с.

Дридзе Т.М. От герменевтики к семиосоциопсихологии: от «творческого» толкования текста к пониманию коммуникативной интенции автора // Социальная коммуникация и социальное управление в эко-антропоцентрической и семиосоциопсихологической парадигмах: в 2 кн. М.: Изд-во ИС РАН, 2000. Кн. 2. С. 115–138.

Знаков В.В. Понимание в познании и общении. М.: Изд-во ИП РАН, 1998. 232 с.

Лекторский В.А., Пружинин Б.И., Бодякин В.И. и др. Информационный подход в междисциплинарной перспективе (материалы «круглого стола») // Вопросы философии. 2010. № 2. С. 84–112.

Каракозов С.Д. Информационная культура в контексте общей теории культуры личности // Педагогическая информатика. 2000. № 2. С. 41–55.

Костюк Г.С. О психологии понимания // Избранные психологические труды. М.: Педагогика, 1988. С. 195–228.

Моляко В.А. Творческая конструктология (пролегомены). Киев: Освита Украины, 2007. 388 с.

Папакиця О.К. Психологічні особливості розвитку інформаційної готовності майбутніх інженерів до професійної діяльності: дис. … канд. психол. наук. Київ, 2014. 247 с.

Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М.: Педагогика, 1976. 416 с.

Солсо Р. Когнитивная психология. 6-е изд. СПб.: Питер, 2006. 589 с.

Стернберг Р.Дж. Практический интеллект. СПб.: Питер, 2002. 272 с.

Улир П.Ф. Commission of the European Communities. Париж: МОО ВПП ЮНЕСКО «Информация для всех», 2001. 16 с.

Урсул А.Д. Информация. Методологические аспекты. М.: Наука, 1971. 296 с.

Философский энциклопедический словарь / ред.-сост. Е.Ф. Губский и др. М.: Инфра-М, 2003. 576 с.

Чепелєва Н.В. Проблеми психологічної герменевтики: монографія. Киiв: Міленіум, 2004. 276 с.

Чепелєва Н.В. Розуміння та інтерпретація особистісного досвіду в контексті психологічної герменевтики // Актуальні проблеми сучасної української психології: Наукові записки Інституту психології ім. Г.С. Костюка АПН України; за ред. академіка С.Д. Максименка. Киiв: Нора-Друк, 2003. Вип. 23. С. 15–24.

Чепелєва Н.В. Соціально-психологічні чинники розуміння та інтерпретації особистого досвіду. Киiв : Педагогічна думка, 2008. 256 с.

Штанько В.И. Философия и методология науки: учеб. пособие. Харьков: ХНУРЭ, 2002. 292 с.

Эшби У.Р. Введение в кибернетику. М.: КомКнига, 2005. 432 с.

References

Abdeev, R.F. (1994). Filosofiya informatsionnoy tsivilizatsii [Philosophy of informational civilization]. Moscow: Vlados Publ., 336 p.

Antonov, A.V. (1988). Informatsiya: vospriyatie i ponimanie [Information: perception and understanding]. Kiev: Naukova Dumka Publ., 184 p.

Ashby, W.R. (2005). Vvedenie v kibernetiku [Introduction to cybernetics]. Moscow: KomKniga Publ., 432 p.

Bakhtin, M.M. (2000). Problema teksta [Text problem]. Avtor i geroy. K filosofskim osnovam gumanitarnykh nauk [Author and hero. To the philosophical foundations of the humanities]. Saint Petersburg: Azbuka Publ., pp. 299–317.

Brudnyy, A.A. (1998). Psikhologicheskaya germenevtika [Psychological hermeneutics]. Moscow: Labirint Publ., 336 p.

Chepeleva, N.V. (2003). Ponimanie i interpretatsiya lichnostnogo opyta v kontekste psikhologicheskoy germenevtiki [Understanding and interpretation of particularly especially in the context of psychological hermeneutics]. Aktual’nye problemy sovremennoy ukrainskoy psikhologii: Nauchnye zapiski Instituta psikhologii im. G.S. Kostyuka APN Ukrainy [Scientific Papers of the G.S. Kostiuk Institute of Psychology Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine]. Kiev: Nora-Druk Publ., iss. 23, pp. 15–24.

Chepeleva, N.V. (2004). Problemy psikhologicheskoy germenevtiki [Problems of psychological hermeneutics]. Kiev: Milenium Publ., 276 p.

