REGIONAL AND SEASONAL FEATURES OF INBOUND TOURISM IN ICELAND
DOI:
https://doi.org/10.17072/2079-7877-2021-3-169-179Keywords:
Iceland, inbound tourist flow, seasonality coefficient, centralization coefficient, tourist attraction indexAbstract
Iceland is one of the three leading countries in Europe in terms of the share of tourism in the country's economy, while not having a warm climate and specializing in ecological tourism. The most significant growth in tourism occurred in the 2010s, the inbound tourist flow increased more than 4 times, which caused the problem of overtourism. However, the COVID-19 pandemic has suspended the further development of international tourism. The changes in the geography of tourism within the country over the period from 2007 to 2019 are also of research interest. The aim of our study was to identify the geographical features of the inbound tourist flow distribution in Iceland. As a result of cartographic and statistical analysis, the regions of the country most visited by foreign tourists were identified (including tourists from the five leading countries: the USA, Great Britain, Germany, China and France), the tourist load was calculated, seasonal and geographical differences in the distribution of inbound tourist flow across the country were determined using the coefficients of seasonality and tourist flow centralization. We have found that the increase in the volume of the tourist flow reduced the seasonality, however, it practically did not affect the regional distribution proportions, mainly due to the different transport accessibility (Сapital and Southern regions are the most popular among tourists). The article presents a methodology for calculating the tourist attraction index which can be used to assess the attractiveness of a territory for tourists from different countries, to perform cross-country comparisons, as well as to assess the importance of the country's tourist market in the world and predict the recovery of tourism after the removal of sanitary restrictions.References
Аигина Е.В. Сверхтуризм и туризмофобия: новые явления или старые проблемы? // Современные проблемы сервиса и туризма. 2018. № 4. С. 41–55. doi: 10.24411/1995-0411-2018-10404.
Богатырёва Д.С., Морозова В.В. Современное состояние и перспективы развития активных видов туризма в Исландии // Вестник Луганского национального университета имени Тараса Шевченко. 2018. № 2(15). С. 112–117.
Гайворон Т.Д., Мягкова А.В. Альтернативная энергетика как объект промышленного туризма в странах Северной Европы // Бюллетень института естествознания и спортивных технологий: сб. науч. стат. М.: Изд-во Моск. городского педагогического университета, 2020. С. 12–18.
Зырянов А.И., Балабан М.О., Зырянов Г.А. География коронавируса и вопросы туризма // География и туризм. 2020. № 2. С. 5–17.
Иванова Л.А. Динамика и география международного туристского обмена Великобритании в первые два десятилетия XXI в. // Псковский регионологический журнал. 2021. № 1(45). С. 92–109. doi: 10.37490/S221979310013368-7.
Михайлов Б.С. Структура и география распределения въездного туристского потока в Норвегии // Псковский регионологический журнал. 2020. № 4(44). С. 107–118. doi: 10.37490/S221979310011436-2.
Казакова Е.А., Гирфанова Л.А. Туризм как фактор социально-экономического развития Исландии // Экономический форум «Экономика в меняющемся мире»: мат. эконом. форума с межд. участием. Казань: Изд-во Казан. (Приволжского) федерального ун-та, 2017. С. 249–251.
Коронавирус: статистика. Яндекс. URL: https://yandex.ru/covid19/stat?utm_source=main_title (дата обращения: 13.07.2021).
Манаков А.Г., Чученкова О.А. География туризма Эстонии в контексте трансграничного туристско-рекреационного регионообразования // Псковский регионологический журнал. 2019. № 4(40). С. 80–95. doi: 10.37490/S221979310010191-3.
Морозов С.В., Руденко О.В. Динамика развития туризма в Арктическом регионе (на примере Исландии) // Естественные и гуманитарные науки в современном мире: мат. Межд. науч.-практ. конф. Орел: Ид-во Орлов. Гос. ун-та имени И.С. Тургенева, 2020. С. 346–350.
Сафина С.С., Амосова Г.М. Современные особенности развития международного туризма в странах Северной Европы // Известия Санкт-Петербургского государственного экономического университета. 2018. № 4(112). С. 38–43.
Спиряевас Э. Развитие международного туризма в Литве: сравнительный анализ региональных аспектов // Балтийский регион. 2013. № 1(15). С. 116–127.
