Young teacher: revisiting the concept
Sociology
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2017-2-282-293Keywords:
young teacher, young specialist, young employee, youth, adaptationAbstract
The role of a young teacher in the present and future life of the university is significant, but the criteria for referring to this group are not clearly defined. The difficulty of defining the «young teacher» category is tied to a number of factors: vagueness of the «youth» concept, absence of the formalized «young employee» and «young specialist» categories, difference in the criteria used, and the nature of professional scientific and educational activities. The article presents analysis of scientific literature and normative acts which give definitions of these concepts. The main criterion for recognizing young employees as such is age, which only partly coincides with the youth age accepted in Russia. Other criteria are work experience, level of education, term of employment, etc. To define the category «young teacher», it is important to distinguish this group from the category «young scientist», which is connected with the specificity of their scientific and pedagogical activities. Management of a modern Russian university is interested in attracting young teachers as bearers of the innovative potential and employees most responsive to innovations, who master the latest information and communication technologies. The retention of this type of employees is an important task of personnel policy, for this purpose various programs aimed at young people are used. These include provision of economic benefits when purchasing a flat or a house, additional payments, competitions aimed at improving and accelerating adaptation of specialists and their inclusion into research and educational activities.References
Гаврилюк В.В., Голиков И.Н. Роль молодежи в инновационном преобразовании России // Теория и практика общественного развития. 2015. № 7. С. 33–35.
Еремина И.Ю. Система работы с молодыми специалистами в производственных организациях // Проблемы экономики и управления нефтегазовым комплексом. 2014. № 7. С. 30–36.
Труфанова Т.А. Профессиональная адаптация выпускников вузов как особой категории рабочей силы // Социально-экономические явления и процессы. 2014. № 2(60). С. 136–142.
Разгонникова Н.В. Актуальные механизмы создания самообучающейся организации в российских условиях // Инновационная наука. 2016. № 2–5(14). С. 150–156.
Страновска Е., Витечкова М., Гадушова З., Прохазка М. Личностные требования начинающего преподавателя // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия: Образование. Педагогические науки. 2016. Т. 8, № 2. С. 102–111. DOI: 10.14529/ped160213
Захарова Е.А. Требования к профессиональному развитию педагогов в условиях последипломного образования // Молодой ученый. 2011. № 3, т. 2. С. 115–117.
Шерер И.Н. Проблемы занятости молодежи на рынке труда // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2012. Т. 67, № 3. С. 99–103.
Баранова Т. Ключевые моменты в адаптации персонала // Справочник по управлению персоналом. 2008. № 4. С. 62–65.
Малышева А.А., Невраева И.В. Компетенции молодых выпускников вузов глазами работодателей // Известия Томского политехнического университета. 2006. Т. 309, № 8. С. 225–229.
Гридяев М.Н., Захарова Ю.Н., Мызрова К.А., Туганова Э.А. Роль организационной культуры в системе адаптации персонала // Фундаментальные исследования. 2015. № 11, ч. 1. С. 143–146.
Гибадатулина Э.А. Изучение затруднений в деятельности молодых преподавателей // Среднее профессиональное образование. 2008. № 9. С. 60–62.
Алексеевский А.А. Организационная культура и социальная адаптация молодых специалистов-педагогов в образовательном пространстве современного российского общества: к постановке проблемы // Гуманитарные, социально-экономические и общественные науки. 2015. № 9. С. 213–215.
Социологический словарь / отв. ред. Г.В. Осипов, Л.Н. Москвичев. М.: Норма, 2008. 608 с.
Большой словарь по социологии. URL: http://www.rusword.com.ua (дата обращения: 20.04.2017).
Пономаренко С.Н. Социально-демографические характеристики молодежи и условия ее социального формирования // Вестник Саратовского государственного социально-экономического университета. 2013. № 1. С. 93–95.
Практикум по социологии молодежи / под ред. Ю.Р. Вишневского, А.И. Ковалевой, В.А. Лукова и др. М., 2000. 296 с.
Неговоров В.В. Развитие молодежной политики в России и СССР // Вестник Челябинского государственного университета. Философия. Социология. Культурология. 2014. Вып. 35, № 25(354). С. 114–116.
