Views on business ethics of russians: inter-generational differences
Psychology
Keywords:
inter-generational differences, business ethics, views on business ethicsAbstract
The results of researching of differences in views on business ethics among different generations of Russians are presented. In research took part representatives of adult generation (33–72 years) and youth (19–28 years). On the basis of literature on this subject have been put forward the following hypotheses: first, for young people more important are informal relations, social communication in the view of young generation is the condition of business success, and thirdly, for the young woman leadership is more common phenomenon than for adults. By means of factor analysis it has been revealed that there are 5 factors which lie in the basis of viewson business ethics in Russia. They are: «Business enterprise», «Illegibility in means», «Focusing on team work», «Neglect to business, focus on communication», «Straightforwardness in affairs. Significant intergenerational differences in views on business ethics of Russians» are determined. Significant distinctions between groups of young and adult respondents on factors «Business enterprise», «Orientation to team work», «Neglect to business, orientation in touch» and «Straightforwardness in affairs» were revealed.References
Булгаков С.Н. История экономической мысли // Русская философия собственности. (XVII– XX вв.). СПб.: Ганза, 1993. 512 с.
Добреньков В.И., Смакотина Н.Л., Васенина И.В. Экстремизм в молодёжной среде. Результаты социологического исследования. М.: МАКС Пресс, 2007. 42 c.
Карпухин О.И. Молодёжь России: особенности социализации и самоопределения // Социологические исследования. 2000. № 3. С. 124–128.
Кленова М.А. Социально-психологическая адаптация молодежи и склонность к риску // Известия Саратовского университет. 2010. Т. 10 Сер. Философия. Психология. Педагогика. Вып. 3. С. 79–82.
Лебедева Н.М., Татарко А.Н. Стратегии межкультурного взаимодействия мигрантов и населения России. М.: РУДН, 2009. 420 с
Лебедева Н.М., Татарко А.Н. Ценности культуры и развитие общества. М.: Изд. дом ГУ-ВШЭ, 2007. 390 с.
Льюис Р.Д. Деловые культуры в международном бизнесе. От столкновения к взаимопониманию. М.: Дело, 2001. 448 с.
Маценова Е.Б. Представления о семье в разных группах старшеклассников и студентов: автореф. дис. ... канд. психол. наук / Ин-т дошк. образования и семейн. воспитания Рос. акад. образования. М., 2001. 24 с.
Особенности карьерного роста мужчин и женщин в России // KM.RU. 14.09.10. URL: http://www.km.ru/biznes-ifinansy/karera/upravlenie-kompaniei/12871 (дата обращения: 21.12.2013).
Солоницына А.А. Профессиональная этика и этикет: учебник. Владивосток: Изд-во Дальневост. ун-та, 2005. 200 c.
Фонд им. Питирима Сорокина. Ценности в современной России: итоги экспертного исследования проведённого с 15 июня по 10 сентября 2007 года. URL: // http://www.salvadord.ru/files/cennosti.ppt (дата обращения: 16.12.2013).
Шефер Б., Шледер Б. Социальная идентичность и групповое сознание как медиаторы межгруппового поведения // Психологический журнал. 1993. Т. 1, № 1. С. 34–56.
Шихирев П.Н. Введение в российскую деловую культуру. М.: Новости, 2000. 200 с.
Abratt R., Nel D., Higgs N.S. An examination of the Ethical Beliefs of Managers Using Selected Scenarios in a Cross-Cultural Environment // Journal of Business Ethics. 1992. Vol. 11, № 1. P. 29–35.
Agacer G.M., Vehmanen P., Valcarcel L.J. Business ethics: Are accounting students aware? A Cross-cultural study of four countries // Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies. 1997. Vol. 2, № 1. URL: http://ejbo.jyu.fi/articles/0201_1.html (date of access: 18.01.2013).
Akaah I.P. Attitudes of Marketing Professionals towards Ethics in Marketing Research: A CrossNational Comparison // Journal of Business Ethics. 1990. Vol. 9, № 1. P. 45–53.
Alas R. Ethics in countries with different cultural dimensions // Journal of Business Ethics. 2006. Vol. 69, № 3. P. 237–247.
Augoustinos M., Innes J.M. Towards an Integration of Social Representations and Social Schema Theory // British Journal of Social Psychology. 1990. № 29. P. 213–231.
Christie P.M.J., Kwon I-W.G., Stoeberl P.A., Baumhart R. A Cross-Cultural Comparison of Business Managers: India, Korea and the United States // Journal of Business Ethics. 2003. Vol. 46, № 3. P. 263–287.
Goodpaster K.E. Business ethics // Encyclopedic dictionary of business ethics. Cambridge (MA): Blackwell, 1997. P. 51–57.
Harris J.R. A Comparison of the Ethical Values of Business Faculty and Students. How Different Are They? // Business & Professional Ethics Journal. 1988. Vol. 7, № 1. P. 27–49.
Jackson T. Cultural values and management ethics: a 10-nation study // Human Relations. 2001. Vol. 54, № 10. P. 1267–1302.
Sauers D.A., Kennedy J.C., Loo J. Power distance and individualism as cultural determinants of ethical judgments // Journal of International Business Research. 2005. Vol. 4, № 1. P. 81–95.
Schwartz M.S., Weber J. A business ethics national index (BENI): Measuring business ethics activity around the world // Business a. society. L., 2006. Vol. 45, № 3. P. 382–405.
Thorne L., Sanders S.B. The Socio cultural embeddedness of individuals' ethical reasoning in organizations. // Journal of Business Ethics. 2002. Vol. 35, № 1. P. 1–14.
Velasquez M.G. Business ethics: Concepts and cases. Upper Saddle River (N.J.): Prentice Hall, 2006. 448 p.
Zel U. Business Ethics: The Perceptional Differences between Genders, Sectors and Cultures. // International Journal of Knowledge, Culture and Change Management. 2007. Vol. 5, № 9. P. 9–20
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.