ROCK IMAGES OF KHOJIKENT

Authors

  • O. A. Kashchey
  • L. F. Nedashkovsky

Keywords:

Khodzikent, petroglyphs, historiographical analysis, documentation methodology, pictorial series, stratigraphic and planigraphic analyses, relative chronology

Abstract

The limestone rock with petroglyphs in the village of Khodzikent (Uzbek: Xo'jakent) is one of the most well-known and accessible rock art sites of Uzbekistan, with a rich history of discovery and study. The first mentions of signs on the rock have been known in print since 1879, but the systematic study of rock images has been organized by many researchers since the middle of the 20th century, such as H.A. Alpysbaev, G.V. Parfenov, G.V. Shatsky, D. Kabirov, M.M. Khuzhanazarov, etc. In addition to the published data, this work includes unique archival materials that shed new light on the research of the Khodzikent petroglyphs by the Bostandyk archaeological team led by G.V. Parfenov. The analysis of historiographical materials reveals a number of controversial issues related primarily to the quality of fixation of pictorial sources and discrepancies in their chronological attribution. A continuous survey of promising sites and a documentation technique, developed taking into account the specifics of the Khodzikent petroglyphs (the smoothness of their contours), allowed the authors to obtain qualitatively new results: to identify a previously unknown surface with the image of a “rosette”, fix 119 rock images on the “central” rock and determine the sequence of their creation using palimpsests and planigraphy analysis, reflect in digital drawings an integral image of the site of rock art. The relative chronology and analysis of iconography and the pictorial series indicate a possible broad chronological framework for the creation of Khodzikent rock images: from the Eneolithic to the early Middle Ages.

References

Алпысбаев Х.А. Новые наскальные изображения Бостандыкского района // Тр. ин-та исто-рии, археологии и этнографии АН КазССР. 1956. Т. 1. С. 182–188.

Аманбаева Б.Э., Кольченко В.А., Сулайманова А.Т. Археологические памятники на кыргыз-станском участке Великого шелкового пути. Бишкек: Гулчынар, 2015. 116 с.

Буряков Ю.Ф. Историческая топография древних городов Ташкентского оазиса (историко-археологический очерк Чача и Илака). Ташкент: Изд-во «ФАН» Узбекской ССР, 1975. 204 с.

Буряков Ю.Ф. По древним караванным путям Ташкентского оазиса. Ташкент: Изд-во «ФАН» Узбекской ССР, 1978. 104 с.

Буряков Ю.Ф., Кабиров Д. Петроглифы Чарвака // Древности Чарвака: коллективная моно-графия / отв. ред. Р.Х. Сулейманов. Ташкент: Изд-во «ФАН» Узбекской ССР, 1976. 88 с.

Буряков Ю.Ф., Касымов М.Р., Ростовцев О.М. Археологические памятники Ташкентской области. Ташкент: Изд-во «ФАН» Узбекской ССР, 1973. 114 с.

Граменицкий Д.М. Заметка о древних урочищах Туркестанского края // Туркестанские ве-домости. 1879. № 2. С. 16.

Заднепровский Ю.А. Наскальные изображения лошадей в урочище Айрымачтау (Фергана) // Советская этнография. 1962. № 5. С. 125–128.

Кабиров Д. Исследование наскальных изображений в Узбекистане: дис. … канд. ист. наук. Ташкент, 1974. 207 с.

Кадыров В.В. Шедевры первобытного искусства. Бишкек: Раритет, 2014. 156 с.

Кащей О.А. Пространственная организация сюжетного ряда наскальной галереи Караки-ясая // Тр. VI (XXII) Всерос. археолог. съезда в Самаре. Самара, 2020. Т. III. С. 82–83.

Лидский С.А. Горные окрестности Ташкента // Туркестанские ведомости. 1887. № 48. С. 189–191.

Массон М.Е. Древние наскальные изображения домашних лошадей в Южном Кыргызстане // Тр. Ин-та языка, литературы и истории Киргизского филиала АН СССР, 1948. Вып. 2. С. 129–134.

Мир кочевников. Из археологических коллекций Государственного Эрмитажа. Каталог выставки. СПб.: Славия, 2013. 132 с.

Новоженов В.А. Андроновская изобразительная традиция в петроглифах эпохи бронзы Центральной Азии // Арии степей Евразии: эпоха бронзы и раннего железа в Степях Евра-зии и на сопредельных территориях: сб. памяти Е.Е. Кузьминой. Барнаул: Изд-во Алтай. гос. ун-та, 2014. С. 455–468.

