Vsevolod Meyerhold’s views on the soviet theatre

Authors

  • V. L. Gayduk National Research University “Higher School of Economics”

Keywords:

proletarian culture, Meyerhold, cultural revolution, Vishnevsky, Proletcult, bourgeois theatre

Abstract

Proletarian culture was one of the most debated subjects during the 1920s and 1930s. Not only artists, but also politicians (Lenin, Trotsky, Bukharin, etc.), tried to determine what should be included or not in proletarian culture. Cultural heritage was the central issue in those debates. The main ideologists of Proletcult, Bogdanov, Pletnev, and Kerzhentsev, asserted to conserve masterpieces of the past. In the early 1930s, the question was still debated. The article deals with the issue of cultural heritage in Meyerhold’s performances. Meyerhold’s views on traditions and innovations in theatrical art are examined in the context of proletarian culture. One of the Meyerhold’s performances (“The Last and Decisive”) is analyzed. The author concludes that the original Meyerhold’s interpretation of accepta-ble theatrical traditions did not correlate with the party line on culture. The 1930s were the time of the establishment of socialist realism as the norm. The cultural situation allowed diversity in interpretations. The forthcoming consoli-dation of socialist realism orthodoxy led to the elimination of artworks inconsistent with it from the cultural sphere. Firstly, the performance “The Last and Decisive” was banned; secondly, Meyerhold’s theater was closed. doi: 10.17072/2219-3111-2017-2-55-62

Author Biography

V. L. Gayduk, National Research University “Higher School of Economics”

Postgraduate Student, History Faculty, National Research University “Higher School of Economics” (Russia)

References

Список источников

Архивно-рукописный фонд Государственного центрального театрального музея РФ им. А.А. Бахрушина (АРФ ГЦТМ). Ф. 688. Д. 180170/1917, 180170/1995, 180170/2022, 180170/2071, 313021/279.

Российский государственный архив литературы и искусства (РГАЛИ). Ф. 645. Оп. 2. Д. 275; Ф. 656. Оп. 1. Д. 575; Ф. 963. Оп. 1. Д. 44, 290, 680, 689, 690, 692, 695, 700, 706; Ф. 998. Оп. 1. Д. 1291; Ф. 1038. Оп. 1. Д. 3587, 3796.

Задачи спектакля // Мейерхольд Вс.Э. Статьи, письма, речи, беседы. М.: Искусство, 1968. Ч. 2. С. 241–242.

Из беседы с участниками спектакля // Мейерхольд Вс.Э. Статьи, письма, речи, беседы. М.: Ис-кусство, 1968. Ч. 2. С. 242–247.

Керженцев П.М. Чужой театр // Правда. 1937. 17 дек.

Кириллов В. Т. Матросам // Русская поэзия. 2014а. URL: http://russian-poetry.ru/PoetF.php?PoetId=212 (дата обращения: 18.05.2017).

Кириллов В. Т. Мы // Русская поэзия. 2014б. URL: http://russian-poetry.ru/PoetF.php?PoetId=212 (дата обращения: 18.05.2017).

Литовский О. В.Э. Мейерхольд // Литовский О. Так и было. М.: Сов. писатель, 1958. С. 149–160.

Луначарский А.В. Театр и революция // Луначарский А.В. Собр. соч. в 8 т. М.: Изд-во худ. лит., 1964. Т. 3. С. 80–106.

Библиографический список

Алперс Б. Театр социальной маски // Алперс Б. Театральные очерки в 2 т. М.: Искусство, 1977. Т. 1. С. 27–163.

Глущенко И. Шесть тезисов об изучении «советского» // СССР. Жизнь после смерти. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2012. С. 17–27.

Гундзи М. Японский театр Кабуки. М.: Прогресс, 1969. 231 с.

Гюнтер Х. Жизненные фазы соцреалистического канона // Соцреалистический канон. М. : Академ. проект, 2000. С. 281–288.

Добренко Е. Сталинская культура: двадцать лет спустя // Новое лит. обозрение. 2009. № 5. URL: http://magazines.russ.ru/nlo/2009/95/do.html (дата обращения: 18.03.2017).