Масалов А.Г. Теоретические подходы к определению сущности молодежи // Локус: люди, общество, культуры, смыслы. 2012. № 2. С. 102–108.
Распоряжение Правительства Российской Федерации от 18 декабря 2006 г. № 1760-р «Стратегия государственной молодежной политики в Российской Федерации». URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_98451 (дата обращения: 20.04.2017).
Степанищенко О.В. Исследование молодежи как особой социальной группы в социально-гуманитарных науках // Политематический сетевой электронный научный журнал Кубанского государственного аграрного университета. 2011. № 73(09). С. 587–600.
Распоряжения ОАО «РЖД» от 20 декабря 2010 г. № 2692р «Об утверждении целевой программы “Молодежь ОАО ‘Российские железные дороги’” на 2011–2015 гг.». URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=EXP;n=547663#0 (дата обращения: 20.04.2017).
Приказ Росмолодежи от 13 января 2014 г. № 7 «О проведении II Всероссийского конкурса “Лучший молодой работник сферы ЖКХ и строительства”». URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc;base=EXP;n=584686#0 (дата обращения: 20.04.2017).
Отраслевое соглашение по лесному хозяйству РФ на 2016–2019 годы (1 июля 2016г.). URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_203595/ (дата обращения: 20.04.2017).
Приказ Минобрнауки Камчатского края от 24.01.2014 №90 «Об утверждении Положения о краевом конкурсе молодых учителей “Педагогический дебют”». URL: http://docs.cntd.ru/document/460269786 (дата обращения: 20.04.2017).
Приказ Минобрнауки России от 29 июля 2009 №276 «О перечне показателей, критериях и периодичности оценки эффективности реализации программ развития университетов, в отношении которых установлена категория “национальный исследовательский университет”». URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_91372/ (дата обращения: 20.04.2017).
ДесненкоС.И. Развитие личности молодого преподавателя как фактор его профессионального становления // Гуманитарный вектор. 2012. №1(29). С.27–32.
ФроловаТ.А. Экономика предприятия: конспект лекций. URL: http://www.aup.ru/books/m203 (дата обращения: 20.04.2017).
АхметзяноваИ.Ф. Правовой статус молодого специалиста // Материалы XIV Всерос. науч.-практ. конф. молодых ученых (Пермь, 26–30 апреля 2012г.). Пермь, 2012. С. 352–353.
Постановление Губернатора Ленинградской области от 23 декабря 2002 г. N 265-пг «О порядке установления и выплаты разового пособия молодым специалистам — работникам образовательных организаций Ленинградской области». URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/.cgi?req=doc;base=SPB;n=141580#0 (дата обращения: 20.04.2017).
Постановление Правительства Ленинградской области от 27 мая 2005 г. N 149 «О порядке установления и выплаты разового пособия молодым специалистам — работникам учреждений социальной защиты населения Ленинградской области». URL: http://www.consultant.ru/cons/cgi/.cgi?req=doc;base=SPB;n=172083#0 (дата обращения: 20.04.2017).
Зубок Ю.А., Авдеева М.И. Молодой специалист // Социология молодежи: энциклопедический словарь / отв. ред. Ю.А. Зубок, В.И. Чупров. М.: Academia, 2008. 608 c.
Приказ Минздравсоцразвития России от 11 января 2011 г. N 1н г. Москва «Об утверждении Единого квалификационного справочника должностей руководителей, специалистов и служащих, раздел “Квалификационные характеристики должностей руководителей и специалистов высшего профессионального и дополнительного профессионального образования”». URL: http://www.consultant.ru/document/
cons_doc_LAW_112416 (дата обращения: 20.04.2017).
Воробьева И.В. Социальный статус современного российского ученого (на примере преподавателей вузов) // Вестник РГГУ. Серия: Философия. Социология. Искусствоведение. 2012. № 2. С. 260–267.
Скрауч О.Н., Мехришвили Л.Л. Молодые ученые — преподаватели вузов как специфичная социально-профессиональная группа: к вопросу теоретического обоснования // Социологические науки. Фундаментальные исследования. 2013. № 8. С. 1018–1023.
