Perception of english language teaching profession by university students

Psychology

Authors

  • Tatyana M. Permyakova Perm Branch of National Research University «Higher School of Economics»; 38, Studencheskaya str., Perm, 614070, Russia
  • Marina S. Sheveleva Perm Branch of National Research University «Higher School of Economics»; 38, Studencheskaya str., Perm, 614070, Russia

Keywords:

perception, teaching profession, the English language, motivation, choice of profession

Abstract

This paper deals with the perception of English language teaching profession both at school and at university by university students who specialize in languages. Survey results demonstrate that teaching profession can be characterized as unattractive because of low pay and high workload. Internal motivation such as personal qualities and preferences is the only incentive to choose English language teaching profession. These findings enable the authors to give recommendations how to improve the attractiveness of English-language teacher’s work.

References

Афанасьева Е.А. Психологические особенности профессионального восприятия специалистов машиностроительного профиля: автореф. дис. … канд. психол. наук. Казань, 1998. 32 с.

Барбер М., Муршед М. Как добиться стабильно высокого качества обучения в школах. Уроки анализа лучших систем школьного образования мира // Вопросы образования. 2008. № 3. С. 7–60.

Володарская Е.А. Динамика имиджа науки в процессе развития исследовательских умений студентов // Психологический журнал. 2009. Т. 30. С. 14–31.

Кузьминов Я.И., Фрумин И.Д., Захаров А.Б. Российская школа: альтернатива модернизации сверху // Вопросы образования. 2011. № 3. С. 5– 53.

Родина О.Н., Прудков П.Н. Изучение мотивации выбора профессии «педагог»: методический аспект // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2006. № 3. С. 70–78.

Салми Д., Фрумин И.Д. Как государства добиваются международной конкурентнопособности университетов: уроки для России // Вопросы образования. 2013. № 1. С. 25–68.

Смирнов С.Д. Педагогическая деятельность и педагогическое общение // Вестник Московского университета. Серия 14: Психология. 2011. № 3. С. 5–18.

Учитель как специалист высокой квалификации: построение профессии. Уроки со всего мира (доклад ОЭСР): пер. с англ. Н. Микшиной // Вопросы образования. 2012. № 1. С. 74–92.

Учитель как специалист высокой квалификации: построение профессии. Уроки со всего мира (доклад ОЭСР): пер. с англ. Н. Микшиной // Вопросы образования. 2012. № 2. С. 5–62.

Bhargava A., Pathy M. Perception of Student Teachers about Teaching Competencies // American International Journal of Contemporary Research. 2011. Vol. 1, № 1. P. 77–81.

Chen Yu.-J., Lin Sh.-Ch. Exploring Characteristics for Effective EFL Teachers From the Perceptions of Junior High School Students in Tainan // STUT Journal of Humanities and Social Sciences. November. 2009. № 2. P. 219–249.

Diaz P.M. Students’ Perceptions Towards English Teachers: the Case of the English Language Department. Universidad Veracruzana. December. 2011. URL: http://cdigital.uv.mx/bitstream/123456789/32590/3/ vidalsolange.pdf (date of access: 23.09.2013).

Ferguson R.F. Student Perceptions of Teaching Effectiveness. Discussion Brief National Center for Teacher Effectiveness and the Achievement Gap Initiative Harvard University. 2010. URL: http://www.gse.harvard.edu/ncte/news/Using_Stude nt_Perceptions_Ferguson.pdf (date of access: 19.09.2013).

Hashim H.M., Embong A.M., Shaari Z.H. Perceptions on Accounting Career: A Study among the Secondary School Students in a Regional Kelantan State // World Academy of Science, Engineering and Technology. 2012. P. 1577–1580.

McMillian A.B. Student Perception of Professional Education Organizations. A Senior Thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for graduation in the Honors Program Liberty University Spring. 2010. URL: http://digitalcommons.liberty.edu/cgi/viewcontent.c gi?article=1133&context=honors (date of access: 24.09.2013).

Schleicher A. Building a high-quality teaching profession: Lessons from around the world, OECD Publishing, 2011 / пер. с англ. Н. Микшиной (окончание). Начало см.: Вопросы образования. 2012. № 1. URL: http://dx.doi.org/10.1787/9789264113046-en (date of access: 23.09.2013).

Wilhem K.H., Pei B.Ch. University Teachers and Students’ Perceptions Of ELT Methodologies And Their Effectiveness // GEMA Online Journal of Language Studies. Vol. 8(2). 2008. P. 79–102.

Wu K., Ke Ch. Haunting Native Speakerism? Students’ Perceptions toward Native Speaking English Teachers in Taiwan // English Language Teaching. 2009. Vol. 2. URL: http://www.ccsenetn.org/journal.html (date of access: 20.09.2013).

Published

2013-12-30