Новоженов В.А. Наскальные летописи Золотой степи: модель коммуникации населения в древности и средневековье. Алматы: Международный центр сближения культур, 2020. Т. 1. 780 с.

Окладников А.П. Ходжикентская пещера – новый мустьерский памятник Узбекистана // Краткие сообщения о докладах и полевых исследованиях Института археологии. 1961. Вып. 82. С. 68–76.

Парфенов Г.В. Новые следы первобытного человека в Бостандыке // Ташкентская Правда. 1957а. № 137 (884). С. 3.

Парфенов Г.В. Ходжикентские палеолитические рисунки // Ташкентская Правда. 1957б. № 159 (1043). С. 4.

Парфенов Г.В. Работа кружка юных археологов Института истории и археологии АН УЗ ССР в 1960 году // Общественные науки в Узбекистане. 1961. № 1. С. 71.

Парфенов Г.В. Картинная галерея первобытного искусства // Следопыт Средней Азии. Краеведческий альманах. Ташкент, 1963. С. 201.

Пугаченкова Г.А., Ремпель Л.И. Выдающиеся памятники изобразительного искусства Уз-бекистана. Ташкент: Гослитиздат УзССР, 1960. 328 с.

Рогожинский А.Е. Образы и реалии древнеземледельческой цивилизации Средней Азии в наскальном искусстве эпохи бронзы Южного Казахстана и Семиречья // Наскальное ис-кусство в современном обществе: материалы междунар. науч. конф. Кемерово: Кузбас-свузиздат, 2011. Т. II. С. 87−99.

Россия. Полное географическое описание нашего Отечества: настольная и дорожная книга для русских людей. СПб: А.Ф. Девриен, 1913. Т. 19. Туркестанский край / сост. В.И. Масальский. 861 с.

Самашев З., Мургабаев С., Елеутов М. Петроглифы Сауыскандыка. Астана: Институт ар-хеологии им. А.Х. Маргулана, 2014. 374 с.

Сулайманова А.Т. Новые исследования памятника Саймалы-Таш (Кыргызстан, Ферганский хребет) // Археология евразийских степей. 2021. № 6. С. 171–185.

Тамги доисламской Центральной Азии / науч. ред. Р.Х. Сулейманов. Самарканд: МИЦАИ, 2019. 452 с.

Формозов А.А. О наскальных изображениях Зараут-камара в ущелье Зараут-сай // Совет-ская археология. 1966. № 4. С. 14–26.

Формозов А.А. Очерки по первобытному искусству. Наскальные изображения и каменные изваяния эпохи камня и бронзы на территории СССР. М.: Наука, 1969. 255 с.

Хужаназаров М.М. Наскальные изображения Ходжакента и Каракиясая. Самарканд: Ин-т археологии Республики Узбекистан, 1995. 174 с.

Хужаназаров М.М. Наскальные изображения Ташкентского оазиса // Археология Таш-кентского оазиса. Ташкент: ФАН, 2009а. С. 56–57.

Хужаназаров М.М. К вопросу о характерных особенностях петроглифов в окрестностях Ташкента // Столице Узбекистана Ташкенту 2200 лет: материалы междунар. науч. конф. Ташкент: ФАН, 2009б. С. 22–27.

Шацкий Г.В. Рисунки на камне. Ташкент: Изд-во лит-ры им. Гафура Гуляма, 1973. 155 с.

Khujanazarov М.М. Rock Art Sites in Uzbekistan // Rock Art in Central Asia: A Thematic Study.

Paris: ICOMOS, 2011. P. 99–113.

References

Alpysbaev, Kh.A. (1956), “New Rock Art images of the Bostandyksky area”, in Trudy instituta istorii, ark-heologii i etnografii AN KazSSR [Proceedings of the Institute of History, Archaeology and Ethnography of the Academy of Sciences of the Kazakh SSR], Izd-vo AN Kazahskoy SSR, Alma-Ata, USSR, vol. 1, pp. 182–188.

Amanbaeva, B.E., Kol’chenko, V.A. & A.T. Sulaymanova (2015), Arkheologicheskie pamyatniki na kyrgyz-stanskom uchastke Velikogo shelkovogo puti [Archaeological sites on the Kyrgyz section of the Great Silk Road], “Gulchynar”, Bishkek, Kyrgyzstan, 116 p.

