«Psychological health of a person»: essence and structure of the concept
Psychology
DOI:
https://doi.org/10.17072/2078-7898/2018-3-384-392Keywords:
health, psychological health, stress resistance, high-grade vital activity, social adaptability, emotional-psychological stabilityAbstract
Scientific literature has already accumulated a large body of knowledge about the role and significance of thepsychological health of a person in individual and social life. However, the content of the structural components of this concept and the criteria for its evaluation still need clarification. The desire to shed the light on thegaps in knowledge about this phenomenon determined the purposes of the study: to clarify the content of theconcept «psychological health of a person» and its structural components; to identify the specific features ofpsychological health preservation as a result of the interaction between the internal and external factors of psychosocial development. The ideas and principles of the system-activity approach, as well as foreign and Russian theories of psychological health, which reveal the essence, content and structure of the concept, as well asfunctions and specificity of this state dynamics served as a methodological and theoretical basis for analyzingthe genesis, structure, and factors of preserving a person’s psychological health. The article presents the author’s definition of the concept «psychological health of a person» as a dynamic complex of the person’s mental properties that ensure harmony between the needs of the individual and society and are the prerequisite forthe individual’s orientation toward the fulfillment of his vital task, self-actualization. The author clarifies thestructural components of the psychological health phenomenon (axiological, instrumental, need-motivational)and the diagnosed evidences of them (self-esteem, social tolerance, sense of personal safety, stress-resistance,social adaptation, psychological adaptability, adoption of self-actualizing personality values, the need for selfactualization, active social contacts). The research results broaden the scientific understanding of the person’spsychological health indicators, form the theoretical basis for managing the processes of its preservation andstrengthening.References
Ананьев Б.Г. Человек как предмет познания. Л.: Изд-во ЛГУ, 1969. 337 с.
Ананьев В.А. Концептуальные основы психологии здоровья. СПб.: Речь, 2006. 384 с.
Апанасенко Г.Л. Эволюция биоэнергетики и здоровье человека. СПб.: Петрополис, 1992. 123 с.
Бодров В.А. Психологический стресс: развитие и преодоление. М.: ПЕР СЭ, 2006. 528 с.
Боев И.В., Ахвердова О.А., Ерошенко Н.Н. Индивидуальные проблемы психологического консультирования психологической коррекции подростков, располагающихся в различных диапазонах конституционально-континуального пространства: учеб.-метод. пособие. Ставрополь: Авек, 2002. 25 с.
Вайнбаум Я.С. Гигиена физического воспитания. М.: Педагогика, 1986. 176 с.
Гладких Л.П. Вариативная модель оценки психического здоровья дошкольников и младших школьников в образовательном пространстве // Психологическая наука и образование. 2001. № 2. С. 21–25.
Долецкий С.Я. Все начинается с детства. М.: Педагогика, 1983. 208 с.
Драгунская Л.С. Медицинская психология, аксиология и проблемы психодиагностики // Психологический журнал. 1989. Т. 10, № 3. С. 34–40.
Дубровина И.В. Практическая психология образования: учеб. пособие. СПб.: Питер, 2004. 592 с.
Захаров А.И. Детские неврозы (психологическая помощь родителей детям). СПб.: Респекс, 1995. 192 с.
Леонтьев А.Н. К теории развития психики ребенка // Проблемы развития психики. М.: Изд-во МГУ, 1981. С. 286–301.
Маслоу А. Дальние пределы человеческой психики. М.: Евразия, 1997. 430 с.
Минияров В.М. Психология семейного отношения (диагностико-коррекционный аспект). М.: Московский психолого-социальный институт; Воронеж: МОДЭК, 2000. 256 с.
Олпорт Г.В. Личность в психологии / пер. с англ. М.: КСП+; СПб.: Ювента, 1998. 345 с.
Роджерс К.Р. Становление личности. Взгляд на психотерапию / пер. с англ. М.: Золотник: ЭКСМО-Пресс, 2001. 416 с.
Садовский В.Н. Основания общей теории систем. Логико-семантический анализ. М.: Наука, 1974. 279 с.
Слободчиков В.И., Исаев Е.В. Антропологический принцип в психологии развития // Вопросы психологии. 1998. № 6. С. 3–17.
Слободчиков В.И., Шувалов А.В. Антропологический подход к решению проблемы психологического здоровья детей // Вопросы психологии. 2001. № 4. С. 91–105.
Смирнов И.Н. Здоровье человека как философская проблема // Вопросы философии. 1985. № 7. С. 83–93.
Устав (Конституция) Всемирной организации здравоохранения: основные документы. М.: Медицина, 1995. 208 с.
Франкл В. Человек в поисках смысла. М.: Прогресс, 1990. 368 с.
Хорни К. Наши внутренние конфликты: конструктивная теория невроза. М.: Академ. проект, 2008. 224 с.
Шувалов А. Психологическое здоровье человека // Вестник Православного Свято-Тихоновского гуманитарного университета. Серия IV: Педагогика. Психология. 2009. Вып. 4(15). С. 87–101.
Эльконин Д.Б. Психическое развитие в детских возрастах: избранные психологические труды. М.: Ин-т практ. психологии; Воронеж: МОДЭК, 1997. 416 с.
Эриксон Э. Детство и общество. СПб.: Питер, 1996. 589 с.
References
Allport, G.V. (1998). Lichnost v psikhologii [The Person in Psychology]. Saint Petersburg: Juventa Publ., 345 p.
Ananyev, B.G. (1969). Chelovek kak predmet poznaniya [Human as an object of knowledge]. Leningrad: LSU Publ., 337 p.
Ananyev, V.A. (2006). Kontseptualnyye osnovy psikhologii zdorovya [Conceptual basis of the psychology of health]. Saint Petersburg: Rech Publ, 2006. 384 p.