Федеральный закон «Об Образовании в Российской Федерации» от 29.12.2012 № 273-ФЗ. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_140174 (дата обращения: 20.04.2017).
Ишмуратова Т.В. Практика работы с группой высокого профессионального потенциала университета: кейс Высшей школы экономики // Университетское управление: практика и анализ. 2016. № 102(2). С. 84–92. DOI: 10.15826/umj.2016.102.007.
Барышникова О.О. Модернизация кадровой политики вуза: социальное партнерство при разработке комплекса мер, направленных на омоложение кадров // Ученые записки Российского государственного социального университета. 2012. № 11. С. 106–108.
Бабосова Е.С. Научные коллективы и их роль в адаптации молодых специалистов к исследовательской деятельности // Известия Национальной академии наук Беларуси. Серия гуманитарных наук. 2014. № 3. С. 25–29.
References
Gavrilyuk V.V., Golikov I.N. Rol’ molodezhi v innovatsionnom preobrazovanii Rossii [The Role of Youth in the Innovative Transformation of Russia]. Teoriya i praktika obschestvennogo razvitiya [Theory and Practice of Social Development]. 2015, no. 7, pp. 33–35. (In Russian).
Eremina I.Yu. Sistema raboty s molodymi spetsialistami v proizvodstvennykh organizatsiyakh [System of Work with Young Specialists at Manufacturing Enterprises]. Problemy ekonomiki i upravleniya neftegazovym kompleksom [Problems of Economics and Management of Oil and Gas Complex]. 2014, no. 7, pp. 30–36. (In Russian).
Trufanova T.A. Professional’naya adaptatsiya vypusknikov vuzov kak osoboy kategorii rabochey sily [Professional Adaptation of Graduates Higher Education Institutions as Special Category of Labour]. Sotsial’no-ekonomicheskie yavleniya i protsessy [Social-Economic Phenomena and Processes]. 2014, no. 2(60), pp. 136–142. (In Russian).
Razgonnikova N.V. Aktual’nye mekhanizmy sozdaniya samoobuchayuscheysya organizatsii v rossiyskikh usloviyakh [Relevant Mechanisms for Creating Self-Learning Organization in Russian Conditions]. Innovatsionnaya nauka [Innovative Science]. 2016, no. 2–5(14), pp. 150–156. (In Russian).
Stranovska E., Vitechkova M., Gadushova Z., Prokhazka M. Lichnostnye trebovaniya nachinayuschego prepodavatelya [Personal Needs of Junior Teachers]. Vestnik Yuzhno-Uralskogo gosudarstvennogo universiteta. Seriya Obrazovanie. Pedagogicheskie nauki [Bulletin of the South Ural State University. Series Education. Educational Sciences]. 2016, vol. 8, no. 2, pp. 102– 111. (In Russian).
Zakharova E.A. Trebovaniya k professional’nomu razvitiyu pedagogov v usloviyakh poslediplomnogo obrazovaniya [Standards of Teachers’ Professional Development in Conditions of Graduate Studies]. Molodoy uchenyy [Young Scientist]. 2011, no. 3, vol. 2, pp. 115–117. (In Russian).
Sherer I.N. Problemy zanyatosti molodezhi na rynke truda [Issues of Youth Employment on the Labour Market]. Izvestiya Volgogradskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta [Ivzestia of the Volgograd State Pedagogical University]. 2012, vol. 67, no. 3. pp. 99–103 (In Russian).
Baranova T. Klyuchevye momenty v adaptatsii personala [Key Points of Staff Adaptation]. Spravochnik po upravleniyu personalom [HR Management Handbook]. 2008, no. 4, pp. 62–65, (In Russian).
Malysheva A.A., Nevraeva I.V. Kompetentsii molodykh vypusknikov vuzov glazami rabotodateley [Competences of Young Graduates Through the Eyes of Employers]. Izvestiya Tomskogo politekhnicheskogo universiteta [Bulletin of the Tomsk Polytechnic University]. 2006, vol. 309, no. 8, pp. 225–229. (In Russian).
