Psychological foundations of self-regulation of educational activity of schoolchildren teenage age

Psychology

Authors

  • Evgenya Vladimirovna Tolbatova Belgorod State National Research University, 85, Pobedy str., Belgorod, 308015; Russia

DOI:

https://doi.org/10.17072/2078-7898/2015-4-99-108

Keywords:

self-regulation, schoolchildren, learning activities, planning, modeling and mark of learning activities

Abstract

The subject of paper is psychological features of schoolchildren teenage age. The structural components of conscious self-regulation of conventional and educational activities are compared in the article. The relevance of the theme is due to the peculiarities of the development of society and the requirements it imposes on the development and training of the younger generation. The features of development of educational activity of teenage age schoolchildren are compared. In teenage age there are significant changes in growth of awareness activities. The Article Describes the psychological and pedagogical aspects which must be considered by teacher in interaction with children of this age.

Author Biography

Evgenya Vladimirovna Tolbatova , Belgorod State National Research University, 85, Pobedy str., Belgorod, 308015; Russia

Senior Lecturer of Psychology Department

References

Возрастная и педагогическая психология / под ред. А.В. Петровского. М.: Просвещение, 1979. 288 с.

Гамезо М.В., Петрова Е.А., Орлова Л.М. Возрастная и педагогическая психология. М.: Педагогическое общество России, 2003. 512 с.

Зимняя И.А. Педагогическая психология. Ростов н/Д: Феникс, 1997. 480 с.

Конопкин О.А.,Моросанова В.И., Степанский В.И. Функциональное строение осознанной саморегуляции деятельности. М., 1992. Деп. В ОЦНИ 21.09.92 № 135-92.

Круглова Н.Ф. Индивидуально-типологические особенности построения регуляторной структуры учебной деятельности подростками // Прикладная психология. 2002. № 6. С. 19–26.

КрутецкийВ.А. Возрастные психологические особенности подростка // Советская педагогика. 1970. №1. С. 87–99.

Мухина В.С. Возрастная психология: феноменология развития, детство, отрочество. М.: Академия, 1997. 456 с.

ОлпортГ. Становление личности: избр. труды. М.: Смысл, 2002. 464 с.

Осадько О.Ю. Психологические особенности формирования системы саморегуляции деятельности у младших школьников: дис. … канд. психол. наук. Киев, 1988. 170 с.

Осницкий А.К. Психология самостоятельности. Методы исследования и диагностики. М.; Нальчик: Эль-Фа, 1996. 124 с.

Прихожан А.М.,Толстых Н.Н. Подросток в учебнике и в жизни. М.: Знание, 1990. 204 с.

Слободчиков В.И. Категория возраста в психологии и педагогике развития // Вопросы психологии. 1991. № 2. С. 37–50.

Талызина Н.Ф. Педагогическая психология: учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 1998. 288 с.

Цукерман Г.А. Десяти-двеннадцатилетние школьники: «ничья земля» в возрастной психологии // Вопросы психологии. 1998. № 3. С. 19–31.

Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии. М.: Наука, 1977. 144 с.

Эльконин Д.Б. Избранные психологические труды. М.: Педагогика, 1989. 560 с.

Эриксон Э. Идентичность: юность, кризис: пер. с англ. / общ. ред. и предисл. А.В.Толстых. М.: Прогресс, 1996. 344 с.

REFERENCES

Vozrastnaya i pedagogucheskaya psihologiya [Age-related and Educational Psychology]. Ed. A.V. Petrovskiy. М

Gamezo M.V.. Petrova E.A., Orlova L.M. Vozrastnaya i pedagogucheskaya psihologiya [Age-related and Educational Psychology]. М512 p. (In Russian).

Zimnyaya I.A. Pedagogicheskaya psikhologiya [Pedagogical Psychology]. Rostov-on-Don, Feniks Publ., 1997, 480 p. (In Russian).

Konopkin O.A., Morosanova V.I., Stepanskiy V.I. Funktsionalnoe stroenie osoznannoy samoregulyatsii deyatelnosti [The Functional Structure of Deliberate Self-regulation Activity]. Dep. V OTsNI 21.09.92 № 135-92. (In Russian).

Kruglova N.F. [Individually-typological Features of the Regulatory Framework for Constructing Learning Activities Teenagers] Prikladnay psichologiya [Practical Psychology]. 2002, no. 6, pp. 19–26. (In Russian).

Krutetskiy V.A. [Age-related Psychological Features Teenager] Sovetskaya pedagogika [Soviet pedagogy]. 1970, no. 1, pp. 87–99. (In Russian).

Muhina V.S. Vozrastnaya psihologiya: fenomenologiya razvitiya, detstvo, otrochestvo [Age-related Psychology: Phenomenology of Development, Childhood, Adolescence]. М456 p. (In Russian).

Olport G. Stanovlenie lichnosti: Izbr. Trudy [The Personality: Selected Works]. Moscow, Smysl Publ., 2002, 464 p. (In Russian).

Osadko O.Yu. Psikhologicheskie osobennosti formirovaniya sistemy samoregulyatsii deyatelnosti u mladshikh shkolnikov: dis… kand. psikhol. nauk [Psychological Features of Formation of System of Self-regulation in Younger Schoolchild: PhD dissertation]. Kiev, 1988, 170 p. (In Russian).

Osnitsky A.K. Psihologiya samostoyatel’nosti [Psychology of Independence]. МNalchik: Publishing Center El-fa, 1996, 124 p. (In Russian).

Prihozan A.M., Tolstih N.N. Podrostok v uchebnike i v zhizni [Teenager in the Textbook and in Life]. Мp. (In Russian).

Slobodchikov V.I. [Category of age in psychology and pedagogy of development] Voprosy psikhologii [Questions of psychology]. 1991, no. 2, pp. 37–50. (In Russian).

Talyzina, 288 p. (In Russian).

Tsukerman G.A. [Ten-twelfth Year Olds Schoolchildren: «No Man's Land» in Age Psychology] Voprosi psichologii [Questions of psychology]. 1998, no. 3, pp. 19–31. (In Russian).

Chesnokova I.I. Problema samosoznaniya v psikhologii [The Problem of Self-consciousness in Psychology]. Moscow, Nauka Publ., 1977, 144 p. (In Russian).

El’konin D.B. Izbrannie psihologicheskie trudy [Selected Psychological Work]. М560 (In Russian).

Erikson E. Identichnost: yunost, krizis [Identity: Youth, Crisis ]. Moscow, Progress Publ, 1996, 344 p. (In Russian).

Published

2015-12-30