Is Siberia Tolerant? To the Question of the Attitude to jews in Western Siberia in the Pre-revolutionary Period
Keywords:
Jews, interfaith interactions, Russian empire, Judaism, tolerance, Western Siberia,Abstract
The article examines the experience of interfaith interaction between Jews and the surrounding non-Jewish population in Western Siberia in the 19th and early 20th centuries. The author analyzes various types of interaction between Jews and Siberians (peasants, Orthodox clergy, philistines, etc.), concentrating on conflict situations. One of the important and obvious factors of a comparatively low level of interfaith conflicts with the participation of Jews was the scarcity of the Jewish population in the Siberian region, as well as a significant degree of their acculturation, such as proficiency in Russian, behavioral attitudes, and appearance. However, as the experience of interaction between Jews and the surrounding population in other regions of the Russian Empire shows, these factors were not decisive. Specificity of interethnic interaction in Siberia was largely determined by a special attitude of Siberians towards religion as to an ethical code (the case of the denunciation of the petty bourgeois Drozdov, Tomsk, 1874), while the area of interconfessional conflicts was probably not a priority for the Siberian church hierarchs (the case on the insult of the Orthodox priest by the Jewish "merchant sons" Preysman and Haimovich). The author states that social and economic conflicts involving Jews in Siberia did not lead to the activation of religious sentiments typical for the European regions. It means that neither the blood libel, nor other religious accusations, nor the folklore narratives about Jews were popular in Siberia. A significant part of Siberian Jews appeared there as the result of the "forced integration" (this term is introduced by the author for the first time for the research use) into the imperial so ciety and was represented by exiles, agricultural settlers, and soldiers. Siberian Jews fit into the social matrix, assimilating special value and behavioral attitudes, corporate ethics, etc. The analysis of the sources showed that, given the weak relevance of interconfessional conflicts, the main stereotypes of the perception of Jews as an ethnic and confessional minority were built on the socio-economic characteristics of the activities of some representatives of the Jewish diaspora in Siberia. For a Siberian, the negative image of a Jew was not related to his religious and cultural differences from non-Jews, but to specific illegal activities: smuggling, counterfeiting, cheating, pimping, operations with stolen gold, etc. These stereotypes were actualized in conflict situations between Siberians and Jews.doi 10.17072/2219-3111-2018-3-54-63References
Список источников
Государственный архив Пермского края (ГАПК). Ф. 65. Канцелярия Пермского губернатора МВД. Оп. 3. Д. 7.
Государственный архив Томской области (ГАТО). Ф. 3. Томское губернское управление. Оп. 2. Д. 1094.
Государственный архив Тюменской области, Тобольский филиал (ГАТО ТФ). Ф. И-158. Тобольский окружной суд. Оп. 3. Д. 2284; Ф. И-171. Березовское уездное полицейское управление. Оп. 1. Д. 16; Ф. И-686. Тобольское окружное полицейское управление. Оп. 1. Д. 595.
Диж-Ракель. Еврейский вопрос и евреи в Сибири / Тобольск: Губ. тип., 1895. Отт. из № 5, 8, 10, 12, 14, 16 «Тобол. губ. вед.» 1895.
Исторический архив Омской Области (ИАОО). Ф. 3. Главное управление Западной Сибири в Омске. Оп. 1. Д. 7048; Оп. 3. Д. 4406; Оп. 4. Д. 6714; Оп. 8. Д. 11899; Оп. 14. Д. 18725.
Разгром квартиры Неймана // Омский вестник. 1914. 22 июля.
Патканов С.К. Статистические данные, показывающие племенной состав населения Сибири. СПб.: Б.и., 1912. Т. 1.
Российский государственный исторический архив (РГИА). Ф. 1290. Центральный статистический комитет МВД. Оп. 4. Д. 557; Ф. 1343. Третий департамент Сената. Оп. 39. Д. 5973.
Реакционное тобольское духовенство в годы трех революций // Тобольская правда. 1959. № 72.
