Dancing under Instruction: Creating “Soviet Mass Dance” in the 1920s
Keywords:
mass dance (plyaska), physical culture dance, mass dance instructor, the Soviet self-made art, fox-trotAbstract
In his book on the history of creating “self-made art” in the USSR, Igor Narskiy describes a paradox: “self-made” art managed from the top, creativity under instruction, controlled independent art. In the article, the author discusses how, in the mid-1920s, the Soviet state attempted to introduce control over what traditionally was under-stood as the most direct, spontaneous and free, the “Dionysian”, kind of dance (in Russian, plyaska). In some respect, free dance yielded to pressure, although it resisted in other aspects. The author examines the 1920s as the period pre-ceding the frames of Igor Narskiy’s research. In the period, the political control over art was not yet total, and it pro-duced some very grotesque institutional forms like the governmental department of mass plyaska. This directly affected the so-called salon or social dances, including tango and foxtrot. They were labeled “bourgeois” and forbidden at public dancehalls. In the 1920s, tango, foxtrot and other jazz dances were replaced by the “mass plyaska” and “physical culture dance”. The author looks at the individuals who were involved in the process, to understand wheth-er they suffered or strived working within the Soviet system.doi 10.17072/2219-3111-2019-1-153-164References
Список источников
ГАРФ. Ф. 814. Оп. 1. Ед. хр. 6.
ГЦТМ. Ф. 150. Ед. хр. 23. Л. 2; Ф. 517. Ед. хр. 138. Л. 28, 38, 42, 45, 75–87, 182–183
РГАЛИ. Ф. 941. Оп. 17. Ед. хр. 11, 14.
Влодавец И. Н. Фонд «Устная история». Беседа биолога Н. А. Формозова с И.Н. Влодавцом 31 октября 2012 г. URL: http://oralhistory.ru/projects/science/chemistry/vlodavets_3 (дата обраще-ния: 13.01.2019).
Шром Р. Личная переписка, декабрь 2018 г.
Библиографический список
Александрова Н., Бурцева М., Шишмарева Е. Массовые агит-пляски. М.; Л.: ОГИЗ, 1931. 58 с.
Бардовский А. А. Клубная и домашняя вечеринка: Организация и примерный материал. Л.: Прибой, 1928. 68 с.
Блок Л. Д. Классический танец. История и современность / сост. Н. С. Годзина. М.: Искусство, 1987. 556 с.
Богданов Г. Ф. Самобытность русского танца. М.: Изд-во МГУК, 2003. 221 с.
Бульванкер В. З. Автобиография Владимира Захаровича Бульванкера (Волка) // Воспоминания счастливого человека / сост. А. А. Кац. М.: Изд-во Главархива Москвы; ГИС, 2007. С. 521–546.
Бульванкер В. От кота до кита: Научно-художественная литература. Л.: Детская литература, 1991. 144 с.
Бурцева М. Массовые летние пляски детей школьного возраста // Игры, спортивные развлече-ния и пляски на летней площадке. М.: Наркомпрос–Госиздат, 1929a. Вып. 2. С. 48–56.
Бурцева М. Е. Массовые пляски. Хороводные для клубных вечеров, экскурсий и прогулок. Харьков: Вестник физической культуры, 1929b. 64 с.
Вашкевич Н. История хореографии всех времен и народов с иллюстрациями. М.: Изд-во И. Кнебель, 1908. Вып. 1. 123 с.
Воспоминания счастливого человека: Стефанида Дмитриевна Руднева и студия музыкального движения «Гептахор» в документах Центрального московского архива-музея личных собраний / авт.-сост. А. А. Кац. М.: Изд-во Главархива Москвы; ГИС, 2007. 854 с.
Голощапов Б. Р. История физической культуры и спорта. 5-е изд. М.: Изд. центр «Academia», 2008. 307 с.
Деметер Г. С. Очерки по истории отечественной физической культуры и олимпийского движе-ния. М.: Советский спорт, 2005. URL: http://www.litportal.ru/genre214/author5412/read/ page/14/book24598.html (дата обращения: 13.01.2019).
Дюперрон Г. А. Теория физической культуры. 3-е изд. Л.: Время, 1930. 620 с.
Жбанкова Е. В. «Искусство движения» в русской культуре конца XIX века – 1920-х годов: от эстетической идеи к идеологической установке: Дис. ... докт. ист.наук. М., 2005. 527 с.
Зеленко А. Массовые народные танцы. М.: Работник ІІросвещения, 1927. 46 с.
Зеленко А., Козлов М., Кравченко Н., Родин А. Вечера игр и развлечений. М.: Молодая Гвардия, 1927. 309 с.
Золотухин В.В. В поисках новых форм коллективности: ансамбль и декламационный хор в рус-ском театре 1910–1920-х годов // ШАГИ. 2017. №3. С. 9–23.
Ильф И., Петров Е. Золотой теленок. М.: Римис, 2011. 363 с.
