REGIONAL PECULIARITIES OF COVID-19 IMPACT ON TOURIST AND RECREATIONAL SPACE OF RUSSIA
DOI:
https://doi.org/10.17072/2079-7877-2021-3-153-168Keywords:
tourist and recreational space, regional tourist and recreational system, COVID-19, tourist, tourist and recreational complex, tourist regionAbstract
The article presents the results of a study into the impact of the COVID-19 pandemic on tourist and recreational space of Russia. Restrictions imposed in order to reduce the incidence of the disease have affected all areas of human activity around the world. The aim of the study was to identify regional peculiarities of COVID-19 impact on the components of Russia’s tourist and recreational space. The tourist-recreational space is studied in the process of its territorialization, which allowed us to perceive it in the form of territorial tourist-recreational systems. Considering that many of the processes caused by COVID-19 occur within the boundaries of specific regions, the subject of the study were regional tourist-recreational systems. A component-by-component assessment of COVID-19 impact was applied at the level of potential consumers (tourists), the tourist and recreational complex, and the level of the regional organization and management system. To assess changes in the structure and geography of tourist demand, we applied search query analysis. The impact of COVID-19 on enterprises of the tourist and recreational complex of Russian regions was assessed with the use of statistical analysis methods as applied to the indicators characterizing tourist flow, operation of collective accommodation facilities and tourist firms and provision of tourist services for the population. Using content analysis of news web-portals and having studied the websites of executive authorities, we have analyzed the organization and management component of the regional tourist and recreational system. The results obtained indicate changes in the structure and geography of tourist demand and in the criteria for selecting a destination. We have identified the regions where the tourist and recreational complex was practically unaffected by the adopted restrictions and the most affected regions. As a result of the study, a model of COVID-19 impact on the components of the tourist and recreational system has been developed. The study can be used by executive authorities to make alterations to the documents concerning territorial planning and management and to improve the effectiveness of the support measures implemented in the post-pandemic period.References
Андреев А.Л., Садчикова А.С. Поисковые запросы в интернете как средство анализа социального поведения россиян в условиях социально-экономического кризиса (на примере Приволжского Федерального округа) // Социологическая наука и социальная практика. 2016. Т. 4. № 4(16). С. 7–18.
Барашко А.В., Демьянов С.А. Мониторинг белорусского туристического рынка на основе анализа поисковых запросов // Туризм и гостеприимство. 2018. № 2. С. 23–29.
Герасименко Т.И., Герасименко А.С. Некоторые географические аспекты пандемии коронавируса // Вестник Ассоциации российских географов-обществоведов. Социально-экономическая география. 2020. № 1(9). С. 124–126.
Демьянов С.А. Инструментарий google analytics и его практическое использование в туристическом бизнесе // Туризм и гостеприимство. 2016. № 1. С. 44–50.
Дунец А.Н. Туристское пространство как научная категория в исследованиях туризма // Ползуновский альманах. 2015. № 3. С. 86–90.
Ежова Т.В., Ставская Н.Е. Методические подходы к анализу интернет-сайтов на примере сайтов интернет-провайдеров // Здравоохранение Российской Федерации. 2009. № 4. С. 39–42.
Зигерн-Kорн Н.В. Туристско-рекреационное пространство как объект региональной политики // Известия Русского географического общества. 2016. Т. 148. Вып. 1. С. 87–100.
Зигерн-Корн Н.В. Теоретическое обоснование государственной политики пространственного развития сферы туризма // Вестник Московского государственного областного университета. Серия Естественные науки. 2019. № 2. С. 30–39.
Зырянов А.И. Особенности распространения кoронавируса в течение 2020 года и влияние пандемии на туризм // Географические исследования Сибири и Алтае-Саянского трансграничного региона: мат. Межд. науч.-практ. конф. Барнаул: Изд-во Алт. ун-та, 2021. С. 251–261.
Зырянов А.И. Региональная топология туризма // География и туризм. Пермь, 2005. С. 81–99.
Иванов И.А., Голомидова Е.С., Теренина Н.К. Влияние пандемии COVID-19 на изменение объема и пространственной структуры туристского потока в Финляндии и Эстонии в 2020 г // Региональные исследования. 2020. № 4(70). С. 121–128.
Комарова А.А. Изучение социальных представлений об Армении с применением цифровых технологий // Цифровая социология. 2019. Т. 2. № 3. С. 33–42.
Конышев Е.В. Концептуальные модели региональной туристско-рекреационной системы (функциональный и пространственный уровни) // Вестник Забайкальского государственного университета. 2015. № 12(127). С. 99–109.
Манаков А.Г., Красильникова И.Н., Иванов И.А. География въездного туризма и трансграничное туристско-рекреационное регионообразование в Швеции // Балтийский регион. 2021. Т. 13. № 1. С. 108–123.
Мажар Л.Ю. Территориальные туристско-рекреационные системы. Смоленск: Универсум, 2008. 212 с.
Мажар Л.Ю. Туризм в пространстве и времени: взгляд географа // Современные проблемы сервиса и туризма. 2014. № 1. С. 16–23.
Максанова Л.Б.-Ж., Андреева А.М. Развитие туризма в условиях пандемии: новые тренды и антикризисные меры // Общество: политика, экономика, право. 2020. № 12(89). С. 64–68.