Buryakov, Yu.F. & D. Kabirov (1976), “Petroglyphs of Charvak”, in Drevnosti Charvaka: kollektivnaya mono-grafiya [Antiquities of Charvak: a collective monograph], Izd-vo “FAN” UzSSR, Tashkent, USRR, 88 p.

Buryakov, Yu.F. (1975), Istoricheskaya topografiya drevnikh gorodov Tashkentskogo oazisa (istoriko-arkheologicheskiy ocherk Chacha i Ilaka) [Historical topography of the ancient cities of the Tashkent oasis (historical and archaeological essay of Chach and Ilak)], Izd-vo «FAN» UzSSR, Tashkent, USRR, 204 p.

Buryakov, Yu.F. (1978), Po drevnim karavannym putyam Tashkentskogo oazisa [Along the ancient caravan routes of the Tashkent oasis], Izd-vo «FAN» UzSSR, Tashkent, USRR, 104 p.

Buryakov, Yu.F., Kasymov, M.R. & O.M. Rostovtsev (1973), Arkheologicheskie pamyatniki Tashkentskoy ob-lasti [Archaeological sites of the Tashkent region], Izd-vo “FAN” UzSSR, Tashkent, USSR, 114 p.

Formozov, A.A. (1966), “About the Zaraut-kamar rock images in the Zaraut-sai gorge”, Sovetskaya arheologi-ya, № 4, p. 14–26.

Formozov, A.A. (1966), Ocherki po pervobytnomu iskusstvu. Naskal'nye izobrazheniya i kamennye izvayaniya epokhi kamnya i bronzy na territorii SSSR [Essays on prehistoric art. Rock images and stone sculptures of the Stone and Bronze Age on the territory of the USSR], Nauka, Moscow, USSR, 255 р.

Gramenitskiy, D.M. (1908), “Note on the ancient sites of the Turkestan Province”, in Turkestanskie vedomosti, № 5, p. 16.

Kabirov, D. (1974), Issledovanie naskal'nykh izobrazheniy v Uzbekistane [Study of Rock Art in Uzbekistan], PhD dissertation, AN UzSSR, Institute of History, Tashkent, USSR, 207 p.

Kadyrov, V.V. (2014), Shedevry pervobytnogo iskusstva [Masterpieces of primeval art], “Raritet”, Bishkek, Kyrgyzstan, 156 p.

Kashchey, O.A. (2020), “Spatial organization of the plot series of the Karakiyasay Rock Gallery”, in Trudy VI (XXII) Vserossiyskogo arkheologicheskogo s’ezda v Samare [Works of the 6th (22d) All-Russian Archaeologi-cal Congress in Samara], SGSPU, Samara, Russia, vol. III, pp. 82–83.

Khujanazarov, М.М. (2011), “Rock Art Sites in Uzbekistan”, in Rock Art in Central Asia: A Thematic Study, ICOMOS, Paris, France, pp. 99–113.

Khuzhanazarov, M.M. (1995), Naskal'nye izobrazheniya Khodzhakenta i Karakiyasaya [Rock images of Kho-dzhakent and Karakiyasay], Institut arkheologii Respubliki Uzbekistan, Samarkand, Uzbekistan, 174 p.

Khuzhanazarov, M.M. (2009a), “Rock paintings of the Tashkent oasis”, in Arheologiya Tashkentskogo oazisa [Archaeology of the Tashkent oasis], Izd-vo «FAN», Tashkent, Uzbekistan, p. 56–57.

Khuzhanazarov, M.M. (2009b), “On the question of the characteristic features of petroglyphs in the vicinity of Tashkent”, in Stolitse Uzbekistana Tashkentu 2200 let. Materialy Mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii [Tashkent, the capital of Uzbekistan, is 2200 years old. Materials of the International Research Conference], Izd-vo «FAN», Tashkent, Uzbekistan, p. 22–27.

Lidskiy, S.A. (1887), “Mountain environs of Tashkent”, Turkestanskie vedomosti, № 48, pp. 189–191.

Masson, M.E. (1948), “Ancient rock images of domestic horses in Southern Kyrgyzstan”, Trudy Instituta yazyka, literatury i istorii Kirgizskogo filiala AN SSSR, iss. 2, pp. 129–134.

Mir kochevnikov. Iz arkheologicheskikh kollektsiy Gosudarstvennogo Ermitazha. Katalog vystavki (2013) [The world of nomads. From the archaeological collections of the State Hermitage Museum. Exhibition catalog], “Slavia”, St. Petersburg, Russia, 132 p.

