Between art and vandalism: discourse representation of graffiti and street art

Philosophy

Authors

  • Yuliya. А. Kuzovenkova Ural State Pedagogical University, 26, Kosmonavtov av., Ekaterinburg, 620017, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2021-4-592-603

Keywords:

graffiti, street art, discourse, rhizome, vandalism, art, youth, legislation, public opinion

Abstract

Today we are witnessing significant cultural changes. The new model of culture can no longer be hierarchical and base on binary structures. The tree model is changing to the rhizome model. Rizome offers a high level of freedom in making new connections that generate cultural reality. Big narrative as a normative instance is being replaced by separate discourses that dictate norms only within themselves. In this article, we explore how the specificity of different discourses (legislative discourse, discourses of the art world and public opinion) affects the representation in them of such cultural phenomena as graffiti and street art works. From a legal point of view, graffiti and illegal street art are acts of vandalism and deserve punishment. The legislative branch operates in the field of two concepts — «permitted»/«prohibited». The semantic space of the legislative discourse has retained a binary structure and hierarchical organization. The discourse generated by the institutions of the art world is very mobile, the binary structure and hierarchical organization of its semantic space have disappeared. There obviously takes place the rhizome principle of organizing the normative space of the art world and the increasing role of the individual principle in the formation of a discursive statement. These features of the discourse created an opportunity for street artists to enter the world of art. The study of the discourse of public opinion was carried out through sociological research. Most young people not only distinguish graffiti from vandalism but are also ready to see it as a form of contemporary art. We explain the clear correlation in the responses of young people in different cities by a single media space. The results of the study confirm the disintegration of a single normative space and its replacement by local (specific) discourses.

Author Biography

Yuliya. А. Kuzovenkova, Ural State Pedagogical University, 26, Kosmonavtov av., Ekaterinburg, 620017, Russia

Candidate of Culturology, Associate Professor,Analyst of the Laboratory of Socio-Environmental Research

References

Аллахвердиева Н. Транзитная зона // Транзитная зона: каталог выставки художников стрит-арта. Пермь: Музей современного искусства PERMM, 2015. С. 21–25.

Бауман З. Текучая современность / пер. с англ. под ред. Ю.В. Асочакова. СПб.: Питер, 2008. 240 с.

Грановская О.Л. Ценностный плюрализм Исайи Берлина // Ценности и смыслы. 2015. № 4(38). С. 15–24.

Гройс Б. Политика поэтики: сб. ст. М.: Ад Маргинем Пресс, 2012. 400 с.

Делез Ж. Мая 68-го не было. М.: Ад Маргинем Пресс, 2016. 96 с.

Делез Ж., Гваттари Ф. Тысяча плато: Капитализм и шизофрения / пер. с фр. и послесл. Я.И. Свирского; науч. ред. В.Ю. Кузнецов. Екатеринбург: У-Фактория; М.: Астрель, 2010. 896 с.

Дики Дж. Определяя искусство // Американская философия искусства. Основные концепции второй половины XX века — антиэссенциализм, перцептуализм, институционализм. Антология / под ред. Б. Дземидока, Б. Орлова. Екатеринбург: Деловая книга; Бишкек: Одиссей, 1997. С. 243–252.

Конев В.А. Модусы субъективности в культуре // Вестник Самарского государственного университета. 2014. № 1(112). С. 9–14.

Конев В.А. О смысле современной культуры // Кантовский сборник. 2017. Т. 36, № 1. С. 104–109. DOI:https://doi.org/10.5922/0207-6918-2017-1-8

Конев В.А. Человек пьедестала и человек подиума // Международный журнал исследований культуры. 2020. № 2(39). С. 6–17. DOI: https://doi.org/10.24411/2079-1100-2020-00018

Коэн Т. Возможность искусства: замечания к предложениям Дики // Американская философия искусства. Основные концепции второй половины XX века — антиэссенциализм, перцептуализм, институционализм. Антология / под ред. Б. Дземидока, Б. Орлова. Екатеринбург: Деловая книга; Бишкек: Одиссей, 1997. С. 253–270.

Куликов В. Накажут за художества // Российская газета. 2020. 3 авг. URL: https://rg.ru/2020/08/03/v-proekte-novogo-koap-vvodiatsia-znachitelnye-shtrafy-za-graffiti.html (дата обращения: 21.03.2021).

Лиотар Ж.-Ф. Состояние постмодерна / пер. с фр. Н.А. Шматко. М.: Ин-т экспериментальной социологии; СПб.: Алетейя, 1998. 160 с.

Липовецки Ж. Эра пустоты. Эссе о современном индивидуализме / пер. с фр. В.В. Кузнецова. СПб.: Владимир Даль, 2001. 336 с.

Лотман Ю. Культура и взрыв / подгот. текста, послесл. Т. Кузовкиной. М.: АСТ, 2019. 256 с.

Мангейм К. Проблема поколений // Мангейм К. Очерки социологии знания: Проблема поколений. Состязательность. Экономические амбиции: пер. с англ. / ИНИОН РАН. М., 2000. С. 8–63.

