A system-integrative approach to holistic cognition of the individuality of a growing person as a subject of education

Psychology

Authors

  • Bronislav A. Vyatkin Perm State Humanitarian Pedagogical University, 24, Sibirskaya st., Perm, 614990, Russia
  • Alexey Yu. Kalugin Perm State Humanitarian Pedagogical University, 24, Sibirskaya st., Perm, 614990, Russia
  • Olga Yu. Karakulova Perm State Humanitarian Pedagogical University, 24, Sibirskaya st., Perm, 614990, Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2023-2-219-228%20

Keywords:

system, interaction of systems, integral individuality, holistic cognition, teacher, student, parent

Abstract

The article presents and develops a system-integrative approach in relation to the holistic cognition of the individuality of a student as a subject of education. It develops, on the one hand, Merlin’s theory of integral individuality and, on the other hand, the system approach in terms of its application in pedagogical practice. It is proposed to consider the interaction of the systems of a subject, integral individuality, and cognition as a polysystem. In this model, a subject is understood as an active entity whose manifestations are externally observable and can be recognized by others. Integral individuality is a self-developing and self-regulating system consisting of relatively closed subsystems (levels) of the integral large system «man – society». Cognition is studied in the aspect of pedagogical cognition of a student, which integrates the structures of the student’s self-cognition and the teacher’s or parent’s reflective knowledge in the interaction with this student. It is possible to talk about holistic cognition of a student’s individuality when his integral individuality becomes an object of cognition on the part of a teacher, parent, and the student himself. The novelty and theoretical significance of the work are determined by the fact that it fits into the currently developing area of psychological science: the development of tools for psychodiagnostic research that are in demand in pedagogical and social practice. The practical significance lies in the fact that it opens up the way for the development of new programs and technologies of human cognition.

Author Biographies

Bronislav A. Vyatkin, Perm State Humanitarian Pedagogical University, 24, Sibirskaya st., Perm, 614990, Russia

Corresponding Member of the Russian Academy of Education, Doctor of Psychology, Professor, Professor of the Department of Theoretical and Applied Psychology

Alexey Yu. Kalugin , Perm State Humanitarian Pedagogical University, 24, Sibirskaya st., Perm, 614990, Russia

Candidate of Psychology, Docent, Head of the Department of Theoretical and Applied Psychology

Olga Yu. Karakulova , Perm State Humanitarian Pedagogical University, 24, Sibirskaya st., Perm, 614990, Russia

Postgraduate Student of the Department of Theoretical and Applied Psychology

References

Абульханова К.А. Принцип субъекта в отечественной психологии // Психология. Журнал Высшей школы экономики. 2005. Т. 2, № 4. С. 3–21.

Брушлинский А.В. Психология субъекта. СПб.: Алетейя, 2003. 272 с.

Волкова Е.Н. Субъектность педагога: теория и практика: автореф. дис. … д-ра психол. наук. М., 1998. 42 с.

Вяткин Б.А. Пермская психологическая школа в научно-образовательном пространстве России: историческая хроника / Перм. гос. гуманит.-пед. ун-т. Пермь, 2022. 16 с.

Вяткин Б.А. Понятие интегральной индивидуальности // Психология интегральной индивидуальности: Пермская школа / сост. Б.А. Вяткин, Л.Я. Дорфман, М.Р. Щукин; Перм. гос. пед. ун-т. М.: Смысл, 2011. С. 49–70.

Вяткин Б.А., Дорфман Л.Я., Калугин А.Ю. Системная интеграция как вектор развития психологии интегральной индивидуальности // Психология интегральной индивидуальности в информационном обществе: сб. ст. II междунар. науч.практ. конф. (Саратов, 23 апреля 2021 г.) / под ред. Т.В. Белых, Г.В. Грачева. Саратов: Наука, 2021. С. 70–74.

Вяткин Б.А., Щукин М.Р. О триединстве теории и подходов к целостному познанию человека в современной психологии // Педагогика, психология, общество – 2016: сб. ст. 1-й сессии междунар. науч. конф. (Москва, 29–30 марта 2016 г.). М.: РусАльянс Сова, 2016. С. 102–115.