Библиографический список
Антропова И. Е. К истории формирования еврейских общин Тобольской губернии и г. Тюмени (XVIIв. – 1837 г.) // «Приезд и водворение в Сибирь евреям воспрещается». Из истории еврейской общины в Тюмени. Тюмень, 2004. C. 28–43.
Баркусский И. В. Переселение евреев в Сибирь в 1835–37 годах и его ближайшие последствия // Евреи в социокультурном пространстве Тюмени и региона: к 100-летию городской синагоги: Матер. науч.-практ. конф. Тюмень: Б.и., 2013. С. 25–34.
Белов С. Л. Еврейское население Тобольской губернии в конце XIX в.: социально- демографический портрет (по материалам Первой всеобщей переписи населения Российской империи 1897 г.) // Ежегодник Тюмен. обл. краевед. музея: 1997 г. Тюмень, 1999. С. 38–60.
Бортникова О. Н. Сибирь тюремная: пенитенциарная система Западной Сибири в 1801–1917 гг. Тюмень: Б.и., 1999. 301 с.
Галашова Н. Б. Из истории еврейского погрома в Томске в 1905 году (по воспоминаниям очевидцев) // История еврейских общин Сибири и Дальнего Востока. Красноярск; Иркутск: Б.и., 2001. С. 45–50.
Гончаров Ю. М. Еврейские общины Западной Сибири (XIX – начало XX вв.). Барнаул: Б.и., 2013. 174 c.
Кальмина Л. В., Курас Л. В., Немчинова Т. А. Евреи Сибири и дальнего Востока: Библиографический указатель литературы на русском языке. Красноярск: Б.и., 2004. 159 c.
Клюева В. П. Евреи в Западной Сибири: политика государства и проблемы адаптации в сибирском обществе (XVII – начало XX в.) // «Приезд и водворение в Сибирь евреям воспрещается…»: Из истории еврейской общины в Тюмени. Тюмень: Б.и., 2004. C. 5–27.
Курас Л. В. Профессор Я.М. Кофман и современная сибирская иудаика, или Прерванная песня // Известия Иркутского государственного университета. Сер. «История» 2013. № 2 (5).C. 53–68.
Ламброза Ш. Погромы 1903–1906 годов // Погромы в Российской империи Нового времени (1881–1921). М., 2016. С. 225–228.
Левин Э. Б. Записка об эмансипации евреев в России (1859) // Еврейская старина. 1916. Т. 9. С. 300–308.
Рабинович В. Еврей или сибиряк // Ab imperio. 2003. № 4. С. 115–142.
Толочко А. П. Черносотенцы в Сибири (1905 г. – февраль 1917 г.). Омск: Б.и., 1999. 123 c.
Шиловский М. В. Томский погром 20–22 октября 1905 г.: хроника, комментарий, интерпретация. Томск: Б.и., 2010. 150 c.
Штырбул А. А. Политическая культура Сибири: Опыт провинциальной многопартийности (конец XIX – первая треть XX в.). Омск: Б.и., 2008. 611 c.
References
Antropova, I.E., (2004),"To the history of the formation of the Jewish communities of Tobolsk province and Tyumen (XVII century - 1837)", in "Priezd i vodvorenie v Sibir' evreyam vospreshhaetsya". Iz istorii evreyskoy obshchiny v Tyumeni [“Arrival and settlement of Jews in Siberia is prohibited”. From the history of the Jewish community in Tyumen], “Tyumenskiy kuryer”, Tyumen', Russia, pp. 28-43.
Barkussky, I., (2013), "The resettlement of Jews to Siberia in 1835-1837 and its closest circumstances", in Evrei v sotsiokul'turnom prostranstve Tyumeni i regiona: k 100-letiyu gorodskoy sinagogi: materialy nauchnoprakticheskoy konferentsii" [Jews in the sociocultural space of Tyumen and the region: to the 100th anniversary of the city synagogue: proceedings of the scientific-practical conference], Izdatel’stvo TyumGU, Tyumen’, Russia, pp. 25-34.