Gridyaev M.N., Zakharova Yu.N., Myzrova K.A., Tuganova E.A. Rol’ organizatsionnoy kultury v sisteme adaptatsii personala [The Role of Organizational Culture in the Staff Adaptation System]. Fundamental’nye issledovaniya [Fundamental Research]. 2015, no. 11, pt. 1, pp. 143–146. (In Russian).
Gibadatulina E.A. Izuchenie zatrudneniy v deyatel’nosti molodykh prepodavateley [Research on Young Teachers’ Work Difficulties]. Srednee professional’noe obrazovanie [The Journal of Secondary Vocational Education]. 2008, no. 9, pp. 60– 62. (In Russian).
Alekseevskiy A.A. Organizatsionnaya kultura i sotsial’naya adaptatsiya molodykh spetsialistov- pedagogov v obrazovatelnom prostranstve sovremennogo rossiyskogo obschestva: k postanovke problemy [Organizational Culture and Social Adaptation of Young Specialists-Teachers in the Educational Space of Modern Russian Society: to the Formulation of the Problem]. Gumanitarnye, sotsial’no-ekonomicheskie i obschestvennye nauki [Humanities, Social-Economic and Social Sciences]. 2015, no. 9. pp. 213–215. (In Russian).
Sotsiologicheskiy slovar’ / otv. red. G.V. Osipov, L.N. Moskvichev [Sociological Dictionary. Ed. by G.V. Osipov, L.N. Moskvichev]. Moscow, Norma Publ., 2008, 608 p. (In Russian).
Bol’shoy slovar’ po sotsiologii [Big Sociological Dictionary]. Available at: http://www.rusword.com.ua (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Ponomarenko S.N. Sotsial’no-demograficheskie kharakteristiki molodezhi i usloviya ee sotsialnogo formirovaniya [Socio-Demographic Characteristics of Youth and the Social Conditions of its Formation]. Vestnik Saratovskogo gosudarstvennogo sotsialno-ekonomicheskogo universiteta [Vestnik of Saratov State Socio-Economic University]. 2013, no. 1, pp. 93–95. (In Russian).
Praktikum po sotsiologii molodezhi / pod red. Yu.R. Vishnevskiogo, A.I. Kovalevoy, V.A. Lukova [Sociology of Youth. Workshop. Ed. by Yu.R. Vishnevskiy, A.I. Kovaleva, V.A. Lukov]. Moscow, 2000, 296 p. (In Russian).
Negovorov V.V. Razvitie molodezhnoy politiki v Rossii i SSSR [The Development of Youth Policy in Russia and the USSR]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta. Filosofiya. Sotsiologiya. Kul’turologiya [CSU Bulletin. Philosophy. Sociology. Culturology]. 2014, iss. 35, no. 25(354). pp. 114–116. (In Russian).
Masalov A.G. Teoreticheskie podkhody k opredeleniyu suschnosti molodezhi [Theoretical Approaches to Definition of Essence of the Youth.]. Lokus: lyudi, obschestvo, kultury, smysly [LOCUS: people, society, cultures, meaning]. 2012, no. 2, pp. 102– 108. (In Russian).
Rasporyazhenie Pravitel’stva Rossiyskoy Federatsii ot 18 dekabrya 2006 g. № 1760-r «Strategiya gosudarstvennoy molodezhnoy politiki v Rossiyskoy Federatsii» [Order of the Russian Federation Government of 18 December 2016, No. 1760-r. «Strategy of the State Youth Policy in the Russian Federation»]. Available at: http://www.consultant.ru/ document/cons_doc_LAW_98451 (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Stepanischenko O.V. Issledovanie molodezhi kak osoboy sotsialnoy gruppy v sotsial’nogumanitarnykh naukakh [Youth Examination as Special Social Group in Social-Humanitarian Sciences]. Politematicheskiy setevoy elektronnyy nauchnyy zhurnal Kubanskogo gosudarstvennogo agrarnogo universiteta [Polythematic Online Scientific Journal of Kuban State Agrarian University]. 2011, no. 73(09), pp. 587–600. (In Russian).
