From «The Hotbed of the Socialist ideas» to «The Instrument of the Socialist reconstruction»: main stages of the evolution of the communist academy

Authors

  • O. V. Metel Dostoevsky Omsk State University

Keywords:

Soviet historiography, Marxism, Socialist Academy of Social Sciences, Socialist Academy, Communist Academy

Abstract

The author examines the history of the Communist Academy and distinguishes three stages in its development. The first stage (1918–1919) is connected with the activity of the Socialist Academy of Social Sciences. Its members implemented training and scientific functions. The second stage (1919–1924) is associated with the activity of the Socialist Academy. Its members implemented only scientific functions. Finally, the third stage (1924–1936) was connected with the activity of the Communist Academy. Its structure and functions often changed. The author examines the normative direction of the evolution of the Communist Academy and its real activities. The author claims that the Communist Academy was the «paper tiger»: its quantitative indicators increased (departments, employees, scientific works, etc.), but its quality indicators did not (many departments and its employees did not work, scientific works were of low quality). The causes of the situation were external (the political situation) and internal (the peculiarity of the Academy’s scientific works). Among other internal causes, there were poor funding, low-skilled employees, the work of the staff in other centers, orientation to comply with the policy of the party, etc. As a result, in 1936, the Academy was closed and became a part of the Academy of Sciences of the USSR.doi 10.17072/2219-3111-2018-2-136-144

Author Biography

O. V. Metel, Dostoevsky Omsk State University

Candidate of Science in History, Associate Professor

References

Список источников

Архив Российской академии наук (АРАН). Ф. 350. Оп. 1. Д. 26. Л. 1–3; Д. 45. Л. 1–296; Д. 46. Л. 1–48; Д. 167. Л. 1–45; Д. 1058. Л. 1–217; Д. 1063. Л. 1–27; Ф. 355. Оп. 1а. Д. 26. Л. 1–16; Ф. 359. Оп. 1. Д. 230. Л. 1–70.

Бухарин Н. И. О планировании научно-исследовательской работы (к постановке вопроса) // Бухарин Н. И. Избр. труды: история организации науки и техники. Л.: Наука, 1988. С. 324–333.

Бухерт В. Г. «Весь ход развития культурной революции перехлестнул нашу Коммунистическую академию»: К истории подготовки ликвидации Коммунистической академии при ЦИК СССР. 1934 г. // Фундамент. наука: проблемы изучения, сохранения и реставрации документального наследия: Матер. междунар. науч. конф. / отв. ред. В. Ю. Афиани. М.: Архив РАН, 2013. С. 329–335.

Государственный архив Российской Федерации (ГА РФ). Ф. Р-3415. Оп. 1. Д. 30. Л. 1–87; Д. 32. Л. 1–19; Д. 40. Л. 1–133; Д. 43. Л. 1–64; Д. 51. Л. 1–31.

Задачи Социалистической академии общественных наук // Известия. 1918. 4 окт. No 215 (429). С. 5.

Из Положения о САОН // Организация науки в первые годы Советской власти (1917–1925): Сб. док. / под ред. К. В. Островитянова и др. Л.: Наука, 1968. С. 212–213.

Из протокола заседания президиума САОН о назначении руководителей кабинетов и секций Академии // Организация науки в первые годы Советской власти (1917–1925): Сб. док. / под ред. К. В. Островитянова и др. Л.: Наука, 1968. С. 218.

Открытие Социалистической академии // Известия. 1918. 2 окт., No 215 (477). С. 3.

Письмо ЦК РКП (б) в САОН о разработке конспектов лекций для политических работников Красной Армии // Организация науки в первые годы Советской власти (1917–1925): Сб. док. / под ред. К. В. Островитянова и др. Л.: Наука, 1968. С. 215–216.

Пленум Коммунистической академии при ЦИК СССР 17 июня 1930 г. // Вестник Коммунистической академии. 1930. No 39. С. 14–91.

«Положение» (Устав) о Коммунистической академии при ЦИК СССР // Организация советской науки в 1926–1932 гг.: Сб. док. / под ред. Б. Е. Быховского и др. Л.: Наука, 1974. С. 233–237.

Российский государственный архив социально-политической истории (РГАСПИ). Ф. 17. Оп. 120. Д. 227. Л. 8–22.

Библиографический список

Гришаев О. В. Создание Коммунистической академии и ее роль в развитии советской науки России в 20-е гг. ХХ в. // Вестник Воронежского государственного университета. Сер.: История. Политология. Социология. 2011. No 2. С. 27–33.

Козлов Б. И. Методологические проблемы исторической реконструкции деятельности Коммунистической академии ЦИК СССР // Загребаева В. Н., Козлов Б. И., Савина Г. А. Коммунистическая академия ЦИК СССР (1918–1936): Матер. к социальной истории: Сб. статей / под ред. Б. И. Козлова. М.: Слово, 2009. Вып. 2. С. 46–71.

Козлов Б. И., Савина Г. А. Коммунистическая академия ЦИК СССР в системе отношений науки и власти (1924–1936 гг.) // Институционализация отношений государства и науки в истории России (XVIII–XX вв.): Сб. статей / под ред. Б. И. Козлова. М.: Слово, 2007. Вып. 1. С. 121–148.