Чученкова О.А. География потоков международного въездного туризма в Эстонии в 2004–2018 гг. // Вестник Псковского государственного университета. Серия: Естественные и физико-математические науки. 2019. № 14. С. 55–66.
Aquino J.F., Burns G.L., Granquist S.M. A responsible framework for managing wildlife watching tourism: The case of seal watching in Iceland // Ocean & Coastal Management. 2021. Vol. 210. doi: 10.1016/j.ocecoaman.2021.105670.
Cruise Iceland. Statistics. URL: https://www.cruiseiceland.com/about-us/statistics/ (дата обращения: 08.07.2021).
Cebeillac A., Vaguet Y. What can we learn from Airbnb data on tourist flows? A case study on Iceland // Espace populations sociétés. 2021. Vol. 2020/3-2021/1. P. 1–22. doi: 10.4000/eps.10452.
Gil-Alana L.A., Huijbens E.H. Tourism in Iceland: Persistence and seasonality // Annals of Tourism Research. 2018. Vol. 68. P. 20–29. doi: 10.1016/j.annals.2017.11.002.
Human Development Report 2020 // United Nations Development Programme / Conceição Pedro. N.Y.: United Nation, 2020.
Ingólfsdóttir A.H., Gunnarsdóttir G.Þ. Tourism as a tool for nature conservation? Conflicting interests between renewable energy projects and wilderness protection in Iceland // Journal of Outdoor Recreation and Tourism. 2020. Vol. 29. doi: 10.1016/j.jort.2019.100276.
Manakov A.G., Kondrateva S.V., Terenina N.K. Development of Cross-Border Tourist and Recreational Regions on the Karelian Section of the Russian-Finnish Border // Baltic Region. 2020. Vol. 12. No. 2. P. 140–152. doi: 10.5922/2079-8555-2020-2-9.
Manakov A.G., Krasilnikova I.N., Author Geography of Inbound Tourism and Transboundary Tourism-and-Recreation Region Building in Sweden // Baltic Region. 2021. Vol. 13. No. 1. P. 108–123. doi: 10.5922/2079-8555-2021-1-6.
International Tourist Arrivals to Thailand. Ministry of Tourism & Sports. URL: https://www.mots.go.th/mots_en/more_news_new.php?cid=330&page=1 (дата обращения: 17.08.2021).
National Accounts. United Nations Statistics Division. URL: https://unstats.un.org/unsd/snaama/Basic (дата обращения: 08.07.2021).
Ólafsdóttir R., Dowling R. Geotourism and Geoparks – A Tool for Geoconservation and Rural Development in Vulnerable Environments: A Case Study from Iceland // Geoheritage. 2014. Vol. 6. P. 71–87. doi: 10.1007/s12371-013-0095-3.
Sæþórsdóttir A.D., Hall C.M., Stefánsson Þ. Senses by Seasons: Tourists’ Perceptions Depending on Seasonality in Popular Nature Destinations in Iceland // Sustainability. 2019. Vol. 11(11). doi: 10.3390/su11113059.
Sæþórsdóttir A.D., Hall C.M., Wendt M. From Boiling to Frozen? The Rise and Fall of International Tourism to Iceland in the Era of Overtourism // Environments. 2020. Vol. 7(8). doi: 10.3390/environments7080059.
Statistics Iceland. URL: http://px.hagstofa.is/pxen/pxweb/en/?rxid=c3f81cb5-7ce5-44ae-9321-924e27c25ab3 (дата обращения: 08.07.2021).
Stefánsson Þ., Sæþórsdóttir A.D., Hall C.M. When tourists meet transmission lines: The effects of electric transmission lines on tourism in Iceland // Energy Research & Social Science. 2017. Vol. 34. P. 82–92. doi:10.1016/j.erss.2017.06.032.
Tverijonaite E., Ólafsdóttir R., Thorsteinsson T. Accessibility of protected areas and visitor behaviour: A case study from Iceland // Journal of Outdoor Recreation and Tourism. 2018. Vol. 24. P. 1–10. doi: 10.1016/j.jort.2018.09.001.
WTTC Travel & Tourism Economic Impact. URL: https://wttc.org/Research/Economic-Impact (дата обращения: 08.07.2021).