Influence of gender tradition on modern russian culture
PHILOSOPHY
Keywords:
gender, gender stereotypes, revaluation of values, worldview orienting points, intersexual conflictAbstract
The problem of interaction between traditional and modern gender culture is considered in the paper. Process of reconsideration of traditional gender views in mass media area is analyzed. The author suggests that need for formation of new models and standards of gender behavior arise. Stereotypic views are distorting, getting the status of prejudices; these prejudices lead to specific conflicts and gender disbalance. It is expressed by inter-sexual asymmetry and a mixture of the traditionally male and female roles. Revision of gender tradition is necessary for elaboration of the new harmonious cultural paradigm. Also it is necessary for implementation of acceptable relationship between sexes in different areas of social-cultural reality.References
Ажгихина Н.И. Гендерная асимметрия // Словарь гендерных терминов. М.: Информация – XXI век, 2002. 256 с.
Айвазова С.Г. Гендерная асимметрия российской повседневности // Айвазова С.Г. Русские женщины в лабиринте равноправия (Очерки политической теории и истории. Документальные материалы). М.: РИК Русанова, 1998. С. 120– 130.
Вовк Е. Гендерная асимметрия и женские роли в современной России // Социальная реальность. 2006. № 3. С. 61–73.
Грошев И.В. Рекламные технологии гендера // Общественные науки и современность. 2000. № 4. С. 171–186.
Гусейнова И.А., Томская М.В. Гендерный аспект в текстах современной рекламы // Философские науки. 2000. № 3. С. 81–92.
Дударева А.А. Рекламный образ. Мужчина и женщина. М.: РИП-Ходинг, 2003. 222 с.
Здравомыслова Е.А., Темкина А.А. Трансформация гендерного гражданства в современной России // Куда пришла Россия? Итоги социальной трансформации / под ред. Т.И. Заславской. М.: МВШСЭН. 2003. С. 140–150.
Кравченко Е.И. Мужчина и женщина: взгляд сквозь рекламу (Социология мозаики Э. Гофмана) // Социологические исследования. 1993. № 2. С. 117–131.
Лемтюгова Е.Б. Гендерные особенности восприятия рекламы // Студенческий научный журнал. 2010. Т. 1. С. 106–108.
Маркова О.Ю. Гендерные измерения современного общества // Отчуждение человека в перспективе глобализации мира: сб. ст. СПб.: Петрополис, 2001. Вып. 1. С. 223–239.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.