Козлов Б. И., Савина Г. А. Социалистическая академия общественных наук – несостоявшийся проект институционализации советского обществоведения (1918–1924) // Институционализация отношений государства и науки в истории России (XVIII – XX вв.): Сб. статей / под ред. Б. И. Козлова. М.: Слово, 2007. Вып. 1. С. 115–120.

Очерки истории исторической науки в СССР: в 5 т. / под ред. М. В. Нечкиной. М.: Наука, 1966. Т. 4. 854 с.

Покровский М. Н. 10 лет Коммунистической академии: Вступительное слово М. Н. Покровского на юбилейном заседании Президиума Комакадемии 25 мая 1928 // Вестник Коммунистической академии. 1928. No 4. С. 7 – 20.

Удальцов А. Очерк истории Социалистической академии (1918–1922 гг.) // Вестник Социалистической академии. 1922. No 1. С. 13–37.

Примечания М. Покровского // Вестник Социалистической академии. 1922. No 1. С. 38–39.

References

“The notes of M. N. Pokrovsky” (1922), Vestnik Sotsialisticheskoy akademii, No 1, pp. 38–39.

“The opening of the Socialist Academy” (1918), Izvestiya, No 215 (477), p. 3.

“The Plenum of the Communist Academy under the USSR Central Executive Committee on 17 June 1930” (1930), Vestnik Kommunisticheskoy akademii, No 39, pp. 14–91.

“The tasks of the Socialist Academy of Social Sciences” (1918), Izvestiya, No 215 (429), p. 5.

Buharin, N. I. (1988), O planirovanii nauchno-issledovatel'skoy raboty (k postanovke voprosa) [The planning of research (to the question statement], Nauka, Leningrad, USSR, pp. 324–333.

Buhert, V. G. (2013), “«The course of the cultural revolution would cross our Communist Academy». The history of the preparation of the liquidation of the Communist Academy under the USSR Central Executive Committee. 1934”, in Afiani, V.Yu. (ed.), Fundamentalnaya nauka: problemy izucheniya, sohraneniya i restavratsii dokumental'nogo naslediya: Mater. Mezhdunar. nauch. konf. [Fundamental science: problems of studying, preserving and restoring documentary heritage: Materials of International Conference], Arhiv RAN, Moscow, Russia, pp. 329–335.

Grishaev, O. V. (2011), “The formation of the Communist Academy and its role in the development of the Soviet science of Russia in 20-e years of the XX century”, Vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya: Istoriya. Politologiya. Sociologiya, No 2, pp. 27–33.

Kozlov, B. I. (2009), “Methodological problems of historical reconstruction of the activities of the Communist Academy under the USSR Central Executive Committee”, in Kozlov, B.I. (ed.), Institutsionalizatsiya otnosheniy gosudarstva i nauki v istorii Rossii (XVIII – XX vv.): Sb. statey [Institutionalization of relations between the state and science in the history of Russia (XVIII – XX centuries)], BFRGTZ «Slovo», Moscow, Russia, vol. II, pp. 46–71.

Kozlov, B. I., Savina, G. A. (2007), “The Communist Academy under the CEC of the USSR in the system of the relations of science and power”, in Kozlov, B.I. (ed.), Institutsionalizatsiya otnosheniy gosudarstva i nauki v istorii Rossii (XVIII – XX vv.): Sb. statey [Institutionalization of relations between the state and science in the history of Russia (XVIII – XX centuries)], BFRGTZ «Slovo», Moscow, Russia, vol. I., pp. 121–148.

Kozlov, B. I., Savina, G. A. (2007), “Тhe Socialist Academy of Social Sciences – the failed project of the institutionalization of Soviet social science”, in Kozlov, B.I. (ed.), Institutsionalizatsiya otnosheniy gosudarstva i nauki v istorii Rossii (XVIII – XX vv.): Sb. statey [Institutionalization of relations between the state and science in the history of Russia (XVIII – XX centuries)], BFRGTZ «Slovo», Moscow, Russia, vol. I, pp. 115–120.

Ocherki istorii istoricheskoy nauki v SSSR (1966) [The essays on the history of historical science in the USSR], Nauka, Moscow, USSR, vol. 4, 854 p.

Organizasiya nauki v pervye gody Sovetskoy vlasti (1917–1925): sbornik dokumentov (1968) [Organization science in the first years of Soviet power (1917–1925): a collection of documents], Nauka, Leningrad, USSR, 418 p.

Organizatsiya sovetskoy nauki v 1926–1932 gg.: sbornik dokumentov (1974) [The organization of the Soviet science in 1926–1932: a collection of documents], Nauka, Leningrad, USSR, 408 p.

Pokrovskiy, M. N. (1928), “Ten years of the Communist Academy. The Opening remarks of M. N. Pokrovsky at the anniversary meeting of the Presidium of the Communist Academy on May 25, 1928”, Vestnik Kommunisticheskoy akademii, No 4, pp. 7–20.

Udal'tsov, A. (1922), “The essay on the history of the Socialist Academy”, Vestnik Sotsialisticheskoy akademii, No 1, pp. 13–37.

Published

2019-10-01

How to Cite

Metel, O. V. (2019). From «The Hotbed of the Socialist ideas» to «The Instrument of the Socialist reconstruction»: main stages of the evolution of the communist academy. PERM UNIVERSITY HERALD. History, 41(2), 136–144. Retrieved from http://press.psu.ru/index.php/history/article/view/2572