Philosophical aspects of digitalization of education: «anti-digitalization» approach

Philosophy

Authors

  • Yana A. Afanasenko Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2023-4-517-526%20

Keywords:

education, digitalization, digital and cognitive technologies, Neo-Malthusianism, transhumanism

Abstract

The article is devoted to the analysis of digitalization of education from the perspective of the «antidigitalisation» approach. The aim of the study is to identify and discuss the problematic philosophical context specific to the «anti-digitalization» approach. The author believes that this approach should be based on the interpretation of digitalization as a tool for destroying the essence of man, as a result of which he can no longer reproduce either himself or the conditions of his existence. Intellectual labor is being replaced by gamification, entertainment, thinking is de-rationalized, and the phenomenon of «digital dementia» is spreading. In turn, speech activity, communication are reduced to interaction with and subordination to machine algorithms, which leads to desocialization. The paper shows the relationship between the contemporary form of digitalization and Neo-Malthusianism and transhumanism as well as the outdated approaches of mechanistic materialism and metaphysical thinking. What becomes the educational problem in the context of digitalization is the destruction of the traditional system of education and pedagogy, the turning of education into a simulacrum, and of its participants — into algorithm-driven objects. In the author’s opinion, the way out of this crisis situation is possible only with a new reception of the Soviet experience in the field of education and the humanistic heritage of the past. 

Author Biography

Yana A. Afanasenko , Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Candidate of Philosophy, Associate Professor of the Department of Philosophy

References

Альпидовская М.Л. Движущие силы мирохозяйственной трансформации ХХI века: человек, капитал, технос // Цифровизация и бытие: колл. моногр. / под ред. Ю.М. Осипова, М.И. Лугачева, Т.С. Сухиной, Т.Н. Юдиной. М.: Эконом. ф-т МГУ им. М.В. Ломоносова, 2021. С. 7–23.

Афанасенко Я.А., Чернова Т.Г. Философские аспекты цифровизации российского образования // Общество: философия, история, культура. 2023. Вып. 4. С. 49–57. DOI: https://doi.org/10.24158/ fik.2023.4.6

Дудин М.Н., Шутьков А.А., Анищенко А.Н. Шестой большой цикл в развитии мировой экономики: NBIC-конвергенции в АПК // Проблемы рыночной экономики. 2019. № 3 С. 74–82. DOI: https://doi.org/10.33051/2500-2325-2019-3-74-82

Кайдалов В.А., Железняк В.Н., Имакаев В.Р. Философия и педагогическая теория. Пермь: Издво Перм. гос. техн. ун-та, 2005. 272 с.

Катасонов В.В. Глобальный геноцид в «научной» упаковке. К юбилею Римского клуба / Царьград. 2018. 5 сент. URL: https://ug.tsargrad.tv/ articles/globalnyj-genocid-v-nauchnoj-upakovke-kjubileju-rimskogo-kluba_156263 (дата обращения: 30.04.2023).

Ковальчук М.В. Сегодня возникла реальная технологическая возможность выведения «служебного» подвида людей / МедиаМера. 2016. 25 фев. URL: https://mediamera.ru/post/24603 (дата обращения: 30.04.2023).

Корнфорт М. Диалектический материализм: пер. с англ. / общ. ред. П.Н. Федосеева. М.: Издво иностр. лит., 1956. 500 с.

Лукша П., Кубиста Д., Ласло А., Попович М., Ниненко И. Образовательные экосистемы для общественного развития: доклад Global Education Futures // Образование для сложного общества. М.: Российский учебник, 2018. С. 10–127. URL: http://vcht.center/wp-content/uploads/2019/06/ Obrazovanie-dlya-slozhnogo-obshhestva.pdf (дата обращения: 30.04.2023).

Макс Мор. Манифест Трансгуманизма / Институт высокого коммунитаризма. 2015. 14 сент. URL: https://communitarian.ru/publikacii/ novyy_mirovoy_poryadok_metody/maks_mor_manif est_transgumanizma_14092015/ (дата обращения: 30.04.2023).

Оситис А.П. Опасность цифровизации и тотального контроля над личностью: православный взгляд / Союз православных женщин. 2020. 21 дек. URL: http://союзправославныхженщин.рф/ articles/1603277021 (дата обращения: 30.04.2023). Постановление Правительства РФ от 07.12.2020 № 2040 «О проведении эксперимента по внедрению цифровой образовательной среды». URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/ doc/74922819/ (дата обращения: 30.04.2023).