Каган А. Г., доктор. Молодежь после гудка. М.; Л.: Молодая гвардия, 1930. 195 с.
Ли [А.А. Черепнин]. Тифлисские босоножки – Институт ритма и пластики (С. и Л. Азарапети-ян) в Доме культуры ССР Армении // Зрелища. 1924. № 76. С. 6.
Лотман Ю. М. Роман Пушкина «Евгений Онегин»: Комментарий. Л.: Просвещение, 1980. 416 с.
Массовое действо: Руководство к организации и проведению празднования десятилетия Октяб-ря и других революционных праздников / под ред. Н. И. Подвойского и А. Р. Орлинского. М.; Л.: Госиздат, 1927. 288 с.
Массовое действо. Сценические игры / под ред. Н. И. Подвойского. М.: Теакинопечать, 1929. 158 с.
Мурин В. А. Быт и нравы деревенской молодежи. М.: Новая Москва, 1926. 158 с.
References
Bardovskiy, A. A. (1928), Klubnaya i domashnyaya vecherinka. Organizatsiya i primernyy material [Club and home party: Organisation and sample material], Priboy, Leningrad, Russia, 68 p.
Bartlett, D. (2010), FashionEast: The Spectre That Haunted Socialism, MIT Press, Cambridge, MA, USA, 326 p.
Blok, L. D. (1987), Klassicheskiy tanets. Istoriya i sovremennost [Classical dance: History and the present], Is-kusstvo, Moscow, Russia, 556 p.
Bogdanov, G. F. (2003), Samobytnost russkogo tantsa [Originality of Russian dance], MGUKI, Moscow, Rus-sia, 221 p.
[Brigada Geptakhora] (1933), Massovyye plyaski i igry [Mass dances and games], Fizkultura i turizm, Lenin-grad, Russia, 72 p.
Bulvanker, V. (1991), Ot kota do kita: Nauchno-khudozhestvennaya literatura [From the cat to the whale: Popu-lar scientific litrerature], Detskaya literatura, Leningrad, Russia, 144 p.
Bulvanker, V. Z. (2007), “Autobiography”, in Kats A. A. (ed.) Vospominaniya schastlivogo cheloveka [Memoirs of a happy person], Glavarkhiv Moskvy, Moscow, Russia, pp. 521–546.
Burtseva, M. (1929a), “Mass summer dances of school-age children”, in Igry. sportivnyye razvlecheniya i plyaski na letney ploshchadke [Games: Sport and dance entertainement on open air], Vol. 2, Narkompros–Gosizdat, Moscow, Russia, pp. S. 48–56.
Burtseva, M. E. (1929b), Massovyye plyaski. Khorovodnyye dlya klubnykh vecherov, ekskursiy i progulok [Mass dances: Circle dances for club parties, excursions and outings], Vestnik fizicheskoy kultury, Kharkov, Ukraine, 64 p.
Counsell, C. (2004), “Dancing to Utopia: Modernity, Community and the Movement Choir”, Dance Research, № 2, pp. 154–167.
Demeter, G. S. (2005), Ocherki po istorii otechestvennoy fizicheskoy kultury i olimpiyskogo dvizheniya [Essays on the history of national physical culture and Olympic movement], Sovetskiy sport, Moscow, Russia, available at: http://www.litportal.ru/genre214/author5412/read/page/14/book24598.html (accessed: 13.01.2019). Dyuperron, G. A. (1930), Teoriya fizicheskoy kultury [Theory of physical culture], Vremya, Leningrad, Russia, 620 p.
Evgenyev, A.P. (1983), Slovar russkogo yazyka [Dictionary of the Russian language], Vol. 3, Russkiy yazyk, Moscow, Russia, 750 p.
Gilman, C. (1996), “The Fox-trot and the New Economic Policy: A Case-study in “thingification” and cultural imports”, Experiment, № 2, pp. 443–475.
Goloshchapov, B. R. (2008), Istoriya fizicheskoy kultury i sporta [History of physical culture and sport], Aca-demia, Moscow, Russia, 307 p.
Ilf, I. & E. Petrov (2011), Zolotoy telenok [The Golden Calf], Rimis, Moscow, Russia, 363 p.
Kagan, A. G., Dr (1930), Molodezh posle gudka [Youth after the factory bell], Molodaya gvardiya, Moscow, Russia, 195 p.
Kats, A. A. (ed.) (2007), Vospominaniya schastlivogo cheloveka [Memoirs of a happy person], Glavarkhiv Mos-kvy, Moscow, Russia, 854 p.
Li [A.A. Cherepnin] (1924), “Tiflis sandals”, Zrelishcha [Spectacles], 76, p. 6.
Lotman, Yu. M. (1980), Roman Pushkina «Evgeniy Onegin». Kommentariy [The novel, Eugene Onegin: A Commentary], Prosveshcheniye, Leningrad, Russia, 416 p.
