Conceptions of professionally important skills and qualities of a teacher among students

Psychology

Authors

  • V.A. Tolochek Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia
  • S.Y. Zhdanova Perm State University, 15, Bukirev st., Perm, 614990, Russia

Keywords:

educational environment, social component of educational environment, professionally important qualities, teacher’s competencies

Abstract

The study of aspects of university’s educational environment is presented. Its characteristics and specificity are studied. The substantial discrepancies in conceptions of professionally important skills of a teacher both among students and teachers are established. Students indicate following as significant skills and qualities of a teacher: knowledge of one’s own subject, spacious mind, proficiency in teaching methods; at the same time, teachers denote competence, knowledge of one’s own subject, personality traits relevant to teaching process management (e.g., punctuality, responsibility), communication skills (e.g., interaction with audience).

References

Гибсон Дж. Экологический подход к зрительному восприятию. М.: Прогресс, 1988.

Дерябо С.Д. Экологическая психология: диагностика экологического сознания. М.: Московский психолого-социальный институт, 1999.

Дерябо С.Д., Ясвин В.А. Методологические проблемы становления и развития экологической психологии // Психологический журнал. 1996. Т. 17. №6.

Дерябо С.Д., Ясвин В.А. Экологическая педагогика и психология. Ростов н/Д, 1996.

Леонтьев А.Н. Учение о среде в педологических работах Л.С. Выготского // Психологическая наука и образование. 1998. №1. С. 5-21.

Панов В.И. Введение в экологическую психологию. М.: МНЭПУ, 2001.

Панов В.И. Экологическая психология: Опыт построения методологии. М.: Наука, 2004. 197 с.

Панюкова Ю.Г. Психологическая репрезентация пространственно-предметной среды обыденной жизни: монография. Красноярск: РИО КГПУ, 2003.

Рубцов В.В., Ивошина Т.Г. Проектирование развивающей образовательной среды школы. М.: Изд-во МГППУ, 2002.

Толочек В.А. «Квазидиагностика» и проблема целостного изучения человека // Мир психологии. 2004. №4. С. 100 — 111.

Толочек В.А. Социализация в квадрате: локализация феномена «акме» и его вероятные детерминанты //Мир психологии. 2005. №4. С. 50-65.

Толочек В.А. Современная психология труда.СПб.: Питер, 2005. 479 с.

Черноушек М. Психология жизненной среды. М., 1989.

Ясвин В.А. Образовательная среда: от моделирования к проектированию / науч. ред. В.П.Лебедева, В.И.Панов. М.: ЦКФЛ РАО, 1997.

Ясвин В.А. Психология отношения к природе. М.: Смысл, 2000.

Published

2010-09-30

Issue

Section

Статьи