Музей AZ учреждает международную премию Zverev Art Prize // АртГид. 2021. 26 фев.. URL: https://artguide.com/news/7702 (дата обращения: 21.03.2021).

Раппапорт А. Граффити и High Art / ГЦСИ. 2008. 9 нояб. URL: http://www.ncca.ru/publications.text?filial=2&id=101(дата обращения: 26.03.2021).

Статья 20.1. Мелкое хулиганство // «Кодекс Российской Федерации об административных правонарушениях» от 30.12.2001 N 195-ФЗ (ред. от 09.03.2021). URL: https://koapru.ru/statja-20.1/ (дата обращения: 21.03.2021).

Статья 214. Вандализм // «Уголовный кодекс Российской Федерации» от 13.06.1996 N 63-ФЗ (ред. от 24.02.2021). URL: https://ukrfkod.ru/statja-214/ (дата обращения: 21.03.2021).

Статья 7.17. Уничтожение или повреждение чужого имущества // «Кодекс Российской Федерации об административных правонарушениях» от 30.12.2001 N 195-ФЗ (ред. от 09.03.2021). URL: https://koapru.ru/statja-7.17/ (дата обращения: 21.03.2021).

Фостер Х., Краусс Р., Буа И.-А., Бухло Б.Х.Д., Джосли Д. Искусство с 1900 года. Модернизм. Антимодернизм. Постмодернизм. М.: Ад Маргинем Пресс, 2015. 816 с.

Хейзинга Й. В тени завтрашнего дня. Человек и культура. Затемненный мир / сост., пер. с нидерл. и предисл. Д. Сильвестрова; коммент. Д. Харитоновича. СПб.: Изд-во Ивана Лимбаха, 2010. 456 с.

Becker H.S. Art Worlds. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 1982. 392 р.

Berlin I. Tolstoy and Enlightenment // Berlin I. Russian thinkers. London: Penguin Books, 2000. Р. 238–260.

Chalfant H., Prigoff J. Spraycan Art. London: Thames and Hudson Ltd., 1999. 96 р.

Crane D. The Transformation of the Avant-Garde: The New York Art World, 1940–1985. Chicago, IL: University of Chicago Press, 1989. 204 p.

Lachmann R. Graffiti as Career and Ideology // American Journal of Sociology. 1988. Vol. 94, no. 2. P. 229–250. DOI: https://doi.org/10.1086/228990

Mailer N. The Faith of Graffiti. N.Y.: HarperCollins, 2009. 128 р.

Naegeli H. Wolkepost. Zuerich: Diogenes, 2021. 144 S.

References

Allakhverdieva, N. (2015). [Transit zone]. Tranzitnaya zona: katalog vystavki khudozhnikov strit-arta [Transit zone: Catalog of the exhibition of street art artists]. Perm: Museum of Modern Art PERMM Publ., рр. 21–25.

[Article 20.1. Hooliganism]. Kodeks Rossiyskoy Federatsii ob administrativnykh pravonarusheniyakh ot 30.12.2001 N 195-FZ(red. ot 09.03.2021) [Code of Administrative Offenses of the Russian Federation No. 195-FZ of December 30, 2001 (ed. of 09.03.2021)]. Available at: https://koapru.ru/statja-20.1/ (accessed 21.03.2021).

[Article 214. Vandalism]. Ugolovnyy kodeks Rossiyskoy Federatsii оt 13.06.1996 N 63-FZ (red. ot 24.02.2021) [Criminal Code of the Russian Federation No. 63-FZ of June 13, 1996 (ed. of 24.02.2021)]. Available at: https://ukrfkod.ru/statja-214/ (accessed 21.03.2021).

[Article 7.17. Destruction of, or damage to, another’s property]. Kodeks Rossiyskoy Federatsii ob administrativnykh pravonarusheniyah ot 30.12.2001 N 195-FZ (red. ot 09.03.2021) [Code of Administrative Offenses of the Russian Federation No. 195-FZ of December 30, 2001 (ed. of 09.03.2021)]. Available at: https://koapru.ru/statja-7.17/ (accessed 21.03.2021).

Bauman, Z. (2008). Tekuchaya sovremennost’ [Liquid modernity]. Saint Petersburg: Piter Publ., 240 p.

Becker, H.S. (1982). Art worlds. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press, 392 р.

Berlin, I. (2000). Tolstoy and enlightenment. Russian thinkers. London: Penguin Books Publ., pp. 238–260.

Chalfant, H. and Prigoff, J. (1999). Spraycan Art. London: Thames and Hudson Publ., 96 р.

Cоhen, Т. (1997). [The possibility of art: Remarks on Dickey’s proposals]. Amerikanskaya filosofiya iskusstva. Osnovnye kontseptsii vtoroy poloviny XX veka — antiessentsializm, pertseptualizm, institutsionalizm. Antologiya, pod red. B. Dzemidoka, B. Orlova [American philosophy of art. The main concepts of the second half of the 20th century are anti-essentialism, perceptualism, institutionalism. Anthology, ed. by B. Dzemidok, B. Orlov]. Yekaterinburg: Delovaya Kniga Publ., Bishkek: Odissey Publ., pp. 253–270.

