Consumer sentiment in Vologda region in terms of socio-economic changes
Sociology
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2015-2-105-118Keywords:
consumer sentiment index, the index of the current state, future expectations index, real disposable income, income groups, public opinionAbstract
In the modern market economy, consumers play a crucial role, as they carried costs account for over half of gross domestic product. An important tool for measuring consumer sentiment is the index of consumer sentiment - a unique macro-economic indicator, which is calculated on the basis of sociological data. The purpose of this article is to examine the characteristics of consumer sentiment inhabitants of Vologda region in the conditions of crisis processes in the economy. The study is based on data from monitoring of public opinion in the Vologda region, which ISEDT RAS carries out in the region since 1995. As the results of opinion polls during the last year in terms of economic crisis marked deterioration in consumer sentiment inhabitants of Vologda region. The deterioration of consumer sentiment affected all the main socio-demographic groups. The negative changes occurred in the dynamics of the partial indices, forming consumer behavior of the population. Consumer sentiment is due to the influence of a combination of factors: reduction of incomes of the population, reducing the purchasing power, worsening inflation expectations. The deterioration of consumer sentiment in the conditions of crisis processes in the economy negatively affected the social well-being of the population as a whole. Consumer sentiment is reflected in the assessment of the activities of federal and regional bodies of executive power. Studies have shown that the index of consumer sentiment as a comprehensive indicator of social and economic change sensitively recorded the economic situation in the region, as well as respond to its possible changes, that is certain ability to forecast future development.References
Березин В.В. Выявление особенностей покупательского поведения и его роль при формировании потребительского капитала торговой марки // Вестник Российского нового университета. 2011. № 2. С. 154–161.
Гулин К.А. Социальная ситуация в регионе и потребительские настроения населения. Вологда: ВНКЦ ЦЭМИ РАН, 2000. 42 c.
Гулин К.А., НовожиловС.А. Динамика потребительских настроений населения Вологодской области в 2000 г. // Экономические и социальные перемены в регионе: факты, тенденции, прогноз. 2001. № 14. C. 29–40.
Доля расходов домашних хозяйств на конечное потребление в ВВП. URL: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/accounts/# (дата обращения: 03.03.2015).
Дорохова Ю.В. Исследовательские подходы к потребительскому поведению в системе социально-экономических отношений // Среднерусский Вестник общественных наук. 2010. № 4. С. 50–56.
Ильин В.А., Гулин К.А. Индекс потребительских настроений: тенденции и перспективы социально-экономического развития в оценках населения Вологодской области в 1997 году// Экономические и социальные перемены в регионе: факты, тенденции, прогноз. 1997. № 4. C. 73–93.
Ильин В.А., Гулин К.А. Потребительские настроения как индикатор социально-экономических перемен/под ред.М.Ф. Сычева. Вологда: ВНКЦ ЦЭМИ РАН, 1999. 40 c.
Индекс потребительских настроений. URL: http://www.levada.ru/indeksy (дата обращения: 03.03.2015).
Индекс потребительских настроений / Методология анализа настроений потребителей. URL: http://www.socpol.ru/research_projects/ipn/methodology.shtml (дата обращения: 03.03.2015).
Индекс потребительских настроений. URL: http://www.levada.ru/indeks-potrebitelskikh-nastroenii (дата обращения: 03.03.2015).
Индекс настроения потребителей от университета Мичигана. URL: http: //http://www.fxteam.ru/forex-library/fundamental-analyse/uom_consumer_sentiment/ (дата обращения: 03.03.2015).
Индексы потребительских цен на товары и услуги населению. URL: http://vologdastat.ru:8085/digital/region10 (дата обращения: 03.03.2015).
Красильникова М.Д. Как российское население переживает очередной экономический кризис [Текст] / М.Д. Красильникова // Мир России: социология, этнология. 2010. № 4. С. 162–181.
Левашова Ю.Г. Влияние комплексного подхода на потребительское поведение // Экономика и управление: новые вызовы и перспективы. 2001. № 2. С. 253–256.
Общественное мнение – 2011. М.: Левада-центр, 2012. Вып. 12. С. 54.
Празян Е.М. Современные теории потребительского поведения // Вестник Евразийской академии административных наук. 2001. № 3. С. 81–93.
Российская Г.М. К методологии анализа экономического поведения потребителя // Вестник Московского университета. Серия 6: Экономика. 2007. № 6. С. 72–80.
Северо-Запад России: тенденции общественных настроений 2005–2010 гг. / К.А. Гулин, С.В. Озорнина, И.Н. Дементьева, Т.П. Кожина // Тенденции и проблемы развития региона: научные труды: в 4 т. Т. 3: Социальный императив регионального развития: в 2 ч. Ч. II. Вологда: ИСЭРТ РАН, 2011. 662 с.