Почти 30 тысяч школ будут оснащены цифровым оборудованием к концу 2024 года / Министерство просвещения РФ. 2021. 7 окт. URL: https://edu.gov.ru/press/4220/pochti-30-tysyachshkol-budut-osnascheny-sovremennym-cifrovymoborudovaniem-k-koncu-2024-goda/ (дата обращения: 30.04.2023).

Радченко А.Ф., Попов С.В. «Детство – 2030» — опыт проведения форсайт-проекта в России // Образовательная политика. 2010. № 5– 6(43–44). С. 66–81.

Конституция Российской Федерации (принята всенародным голосованием 12.12.1993 с изменениями, одобренными в ходе общероссийского голосования 01.07.2020). Ст. 21. URL: https://constrf.ru/ razdel-1/glava-2/st-21-krf (дата обращения: 30.04.2023).

Турчин В.А., Батин М.А. Футурология. XXI век: бессмертие или глобальная катастрофа? М.: БИНОМ. Лаборатория знаний, 2013. 263 с.

Цветкова С. Цифровая школа уничтожит российское образование. Ученые против искусственного интеллекта // Общественная служба новостей. 2021. 19 янв. URL: https://www.osnmedia.ru/ obshhestvo/tsifrovaya-shkola-unichtozhit-rossijskoeobrazovanie-uchyonye-protiv-iskusstvennogointellekta/ (дата обращения: 30.04.2023).

Четверикова О.Н. Разрушение будущего. Кто и как уничтожает суверенное образование в России. М.: Геннадий Маркелов, 2015. 128 с.

Четверикова О.Н. Трансгуманизм в российском образовании, наши дети как товар. М.: Книжный мир, 2021. 416 с. Шок: правительство Канады открыто принимает трансгуманизм // Technocracy News & Trends. 2021. 10 мая. URL: https://goo.su/F6KmI (дата обращения: 30.04.2023).

Шпитцер М. Антимозг: Цифровые технологии и мозг / пер. с нем. А.Г. Гришина. М.: АСТ, 2014. 288 с.

References

Afanasenko, Ya.A. and Chernova, T.G. (2023). [Philosophical aspects of the digitalization of Russian education]. Obschestvo: filosofiya, istoriya, kul’tura [Society: Philosophy, history, culture]. Iss. 4, pp. 49– 57. DOI: https://doi.org/10.24158/fik.2023.4.6

Al’pidovskaya, M.L. (2021). [The driving forces of the world economic transformation of the XXI century: man, capital, technos]. Tsifrovizatsiya i bytie, pod red. Yu.M. Osipova i dr. [Yu.M. Osipov et al. (eds.) Digitalization and being]. Moscow: MSU Faculty of Economics Publ., pp. 7–23.

Chetverikova, O.N. (2015). Razrushenie buduschego. Kto i kak unichtozhaet suverennoe obrazovanie v Rossii [Destruction of the future. Who and how destroys the sovereign education in Russia]. Moscow: Gennadiy Markelov Publ., 128 p.

Chetverikova, O.N. (2021). Transgumanizm v rossiyskom obrazovanii, nashi deti kak tovar [Transhumanism in Russian education, our children as a commodity]. Moscow: Knizhniy Mir Publ., 416 p.

Cornforth, M. (1956). Dialekticheskiy materializm [Dialectical materialism]. Moscow: Inostrannaya Literatura Publ., 500 p.

Dudin, M.N. Shut’kov, A.A. and Anischenko, A.N. (2019). [The sixth major cycle in the development of the world economy: the era of NBICconvergence in agroindustrial complex]. Problemy rynochnoy ekonomiki [Market economy problems]. No. 3, pp. 74–82. DOI: https://doi.org/ 10.33051/2500-2325-2019-3-74-82

Katasonov, V.V. (2018). Global’nyy genotsid v «nauchnoy» upakovke. K yubileyu Rimskogo kluba [Global genocide in a «scientific» package. To the anniversary of the Club of Rome]. Tsargrad, Sep. 5. Available at: https://ug.tsargrad.tv/articles/globalnyjgenocid-v-nauchnoj-upakovke-k-jubileju-rimskogokluba_156263 (accessed 30.04.2023).

Kaydalov, V.A., Zheleznyak, V.N. and Imakaev, V.R. (2005). Filosofiya i pedagogicheskaya teoriya [Philosophy and pedagogical theory]. Perm: PSTU Publ., 272 p.

