PRIORITY SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT AREAS IN SIBERIAN REGIONS: FEATURES AND PROBLEMS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17072/2079-7877-2021-2-50-64

Keywords:

Priority Social and Economic Development Areas (PSEDA), Siberian Federal District, Baikal region, monospecialized settlements

Abstract

The article discusses the mechanism of complex development of the territory, organized through the creation of Priority Socio-Economic Development Areas (PSEDA). The purpose of the article is to study the features of PSEDA in the Siberian part of the Russian Federation, the object of the study is the Baikal region and the regions of the Siberian Federal District and their settlements that received this status. The relevance is determined by the fact that PSEDA are created in order to solve the problems of monospecialized cities: to diversify their economy and reduce dependence on city-forming enterprises, it is assumed that they will become points of economic growth, improve the investment climate. The basis of the work was the statistical information of the regions of the Siberian Federal District, information resources of federal and regional authorities and directly territories with this status. The article summarizes these territories, investment projects within the PSEDA, areas of activity that receive support under this mechanism in Siberia. In the Siberian regions on the territories of PSEDA, investment projects prevail in a wide range of industrial production: wood processing, food, light industry. Many projects have not yet begun implementation or are at the stage of infrastructure construction. In the case of successful implementation of these projects, the development of manufacturing industries in resource regions, in which investment projects are implemented mainly in the field of natural resource extraction, will take place. Prospects for the study is related to a further comparative analysis of the socio-economic dynamics of the region and settlement with a fully functioning PSEDA: how much do the parameters of regional development improve after the formation of PSEDA, does the growth of socio-economic indicators occur.

References

Бакланов П.Я. Территориальные социально-экономические системы в региональном развитии // Известия Российской академии наук. Сер. Географическая. 2017. № 4. С. 7–16. doi: 10.7868/S0373244417040016.

Бакланов П.Я. Территории опережающего развития – как новый инструмент регионального развития Тихоокеанской России // Трансграничные рынки товаров и услуг: проблемы исследования: мат. III Межд. науч.-практ. конф. Владивосток, 7–8 ноября 2019. С. 8–15 [Электронный ресурс]. URL: https://www.dvfu.ru/upload/medialibrary/6ea/Трансграничные%20рынки%20-%202019.pdf (дата обращения: 10.12.20).

Белоусова С.В. Проблемы реализации современных тенденций пространственного развития в регионах Восточной Сибири // ЭКО. 2019. № 7. С. 54–79. doi: 10.30680/ЕСО0131-7652-2019-7-54-79.

Доклад об итогах деятельности Минэкономразвития России за 2017 г. и задачах на 2018 г. М., 2018. 116 с.

Изотов Д.А. Дальний Восток: новации в государственной политике // ЭКО. 2017. № 4. С. 27–44.

Инвестиции в индустриальные парки и ОЭЗ России 1998-2017 гг. Исследование АИП России. [Электронный ресурс]. URL: https://indparks.ru/upload/iblock/ead/AIP%20FDI%20research%2097-17%203.pdf (дата обращения: 02.12.20).

Инвестиционный портал города Усолье-Сибирское [Электронный ресурс]: URL: https://invest.usoliesibirskoe.ru (дата обращения: 26.06.20).

Анимица Е.Г., Бочко В.С., Пешина Э.В., Анимица П.Е. Концептуальные подходы к разработке стратегии развития монопрофильного города. Екатеринбург: Изд-во УрГЭУ, 2010. 81 с.

Минакир П.А. Дальневосточные институциональные новации: имитация нового этапа // Пространственная экономика. 2019. Т. 15. № 1. С. 7–17. doi: 10.14530/se.2019.1.007-017.

Министерство экономического развития Российской Федерации [Электронный ресурс]. URL: https://www.economy.gov.ru/material/directions/regionalnoe_razvitie/instrumenty_razvitiya_territoriy/tor/ (дата обращения: 03.02.21).

Официальный сайт г. Новокузнецка [Электронный ресурс]. URL: https://www.admnkz.info/web/guest/city/passport#Население (дата обращения: 21.11.18).

Официальный Интернет-ресурс министерства экономического развития Забайкальского края. Реестр инвестиционных проектов Забайкальского края. URL: https://docviewer.yandex.ru (дата обращения: 20.02.21).

Пыжев И.С., Таненкова Е.Н. Институциональное обеспечение инновационного развития экономики «ресурсного региона» на примере Красноярского края // Вопросы региональной экономики. 2018. № 1(34). С. 89–96.

Регионы России. Социально-экономические показатели: стат. сб. Росстата. М., 2019. 1204 с.

Сибирский Федеральный округ [Электронный ресурс]. URL: https://www.gks.ru/folder/511 (дата обращения: 20.02.2020).

Сысоева Н.М. Институциональные проблемы развития Байкальского региона // Регион: экономика и социология. 2013. № 1(77). С. 55–72.

Территория опережающих потерь [Электронный ресурс]. URL: https://www.kommersant.ru/doc/3991507 (дата обращения: 21.02.21).

Шарыгин М.Д. Социально-экономическая география: традиции и современные тенденции развития // Географический вестник = Geographical bulletin. 2011. № 1(16). С. 17–25.

Шарыгин М.Д. Общественная география в России: тернистый путь развития // Географический вестник. 2017. № 2(41). С. 17–25. doi: 10.17072/2079-7877-2017-2-17-25.

Zheng Guo, Elisa Barbieri, Marco R. DI Tommaso, Lei Zhang Development zones and local economic growth: zooming in on the Chinese case // China Economic Review. 2016. № 38. С. 238–249. URL: https://doi.org/10.1016/j.chieco.2016.01.001.

Published

2021-09-30

How to Cite

Gurova О. Н. (2021). PRIORITY SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT AREAS IN SIBERIAN REGIONS: FEATURES AND PROBLEMS. Geographical Bulletin, (2(57), 50–64. https://doi.org/10.17072/2079-7877-2021-2-50-64

Issue

Section

Economic, Social and Political Geography