Apanasenko, G.L. (1992). Evolyutsiya bioenergetiki i zdorovye cheloveka [Evolution of bioenergetics and human health]. Saint Petersburg: Petropolis Publ., 123 p.
Bodrov, V.A. (2006). Psikhologicheskiy stress: razvitiye i preodoleniye [Psychological stress: development and coping]. Moscow: Per SE. 528 p.
Boev, I.V., Akhverdova, O.A. and Eroshenko N.N. (2002). Individualnye problem psikhologicheskogo konsultirovaniya psikhologicheskoy korrektsii podrostkov, raspolagayuschikhsya v razlichnykh diapazonakh konstitutsionalno-kontinualnogo prostranstva [Individual problems of psychological counseling of psychological correction of adolescents, located in different ranges of the constitutional-continual space]. Stavropol: Avek Publ., 25 p.
Doletsky, S.Ya. (1983). Vse nachinayetsya s detstva [Everything starts from childhood]. Moscow: Pedagogy Publ., 208 p.
Dragunskaya, L.S. (1989). Meditsinskaya psikhologiya, aksiologiya i problemy psikhodiagnostiki [Medical psychology, axiology and problems of psychodiagnostics]. Psikhologicheskiy zhurnal [Psychological journal]. Vol. 10, no.3. pp. 34–40.
Dubrovina, I.V. (2004). Prakticheskaya psikhologiya obrazovaniya: uchebnoye posobiye [Practical psychology of education: a manual]. Saint Petersburg: Piter Publ., 592 p.
Elkonin, D.B. (1997). Psikhicheskoye razvitiye v detskikh vozrastakh: izbrannyye psikhologicheskiye trudy [Mental development in childhood: selected psychological works]. Moscow: Institute of Practical Psychology Publ., Voronezh: Modek Publ., 416 p.
Erikson, E. (1996). Detstvo i obshchestvo [Childhood and Society]. Saint Petersburg: Piter Publ., 589 p.
Frankl, V. (1990). Chelovek v poiskakh smysla [Man in search of meaning]. Moscow, Progress Publ., 368 p.
Gladkikh, L.P. (2001) Variativnaya model otsenki psikhicheskogo zdorovya doshkolnikov i mladshikh shkolnikov v obrazovatelnom prostranstve [Variation model of assessing the mental health of preschool children and younger schoolchildren in the educational space]. Psikhologicheskaya nauka i obrazovaniye [Psychological Science and Education]. No. 2, pp. 21–25.
Horney, K. (2008). Nashi vnutrenniye konflikty: konstruktivnaya teoriya nevroza [Our Inner Conflicts]. Moscow: Academicheskiy Proect Publ., 224 p.
Leontiev, A.N. (1981). K teorii razvitiya psikhiki rebenka [Towards a theory of development of the child’s psyche]. Problemy razvitiya psikhiki [Problems of development of the psyche]. Moscow: MSU Publ., pp. 286–301.
Maslow, A. (1997). Dalniye predely chelovecheskoy psikhiki [The Farther Reaches of Human Nature]. Moscow: Eurasia Publ., 430 p.
Miniyarov, V.M. (2000). Psikhologiya semeynogo otnosheniya (diagnostiko-korrektsionnyy aspekt) [Psychology of the family relationship (diagnosticcorrectional aspect)]. Moscow: MPSU Publ., Voronezh: Modek Publ., 256 p.
Rogers, K.R. (2001). Stanovleniye lichnosti. Vzglyad na psikhoterapiyu [Formation of personality. A look at psychotherapy]. Moscow: Zolotnik Publ., EKSMO-Press Publ., 416 p.
Sadovsky, V.N. (1974). Osnovaniya obshchey teorii sistem. Logiko-semanticheskiy analiz [Foundations of the general theory of systems. Logico-semantic analysis]. Moscow: Nauka Publ., 279 p.
Shuvalov, A. (2009). Psikhologicheskoye zdorovye cheloveka [Psychological health of a person] Vestnik pravoslavnogo Svyato-Tikhonovskogo gumanitarnogo universiteta. Seriya IV: Pedagogika. Psikhologiya [St. Tikhons University Review. Series IV: Pedagogy. Psychology]. Iss. 4(15), pp. 87–101.
Slobodchikov, V.I. and Isaev, E.V. (1998). Antropologicheskiy printsip v psikhologii razvitiya [Anthropological principle in developmental psychology]. Voprosy psikhologii. No. 6, pp. 3–17.
Slobodchikov, V.I. and Shuvalov, A.V. (2001). Antropologicheskiy podkhod k resheniyu problemy psikhologicheskogo zdorovya detey [Anthropological approach to solving the problem of children’s psychological health]. Voprosy psikhologii. No. 4, pp. 91–105.
Smirnov, I.N. (1985). Zdorovye cheloveka kak filosofskaya problema [Human health as a philosophical problem]. Voprosy filosofii [Issues of Philosophy]. No. 7, pp. 83–93.
Ustav (Konstitutsiya) Vsemirnoy Organizatsii zdravookhraneniya: osnovnyye dokumenty (1995) [Constitution of the World Health Organization: basic documents]. Moscow: Medicina Publ., 208 p.
Weinbaum, Ya.S. (1986). Gigiyena fizicheskogo vospitaniya [Hygiene of physical education]. Moscow: Pedagogy Publ., 176 p.
Zakharov, A.I. (1995). Detskiye nevrozy (psikhologicheskaya pomoshch’ roditeley detyam) [Children’s neuroses (psychological help to parents for children)]. Saint Petersburg: Respeks Publ., 192 p.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Perm University Herald. Philosophy. Psychology. Sociology
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.