Koval’chuk, M.V. (2016). Segodnya voznikla real’naya tekhnologicheskaya vozmozhnost’ vyvedeniya «sluzhebnogo» podvida lyudey [Today, a real technological opportunity has arisen to breed a «service» subspecies of people]. MediaMera, Feb. 25. Available at: https://mediamera.ru/post/24603 (accessed 30.04.2023).

Luksha, P., Kubista, D., Laslo, A., Popovich, M., Ninenko, I. (2018). [Educational ecosystems for social development: Global Education Futures report]. Obrazovanie dlya slozhnogo obschestva [Education for a complex society]. Moscow: Rossiyskiy uchebnik Publ., pp. 10–127.Available at: http://vcht.center/ wp-content/uploads/2019/06/Obrazovanie-dlyaslozhnogo-obshhestva.pdf (accessed 30.04.2023). Maks Mor. Manifest Transgumanizma (2015) [Max Mohr. Manifesto of Transhumanism]. Institute of High Communitarianism, Sep. 14. Available at: https://communitarian.ru/publikacii/novyy_mirovoy_p oryadok_metody/maks_mor_manifest_ transgumanizma_14092015/ (accessed 30.04.2023).

Ositis, A. (2020). Opasnost tsifrovizatsii i total’nogo kontrolya nad lichnost’yu: pravoslavniy vzglyad [The danger of digitalization and total control over personality: Orthodox view]. Union of Orthodox Women, Dec. 21. Available at: http://союзправославныхженщин.рф/articles/1603 277021 (accessed 30.04.2023).

Pochti 30 tysyach shkol budut osnascheny tsifrovym oborudovaniem k kontsu 2024 goda (2021) [Almost 30 thousand schools will be equipped with digital equipment by the end of 2024]. Ministry of Education of RF, Oct. 7. Available at: https://edu.gov.ru/press/4220/pochti-30-tysyachshkol-budut-osnascheny-sovremennym-cifrovymoborudovaniem-k-koncu-2024-goda/ (accessed 30.04.2023).

Postanovleniye Pravitel’stva RF ot 07.12.2020 № 2040 «O provedenii eksperimenta po vnedreniyu tsifrovoy obrazovatel’noy sredy» [Decree of the Government of the Russian Federation No. 2040 of December 7, 2020 «On conducting an experiment on the implementation of a digital educational environment»]. Available at: https://www.garant.ru/ products/ipo/prime/doc/74922819/ (accessed 30.04.2023).

Radchenko, A.F. and Popov, S.V. (2010). [«Childhood – 2030» — the experience of conducting a foresight project in Russia]. Obrazovatel’naya politika [Educational Policy]. No. 5–6(43–44), pp. 66–81.

Shok: pravitel’stvo Kanady otkryto prinimaet transgumanizm (2021) [Shock: Canadian government openly embraces transhumanism]. Technocracy News & Trends, May 10. Available at: https://goo.su/F6KmI (accessed 30.04.2023).

Spitzer, M. (2014). Antimozg. Tsifrovye tekhnologii i mozg [Anti-brain Digital technologies and the brain]. Moscow: AST Publ., 288 p. Konstitutsiya Rossiyskoy Federatsii (prinyata vsenarodnym golosovaniyem 12.12.1993 s izmeneni yami, odobrennymi v khode obshcherossiyskogo golosovaniya 01.07.2020) [The Constitution of the Russian Federation: adopted by popular voting on December 12, 1993 with amendments approved during the all-Russian vote on July 1, 2020]. Article 21. Available at: https://constrf.ru/razdel-1/glava-2/st-21krf (accessed 30.04.2023).

Tsvetkova, S. (2021). Tsifrovaya shkola unichtozhit rossiyskoe obrazovanie. Uchenye protiv iskusstvennogo intellekta [The digital school will destroy Russian education. Scientists are against artificial intelligence]. Public news service, Jan. 19. Available at: https://www.osnmedia.ru/obshhestvo/ tsifrovaya-shkola-unichtozhit-rossijskoeobrazovanie-uchyonye-protiv-iskusstvennogointellekta/ (accessed 30.04.2023).

Turchin, V.A. and Batin, M.A. (2013). Futurologiya. XXI vek: bessmertie ili global’naya katastrofa? [Futurology. XXI century: immortality or global catastrophe?]. Moscow: BINOM. Laboratoriya Znaniy Publ., 263 p.

Published

2023-12-27

Issue

Section

Статьи