Comparative analysis of memory indicators of modern students and students of 1970–80th
Psychology
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2015-4-122-131Keywords:
memory, advanced students, replicationAbstract
The problem of reduction of mnemonic abilities of today's students compared with students of 70–80th years of XX century, due to the popularization of the Internet resources. The article Describes replication of memory studies of M.M.Garifullina «Mental and physiological characteristics of students»(1977) and partial repetition studies of Y.I.Petrov, «The development of psycho-physiological functions of adults» (1972). Despite a number of difficulties encountered in the replication study of students' memory, obtained reconstruction is comparable with the results of previous period. In particular, the performance of memory of modern students lower than the same of students of 70–80th XX century. Modern students have lower ability to memorize short-term memory performance of auditory and visual modalities, logical memory parameters.References
Бирюк С.М. Развитие опосредствованной памяти у детей младшего школьного возраста (на примере репликации методики А.Н. Леонтьева): выпускная квалификационная работа по специальности «психология». М.: МГППУ 2009. 83 с. / Сайт факультета психологии образования МГППУ. URL: fpo.ru/images/1134.doc (дата обращения: 18.08.2015).
Бородина А.Н. Снижаются ли у современных студентов мнемические способности? // Человек в мире. Мир в человеке: актуальные проблемы философии, социологии, политологии и психологии: матер. XVIII Междунар. науч.-практ.конф. студентов, аспирантов и молодых ученых, посв. 100-летию Пермского университета (Пермь, 29–30 октября 2015 г.). Пермь, 2015. С. 475–478.
Босов Д.В. Современный студент как «массовый человек» // Высшее образование в России. 2009. № 4. С. 120–122.
Выготский Л.С. Психология развития человека. М.: Смысл: Эксмо, 2005. 1136 с.
Зеленцов Б.П., Тятенкова И.И. Формирование мыслительных способностей студентов / Сайт Сибирской академии финансов и банковского дела. URL: www.sifbd.ru/files/magazin/books/collection/ss_2009/ 42_179.doc (дата обращения: 18.08.2015).
Иванович Ж.А. Особенности активизации памяти студентов средствами аудирования в процессе изучения иностранного языка // Личность и общество: актуальные проблемы педагогики и психологии: материалы международной заочной науч.-практ.конф. (Новосибирск, 27 ноября 2012 г.). URL: http://sibac.info/index.php/2009-07-01-10-21-16/5177-2012-12-06-17-20-59 (дата обращения: 05.09.2015).
Мещеряков Б.Г., Моисеенко Е.В., Конторина В.В. Параллелограмм развития памяти: не миф, но требует уточнения // Дубна: психол. журн. Междунар. ун-та природы, общества и человека. 2008. № 1. URL: http://www.psyanima.ru/journal/2008/1/2008n1a3/2008n1a3.pdf (дата обращения: 24.08.2015).
Психические и психофизиологические особенности студентов / под ред. Н.М. Пейсахова. Казань: Изд-во Казанского ун-та, 1977. С. 83–102.
Развитие психофизиологических функций у взрослых людей / под ред. Б.Г. Ананьева. М.: Педагогика, 1972. 248 с.
Черемошкина Л.В. Влияение интернет-активности на мнемические способности субъекта // Психология: журнал Высшей школы экономики. 2010. Т. 7, № 3. С. 57–71.
Черемошкина Л.В., Никишина Н.А., Харитонов А.Е. Эффективность мнемических способностей и время реакции геймеров // Вопросы психологии. 2009. № 5. С. 84–92.
Чернявских С.Д., Анкудинов И.В. Психофизиологические особенности памяти студентов в процессе адаптации к учебным нагрузкам в вузе // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Сер.: Естественные науки. 2007. Т. 5, вып. 5. С. 75–77.
Шкуратов В.А. Историческая психология. 2-е изд., перераб. М.: Смысл, 1977. 505 с.
Шмерлина И. Сегодняшние студенты: Опрос населения. 2006. 28 сентября / База данных ФОМ. URL: http://bd.fom.ru/report/cat/edu_edu/high_education/dd063824 (дата обращения: 05.09.2015).
Van der Veer R. Reconstructing the mind. Replicability in research on human development. Norwood; NJ: Ablex, 1994. URL:https://www.openaccess.leidenuniv.nl/handle/ (accessed: 03.09.2015).
REFERENCES
Biryukaccessed 18.08.2015). (In Russian, unpublished).
Borodina A.N. [Mnemonic abilities of modern students: do they decline?]. Chelovek v mire. Mir v cheloveke: aktualnye problemy filosofii, sotsiologii, politologii i psikhologii: mater. XVIII M [The man in the world. The world in man: actual problems of philosophy, sociology, political science and psychology: Collected articles of XVIII International scientific conference dedicated to 100th Anniversary of Perm University].Perm, Perm State University Publ., 2015, pp. 475–478. (In Russian).
Bosov D.V. [Modern student as a public person], Vysshee obrazovanie v Rossii [Higher Education in Russia]. 2009, no. 4. pp. 120–122. (In Russian).
Vygotskiy L.S. Psikhologiya razvitiya cheloveka [Psychology of Human Development], Eksmo Publ., Moscow, 2005, 1136 p. (In Russian).
Zelentsovaccessed
Ivanovichhttp://sibac.info/index.php/2009-07-01-10-21-16/5177-2012-12-06-17-20-59 (accessed
Mescheryakovhttp://www.psyanima.ru/journal/2008/1/2008n1a3/2008n1a3.pdf (accessed
Peysakhova N.M. Psikhicheskie i psikhofiziologicheskie osobennosti studentov [Mental and physiological characteristics of students]. Kazan, Kazan State University Publ., 1977, pp. 83–102. (In Russian).
Razvitie psikhofiziologicheskikh funktsiy u vzroslykh lyudey [The development of psycho-physiological functions in adult]. Eds. by B.G. Ananev. Moscow, Pedagogika Publ., 1972, 284 p. (In Russian).
Cheremoshkina. 2010, vol. 7, no. 3, pp. 57–71. (In Russian).
Cheremoshkina
Chernyavskikh S.D., Ankudinov I.V. [Psychophysiological features of students' memory in the process of adaptation to the educational load in high school]. Nauchnye vedomosti Belgorodskogo gosudarstvennogo universiteta, Ser.: Estestvennye nauki [Belgorod State University Scientific Bulletin]. 2007, vol. 5, iss. 5, pp. 75–77. (In Russian).
Shkuratov
Shmerlina I. Segodnyashnie student: Opros naseleniya, 28.09.2006 [Today's students: Gallup poll, 28.09.2006]. Available at: : http://bd.fom.ru/report/cat/edu_edu/high_education/dd063824 (accessed
Van der Veer R. Reconstructing the mind. Replicability in research on human development. Norwood, NJ: Ablex, 1994. URL:https://www.openaccess.leidenuniv.nl/handle/ (accessed: 03.09.2015). (In English).
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.