Position of the Orthodox believers in the Soviet society of the 1930s (the example of Kazan diocese)

Authors

  • V. N. Mukhin Kazan (Volga Region) Federal University

Keywords:

history of the Soviet Russia, Orthodoxy, social status of believers, Kazan diocese in the 1930s

Abstract

The paper is devoted to the life of faithful Orthodox believers in the Soviet Russia. Whereas the majority of similar works are focused on the relations between the state and the church, the paper is aimed at outlining the way of life of ordinary believers in the 1930s by taking the Kazan diocese as an example. Various sources of information, including archive data, the 1930s local media, the researches of regional and national historians, were used in the study. The research embraces the period between 1929 and 1940. The author analyzes the life of priests’ families, including persecutions from the state for belonging to clergy (expulsion from educational institutions, difficulties in entering schools and in getting employment or access to collective goods). The author pays attention to urban believers’ life, focusing attention on negative attitude to religion in general and to believers specifically (for instance, the idea of closing Christian churches with the following demolishing of buildings was a widespread question of the meetings at plants and factories). The paper also examines rural believers’ life and distinguishes two groups of believers: migrants to cities (who were restricted in expressing their religious position) and those who stayed in the villages, felt more freedom in expressing their religious position and could face the legal power in an open conflict. Special attention is paid to the fact that under the Soviet power religious life was expelled from official life and restricted to domestic rites. Only in the rural areas was it possible to defend religious views in numerous groups (for instance, 200 people left the collective farm as a protest against shutting down the local temple, whereas in the cities such a protest could be expressed only by single believers). The author concludes that the Soviet policy affected religious aspect of life of all social groups; the Marxist-Leninist philosophy was incompatible with religious way of life; such incompatibility resulted in the persecutions and repressions of the believers; religious life went into deep hiding and was mostly restricted to domestic rites.

Author Biography

V. N. Mukhin, Kazan (Volga Region) Federal University

Applicant of History, Department of Historiography and Source Studies, Institute of International Relations, History and Oriental Studies, Kazan (Volga Region) Federal University, Priest, Parish of Archangel Michael, village Omet’evo, Kazan (Russia)

References

Список источников

НА РТ. Ф. 3622. Оп. 2. Д. 15. Л. 9; Ф. 5263. Оп. 1. Д. 62. Л. 52; Д. 123. Л. 59; Ф. Р – 3610. Оп. 5. Д.4. Л. 44; Ф. Р – 732, Оп. 6. Д. 28. Л. 95; Д. 12. Л. 4; Д. 199. Л. 49; Д. 28. Л. 95; Д. 28. Л. 97; Д. 31. Л. 54; Д. 25. Л. 71; Д. 42. Л. 139; Д. 54. Л. 36, 44, 45; Д. 88. Л. 14; Оп.1. Д.1383. Л. 272, 273.

Центральный Государственный архив историко-партийной документации Республики Татарстан (далее ЦГА ИПД РТ). Ф. 15. Оп. 2. Д. 817. Л. 19(об.); Д. 927. Л. 48, 53.

Библиографический список

William C. Fletcher Soviet Believers: The Religious Sector of the Population // Russian Review. 1982. Vol. 41, № 4.

Брауде Д. Горьковское областное партсовещание по антирелигиозной пропаганде // Антирелигиозник. 1937. № 6.

Вакурова А. Юные безбожники в антипасхальную кампанию // Антирелигиозник. 1931. № 3.

Воспоминания А.А. Крыловой // Личный архив автора.

Губонин М.Е. Патриарх Тихон и история Русской Церковной смуты. СПб., 1994.

Жиромская В.Б., Киселев И.Н., Поляков Ю.А. Полвека под грифом «секретно»: Всесоюзная перепись населения 1937г. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/History/girom/index.php (дата обращения: 14.07.2014).

Жиромская В.Б., Киселев И.Н. Поляков Ю.А. Полвека молчания // Соц. исследования. 1990. № 6.

Журавский А.В. Жизнеописания новых мучеников Казанских, год 1918-й. М., 1996.

Журавский А.В., Липаков Е.В. Православные храмы Татарстана. Казань, 2000.

Аеров В. Кому не место в вузах // Красная Татария. 1930. 10 янв.

Савосин Ст. Прекратить вырубку к дням Пасхи пихт и елок // Красная Татария 1930. 17 апр.

Постановление НКВД Татарской АССР от 23 декабря 1929 г. «О мерах по охране молодняка в лесах от вырубки в связи с религиозными обычаями и обрядностями» // Красная Татария 1929. 31 дек.

Куразов Н. Религиозные праздники и безрелигиозный колхозный быт // Антирелигиозник. 1932. № 5.

Левитин-Краснов А., Шавров В. Очерки по истории Русской Церковной смуты. М., 1996.

