Self-relationship of educators having various styles of pedagogical communication
Psychology
Keywords:
self-consciousness, self-relationship, pedagogical communication style, internal factors determining the process of style formationAbstract
In the article the results of an integral research of individuality are presented. The presented characteristics of the structure of self-relationship of kindergartners with antithetical styles of pedagogical communication, developing and organizational, allow to consider those self-relationship characteristics as an internal factor which determines the process of style formation.References
Ананьев Б.Г. Избранные психологические труды: в 2 т. / под ред. А.А.Бодалева, Б.Ф.Ломова. М., 1980. Т. 1.
Бернс Р. Развитие Я-концепции и воспитание. М., 1986.
Исмагилова А.Г. Психология стиля педагогического общения: полисистемный аспект. Пермь, 2003.
Колышко A.M. Особенности межличностного взаимодействия педагогов с различными типами самоотношения // Вестник Гродненского университета им. Я. Купалы. Серия 1. 2001. № 1 (6).
Комарова Т.К. Эталон школьника у педагогов с разным типом самоотношения // Проблемы профессиональной акмеологии. Гродно, 2003.
Кон И. С. Открытие «Я». М., 1978.
Муздыбаев К. Психология ответственности. Л., 1983.
Олпорт Г. Становление личности. М., 2002.
Пантилеев С.Р. Самоотношение как эмоционально-оценочная система. М.: Изд-во МГУ, 1991.
Пантилеев С.Р. Методика исследования самоотношения. М., 1993.
Столин В.В. Самосознание личности. М., 1983.
Хараш А.У. Личность в общении //Общение и оптимизация совместной деятельности / под ред. Г.М. Андреевой, Я. Яноушека. М., 1987.
Чеснокова И.И. Проблема самосознания в психологии. М., 1977.
Hattie J. Self -Concept. Hillsdale, Neu Jersey Howe and London, 1992.
Rogers K.R., Dymond R.F. Psychotherapy and personality change. Chicago, 1954.
Wells L.E., Marwell G. Self-Esteem. //Its Conceptualization and Measurement. London, 1976.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.