Дубровина И.В. Практическая психология в лабиринте современного образования. М.: Изд-во МПСУ, 2014. 455 с.

Жданова С.Ю. Психология познания индивидуальности человека: автореф. дис. … д-ра психол. наук. Пермь, 2005. 37 с.

Жданова С.Ю. Психология познания индивидуальности человека: основные направления исследования // XXXI Мерлинские чтения: теория, методология и практика интегрального исследования индивидуальности в современном человекознании: материалы Всерос. науч.-практ. конф. / ред. кол. А.А. Волочков, А.А. Вихман, Б.А. Вяткин, О.С. Самбикина; Перм. гос. гуманит.-пед. ун-т. Пермь, 2016. С. 27–33.

Кондратьева С.В. Понимание учителем личности учащегося // Вопросы психологии. 1980. № 5. С. 143–148.

Мазилов В.А. Методология психологии. Ярославль: МАПН, 2007. 344 с.

Мерлин В.С. Очерк интегрального исследования индивидуальности. М.: Педагогика, 1986. 256 с.

Мерлин В.С. Проблемы экспериментальной психологии личности (главы из монографии) // Проблемы экспериментальной психологии личности / под ред. А.И. Плешкова. Пермь, 1968. С. 3–160.

Панферов В.Н. Интегральный синтез в психологическом познании // Гуманитарные основания социального прогресса: Россия и современность: сб. ст. Междунар. науч.-практ. конф.: в 8 ч. / под ред. В.С. Белгородского, О.В. Кащеева, В.В. Зотова, И.В. Антоненко. М.: МГУДТ, 2016. Ч. 1. С. 215–221.

Реан А.А. Психология познания педагогом личности учащегося. М.: Высш. шк., 1990. 80 с.

Рубинштейн С.Л. Проблемы общей психологии. М.: Педагогика, 1973. 424 с. Рябикина В.И. Теоретико-эмпирическая интерпретация личности с позиции психологии субъекта А.В. Брушлинского // Субъектный подход в психологии / отв. ред. А.Л. Журавлев, В.В. Знаков, З.И. Рябикина, Е.А. Сергиенко. М.: Ин-т психологии РАН, 2009. С. 525–538.

Самбикина О.С. Сравнительный анализ индивидуального стиля учебной деятельности третьеклассников и восьмиклассников // Вопросы психологии. 2014. № 3. С. 68–73.

Юревич А.В. Психология и методология. М.: Ин-т психологии РАН, 2005. 312 с.

References

Abul’khanova, K.A. (2005). [The principle of subject in Russian psychology]. Psikhologiya. Zhurnal Vysshey shkoly ekonomiki [Psychology. Journal of the Higher School of Economics]. Vol. 2, № 4, pp. 3–21.

Brushlinskiy, A.V. (2003). Psikhologiya sub’ekta [Psychology of the subject]. St. Petersburg: Aleteyya Publ., 272 p.

Dubrovina, I.V. (2014). Prakticheskaya psikhologiya v labirinte sovremennogo obrazovaniya [Practical psychology in the labyrinth of modern education]. Moscow: MPSU Publ., 455 p.

Kondrat’eva, S.V. (1980). [The teacher’s understanding of the student’s personality]. Voprosy psikhologii. No. 5, pp. 143–148.

Mazilov, V.A. (2007). Metodologiya psikhologii [Methodology of psychology]. Yaroslavl: IAPS Publ., 344 p.

Merlin, V.S. (1986). Ocherk integral’nogo issledovaniya individual’nosti [Essay on integral research of individuality]. Moscow: Pedagogika Publ., 256 p.

Merlin, V.S. (1968). [Problems of experimental psychology of personality (chapters from the monograph)]. Problemy eksperimental’noy psikhologii lichnosti, pod red. A.I. Pleshkova [A.I. Pleshkov (ed.) Problems of experimental personality psychology]. Perm, pp. 3–160.

Panferov, V.N. (2016). [Integral synthesis in psychological cognition]. Gumanitarnye osnovaniya sotsial’nogo progressa: Rossiya i sovremennost’: sbornik statey Mezhdunarodnoy nauchnoprakticheskoy konferentsii: v 8 ch. [Humanitarian foundations of social progress: russia and modernity: proceedings of the International scientific and practical conference: in 8 parts]. Moscow: MSUDT Publ., part 1, pp. 215–221.