Малышева С. Ю. Советская праздничная культура в провинции: пространство, символы, исторические мифы (1917 – 1927). Казань, 2005, с. 43.

Масальская А.С., Селезнева И.Н., Алексашина М.Е. Русская Православная Церковь и коммунистическое государство 1917 – 1941. М., 1996.

Национальный Архив Республики Татарстан (далее НА РТ). Ф. 5263. Оп. 1. Д. 62. Л.89.

Осипова И.И. Сквозь огнь мучений и воду слез…: Гонения на Истинно-Православную Церковь. М., 1998.

Попова О. В. Взаимоотношения церкви и государства в СССР: традиции и опыт // Метаморфозы истории. 2002. №3.

Поспеловский Д.В. Русская Православная церковь в ХХ веке. М., 1995.

Протоиерей Владислав Цыпин. История Русской Церкви. М., 1997. Кн. 9.

Регельсон Л.Л. Трагедия Русской Церкви 1917 – 1945. М., 1996.

Республика Татарстан: Православные памятники (середина – начало ХХ в.)./ под рук. Е.В. Липакова. Казань, 1998.

Румянцев Н. Летние праздники // Антирелигиозник. 1937. № 5.

Русская Православная Церковь в советское время (1917 – 1991). Материалы и документы по истории отношений между государством и Церковью./ сост. Г. Штриккер. М., 1995.

Русская Церковь ХХ век. Кн. 1: матер. конф. «История Русской Православной Церкви в ХХ веке (1917 – 1933 г.г.)». Сэнтендре (Венгрия) 13 – 16 ноября. 2001.

Сосковец Л. И. Советские верующие: общие социодемографические и культурные характеристики. Вестник Томского государственного университета. 2004. № 281.

Степанов А.Ф. Расстрел по лимиту. Казань, 1999.

Стручков Г. Организация и методика антирелигиозной пропаганды. Антирелигиозная работа колхозной стенгазеты. Что надо не упускать из виду в борьбе против религиозных праздников // Антирелигиозник. 1933. № 3.

Сунгуров М. Антирелигиозное воспитание на основе новых программ (из опыта школ Средне-Волжского края) // Антирелигиозник. 1932. № 11–12.

Шкаровский М.В. Русская Православная Церковь при Сталине и Хрущеве. М., 1999.

References

William C. Fletcher Soviet Believers: The Religious Sector of the Population. Russian Review. 1982, Vol. 41, № 4. S. 508–510.

Braude D. Gor'kovskoe oblastnoe partsoveshchanie po antireligioznoy propaganda. Antireligioznik. 1937. № 6.

Vakurova A. Yunye bezbozhniki v antipaskhal'nuyu kampaniyu. Antireligioznik. 1931. № 3.

Vospominaniya A.A. Krylovoy. Lichnyy arkhiv avtora.

Gubonin M.E. Patriarkh Tikhon i istoriya Russkoy Tserkovnoy smuty. SPb., 1994.

Zhiromskaya V.B., Kiselev I.N., Polyakov Yu.A. Polveka pod grifom «sekretno»: Vsesoyuznaya perepis' naseleniya 1937g. URL: http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/History/girom/index.php (data obrashcheniya: 14.07.2014).

Zhiromskaya V.B., Kiselev I.N. Polyakov Yu.A. Polveka molchaniya. Sots. issledovaniya. 1990. № 6.

Zhuravskiy A.V. Zhizneopisaniya novykh muchenikov Kazanskikh, god 1918-y. M., 1996.

Zhuravskiy A.V., Lipakov E.V. Pravoslavnye khramy Tatarstana. Kazan', 2000.

Aerov V. Komu ne mesto v vuzakh. Krasnaya Tatariya. 1930. 10 yanv.

Savosin St. Prekratit' vyrubku k dnyam Paskhi pikht i elok. Krasnaya Tatariya. 1930. 17 apr.

Postanovlenie NKVD Tatarskoy ASSR ot 23 dekabrya 1929 g. «O merakh po okhrane molodnyaka v lesakh ot vyrubki v svyazi s religioznymi obychayami i obryadnostyami». Krasnaya Tatariya. 1929. 31 dek.

Kurazov N. Religioznye prazdniki i bezreligioznyy kolkhoznyy byt. Antireligioznik. 1932. № 5.

Levitin-Krasnov A., Shavrov V. Ocherki po istorii Russkoy Tserkovnoy smuty. M., 1996.

Malysheva S. Yu. Sovetskaya prazdnichnaya kul'tura v provintsii: prostranstvo, simvoly, istoricheskie mify (1917 – 1927). Kazan', 2005, s. 43.