Куренной В. Советский эксперимент строительства институтов // Время, вперед! Культурная политика в СССР. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2013. С. 12–35.

Михеева Л. Глиэр. Балет «Красный мак» // Belcanto.Ru Классическая музыка, опера и балет. 2014а. URL: http://www.belcanto.ru/ballet_red.html. (дата обращения: 18.03.2017).

Михеева Л. Шостакович. Балет «Золотой век» // Belcanto. Ru Классическая музыка, опера и балет. 2014б. URL: http://www.belcanto.ru/ballet_age.html (дата обращения: 18.03.2017).

Паперный В. Культура два. М. : Новое лит. обозрение, 2011. 408 с.

Цодоков Е. Опера «Бизе» Кармен // Belcanto. Ru Классическая музыка, опера и балет. 2014. URL: http://www.belcanto.ru/carmen.html (дата обращения: 16.03.2014).

David-Fox M. What Is Cultural Revolution? // The Russian Review. 1999. Vol. 58. P. 181–201.

Cultural Revolution in Russia, 1928–1931. Bloomington, Indiana: Indiana Press, 1978. 309 p.

Moshevich S. Dmitri Shostakovich, Pianist. Montreal: Mc-Gill – Queen’s univ. press, 2004. 222 p.

References

Alpers, B. (1977), “The theatre of the social mask”, in Alpers, B. Teatral’nye ocherki [Theatre essays], Is-kusstvo, Moscow, Russia, pp. 27-163.

David-Fox, M. (1999), “What Is Cultural Revolution?”, The Russian Review, Vol. 58, pp. 181-201.

Dobrenko, E. (2009), “Stalinist culture: 20 years later”, Novoe literaturnoe obozrenie, No. 5, available at: http://magazines.russ.ru/nlo/2009/95/do.html (accessed: 18.05.2017).

Fitzpatrick, Sh. (1978), Cultural Revolution as Class War in Cultural Revolution in Russia, 1928-1931, Indiana Press, Bloomington, Indiana, USA, pp. 8-40.

Gluschenko, I. (2012), “Six theses on the study of the "Soviet"”, in SSSR. Zhizn’ posle smerti [USSR. Life after death], Izd. dom Vysshey shkoly ekonomiki, Moscow, Russia, pp. 17-27.

Gundzi, M. (1969), Yaponskiy teatr Kabuki [Japan Kabuki Theatre], Progress, Moscow, Russia, 231 p.

Gunter, H. (2000), “Life phases of social realist canon”, in Sotsrealisticheskiy kanon [Social realistic canon], Academicheskiy proekt, Moscow, Russia, pp. 281-288.

Kurennoy, V. (2013), “The soviet experiment of the institution formation” in Vremya, vpered! Kulturnaya polotika v SSSR [Time, forward! Cultural policy in USSR], HSE Publishing house, Moscow, Russia, pp. 12-35.

Mikheeva, L. (2014a), Glier. Balet “Krasnyy mak” [Glier. Ballet “Red Poppy”], available at: http://www.belcanto.ru/ballet_red.html (accessed 18.05.2017).

Mikheeva, L. (2014b), Shostakovich. Balet “Zolotoy vek” [Shostakovich. Ballet “Golden Age”], available at: http://www.belcanto.ru/ballet_age.html (accessed 18.05.2017).

Moshevich, S. (2004), Dmitry Shostakovich, Pianist, Mc-Gill – Queen’s univ. press, Montreal, Canada, 222 p.

Papernyy, V. (2011), Cultura dva [Culture two], Novoe literaturnoe obozrenie, Moscow, Russia, 408 p.

Tsodokov, E. (2014), Opera Bize “Karmen” [Bize’s opera “Karmen”], available at: http://www.belcanto.ru/carmen.html (available at 16.05.2017).

Published

2019-11-23

How to Cite

Gayduk, V. L. (2019). Vsevolod Meyerhold’s views on the soviet theatre. PERM UNIVERSITY HERALD. History, 37(2), 55–62. Retrieved from http://press.psu.ru/index.php/history/article/view/2726