Crane, D. (1989). The transformation of the avant-garde: The New York art world, 1940–1985. Chicago: University of Chicago Press, 204 p.

Deleuze, G. (2016). Maya 68-go ne bylo [May 68 did not take place]. Moscow: Ad Marginem Publ., 96 p.

Deleuze, G. and Guattari, F. (2010). Tysyacha plato: Kapitalizm i shizofreniya [A thousand plateaus: Capitalism and schizophrenia]. Yekaterinburg: U-Faktoria Publ.; Moscow: Astrel Publ., 896 p.

Dickie, G. (1997). [Defining art]. Amerikanskaya filosofiya iskusstva. Osnovnye kontseptsii vtoroy poloviny XX veka — antiessentsializm, pertseptualizm, institutsionalizm. Antologiya, pod red. B. Dzemidoka, B. Orlova [American philosophy of art. The main concepts of the second half of the 20th century are anti-essentialism, perceptualism, institutionalism. Anthology, ed. by B. Dzemidok, B. Orlov]. Yekaterinburg: Delovaya Kniga Publ., Bishkek: Odissey Publ., рp. 243–252.

Foster, H., Krauss, R., Bois, Y.-A., Buchloh, B.H.D. and Joselit, D. (2015). Iskusstvo s 1900 goda. Modernizm. Antimodernizm. Postmodernizm [Art since 1900. Modernism. Antimodernism. Postmodernism]. Moscow: AdMarginem Publ., 816 p.

Granovskaya, О.L. (2015). [Isaiah Berlin’s value pluralism]. Tsennosti i smysly [Values and Meanings]. No. 4(38), pp. 15–24.

Groys, B. (2012). Politika poetiki [The politics of poetics]. Moscow: AdMarginem Publ., 400 p.

Huizinga, J. (2010). V teni zavtrashnego dnya. Chelovek i kul’tura. Zatemnennyy mir [In the shadow of tomorrow. Man and culture. The darkened world: An essay]. Saint Petersburg: Ivan Limbakh Publ., 456 p.

Konev, V.А. (2014). [The modes of subjectivity in culture]. Vestnik Samarskogo gosudarstvennogo universiteta [Vestnik of Samara State University]. No. 1(112), pp. 9–14.

Konev, V.А. (2017). [About the meaning of modern culture]. Kantovskiy sbornik [Kant’s collection]. Vol. 36, no. 1, pp. 104–109. DOI: https://doi.org/10.5922/0207-6918-2017-1-8

Konev, V.А. (2020). [Pedestal person and podium person]. Mezhdunarodnyy zhurnal issledovaniy kul’tury [International Journal of Cultural Research]. No. 2(39), pp. 6–17. DOI: https://doi.org/10.24411/2079-1100-2020-00018

Kulikov, V. (2020). [Someone will be punished for the arts]. Rossiyskaya gazeta. Aug 3. Available at: https://rg.ru/2020/08/03/v-proekte-novogo-koap-vvodiatsia-znachitelnye-shtrafy-za-graffiti.html (accessed 21.03.2021).

Lachmann, R. (1988). Graffiti as career and ideology. American Journal of Sociology. Vol. 94, no. 2, pp. 229–250. DOI: https://doi.org/10.1086/228990

Lipovetsky, G. (2001). Era pustoty. Esse o sovremennom individualizme [The era of emptiness. Essays on contemporary individualism]. Saint Petersburg: Vladimir Dal’ Publ., 336 p.

Lotman, U. (2019). Kul’tura i vzryv [Culture and explosion]. Moscow: АSТ Publ., 256 p.

Lyotard, J.-F. (1998). Sostoyanie postmoderna [The postmodern condition]. Moscow: IES Publ.; Saint Petersburg: Aleteyya Publ., 160 p.

Mannheim, К. (2000). [Problem of generations]. Ocherki sotsiologii znaniya: Problema pokoleniy. Sostyazatel’nost’. Ekonomicheskie ambitsii [Essays on the sociology of knowledge: The problem of generations. Competitiveness. Economic ambitions]. Moscow: INION RAS Publ., pp. 8–63.

Mailer, N. (2009). The faith of graffiti. New York: Praeger Publ., 128 р.

Muzey AZ uchrezhdaet mezhdunarodnuyu premiyu Zverev Art Prize [AZ Museum launches international Zverev Art Prize]. 2021. Feb. 26. Available at: https://artguide.com/news/7702 (accessed 21.03.2021).

Naegeli, H. (2021) Wolkepost [Cloud mail]. Zurich: Diogenes Publ., 144 p.

Rappaport, А. (2008). Graffiti i High Art [Graffiti and High Art]. NCCA. Nov. 9. Available at: http://www.ncca.ru/publications.text?filial=2&id=101 (accessed 26.03.2021).

Published

2021-12-29

Issue

Section

Статьи