Rasporyazheniya OAO RZhD ot 20 dekabrya 2010 g. № 2692r «Ob utverzhdenii tselevoy programmy “Molodezh’ ‘OAO Rossiyskie zheleznye dorogi’” na 2011–2015 gg.» [Ordinances of Russian Railways of December 20, 2010 No. 2692r «On the Approval of the Target Program “Youth” for 2011–2015»]. Available at http://www.consultant.ru/cons/ cgi/online.cgi?req=doc;base=EXP;n=547663#0 (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Prikaz Rosmolodezhi ot 13 yanvarya 2014 g. № 7 «O provedenii II Vserossiyskogo konkursa “Luchshiy molodoy rabotnik sfery ZhKKh i stroitel’stva”» [Federal Agency for Youth Affairs Order of January 13, 2014 No. 7 «About the II AllRussian Competition “The Best Young Worker in the Sphere of Housing and Communal Services and Construction”»]. Available at: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=d oc;base=EXP;n=584686#0 (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Otraslevoe soglashenie po lesnomu khozyaystvu RF na 2016–2019 gody (1 iyulya 2016 g.) [Branch Agreement on Forestry in the Russian Federation for 2016–2019]. Available at: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LA W_203595/ (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Prikaz Minobrnauki Kamchatskogo kraya ot 24.01.2014 № 90 «Ob utverzhdenii Polozheniya o kraevom konkurse molodykh uchiteley “Pedagogicheskiy debyut”» [Order of the Ministry of Education and Science of the Kamchatka Territory of January 24, 2014 No. 90 «On Approval of the Regulations on the Regional Competition of Young Teachers “Pedagogical Debut”»]. Available at http://docs.cntd.ru/document/460269786 (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Prikaz Minobrnauki Rossii ot 29 iyulya 2009 № 276 «O perechne pokazateley, kriteriyakh i periodichnosti otsenki effektivnosti realizatsii program razvitiya universitetov, v otnoshenii kotorykh ustanovlena kategoriya “natsional’nyy issledovatel’skiy universitet”» [Order No. 276 of the Ministry of Education and Science of the Russian Federation of July 29, 2009 «On the List of Indicators, Criteria and Periodicity of Evaluating the Effectiveness of Implementing Development Programs at Universities with the “National Research” Status»]. Available at: http://www.consultant.ru/ document/cons_doc_LAW_91372/ (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Desnenko S.I. Razvitie lichnosti molodogo prepodavatelya kak faktor ego professional’nogo stanovleniya [Young Teachers’ Personality Development as a Factor of Their Professional Formation]. Gumanitarnyy vektor [Humanitarian Vector]. 2012, no. 1(29), pp. 27–32. (In Russian).
Frolova T.A. Ekonomika predpriyatiya: konspekt lektsiy [Enterprise Economy: Lecture Notes]. Available at: http://www.aup.ru/books/m203 (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Akhmetzyanova I.F. Pravovoy status molodogo spetsialista [Legal Status of a Young Specialist]. Materialy XIV Vseros. nauch.-prakt. konf. molodykh uchenykh [XIV All-Russian Scientific and Practical Conference of Young Scientists]. Perm, 2012, pp. 352–353. (In Russian).
Postanovlenie Gubernatora Leningradskoy oblasti ot 23 dekabrya 2002 g. N 265-pg «O poryadke ustanovleniya i vyplaty razovogo posobiya molodym spetsialistam — rabotnikam obrazovatel’nykh organizatsiy Leningradskoy oblasti» [Decree of the Governor of the Leningrad Region of December 23, 2002 No. 265-pg «On the Procedure for Establishing and Paying a One-Time Benefit to Young Professionals - Employees of Educational Organizations of the Leningrad Region»]. Available at http://www.consultant.ru/cons/cgi/ online.cgi?req=doc;base=SPB;n=141580#0 (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Postanovlenie Pravitelstva Leningradskoy oblasti ot 27 maya 2005 g. No. 149 «O poryadke ustanovleniya i vyplaty razovogo posobiya molodym spetsialistam — rabotnikam uchrezhdeniy sotsial’noy zaschity naseleniya Leningradskoy oblasti» [Decree of the Government of the Leningrad Region of May 27, 2005 No 149 «On the Procedure for Establishing and Paying a One-Time Benefit to Young Specialists — Employees of Social Security Institutions of the Leningrad Region»]. Available at http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=d oc;base=SPB;n=172083#0 (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Zubok Yu.A., Avdeeva M.I. Molodoy spetsialist [Young Specialist]. Sotsiologiya molodezhi: entsiklopedicheskiy slovar / otv. red. Yu.A. Zubok, V.I. Chuprov [Sociology of Youth. Encyclopedic Dictionary. Ed. by Yu.A. Zubok, V.I. Chuprov]. Moscow, Academia Publ., 2008, 608 p. (In Russian).