Masal'skaya A.S., Selezneva I.N., Aleksashina M.E. Russkaya Pravoslavnaya Tserkov' i kommunisticheskoe gosudarstvo 1917 – 1941. M., 1996.

Natsional'nyy Arkhiv Respubliki Tatarstan (dalee NA RT). F. 5263. Op. 1. D. 62. L.89.

NA RT. F. 3622. Op. 2. D. 15. L. 9.

NA RT. F. 5263. Op. 1. D. 62. L. 52.

NA RT. F. 5263. Op. 1. D. 123. L. 59.

NA RT. F. R – 3610. Op. 5. D.4. L. 44.

NA RT. F. R – 732, Op. 6. D. 28. L. 95.

NA RT. F. R – 732. Op. 6. D. 12. L. 4.

NA RT. F. R – 732. Op. 6. D. 199. L. 49.

NA RT. F. R – 732. Op. 6. D. 28. L. 95.

NA RT. F. R – 732. Op. 6. D. 28. L. 97.

NA RT. F. R – 732. Op. 6. D. 31. L. 54; D. 25. L. 71.

NA RT. F. R – 732. Op. 6. D. 42. L. 139.

NA RT. F. R – 732. Op. 6. D. 54. L. 36, 44, 45.

NA RT. F. R – 732. Op. 6. D. 88. L. 14.

NA RT. F. R – 732. Op.1. D.1383. L. 272, 273.

Osipova I.I. Skvoz' ogn' mucheniy i vodu slez…: Goneniya na Istinno-Pravoslavnuyu Tserkov'. M., 1998.

Popova O. V. Vzaimootnosheniya tserkvi i gosudarstva v SSSR: traditsii i opyt. Metamorfozy istorii. 2002. №3.

Pospelovskiy D.V. Russkaya Pravoslavnaya tserkov' v XX veke. M., 1995.

Protoierey Vladislav Tsypin. Istoriya Russkoy Tserkvi. M., 1997. Kn. 9.

Regel'son L.L. Tragediya Russkoy Tserkvi 1917 – 1945. M., 1996.

Respublika Tatarstan: Pravoslavnye pamyatniki (seredina – nachalo XX v.)./ pod ruk. E.V. Lipakova. Kazan', 1998.

Rumyantsev N. Letnie prazdniki. Antireligioznik. 1937. № 5.

Rumyantsev N. Letnie prazdniki. Antireligioznik. 1937. № 5.

Russkaya Pravoslavnaya Tserkov' v sovetskoe vremya (1917 – 1991). Materialy i dokumenty po istorii otnosheniy mezhdu gosudarstvom i Tserkov'yu./ sost. G. Shtrikker. M., 1995.

Russkaya Tserkov' KhKh vek. Kniga 1. Materialy konferentsii «Istoriya Russkoy Pravoslavnoy Tserkvi v XX veke (1917 – 1933 g.g.)». Sentendre (Vengriya) 13 – 16 noyabrya. 2001.

Soskovets L. I. Sovetskie veruyushchie: obshchie sotsiodemograficheskie i kul'turnye kharakteristiki. Vestnik Tomskogo gosudarstvennogo universiteta. 2004. № 281.

Stepanov A.F. Rasstrel po limitu. Kazan', 1999.

Struchkov G. Organizatsiya i metodika antireligioznoy propagandy. Antireligioznaya rabota kolkhoznoy stengazety. Chto nado ne upuskat' iz vidu v bor'be protiv religioznykh prazdnikov. Antireligioznik. 1933. № 3.

Struchkov G. Organizatsiya i metodika antireligioznoy propagandy. Antireligioznaya rabota kolkhoznoy stengazety. Chto nado ne upuskat' iz vidu v bor'be protiv religioznykh prazdnikov. Antireligioznik. 1933. № 3.

Sungurov M. Antireligioznoe vospitanie na osnove novykh programm (iz opyta shkol Sredne-Volzhskogo kraya). Antireligioznik. 1932. № 11–12.

Tsentral'nyy Gosudarstvennyy Arkhiv Istoriko-Partiynoy Dokumentatsii Respubliki Tatarstan (dalee TsGA IPD RT). F. 15. Op. 2. D. 817. L. 19(ob.).

TsGA IPD RT. F. 15. Op. 2. D. 927. L. 48.

TsGA IPD RT. F. 15. Op. 2. D. 927. L. 53.

Shkarovskiy M.V. Russkaya Pravoslavnaya Tserkov' pri Staline i Khrushcheve. M., 1999.

Published

2020-07-22

How to Cite

Mukhin, V. N. (2020). Position of the Orthodox believers in the Soviet society of the 1930s (the example of Kazan diocese). PERM UNIVERSITY HERALD. History, 28(1), 236–241. Retrieved from http://press.psu.ru/index.php/history/article/view/3332