Chepeleva, N.V. (2008). Sotsial’no-psikhologicheskie faktory ponimaniya i interpretatsii lichnogo opyta [Socio-psychological factors of understanding and interpretation of personal experience]. Kiev: Pedagogical Thought Publ., 256 p.

Dridze, T.M. (2000). Ot germenevtiki k semiosotsio-psikhologii: ot «tvorcheskogo» tolkovaniya teksta k ponimaniyu kommunikativnoy intentsii avtora [From hermeneutics to semiosocial psychology: from a «creative» interpretation of the text to understanding the communicative intention of the author]. Sotsial’naya kommunikatsiya i sotsial’noye upravleniye v eko-antropotsentricheskoy i semiosotsio-psikhologicheskoy paradigmakh: v 2 kn. [Social communication and social management in an eco-anthropocentric and semiosocial-psychological paradigm: in 2 books]. Moscow: IS RAS Publ., book 2, pp. 115–138.

Glukhov, V., Kovshikov, V.A. (2007). Psikholingvistika. Teoriya rechevoy deyatel’nosti [Psycholinguistics. Theory of speech activity]. Moscow: AST Publ., 318 p.

Glushkov, V.M. (1964). Vvedenie v kibernetiku [Introduction to cybernetics]. Kiev: Academy of Sciences of the Ukraine Publ., 324 p.

Golitsyna, O.L. (2006). Informatsionnye tekhnologii (BD) [Information technology (DB)]. Moscow: Forum Publ., Infra-M Publ., 544 p.

Gubskiy, E.F. (ed.) (2003). Filosofskiy entsiklopedicheskiy slovar’ [Philosophical encyclopedic dictionary]. Moscow: Infra-M Publ., 576 p.

Karakozov, S.D. (2000). Informatsionnaya kul’tura v kontekste obschey teorii kul’tury lichnosti [Information culture in the context of the general theory of personality culture]. Pedagogicheskaya informatika [Pedagogical Informatics]. Vol. 2, pp. 41–55.

Kostyuk, G.S. (1988). O psikhologii ponimaniya [On the psychology of understanding]. Izbrannyye psikhologicheskiye trudy [Selected psychological works]. Moscow: Pedagogika, pp. 195–228.

Mescheryakova, B.G. and Zinchenko, V.P. (eds.) (2003). Bol’shoy psikhologicheskiy slovar’ [Big psychological dictionary]. Saint Petersburg: Prime-Euroznak Publ., 672 p.

Molyako, V.A. (2007). Tvorcheskaya konstruktologiya (prolegomeny) [Creative constructology (prolegomes)]. Kiev: Osvita Ukrainy Publ., 388 p.

Papakitsa, E.K. (2014). Psikhologicheskie osobennosti razvitiya informatsionnoy gotovnosti buduschikh inzhenerov k professional’noy deyatel’nosti: dis. … kand. psikhol. nauk [Psychological peculiarities of development of information readiness of future engineers to professional work: dissertation]. Kiev, 247 p.

Lektorskiy, V.A., Pruzhinin, B.I., Bodyakin, V.I. et al. (2010). Informatsionniy podkhod v mezhdistsiplinarnoy perspektive. Materialy «kruglogo stola» [An informational approach in an interdisciplinary perspective. Materials of the «round table»]. Voprosy filosofii. No. 2, pp. 84–112.

Rubinstein, S.L. (1976). Problemy obschey psikhologii [Problems of general psychology]. Moscow: Pedagogika, 416 p.

Shtanko, V.I. (2002). Filosofiya i metodologiya nauki [Philosophy and methodology of science]. Kharkov: KNURE Publ., 292 p.

Solso, R. (2006). Kognitivnaya psikhologiya [Cognitive psychology]. 6th ed. Saint Petersburg: Piter Publ., 589 p.

Sternberg, R. (2002). Prakticheskiy intellekt [Practical intelligence]. Saint Petersburg: Piter Publ., 272 p.

Uhlir, P.F. (2001). Commission of the European Communities. Paris: MOO WFP UNESCO «IFAP» Publ., 16 p.

Ursul, A.D. (1971). Informatsiya. Metodologicheskie aspekty [Information. Methodological aspects]. Moscow: Nauka Publ., 296 p.

Wiener, N. (2002). Kibernetika i obschestvo [Cybernetics and society]. Moscow: Tydex Co Publ., 184 p.

Znakov, V.V. (1988). Ponimanie v poznanii i obschenii [Understanding in cognition and communication]. Moscow: IP RAS Publ., 232 p.

Published

2020-06-30

Issue

Section

Статьи