Murin, V. A. (1926), Byt i nravy derevenskoy molodezhi [Everyday life and morals of peasant youth], Novaya Moskva, Moscow, Russia, 158 p.
Narskiy, I. V. (2018), Kak partiya narod tantsevat’ uchila, kak baletmeystery ey pomogali. i chto iz etogo vyshlo: Kulturnaya istoriya sovetskoy tantsevalnoy samodeyatelnosti [How the Party taught people to dance, How ballet masters helped, and What came out of it: A Cultural history of amateur dancing], Novoye litera-turnoye obozreniye, Moscow, Russia, 752 p.
Opyt raboty Komsomola (za vremya s VII syezda VLKSM) [Experience of the Komsomol work (since the 7th congress)] (1928), Molodaya gvardiya, Moscow, Russia, 100 p.
Pidmogilnyy, Val. (1930), Gorod. Roman [The City: A Novel], GIZ, Moscow, Russia, 302 p.
Podvoysky, N. I. (ed.) (1927), Massovoye deystvo. Rukovodstvo k organizatsii [Mass Action: A Guide for organ-izing], Gosizdat, Moscow, Russia, 288 p.
Podvoysky, N. I. (ed.) (1929), Massovoye deystvo. Stsenicheskiye igry [Mass Action: Theatre games], Teaki-nopechat, Moscow, Russia, 158 p.
Purtova, T. (1996), “The Proletariat Performs: Workers’ Clubs, Folk Dancing, and Mass Culture”, Experiment, № 2, pp. 477–487.
Purtova, T. V. (2006), Tanets na lyubitelskoy stsene. XX vek: dostizheniya i problemy [Dance on the amateur stage: achievement and problems], Lokus Standi, Moscow, Russia, 167 p.
Sirotkina, I. E. (2012), Svobodnoye dvizheniye i plasticheskiy tanets v Rossii [Free movement and plastic dance in Russia], NLO, Moscow, Russia, 319 p.
Sokolskaya, A. L. (2000), “Plastic and dance in amateur art”, in Samodeyatelnoye khudozhestvennoye tvor-chestvo v SSSR. Ocherki istorii [Amateur art in the USSR: Essays on the history], Vol. 2, Institut istorii ikusstv, St. Petersburg, Russia, pp. 356–359.
Sokolskaya, A. L. (2000), “Dance initiative”, in Samodeyatelnoye khudozhestvennoye tvorchestvo v SSSR. Ocherki istorii [Amateur art in the USSR: Essays on the history], Vol. 2. Institut istorii ikusstv, Saint-Petersburg, Russia, pp. 99–146.
Stakhorskiy, S. V. (2007), Iskaniya russkoy teatralnoy mysli [Search of the Russian theatre thought], Svobod-noye izd-vo, Moscow, Russia, 471 p.
Surits, E. Ya. (2008), “Moscow Plastic Dance Studio”, in G. F. Kovalenko (ed.), Avangard i teatr 1910–1920-kh godov [Avant-garde and theatre of the 1910s and 1920s], Nauka, Moscow, Russia, pp. 384–429. Surits, E. Ya. (1976), “The beginning of the way. Ballet of Moscow and Leningrad in 1917–1927”, in V. M. Krasovskaya (ed.), Sovetskiy baletnyy teatr [Soviet ballet theatre], Iskusstvo, Moscow, Russia, pp. 7–105.
Toepfer, K. (2004), “Major theories of group movement in the Weimar Republic”, Experiment, № 10, pp. 187–216.
Tugendkhold, Ya. (1910a), “Russian ballet in Paris”, Apollon [Apollo] 8, p. 71.
Tugendkhold, Ya. (1910b), “Russian season in Paris”, Apollon [Apollo] 9, p. 9.
Tymyanskiy, G. S. (1991), “Prospects for class struggle on the theoretical front”, in M. G. Yaroshevsky (ed.), Repressirovannaya nauka [Science oppressed], Vol. 1, Nauka, Leningrad, Russia, pp. 476–477.
Vashkevich, N. (1908), Istoriya khoreografii vsekh vremen i narodov s illyustratsiyami [History of choreography of all times and peoples], Izd-vo I. Knebel, Moscow, Russia, 123 p.
Zelenko, A. (1927), Massovyye narodnyye tantsy [Mass folk dances], Rabotnik Prosveshcheniya, Moscow, Rus-sia, 46 p.
Zelenko, A., et all. (1927), Vechera igr i razvlecheniy [Parties of games and enterntainments], Mol. Gvardiya, Moscow, Russia, 309 p.
Zhbankova, E. V. (2005), «Iskusstvo dvizheniya» v russkoy kulture kontsa XIX veka – 1920-kh godov [“The Art of Movement” in Russian culture, late 19th century to the 1920s], PhD dissertation, Moscow State University, Moscow, Russia, 527 p.
Zolotukhin, V. V. (2017), “In search of new forms of collectivity: ensemble and declamatory chorus in the Rus-sian theater of 1910-1920s”, SHAGI, № 3, pp. 9–23.