Официальный сайт администрации Алтайского края. URL: https://altairegion22.ru/region_news/v-altaiskom-krae-podveli-itogi-razvitiya-turotrasli-v-2020-godu_910264.html (дата обращения: 12.05.2021).
Официальный сайт Госкомитета Республики Татарстан по туризму. URL: https://tourism.tatarstan.ru/index.htm/news/1913526.htm/ (дата обращения: 12.05.2021).
Официальный сайт Департамента туризма Ярославской области. URL: https://www.yarregion.ru/depts/tourism/tmpPages/presscenter.aspx (дата обращения: 12.05.2021).
Официальный сайт Комитета по развитию туризма Санкт‑Петербурга. URL: https://www.gov.spb.ru/gov/otrasl/c_tourism/news/200150/ (дата обращения: 12.05.2021).
Официальный сайт Международного форума-выставки по туризму ОТДЫХ LEISURE 2021 // «Блиц-интервью с Эльмирой Тукановой, директором Центра развития туризма Свердловской области», от 11.08.2020. URL: https://www.tourismexpo.ru/leisure/news/27526/ (дата обращения: 12.05.2021).
Официальный сайт регионального Центра «Мой бизнес». URL: https://xn---43-9cdulgg0aog6b.xn--p1ai/mery-podderzhki/centr-klasternogo-razvitiya/klastery/turistsko-rekreacionnyj-klaster-kirovskoj-oblasti (дата обращения: 12.05.2021).
Портал Единой межведомственной информационно-статистической системы (ЕМИСС). URL: https://www.fedstat.ru/ (дата обращения: 11.05.2021).
Портал Единой межведомственной информационно-статистической системы (ЕМИСС). URL: https://www.fedstat.ru/ (дата обращения: 12.05.2021).
Потравная Е.В., Слепцов А.Н. Влияние пандемии коронавируса на жизнь арктических регионов в оценках населения // Социологические исследования. 2020. № 7. С. 144–147.
Рахманов Ф.П., Сулейманов Э.Б., Годжаева Э.М. Последствия влияния пандемии коронавируса на развитие туризма в Азербайджане // Туризм и гостеприимство. 2020. № 2. С. 76–88.
Саранча М.А. Территориальная туристско-рекреационная система как комплексное общественно-природное образование // Вестник Удмуртского университета. Сер. 6: Биология. Науки о Земле. 2010. Вып. 3. С. 58–67.
Сивоволов Д.Л. Интернет-сайт как предмет социологического исследования: метод анализа интерактивных документов // Вестник Челябинского государственного университета. 2007. № 16. С. 139–143.
Шарафутдинов В.Н., Онищенко Е.В. «Туристское пространство» как понятие: научные подходы к исследованию // Вестник Волгоградского государственного университета. Экономика. 2020. Т. 22. № 2. С. 28–39.
Шарыгин М.Д., Конышев Е.В. Туристско-рекреационное пространство: географические особенности формирования, территориализации и функционирования // Пространственная организация общества: теория, методология, практика: сб. мат. Межд. науч.-практ. конф. / под ред. Т.В. Субботиной, Л.Б. Чупиной. Пермь, 2018. С. 115–119.
Anna Tanina, Evgeny Konyshev, and Kamilya Tsahaeva. 2020. Agritourism Development Model In Digital Economy. In Proceedings of the 2nd International Scientific Conference on Innovations in Digital Economy: SPBPU IDE-2020 (SPBPU IDE '20). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article 28, p. 1–6. doi: https://doi.org/10.1145/3444465.3444518.
De la Mora Velasco Efrén, Huang Arthur, Haney Adam. 2021. "An Employee Sharing Model for the Tourism and Hospitality Industry" Tour. Hosp. 2, no. 2: 190–194. URL: https://doi.org/10.3390/tourhosp2020011.
Dwye L., Edwards D., Mistilis N., Roman C., Scott N. Destination and enterprise management for a tourism future // Tourism Management. 2009. №30, P. 63–74.
Kowalczyk Andrzej. «The Phenomenology of Tourism Space» Turyzm 24, 2014. no. 1. 9–15. URL: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0001.
Polukhin Anna, Sheresheva Marina, Efremova Marina, Suranova Oxana, Agalakova Oksana, Antonov-Ovseenko Anton. 2021. "The Concept of Sustainable Rural Tourism Development in the Face of COVID-19 Crisis: Evidence from Russia" J. Risk Financial Manag. 14, no. 1:38. URL: https://doi.org/10.3390/jrfm14010038.
Skinner Heather. 2021. "Place Branding—The Challenges of Getting It Right: Coping with Success and Rebuilding from Crises" Tour. Hosp. 2, no. 1. P. 173–189. URL: https://doi.org/10.3390/tourhosp2010010.
Więckowski M. (2014). Tourism space: an attempt at a fresh look. Turyzm/Tourism. No. 24(1), P. 17–24. URL: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0002.
Włodarczyk, Bogdan. "Space in Tourism, Tourism in Space: On the Need for Definition, Delimitation and Classification" Turyzm 24, 2014. no. 1. P. 25–34. URL: https://doi.org/10.2478/tour-2014-0003.