Prikaz Minzdravsotsrazvitiya Rossii ot 11 yanvarya 2011 g. N 1n g. Moskva «Ob utverzhdenii Edinogo kvalifikatsionnogo spravochnika dolzhnostey rukovoditeley, spetsialistov i sluzhaschikh, razdel “Kvalifikatsionnye kharakteristiki dolzhnostey rukovoditeley i spetsialistov vysshego professional’nogo i dopolnitel’nogo professionalnogo obrazovaniya”»[Order of the Ministry of Health and Social Development of Russia of January 11, 2011 No. 1n Moscow «On the Approval of the Unified Qualification Reference Book for Positions of Managers, Specialists and Employees, Section “Qualification Characteristics of Managers and Specialists Positions of Higher Professional and Additional Professional Education”»]. Available at http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LA W_112416 (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Vorobeva I.V. Sotsial’nyy status sovremennogo rossiyskogo uchenogo (na primere prepodavateley vuzov) [Social Status of Modern Russian Scientists (on the Example of University Lecturers)]. Vestnik RGGU Filosofiya. Sotsiologiya. Iskusstvovedenie [RSUH/RGGU Bulletin. “Philosophy. Social Studies. Art Studies” Series]. 2012, no. 2, pp. 260– 267. (In Russian).
Skrauch O.N., Mekhrishvili L.L. Molodye uchenye — prepodavateli vuzov kak spetsifichnaya sotsial’no-professional’naya gruppa: k voprosu teoreticheskogo obosnovaniya [Yong Scientists — University Professors as a Specific SocioOccupational Group: on the Question of Theoretical Substantiation]. Sotsiologicheskie nauki. Fundamental’nye issledovaniya [Fundamental Research]. 2013, no. 8, pp. 1018–1023. (In Russian).
Federal’nyy zakon «Ob Obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii» ot 29.12.2012 № 273-FZ [Federal Law «On Education in the Russian Federation» of 29.12.2012 No. 273-FZ]. Available at http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LA W_140174 (accessed 20.04.2017). (In Russian).
Ishmuratova T.V. Praktika raboty s gruppoy vysokogo professional’nogo potentsiala universiteta: keys Vysshey shkoly ekonomiki [Practical Experience of Working with High Professional Potential University Team: HSE Case]. Universitetskoe upravlenie: praktika i analiz [Journal University Management: Practice and Analysis]. 2016, no. 102(2), pp. 84–92. (In Russian).
Baryshnikova O.O. Modernizatsiya kadrovoy politiki vuza: sotsial’noe partnerstvo pri razrabotke kompleksa mer, napravlennykh na omolozhenie kadrov [Modernization of the Personnel Policy of the University: Social Partnership in Developing a set of Measures Aimed at Rejuvenating Staff]. Uchenye zapiski Rossiyskogo gosudarstvennogo sotsial’nogo universiteta [RSSU Proceedings]. 2012, no. 11, pp. 106–108. (In Russian).
Babosova E.S. Nauchnye kollektivy i ikh rol’ v adaptatsii molodykh spetsialistov k issledovatelskoy deyatelnosti [Role of Research Collectives in the Young Professionals Adaptation to Research Activities]. Izvestiya Natsional’noy akademii nauk Belarusi. Seriya gumanitarnykh nauk [Proceedings of the National Academy of Sciences of Belarus. Series of Humanitarian Sciences]. 2014, no. 3, pp. 25–29. (In Russian).
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.