Belov, S.L. (1999), “Jewish population of Tobolsk province at the end of the XIX century: socio-demographic portrait (based on the First General Census of the Russian Empire in 1897)”, in Ezhegodnik Tyumenskogo oblastnogo kraevedcheskogo muzeya, Tyumen’, Russia, pp. 38 – 60.
Bortnikova, O.N. (1999), Sibir’ tyuremnaya: penitentsiarnaya sistema Zapadnoy Sibiri v 1801-1917 gg. [Prison Siberia: the penitentiary system of Western Siberia in 1801-1917], Izdatel’stvo Tyumenskiy yurid. in-t MVD RF, Tyumen’, Russia, 301 p.
Galashova, N.B. (2001),"From the history of the Jewish pogrom in Tomsk in 1905 (according to eyewitness recollections)", in Istoriya evreyskih obshchhin Sibiri i Dal'negoVostoka [History of the Jewish communities of
Siberia and the Far East], Kleantrum, Krasnoyarsk, Irkutsk, Russia, pp. 45–50. Goncharov, Ju.M. (2013), Evreyskie obshhiny Zapadnoy Sibiri (XIX – nachalo XX vv.) [Jewish communities of Western Siberia (XIX - early XX centuries)], Azbuka, Barnaul, Russia, 174 p.
Kal’mina, L.V., Kuras, L.V. & T.A. Nemchinova (2004), Evrei Sibiri i Dal’nego Vostoka: Bibliograficheskiy ukazatel' literatury na russkom yazyke [Jews of Siberia and the Far East: Bibliographic Index of Literature in Russian], Krasnoyarsk, Russia, 159 p.
Klyueva, V.P. (2004), "Jews in Western Siberia: state policy and adaptation problems in Siberian society (XVII -
early XX century)", in “Priezd i vodvorenie v Sibir’ evreyam vospreshchhaetsya”. Iz istorii evreyskoy obshchhiny v Tyumeni [“Arrival and settlement of Jews in Siberia is prohibited". From the history of the Jewish community in Tyumen], “Tyumenskiy kuryer”, Tyumen, Russia, pp. 5-27
Kuras, L.V. (2013), “Professor Ya.M. Kofman and the modern Siberian Judaica, or Interrupted Song”, Izvestiya Irkutskogo gosudarstvennogo universiteta, Seriya «Istoriya», № 2 (5), pp. 53-68.
Lambroza, Sh. (2016), "The pogroms of 1903-1906", in Pogromy v Rossiyskoy imperii Novogo vremeni (1881- 1921) [Pogroms in the Russian Empire of modern times (1881-1921)], Knizhniki, Moscow, Russia. pp. 225-228.
Levin, Je. B. (1916), "A note on the emancipation of Jews in Russia (1859)", Evreyskaya starina, Vol. 9, pp. 300-308.
Rabinovich, V. (2003),"Jew or Siberian", Ab imperio, № 4. pp. 115-142.
Shilovskiy, M.V. (2010), Tomskiy pogrom 20–22 oktyabrya 1905 g.: hronika, kommentariy, interpretaciya [Tomsk pogrom October 20-22, 1905: chronicle, commentary, interpretation], Izdatel’stvo TGU, Tomsk, Russia, 150 p.
Shtyrbul, A.A. (2008), Politicheskaya kul'tura Sibiri: Opyt provincial'noy mnogopartiynosti (konec XIX – pervaja tret' XX v.) [The political culture of Siberia: The experience of the provincial multi-party system (the end of XIX - the first third of the XX century)], Isdatel’stvo OmGPU; Izd. dom “Nauka”, Omsk, Russia, 611 p. Tolochko, A.P. (1999), Chernosotency v Sibiri (1905 g. - fevral' 1917 g.) [The Black Hundred in Siberia (1905 - February 1917)], Izdatel’stvo OmGU, Omsk, Russia, 123 p.