Novozhenov, V.A. (2014), “Andronovo pictorial tradition in petroglyphs of the Bronze Age of Central Asia”, in Arii stepey Evrazii: epokha bronzy i rannego zheleza v Stepyakh Evrazii i na sopredel'nykh territoriyakh: sb. pamyati E.E. Kuz’minoy [The Aryans in the Eurasian Steppes: the Bronze and Early Iron Ages in the Steppes of Eurasia and Contiguous Territories: Elena Kuz’mina Memorial Volume], Izd-vo Alt. gos. un-ta, Barnaul, Russia, pp. 455–468.

Novozhenov, V.A. (2020), Naskal’nye letopisi Zolotoy stepi: model’ kommunikatsii naseleniya v drevnosti i srednevekov’e [Rock Art Chronicles of Golden Steppe], Mezhdunarodnyy tsentr sblizheniya kul’tur, Almaty, Kazakhstan, vol. 1, 780 p.

Okladnikov, A.P. (1961), “Khodjikent cave – a new Mousterian sites of Uzbekistan”, Kratkie soobshcheniya o dokladah i polevyh issledovaniyah Instituta arheologii, iss. 82, pp. 68–76.

Parfenov, G.V. (1957a), “New traces of prehistoric man in Bostandyk”, Tashkentskaya Pravda, № 137 (884), p. 3.

Parfenov, G.V. (1957b), “Khojikent Paleolithic drawings”, Tashkentskaya Pravda, № 159 (1043), p. 4.

Parfenov, G.V. (1960), “The work of the circle of young archaeologists of the Institute of History and Archaeol-ogy of the Academy of Sciences of the Uzbek SSR in 1960”, Sotsial’nye nauki v Uzbekistane, № 1, p. 71.

Parfenov, G.V. (1963), “Picture Gallery of Prehistoric Art”, in Sledopyt Sredney Azii. Kraevedcheskiy al’manah [The pathfinder of Central Asia. Local History Almanac], Izd-vo Esh gvardiya, Tashkent, USSR, p. 201.

Pugachenkova, G.A. & L.I. Rempel’ (1960), Vydayushchiesya pamyatniki izobrazitel’nogo iskusstva Uzbeki-stana [Outstanding sites of fine art of Uzbekistan], Goslitizdat UzSSR, Tashkent, USSR, 328 p.

Rogozhinskiy, A.E. (2011), “Images and realities of the ancient agricultural civilization of Central Asia in the Bronze Age Rock Art of the Southern Kazakhstan and Semirechye”, in Naskal’noe iskusstvo v sovremennom obshchestve. Materialy mezhd. nauch. konf. [Rock art in modern society. Materials of the International scien-tific conference], Kuzbassvuzizdat, Kemerovo, Russia, vol. II. pp. 87−99.

Rossiya. Polnoe geograficheskoe opisanie nashego Otechestva: nastol'naya i dorozhnaya kniga dlya russkikh lyudey (1913) [Russia. Full geographical description of our Motherland: desktop and travel book for Russian people], A.F. Devrien, St. Petersburg, Russia, vol. 19, Turkestanskiy krai, sost. V.I. Masal'skiy [Turkestan prov-ince, comp. by V.I. Masal’skiy], 861 p.

Samashev, Z., Murgabaev, S. & M. Eleuov (2014), Petroglify Sauyskandyka [Sauyskandyk Petroglyphs], Insti-tut arkheologii im. A. Kh. Margulana, Astana, Kazakhstan, 374 p.

Shatskiy, G.V. (1973), Risunki na kamne [Images on stone], Izd-vo literatury im. Gafura Gulyama, Tashkent, USSR, 155 p.

Sulaymanova, A.T. (2021) “New studies of the Saimaly-Tash site (Kyrgyzstan, Ferghana ridge)”, Arkheologiya evraziyskikh stepey, № 6, pp. 171–185.

Suleymanov, R.H. (ed.) (2019), Tamgi doislamskoy Tsentral’noy Azii [Tamgas of pre-Islamic Central Asia], research ed., MITSAI, Samarkand, Uzbekistan, 452 p.

Zadneprovskiy, Yu.A. (1962), “Rock images of horses in the site Airymachtau (Fergana)”, Sovetskaya etnografiya, № 5, pp. 125–128.

Published

2023-04-10

How to Cite

Kashchey О. А. ., & Nedashkovsky Л. Ф. . (2023). ROCK IMAGES OF KHOJIKENT. PERM UNIVERSITY HERALD. History, 60(1), 73–88. Retrieved from http://press.psu.ru/index.php/history/article/view/7085