Социально-экономическое положение Вологодской области в январе 2015 года: доклад. Вологдастат. Вологда, 2015. 90 с.
REFERENCES
Berezin V.V. [Finding out specifics of consumer behaviourand its role in developing consumer capital of a trade mark]. Vestnik Rossijskogo novogo universiteta [Russian New University Herald]. 2011, no 2, pp. 154–161. (In Russian).
Gulin K.A. Sotsial'naya situatsiya v regione i potrebitel'skie nastroeniya naseleniya [Social situation in the region and population's consumer sentiment]. Vologda, Institute of Socio-Economic Development of Territories of Russian Academy of Science Publ., 2000, 42 p. (In Russian).
Gulin K.A. [Dynamics of population of Vologda Region consumer sentiment in 2000]. Ekonomicheskie i sotsial'nye peremeny v regione: fakty, tendentsii, prognoz [Economic and social changes in the region: facts, tendencies, prediction]. 2011, no14, pp.29–
Dolya rashodov domashnih hosyajstv na konechnoe potreblenie VVP [Households' expenses share in final consumption of gross domestic product]. Available at: http://www.gks.ru/wps/wcm/connect/rosstat_main/rosstat/ru/statistics/accounts/#. (In Russian).
Dorohova Yu.V. [Research approaches to consumer behaviour in the system of socio-economic relations]. Srednerusskij vestnik obschestvennyh nauk [Central Russian journal of social sciences]. 2010, no 4, pp. 50-56. (In Russian).
Il'in V.A. [Consumer sentiment index: tendencies and prospects of socio-economic development in Vologda population's estimations in 1997]. Ekonomicheskie i sotsial'nye peremeny v regione: fakty, tendentsii, prognoz [Economic and social changes in the region: facts, tendencies, prediction]. 1997, no4, pp.73–
Il'in V.A. Potrebitel'skie nastroeniya kak indikator sotsial'no-ekonomicheskih peremen [Consumer sentiment as an indicator of social and economic changes]. Vologda, Institute of Socio-Economic Development of Territories of Russian Academy of Science Publ., 1999, 40 p. (In Russian).
Indeks potrebitel'skih nastroenij [Consumer sentiment index]. Available at: http://www.levada.ru/indeksy. (In Russian).
[Consumer sentiment index]. Metodologiya analiza nastroenij potrebitelej [Methodology of consumer sentiment analysis]. Available at: http://www.socpol.ru/research_projects/ipn/methodology.shtml. (In Russian).
Indeks potrebitel'skih nastroenij [Consumer sentiment index]. Available at: http://www.levada.ru/indeks-potrebitelskikh-nastroenii. (In Russian).
Indeks nastroeniya potrebitelej ot univrsiteta Michigana [Consumer sentiment index
Indeksy potrebitel'skih tsen na tovary i uslugi naseleniyu [Consumer price index for goods and services for population]. Available at: http://vologdastat.ru:8085/digital/region10. (In Russian).
Krasil'nikova M.D. [How Russian population goes through yet another economic crisis]. Mir Rossii: sotsiologiya, etnologiya [World of Russia: sociology and ethnology]. 2010, no4, pp.162–(In Russian).
Levashova Yu.G. [Complex approach influence on consumer behaviour]. Ekonomika i upravlenie: novye vyzovy i perspektivy [Econoics and management: new challenges and prospects]. 2001, no 2, pp. 253–256. (In Russian).
Obschestvennoe mnenie - 2011 [Public opinion - 2011]. Moscow, Levada-center Publ., 2012, no 12, p. 54. (In Russian).
Prazyan E.M. [Modern theories of consumer behaviour]. Vestnik Evrazijskoj akademii administrativnyh nauk [Herald of the EurasianAcademy of Administrative Sciences]. 2001, no3, pp.81–
Rossijskaya G.M. [To methodology of consumer's economic behavior analysis]. Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 6: Ekonomika [Moscow State University Herald. Series 6: Economics]. 2007, no6, pp.72–
[North-West of Russia: public sentiments tendencies in 2005–2010]. Tendentsii i problemy razvitiya regiona: nauchnye trudy: v 4 t. T. 3: Sotsial'nyj imperativ regional'nogo razvitiya: v 2 chastyah. Chast' 2 [Tendencies and problems of region's development: scholary works: in 4 vol. Vol. 3: Social imperative of regional development: in 2 parts. Part 2]. Vologda, Institute of Socio-Economic Development of Territories of Russian Academy of Science Publ., 2011, 662 p. (In Russian).
Sotsial'no-ekonomicheskoe polozhenie Vologodskoj oblasti v yanvare 2015 goda: doklad [Vologda Region's socio-economic situation in January, 2015: report]. Vologda, Vologdastat Publ., 2015, 90
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.