Rean, A.A. (1990). Psikhologiya poznaniya pedagogom lichnosti uchaschegosya [Psychology of cognition by a teacher of a student’s personality]. Moscow: Vysshaya Shkola Publ., 80 p.

Rubinstein, S.L. (1973). Problemy obsсhey psikhologii [Problems of general psychology]. Moscow: Pedagogika Publ., 424 p.

Ryabikina, V.I. (2009). [Theoretical and empirical interpretation of personality from the standpoint of the psychology of the subject by A.V. Brushlinsky]. Sub’ektnyy podkhod v psikhologii, otv. red. A.L. Zhuravlev i dr. [A.L. Zhuravlev et al. (eds.) The subject approach in psychology]. Moscow: IP RAS Publ., pp. 525–538.

Sambikina, O.S. (2014). [Comparative analysis of the individual style of learning activity of thirdgraders and eighth-graders]. Voprosy psikhologii. No. 3, pp. 68–73.

Volkova, E.N. (1998). Sub’ektnost’ pedagoga: Teoriya i praktika: avtoreferat dis. … d-ra psikhol. nauk [Subjectivity of the teacher: theory and practice: Abstract of D.Sc. dissertation]. Moscow, 42 p.

Vyatkin, B.A. (2011). [The concept of integral individuality]. Psikhologiya integral’noy individual’nosti: Permskaya shkola, sost. B.A. Vyatkin, L.Ya. Dorfman, M.R. Shchukin [B.A. Vyatkin, L.Ya. Dorfman, M.R. Shchukin (eds.) Psychology of integral individuality: Perm school]. Moscow: Smysl Publ., pp. 49–70.

Vyatkin, B.A. (2022). Permskaya psikhologicheskaya shkola v nauchno-obrazovatel’nom prostranstve Rossii: istoricheskaya khronika [Perm school of psychology in the scientific and educational space of Russia: a historical chronicle]. Perm: PSPU Publ., 16 p.

Vyatkin, B.A., Dorfman, L.Ya. and Kalugin, A.Yu. (2021). [System integration as a vector of development of the psychology of integral individuality]. Psikhologiya integral’noy individual’nosti v informatsionnom obschestve: sbornik statey II mezhdunarodnoy nauchno-prakticheskoy konferentsii (Saratov, 23 aprelya 2021 g.) [Psychology of integral individuality in the information society: proceedings of the 2nd international scientific-practical conference (Saratov, April 23, 2021)]. Saratov: Nauka Publ., pp. 70–74.

Vyatkin, B.A. and Schukin, M.R. (2016). [On the trinity of theory and approaches to the holistic knowledge of a person in modern psychology]. Pedagogika, psikhologiya, obschestvo – 2016: sbornik statey 1-oy sessi i mezhdunarodnoy nauchnoy konferentsii (Moskva, 29–30 marta 2016 g.) [Pedagogy, Psychology, Society – 2016: Proceeding of the 1st session of the International scientific conference (Moscow, March 29–30, 2016)]. Moscow: RusAlyans Sova Publ., pp. 102–115.

Yurevich, A.V. (2005). Psikhologiya i metodologiya [Psychology and methodology]. Moscow: IP RAS Publ., 312 p.

Zhdanova, S.Yu. (2005). Psikhologiya poznaniya individual’nosti cheloveka: avtoref. dis. … d-ra psikhol. nauk [Psychology of cognition of human individuality: Abstract of D.Sc. dissertation]. Perm, 37 p.

Zhdanova, S.Yu. (2016). [Psychology of Cognition of Human Individuality: Main Areas of Research]. XXXI Merlinskie chteniya: teoriya, metodologiya i praktika integral’nogo issledovaniya individual’nosti v sovremennom chelovekoznanii: materialy Vserossiyskoy nauchno-prakticheskoy konferentsii [31st Merlin Readings: theory, methodology and practice of integral research of individuality in modern human knowledge: proceedings of the AllRussian scientific and practical conference]. Perm: PSPU Publ., pp. 27–33.

Published

2023-10-17

Issue

Section

Статьи